Samppasport  Futurez

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #570 : 01.10.2013, 15:55:26 »
Mulla 13c ahdin n.3" imm ja 578cc suuttimet. Näillä seos oli jotain matalaa 12.

Vaihdoin isompaan mitsuun, suurensin hieman imm (nyt 3") ja nyt kun mennään ahdoille niin 10afr ja rikastuu siitä vielä ahtojen myötä (mittari ei näytä alle 10afr).

Suurennanko vaan rohkeasti imm taas millin pari vai onko muuta keinoa (ei viittis suuttimia vaihtaa pienempiin)?

Jos suurensit IMMua, niin siihen 75mm mittaan, niin lastuun sitten uusi linearisointikäyrä IMMuun sopivaksi, niin homma alkaa rokata.

IMMun koko kikkailulla et saa toimivaa tulosta, jollei lastua muokata samalla.  Jotain infoa IMMuista on tässä.
Kuten huomaat, jokaisella on omanlaisensa vastekäyränsä ja se on sidoksikssa suoraan IMMun kokoon.   :o

Lisäksi lastulle pitää kertoa suutinten oikea koko, niin paketti on kasassa. Jolloin auton kanssa alkaa palamaan jokin muu kuin hermot! (bensa&kumi).   :D

Eli suuttimet ja IMMu on LH:n akileenkantapää.  IMMusta on kiinni hyvin pitkälle koko LH:n toiminta, joten sitä ei voi räpläillä miten sattuu, jos tähtäimessä on toimiva paketti!   :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #571 : 01.10.2013, 17:12:53 »
Jos ahtimen vaihto nosti ahtopaineita, nousee isommilla ahdoilla myös bensanpaine -> enemmän bensaa koneeseen. Voi olla ettei sun suurennettu immu reagoi lineaarisesti ilmamäärän kasvuun. Muutama milli lisää saattaa auttaa ja lienee helpoin tapa testata...

Bensanpaine nousee kun ahdot nousee, mutta paine-ero ei kasva! Pitäisi olla kertova säädin jotta paine-ero kasvaisi

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #572 : 01.10.2013, 17:14:16 »
Jos suurensit IMMua, niin siihen 75mm mittaan, niin lastuun sitten uusi linearisointikäyrä IMMuun sopivaksi, niin homma alkaa rokata.

IMMun koko kikkailulla et saa toimivaa tulosta, jollei lastua muokata samalla.  Jotain infoa IMMuista on tässä.
Kuten huomaat, jokaisella on omanlaisensa vastekäyränsä ja se on sidoksikssa suoraan IMMun kokoon.   :o

Lisäksi lastulle pitää kertoa suutinten oikea koko, niin paketti on kasassa. Jolloin auton kanssa alkaa palamaan jokin muu kuin hermot! (bensa&kumi).   :D

Eli suuttimet ja IMMu on LH:n akileenkantapää.  IMMusta on kiinni hyvin pitkälle koko LH:n toiminta, joten sitä ei voi räpläillä miten sattuu, jos tähtäimessä on toimiva paketti!   :hello:

Jaaha. Asia selvä. Pidän tuon 3" imm ja tarttis lastun jostain... Mulla on jemmassa tonin lastu, mutta sen kanssa oli rikastamisessa häikkää.

Jos sitä koittais uudemman kerran, aika kovasti muuttunut autokin siitä! :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #573 : 01.10.2013, 17:28:09 »
Siis vaihdoit isomman ahtimen, ja isomman immun ja nyt ahdoilla seos on entistäkin rikkaampi.. :o

Isompi ahdin, enemmän ilmaa, enemmän bensaa. Näin tuntuu ainakin mun lh tekevän, tietty vain joihinkin pisteisiin asti. Liekkö vika vai ominaisuus.

Tuolla pari milliä pienemmällä imm ei tahtonut edes käydä, tuli mustaa putkesta ja lambda valo paloi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #574 : 01.10.2013, 18:06:07 »
Jaaha. Asia selvä. Pidän tuon 3" imm ja tarttis lastun jostain... Mulla on jemmassa tonin lastu, mutta sen kanssa oli rikastamisessa häikkää.
Jos sitä koittais uudemman kerran, aika kovasti muuttunut autokin siitä! :)

Tuolla nyt sinulla olevalla tonin lastulla et tee mitään, joten myy se ja tilaa uusi. Jos olit muuttanut yhtään kokoonpanoa vakiosta, niin tietystikkään (itsestään selvästi) se lastu ei toimi oikein!
Tilaa uusi lastu tonilta ja kerro IMMun olevan 75mm (=012) ja suuttimien oikea koko, niin sen jälkeen saat ahdella ihan toisella mallilla.

Isompi ahdin, enemmän ilmaa, enemmän bensaa. Näin tuntuu ainakin mun lh tekevän, tietty vain joihinkin pisteisiin asti. Liekkö vika vai ominaisuus.
Tuolla pari milliä pienemmällä imm ei tahtonut edes käydä, tuli mustaa putkesta ja lambda valo paloi.

Ei tietysti käy, eikä toimi, jos sinulla 1,7 kertaa isommat suuttimet eikä lastua ole värkätty niihin sopivaksi!  :nuhtelu

Eli aina kun suuttimet, IMMu tai polttoaineen paine muuttuu, niin LH:n kartat ovat witurallaan ja sitä ei korjaa LH:n adaptiivisuus, sillä se on suunniteltu huomioimaan vain pieniä muutoksia.

Vakio kokoonpanolla (IMMu, Suuttimet ja turbo) voi koetella sitä baarin rajaa ja sitten kaikki on tapissaan! Mäntäpistiäinen suunnittelee jo vierailua vinokoneessa.

Jos haaveilee isommasta turbosta tms. niin samoin tein 75mm IMMu ja +750cc/min suuttimet ja lastu sen mukaan, niin voi kokeilla, kuinka paljon se vinokone kestää läjässä, ennenkuin joku kanki tulee katsomaan, kuka käski!

Tämä alkaa olla jo FAQ-kamaa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #575 : 01.10.2013, 18:42:38 »
Tuolla nyt sinulla olevalla tonin lastulla et tee mitään, joten myy se ja tilaa uusi. Jos olit muuttanut yhtään kokoonpanoa vakiosta, niin tietystikkään (itsestään selvästi) se lastu ei toimi oikein!
Tilaa uusi lastu tonilta ja kerro IMMun olevan 75mm (=012) ja suuttimien oikea koko, niin sen jälkeen saat ahdella ihan toisella mallilla.

Ei tietysti käy, eikä toimi, jos sinulla 1,7 kertaa isommat suuttimet eikä lastua ole värkätty niihin sopivaksi!  :nuhtelu

Eli aina kun suuttimet, IMMu tai polttoaineen paine muuttuu, niin LH:n kartat ovat witurallaan ja sitä ei korjaa LH:n adaptiivisuus, sillä se on suunniteltu huomioimaan vain pieniä muutoksia.

Vakio kokoonpanolla (IMMu, Suuttimet ja turbo) voi koetella sitä baarin rajaa ja sitten kaikki on tapissaan! Mäntäpistiäinen suunnittelee jo vierailua vinokoneessa.

Jos haaveilee isommasta turbosta tms. niin samoin tein 75mm IMMu ja +750cc/min suuttimet ja lastu sen mukaan, niin voi kokeilla, kuinka paljon se vinokone kestää läjässä, ennenkuin joku kanki tulee katsomaan, kuka käski!

Tämä alkaa olla jo FAQ-kamaa!

Kummasti se 73mm imm + 578cc + 13c 0.5-1.1bar toimi...
Taas vakio kaikki + tonin lastu aiheutti ongelmia. (vieläkään käsitä miks ei toiminut sillä, vakiolla toimi)

Vakio lastulla siis ajanut nyt sieltä ajoista asti.

Pistin Tonille viestiä. Ois hyvä jos ton sais pelaamaan!
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #576 : 01.10.2013, 21:39:21 »
Kummasti se 73mm imm + 578cc + 13c 0.5-1.1bar toimi...
Taas vakio kaikki + tonin lastu aiheutti ongelmia. (vieläkään käsitä miks ei toiminut sillä, vakiolla toimi)
Vakio lastulla siis ajanut nyt sieltä ajoista asti.
Pistin Tonille viestiä. Ois hyvä jos ton sais pelaamaan!
Mikä on LH:si boxin numero?

No, taivutetaan hitusen rautalankaa...   :pomo:
LH:ssa on ns. closed-loop tila, jossa lambda ohjaa soppia kartoista poiketen tietyissä rajoissa.

Kun suurensit IMMun, siirsit samalla sen lambda säädön poistumis rajan niin pitkälle, ettei se pirskin kartta päässyt ikinä siihen kohtaan tuolla 73mm IMMulla (kuormatieto), että lambda olisi lakannut ohjaamasta soppia. Joten siksi se toimi sillä vakioturbolla, mutta ei enää hengittävämmällä ahtimella ja hormilla kun sitä IlmaMassaa alkaakin olla ihan eritavalla.

Tässä on 984 binäärin lambda-säädön katkaisukäyrä ja sen voi muuttaa vaikka sellaiseksi, ettei lambda-säätö tipu koskaan pois pelistä. Tämän säädön aktivoi kiihdytys ja muutoin mennään closed-loop tilassa.



Varsinainen lambda-säädön katkaisu kierrosluvun funktiona tapahtuu samassa binäärissä kierroslukuohjattuna 6200rpm. Toisinsanoen kierroslukurajoitin astuu seuraavaksi peliin...
Normaalisti lambda-säätö on pois pelistä vain kiihdytyksessä hetken aikaa. Ja siinäkin palataan normaalitoimintaan 147millisekunnin kuluttua (0,0147sek).

Lisäksi sillä isolla IMMulla on mahdollista päästä siihenkin tilanteeseen, ettei LH tunnista koskaan kiihdysytä vakioturbolla, koska IMMun antama tieto nousee liian hitaasti ja LH pitää sitä normaalina ajona.

LH on oikeasti ikäisekseen käsittämättömän älykäs purkki!  Huvittavaa on vain se, että se tekee kaiken 32kt koodin pätkällä, kun V70 vuosituhannen vaihteessa tarvitsi yli Mt koodia, joista kuraa oli puolet ja silti toiminnallisesti eroa ei paljoakaan tapahtunut.  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #577 : 01.10.2013, 22:51:48 »
Mikä on LH:si boxin numero?

No, taivutetaan hitusen rautalankaa...   :pomo:
LH:ssa on ns. closed-loop tila, jossa lambda ohjaa soppia kartoista poiketen tietyissä rajoissa.

Kun suurensit IMMun, siirsit samalla sen lambda säädön poistumis rajan niin pitkälle, ettei se pirskin kartta päässyt ikinä siihen kohtaan tuolla 73mm IMMulla (kuormatieto), että lambda olisi lakannut ohjaamasta soppia. Joten siksi se toimi sillä vakioturbolla, mutta ei enää hengittävämmällä ahtimella ja hormilla kun sitä IlmaMassaa alkaakin olla ihan eritavalla.

Tässä on 984 binäärin lambda-säädön katkaisukäyrä ja sen voi muuttaa vaikka sellaiseksi, ettei lambda-säätö tipu koskaan pois pelistä. Tämän säädön aktivoi kiihdytys ja muutoin mennään closed-loop tilassa.



Varsinainen lambda-säädön katkaisu kierrosluvun funktiona tapahtuu samassa binäärissä kierroslukuohjattuna 6200rpm. Toisinsanoen kierroslukurajoitin astuu seuraavaksi peliin...
Normaalisti lambda-säätö on pois pelistä vain kiihdytyksessä hetken aikaa. Ja siinäkin palataan normaalitoimintaan 147millisekunnin kuluttua (0,0147sek).

Lisäksi sillä isolla IMMulla on mahdollista päästä siihenkin tilanteeseen, ettei LH tunnista koskaan kiihdysytä vakioturbolla, koska IMMun antama tieto nousee liian hitaasti ja LH pitää sitä normaalina ajona.

LH on oikeasti ikäisekseen käsittämättömän älykäs purkki!  Huvittavaa on vain se, että se tekee kaiken 32kt koodin pätkällä, kun V70 vuosituhannen vaihteessa tarvitsi yli Mt koodia, joista kuraa oli puolet ja silti toiminnallisesti eroa ei paljoakaan tapahtunut.  :idiot2:

Muistaakseni versio numero ja boxin numero oli se viiminen mitä olikaan.

Asia selvä. Halusinkin tämän rautalangan tietooni! ;)

Hölmökin ymmärtää, aika faq matskua kyllä :)

Kävin juuri ajamassa vähän ahtopaine/kierros/seos tietoa Tonille. Katsotaan mitä tapahtuupi! :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #578 : 02.10.2013, 00:53:16 »
Muistaakseni versio numero ja boxin numero oli se viiminen mitä olikaan.
Asia selvä. Halusinkin tämän rautalangan tietooni! ;)
Hölmökin ymmärtää, aika faq matskua kyllä :)
Kävin juuri ajamassa vähän ahtopaine/kierros/seos tietoa Tonille. Katsotaan mitä tapahtuupi! :)

Eli 984.

Ja kun ajat noita soppia tonille, niin ajappa ne lambda kiinni ja irti, niin näet missä ne todellisuudessa menevät.
Lambdan piuha irti sytyttää vikavalon ja sitten mennään pelkillä kartoilla, jotka normaalisti ovat liki stökiömetrisessä palamisessa pienin korjauksin.

Ja tavallaan se lambdan open-loop tilakin on sellainen näennäisesti lambdaton tila, koska se pitäisi mennä anturin mittausalueen yläreunaan, muttei ulos sieltä, koska kiihdytyksessä peruskarttaa korjataan kiihdytyskartalla, joka pitäisi laittaa soppa juuri sopivan paksulle (AFR 12-13 välillä bensalla). Jos se menee tuosta ulos, niin jotain on väärin.
Tai polttoaine on väärää!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #579 : 03.10.2013, 21:01:04 »
Heippadei. Swenssonmobiilissa (940) on jo ensimmäinen versio tullut Tonin piirikaupasta ulos.
Lastua käyny testaamassa. 100x parempi kun orkkislastu. Hienosäätöä tarvitsee. (tietenkin näillä ohjeistuksilla kun vaan "vitun rikkaalla ja isot suuttimet"  :D)

Sytkä vähän nakuttelee 1.2bar kohdalla, sinne lastun muutoksia kyselty. Otin pari vetoa, yhden 1.4bar ja voi juma. Alkaa olee ehkä liikaa tehoa talviautoo/käyttöautoon. (Vitut.  :2funny:)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #580 : 04.10.2013, 02:14:07 »
Heippadei. Swenssonmobiilissa (940) on jo ensimmäinen versio tullut Tonin piirikaupasta ulos.
Lastua käyny testaamassa. 100x parempi kun orkkislastu. Hienosäätöä tarvitsee. (tietenkin näillä ohjeistuksilla kun vaan "vitun rikkaalla ja isot suuttimet"  :D)
Niin pitäisikin olla!

Kerroithan tonille suuttimien ja IMMun koon?
Jos kerroit, niin niillä pitäisi alkaa irrota oikeita datoja. Jos oikeaa IMMun linearisointikäyrää ei löydy, niin minulta löytyy tuolle -012 IMMulle.

Sytkä vähän nakuttelee 1.2bar kohdalla, sinne lastun muutoksia kyselty. Otin pari vetoa, yhden 1.4bar ja voi juma. Alkaa olee ehkä liikaa tehoa talviautoo/käyttöautoon. (Vitut.  :2funny:)

Jos 1,2 baarilla rapisee ja 1,4 baarilla ei rapise, niin sitten bensakarttaa ruuvaamaan, sillä 1,4baarin ahdoilla rapina pahenee todella rajusti, jos se on syttykartasta kiinni!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #581 : 04.10.2013, 09:55:37 »
Niin pitäisikin olla!

Kerroithan tonille suuttimien ja IMMun koon?
Jos kerroit, niin niillä pitäisi alkaa irrota oikeita datoja. Jos oikeaa IMMun linearisointikäyrää ei löydy, niin minulta löytyy tuolle -012 IMMulle.

Jos 1,2 baarilla rapisee ja 1,4 baarilla ei rapise, niin sitten bensakarttaa ruuvaamaan, sillä 1,4baarin ahdoilla rapina pahenee todella rajusti, jos se on syttykartasta kiinni!

Kerroin kerroin.

1.2bar kohdilla rapistelee. Sitten ezk hoitaa nakutuksen vaikka ahdot nousee vielä 1.4bariin.

Ostin ostrich purkin jenkeistä omaan räpläilyyn, alkoi tuo lh kiinnostamaan kovasti :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #582 : 04.10.2013, 22:47:07 »
Mikä IMM sulla on? -012 vai -025?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #583 : 05.10.2013, 00:39:34 »
Mikä IMM sulla on? -012 vai -025?

-016 3" putkessa. Eli vissiin sama kuin aito "-012".

Opiskellut lh:ta (ja vähän ezk) ja on kyllä aidosti sanottuna hieno laite. Paljon monipuolisempi ja hienompi kun ikinä olisin arvannutkaan.
Ei mitään super hitech enään... Mutta kyllä tällä yks n.300hp auto taidetaan saada... (onhan niistä enemmänkin saatu tehoa)

No joo, menee vähän offiksi. Katsotaan kuinka paljon kiroilen kun yritän leikkiä tietävää ostrichin kanssa kun saapuu.  :D :idiot2:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #584 : 12.10.2013, 13:11:19 »
 Moottori siis B230FT missä kiinni mitsun 15Gturbo, bp-säädin, 3tuumanputki ja jonkinmoinen lastu. Mikäs mättää kun painaa vaikka 3vaihteella kierrosten ollessa 1500-2000rpm  kaasun pohjaan, ahdot ei nouse samantien tappiin vaan menee hetki. Kierrosten noustessa johonkin 2500-3000rpm niin pätkäsee niin julmetusti. Ahdot tällä hetkellä 0.5-0.6. Tuntuu kuin ei sais bensaa tarpeeks.
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo