Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730335 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #630 : 16.11.2013, 19:37:05 »
Mistäs tämmöisen kellon+säätimen löytää? Kuulostais aika hyvältä!

Empäs muista sitä jenkkiläistä viri-firmaa josta ne tilattiin (2kpl). Toinen minulle ja toinen kaverille.
Nyt prokkiksena on ollut muuttaa settiä niin, että ahdot saa alimmillaan sinne 0,3 baariin, mikä on joskus talvella ihan riittävästi ahtoja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #631 : 16.11.2013, 21:16:14 »
Jos tilaan tuon 0.5 bar kellon
http://www.ebay.com/itm/Turbo-Actuator-VOLVO-740-940-Turbo-Wastegate-Actuator-TD04H-13C-0-5Bar-8psi-/271302622606?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3f2ae57d8e&vxp=mtr
230FK:hon, voiko sen vain laittaa paikalleen ilman ahtopainemittaria asennuksessa/käytössä?
Sen vaikutus lienee kuitenkin niin vähäinen ettei sen takia halua värkätä enempää tai vaarantaa mitään.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #632 : 16.11.2013, 21:33:20 »
Voi varmasti, mutta laittaisin mittarin. Ei sitä ikinä tiedä vaikka olisi valmistusvirhe tjs. Mittari halpa ja helppo verrattuna koneen rikkomiseen. Laita vaikkka vain väliaikaisesti ihan tuollainen teollisuuspainemittari.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #633 : 16.11.2013, 22:06:05 »
Jos tilaan tuon 0.5 bar kellon
http://www.ebay.com/itm/Turbo-Actuator-VOLVO-740-940-Turbo-Wastegate-Actuator-TD04H-13C-0-5Bar-8psi-/271302622606?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3f2ae57d8e&vxp=mtr
230FK:hon, voiko sen vain laittaa paikalleen ilman ahtopainemittaria asennuksessa/käytössä?
Sen vaikutus lienee kuitenkin niin vähäinen ettei sen takia halua värkätä enempää tai vaarantaa mitään.

No, jos auto on muutoin vakio, niin fuel-cut hoitaa homman jos hukkis ei toimi, eli jos pätkäisee tai nykii vedossa tuolla kellolla, niin sitten on syytä mitata ahto-paineet.

Mutta käytä mittari kiinni asennuksen jälkeen vaikka väliaikaisesti, niin saat rauhan siitä, että kaikki toimii oikein.
Toisaalta mittari auttaa mahdollisesti ajamaan taloudellisemmin ja paljastaa tahattoman kaasun pumppaamisen selvästi.

Itselläni on mittari kiinni, vaikken sitä varsinaisesti tarvitse tämän hetkisessä setissä. Käyttöä sille tulee taas, kun laitan säädettävän kellon kiinni.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #634 : 18.11.2013, 01:07:02 »
Pitänee sitten jotain mittaria harkita.
Tuo kello on kait oikeasti 0.55 bar kun se on 8 psi.
 Jostain luin että re85 käyttö vaikuttais kanssa. Meneekö liian tiukille jos tuohon päälle käyttää 1/3 seosta re85, vai seivaako se fuel-cut senkin?

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #635 : 18.11.2013, 06:20:04 »
Jos vakio suuttimet niin en viinaa ottaisi tipantippaa, vaikka onkin nuin pienet paineet.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #636 : 18.11.2013, 19:21:42 »
Jos FT:n vakio paineet on tuo n. 0,5-0,6 bar ja vakio suuttimet riittää hyvin kilon paineille bensalle, niin kyllä noilla ahdoilla voi viinaa laittaa tankkiin.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #637 : 20.11.2013, 08:19:36 »
No jaa, en minä ainakaan jaksaisi pelleillä ja yrittäää pitää sopivaa suhdetta tankissa. Joko tai.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #638 : 20.11.2013, 13:30:11 »
Jostain luin että re85 käyttö vaikuttais kanssa. Meneekö liian tiukille jos tuohon päälle käyttää 1/3 seosta re85, vai seivaako se fuel-cut senkin?

RE85:sta voi vakio 954-984 binääreillä varustetuissa merikonteissa laittaa 30 litraa ja loput n. 50 litraa bensaa, jonka jälkeen tulee vikakoodi ja vikavalo syttyy ja sopat ovat kiihdytyksissä armottoman laihalla.
Pienemmillä blandiksilla vikavalo ei syty, vaikka vikakoodin generoikin siinä 20 litran nurkissa.
Turvallisesti voi lisätä sen 10L Wiinaa ilman mitään ongelmia sopista tms.

Mutta onko tuossa blandailussa mitään järkeä?  Minusta ei ole, vaan sitten joko Wiinalastu tai adapteri ja Wiinaa koneeseen.

Blandailussa on jo niin paljon vaivaa, etten viitsisi itse tehdä sitä! Eikä siinä ole minusta mitään järkeä, kun LH yrittää kokoajan adaptoitua siihen epämääräiseen blandikseen.

Kovilla pakkasilla laitan pikkuisen tänä talvena bensaa sekaan, niin kylmäkäynnistykset ovat helpompia.

Ps. Wiinaa on meikäläisen kontille juotettu liki 7m3 ja matkaa on taitettu Wiinan voimin 43tkm ilman blandailua.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #639 : 20.11.2013, 19:34:33 »
RE85:sta voi vakio 954-984 binääreillä varustetuissa merikonteissa laittaa 30 litraa ja loput n. 50 litraa bensaa, jonka jälkeen tulee vikakoodi ja vikavalo syttyy ja sopat ovat kiihdytyksissä armottoman laihalla.
Pienemmillä blandiksilla vikavalo ei syty, vaikka vikakoodin generoikin siinä 20 litran nurkissa.
Turvallisesti voi lisätä sen 10L Wiinaa ilman mitään ongelmia sopista tms.

Mutta onko tuossa blandailussa mitään järkeä?  Minusta ei ole, vaan sitten joko Wiinalastu tai adapteri ja Wiinaa koneeseen.

Blandailussa on jo niin paljon vaivaa, etten viitsisi itse tehdä sitä! Eikä siinä ole minusta mitään järkeä, kun LH yrittää kokoajan adaptoitua siihen epämääräiseen blandikseen.

Kovilla pakkasilla laitan pikkuisen tänä talvena bensaa sekaan, niin kylmäkäynnistykset ovat helpompia.

Ps. Wiinaa on meikäläisen kontille juotettu liki 7m3 ja matkaa on taitettu Wiinan voimin 43tkm ilman blandailua.
Jaahas. Olen lukenut noita käyttäjäkokemuksia FK:lla ja jäi sellainen käsitys että 30% re85 olisi täysin turvallinen, joten laitoin kokeeksi 23 litraa täyteen tankkiin. Ajo muuttuikin jotenkin pehmeämmäksi; tuntuu että se ei katkaise bensansyöttöä niin äkisti kun löysää jalan kaasulta, joten ei nykäystä moottorijarrutuksessa eikä tarvi niin hakea sopivaa kaasua kun vaihtaa vaihdetta.(tämä ihan mutupohjalta)
 Mutta pitääkin jatkossa vähentää sen käyttöä.
OT:sta aiheeseen. Oletan että nuo FK:n bensakartat yms. sopii hyvin sille että päivittää ahtoja hieman ylemmäs. Jos ei sovi niin varmaan joku siitä mainitsee. :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #640 : 20.11.2013, 21:25:34 »
Jaahas. Olen lukenut noita käyttäjäkokemuksia FK:lla ja jäi sellainen käsitys että 30% re85 olisi täysin turvallinen, joten laitoin kokeeksi 23 litraa täyteen tankkiin. Ajo muuttuikin jotenkin pehmeämmäksi; tuntuu että se ei katkaise bensansyöttöä niin äkisti kun löysää jalan kaasulta, joten ei nykäystä moottorijarrutuksessa eikä tarvi niin hakea sopivaa kaasua kun vaihtaa vaihdetta.(tämä ihan mutupohjalta)
 Mutta pitääkin jatkossa vähentää sen käyttöä.
OT:sta aiheeseen. Oletan että nuo FK:n bensakartat yms. sopii hyvin sille että päivittää ahtoja hieman ylemmäs. Jos ei sovi niin varmaan joku siitä mainitsee. :)

Jos ajat vakio ahdoilla, niin tuolla blandiksella voit ajella, mutta kuvittelin, että käytät FT:n ahtoja.

Ilman lastua voi nostaa ahdot 0,6 baariin ja sen jälkeen on syytä laittaa lastu, ettei rapise (nakuta). Jokainen kokeilemani B230FK on rapistellut viimeistään siinä 0,7 baarin kohdilla kunnolla.

Ja kun ahtoja nostat, niin Wiina blandisten on syytä miedontua, sillä suuttimet menee iloisesti tappiin blandiksilla ja 0,8 baarin ahdoilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #641 : 21.11.2013, 00:28:47 »
Jos ajat vakio ahdoilla, niin tuolla blandiksella voit ajella, mutta kuvittelin, että käytät FT:n ahtoja.

Ilman lastua voi nostaa ahdot 0,6 baariin ja sen jälkeen on syytä laittaa lastu, ettei rapise (nakuta). Jokainen kokeilemani B230FK on rapistellut viimeistään siinä 0,7 baarin kohdilla kunnolla.

Ja kun ahtoja nostat, niin Wiina blandisten on syytä miedontua, sillä suuttimet menee iloisesti tappiin blandiksilla ja 0,8 baarin ahdoilla.

Ja oikeestaan siinä 0.8-1bar kohdalla onkin: vakio immu, välijäähy, ahdin, putkisto (+katti) myös tapissaan.
Ja manuaaleissa kytkin luistaa ja löysät kaksoismassat täristää. Niin ja sen jälkeen T-nokan vaihto pois, home made lastut kehittelyyn, vanhat alustan puslat repeää revittelyistä ja ja ja...  :2funny:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #642 : 26.11.2013, 21:24:02 »
Mmmoi! Mulla on tommonen 940fk tekniikalla ja onhan se helvetin luuska (kylläkin peräluistelee nyt jäisillä keleillä kivasti  ;D mutta joo asiaan ->

Mites tota nyt lähtis piristelemään, samalla kun vaihdoin jakopään hihnan huomasin sen tulpan putarin pohjassa (lisäilma reijän) ja nokan stefa vuotaa joten toinen koneen aukasu tiedossa ja silloin olis tarkoitus laittaa:

-ilman putarin lisäreikin tulppaus irti
-VX3 nokka

Mitäs muuta tohon passais tehä? Mulla olis kohtuu iso laadukas alu cooleri ainakin valmiina...

Mitähän saavuttaisin seuraavilla muutoksilla ja minkälaisia ahtoja kannattais kokeilla ja miten niitä nostettais?

-vx3
-ilmansaanti parannettu
-3"db, taaempi vaimennin korvattuna suoralla putkella (koska perä vaimennin läpimätä)
-Alu cooleri

Noiden kaveriks varmasti ahtojen noston yhteysessä myös lastu!?

Mites noita paineita sit nosteltais, mulla on joku tommonen rajapaine venttiili mutta mulla ei ole todellakaan mitään hajua miten sen aukasu painetta vois esim koettaa? Mikä olis hyvä ahtopaine mittari? Pitääkö hommata seos mittari?

Paljonkohan noilla muutoksilla + lastu + 0,8bar ahdoilla mahtais löytyä tehoa? Eikai kulutus nouse älyttömästi, tällähetkellä vie jo 13-14l/100km  :nohnoh
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #643 : 26.11.2013, 22:30:57 »
Muunmuassa FAQ osiosta löytyy tällainen:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91.0

Eikait se noin paljo voi viedä, jos moottori terve ja räveltämätön?
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #644 : 26.11.2013, 23:50:35 »
Kyllähän voi, kun kysyjä viestissään mainitsi perän sivulla viemisen. Itse pääsin kesällä 8,5l lukemiin matkassa vakiolla matalapainelahnalla.

Itse en välttämättä vakioturbolla vaihtaisi T nokkaa mihinkään.
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Carcom Oy  Ateho