Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #735 : 15.02.2014, 15:59:52 »
kiitoksia infosta. sitten vielä tyhmä kysymys. mistä saa ahtoja laskettua?
Millä ne on nostettu?  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #736 : 15.02.2014, 16:04:06 »
senkun tietäisi. ostin auton tuoltaan ja laitoin ahtomittarin kiinni ja huomasin että ahtoja on vakiota enemmän.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #737 : 15.02.2014, 16:14:03 »
Sitten tutkimaan hukkaporttia ja sen letkuja/putkia.

Siellä on joko vaihdettu hukkaportinkello tai sitten bleedi tms. hässäkkä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #738 : 15.02.2014, 18:05:58 »
Täytyy myöntää, etten ole noita fk ja ft koneita henk koht availlut, mutta todella monesta eri lähteestä kuullut, että FK ja FT männät on ihan samat, kuten moottori sisuskaluiltaan muutenkin.
Mutta se laen paksuus tosiaan kannattaa varmaan mitata.

Ft\Fk ero vain hukkaportinkellossa, eli komppaan ainakin omastapuolesta sua.
Foorumin käyttäjältä nimimerkki "toni".
Onko mitattua dataa?  :D :D :hello:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #739 : 15.02.2014, 19:29:53 »
Onko mitattua dataa?  :D :D :hello:

Jep!   :)

Melko monella muulla on tonin lastut, itselläni täysin omatekoiset.
Ja näillä näkymin omani on niin erilainen, kuin muut, etteivät muut sillä paljoa tekisikään!  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #740 : 16.02.2014, 18:13:34 »
http://www.skruvat.fi/Mannanrengassarja-P12426.aspx joku muukin varmaan tilannu kyseiset. Keskimmäinen ja alin rengas erimoisia kuin alkuperäiset. Haittaako? b230fk siis kyseessä. Paljonko pitäis katkosvälin olla?
Kaippa nuo sitten on hyvät. Voisin kuitenkin nuo katkosvälit tarkistaa jos vaan joku tietäis paljon pitää olla?

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #741 : 19.02.2014, 16:56:34 »
osaisiko joku viisaampi sanoa tässä topikissa että mistä johtuu että kardaani tärisee?

vaihdoin uuden kannatinkumin minkä jälkeen alkoi tärisemään laakeri on hyvässä kunnossa ja se rättinivel laatikon ja kardaanin välissä kunnossa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #742 : 19.02.2014, 17:16:23 »
osaisiko joku viisaampi sanoa tässä topikissa että mistä johtuu että kardaani tärisee?

vaihdoin uuden kannatinkumin minkä jälkeen alkoi tärisemään laakeri on hyvässä kunnossa ja se rättinivel laatikon ja kardaanin välissä kunnossa.

Takapotkujen Korjaamon puolelle tälläiset kysymykset, kiitos!  :hello:
Kardaanin jurinalla ei ole mitään tekemistä virityksen kanssa, eikä varsinkaan ahtamisen kanssa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #743 : 19.02.2014, 20:53:21 »
en löytäny  sitä topikkia niin siksi laitoinki tänne jos joku olii ollut ystävällinen ja kertonut.....

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #744 : 19.02.2014, 21:32:38 »
Kysytääs täällä kun ei toiseen topikkiin ole tullut vastausta. Eli auto on 940 B230FK koneella ja automaattilaatikolla. Laitettu vikinglastu, ahtopaineet nostettu n.1,2bar, katin tilalla suora putki ja bilteman vapari. Ongelmana on/oli sellainen, että välillä kaasua painaessa veto loppuu heti kun ahdot alkaa nousta. Hetken tutkittuani huomasin että hukkaportinkellon päästä letku irronnut ja myös imusarjasta oli irronnut huohottimelle menevä letku. No, letkut kunnolla kiinni ja uus yritys. Vetää muuten nätisti mutta ykköseltä kakkoselle vaihtaessa pätkäisee kerran n.6000rpm kohdalla kierroslukumittarin mukaan, muilla vaihteilla ei ongelmia. Ahtopainettahan tässä on vähän turhankin paljon vakiohiluille mutta kun ei ole aikaiseks saanu säädettävää kelloa ostaa niin tuli vaan pistettyä vähän tavaraa kellon alle.. Mutta missä mahtais olla vika? Suuttimet loppuu kesken? Vakioputsarilla ei ollut ongelmia mutta ei se sillä ahtanutkaan kuin tasan 1bar ja kävi aika paksulla bensan kulutuksesta päätellen, vapariputsarilla vie 5l satkulle vähemmän, tais olla tukossa :idiot2: :D. Toisessa topikissa ehdotettiin ahtopaineen laskua mutta se ei ole mielestäni vaihtoehto, vaan vehkeet pitäis saada toimimaan tehoista tinkimättä...

Hankintalistalla on kyllä suuttimet,alucooleri yms mutta pitäis keksiä voisko vika olla mahdollisesti jossakin muualla.

Toinen kysymys olisi, löytyykö foorumilta mulle e85 lastun tekijää? Lähin e85 asema 25km päässä ja kesällä tulossa kuulemma tällekkin paikkakunnalle niin ajattelin sillä alkaa ajelemaan kun pitäis rahaakin säästyä jonkin verran. Mutta pitäis myös pystyä ajamaan normaalibensalla koska tuota kyseistä litkuahan ei jokapaikasta vielä saa. Pystyykö bensalle tehdyllä lastulla ajelemaan myös etanolilla, riittääkö tuossa säätöalueet että toimisi molemmilla aineilla? Kylmäkäynnistyksessähän tulee ongelmia jos bensalastulla ajelee mutta ei olisi mikään ongelma laittaa vaikkapa 10%bensaa talviajoa ajatellen jos muuten vaan toimisi kunnolla.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #745 : 19.02.2014, 22:55:14 »
Ihan suosiolla pudottaa ne ahdot sinne 1bariin. Vakio 13c mitsulla ei nouse muuta kun pakopaineet jos nostaa esim. 1.0bar-> 1.2bar.
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #746 : 20.02.2014, 00:16:08 »
Kysytääs täällä kun ei toiseen topikkiin ole tullut vastausta.
Hankintalistalla on kyllä suuttimet,alucooleri yms mutta pitäis keksiä voisko vika olla mahdollisesti jossakin muualla.

Suurimpaan osaan vastauksen saat, kun luet seuraavat viestiketjuni:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.0

Kyse on ominaisuuksista, eikä vioista! :facepalm:
Tietysti saat halujesi mukaan rikkoa ahtimen yms.....    :-[

Minulla olisi sopivasti sinulle sopivat suuttimet tarjolla (n. 350cc/min bensalla), joilla pääset juuri siihen bensalla, mitä vakio mitsulla saa irti! Vakiosuuttimet ovat tapissaan (100% aukioloaika) siinä baarin kohdalla. Viinalla on turha haaveilla 1,2 baarin paineita alle 550cc/min suuttimilla!

Toinen kysymys olisi, löytyykö foorumilta mulle e85 lastun tekijää? Lähin e85 asema 25km päässä ja kesällä tulossa kuulemma tällekkin paikkakunnalle niin ajattelin sillä alkaa ajelemaan kun pitäis rahaakin säästyä jonkin verran. Mutta pitäis myös pystyä ajamaan normaalibensalla koska tuota kyseistä litkuahan ei jokapaikasta vielä saa. Pystyykö bensalle tehdyllä lastulla ajelemaan myös etanolilla, riittääkö tuossa säätöalueet että toimisi molemmilla aineilla? Kylmäkäynnistyksessähän tulee ongelmia jos bensalastulla ajelee mutta ei olisi mikään ongelma laittaa vaikkapa 10%bensaa talviajoa ajatellen jos muuten vaan toimisi kunnolla.

Sinulla toimii flexitune tms. adapteri, ellei toni tai joku muu tee sinulle kaksois-lastua.

Ja yksikään virilastu ei pysty hoitamaan molempia polttoaineita LH:ssa.

Mitä Wiinan käyttöön tulee, niin täällä foorumilla on parikin topiccia aiheesta (käyttö ja adapterit).

en löytäny  sitä topikkia niin siksi laitoinki tänne jos joku olii ollut ystävällinen ja kertonut.....
:facepalm:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #747 : 20.02.2014, 06:33:52 »
Suurimpaan osaan vastauksen saat, kun luet seuraavat viestiketjuni:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.0

Kyse on ominaisuuksista, eikä vioista! :facepalm:
Tietysti saat halujesi mukaan rikkoa ahtimen yms.....    :-[

Minulla olisi sopivasti sinulle sopivat suuttimet tarjolla (n. 350cc/min bensalla), joilla pääset juuri siihen bensalla, mitä vakio mitsulla saa irti! Vakiosuuttimet ovat tapissaan (100% aukioloaika) siinä baarin kohdalla. Viinalla on turha haaveilla 1,2 baarin paineita alle 550cc/min suuttimilla!

Sinulla toimii flexitune tms. adapteri, ellei toni tai joku muu tee sinulle kaksois-lastua.

Ja yksikään virilastu ei pysty hoitamaan molempia polttoaineita LH:ssa.

Mitä Wiinan käyttöön tulee, niin täällä foorumilla on parikin topiccia aiheesta (käyttö ja adapterit).
:facepalm:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0
Tiedän että pikkuisen pienempi ahtopaine olisi hyvä, mutta kun sitä ei saa kovin tarkasti säädettyä kun on prikkoja kellon alla... Ennen oli bleedi ja koskaan ei tule takaisin, ei ne 1,5 bar piikitkään luultavasti hyvää tee... Ei ole tarkoitus hajotttaa ja siksi kysyn. Ja tarkoitus oli nyt varmistaa että "vika/ominaisuus voidaan pistää suuttimien piikkiin. Olen kyllä kyseisiä topikkeja lukenut, kuten myös tuota e85 topikkia. Ja ei kiitos, hakusessa jotkin ~600cc/min suuttimet jotta riittää sitten varmasti etanolillalin vaikka hiukan isommalla ahtimella. Mutta kuten ajattelinkin, pitää tollanen flexitune hommata. Tämä nyt on vaan tälläistä minimibudjetin kanssa väkertelyä :D
« Viimeksi muokattu: 20.02.2014, 06:48:16 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #748 : 20.02.2014, 17:23:37 »
Tiedän että pikkuisen pienempi ahtopaine olisi hyvä, mutta kun sitä ei saa kovin tarkasti säädettyä kun on prikkoja kellon alla... Ennen oli bleedi ja koskaan ei tule takaisin, ei ne 1,5 bar piikitkään luultavasti hyvää tee... Ei ole tarkoitus hajotttaa ja siksi kysyn. Ja tarkoitus oli nyt varmistaa että "vika/ominaisuus voidaan pistää suuttimien piikkiin. Olen kyllä kyseisiä topikkeja lukenut, kuten myös tuota e85 topikkia. Ja ei kiitos, hakusessa jotkin ~600cc/min suuttimet jotta riittää sitten varmasti etanolillalin vaikka hiukan isommalla ahtimella. Mutta kuten ajattelinkin, pitää tollanen flexitune hommata. Tämä nyt on vaan tälläistä minimibudjetin kanssa väkertelyä :D

Jos ahtoja pitää nostaa, niin laita lisäjousi siihen kellon rinnalle, äläkä nosta prikoilla tms. kikkailulla, koska rajoitat tällöin hukkaportin aukeamaa, jolloin ahdot voivat piikkailla yms. ja tällöin "minimibedjetistasi" tulee maksimibudjetti väärästä kohdasta "säästämisen" vuoksi.  :nohnoh

Lisäksi se jousi on erittäin halpa moottoririkkoon verrattuna! :o

Lastun vuoksi et fuel-cuttia koe, joten tuo pätkäisy on todennäköisesti nakutusta ja siitä johtuva kipinän myöhästys!
Koska vakiosuuttimet eivät yksinkertaisesti riitä yli baarin ahtoihin! :facepalm:

Ja noista ilmanputsareista sen verran, että kottaraissuodatin (vapaavirtaussuodatin) voi pahimmillaan aiheuttaa isomman imuvastuksen kuin vakiosuodatin. Vakiosuodattimellakin pärjää oikein hyvin, kunhan pitää huolen siitä, että se on puhdas.
Nostetut ahdot likaavat puhdistimen erittäin nopeasti, joten vaihtovälikin on jotain muuta kuin 60tkm.

Isommat suuttimet löydät esim. finjectorilta tms. kaupasta!

5L/100km kulutuksen lisäyskin viittaisi nakutukseen, koska LH rikastaa soppia aika rajusti nakutuksen yhteydessä.
Normaaliajolla tuollainen lisäys tarkoittaisi sitä, että nostat keskinopeuden pitkälle yli sen, mitä moottoritiellä saa kesällä ajaa!

Näillä näkymin minimi-budjettisi voi muutttua hetkenä minä hyvänsä, moottoriremontti-budjetiksi!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #749 : 20.02.2014, 17:58:33 »
http://www.skruvat.fi/Mannanrengassarja-P12426.aspx joku muukin varmaan tilannu kyseiset. Ylin ja alin rengas erimoisia kuin alkuperäiset. Haittaako? b230fk siis kyseessä. Paljonko pitäis katkosvälin olla?

??

 

Samppasport  Futurez