RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730281 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #750 : 20.02.2014, 20:19:00 »
Jos ahtoja pitää nostaa, niin laita lisäjousi siihen kellon rinnalle, äläkä nosta prikoilla tms. kikkailulla, koska rajoitat tällöin hukkaportin aukeamaa, jolloin ahdot voivat piikkailla yms. ja tällöin "minimibedjetistasi" tulee maksimibudjetti väärästä kohdasta "säästämisen" vuoksi.  :nohnoh

Lisäksi se jousi on erittäin halpa moottoririkkoon verrattuna! :o

Lastun vuoksi et fuel-cuttia koe, joten tuo pätkäisy on todennäköisesti nakutusta ja siitä johtuva kipinän myöhästys!
Koska vakiosuuttimet eivät yksinkertaisesti riitä yli baarin ahtoihin! :facepalm:

Ja noista ilmanputsareista sen verran, että kottaraissuodatin (vapaavirtaussuodatin) voi pahimmillaan aiheuttaa isomman imuvastuksen kuin vakiosuodatin. Vakiosuodattimellakin pärjää oikein hyvin, kunhan pitää huolen siitä, että se on puhdas.
Nostetut ahdot likaavat puhdistimen erittäin nopeasti, joten vaihtovälikin on jotain muuta kuin 60tkm.

Isommat suuttimet löydät esim. finjectorilta tms. kaupasta!

5L/100km kulutuksen lisäyskin viittaisi nakutukseen, koska LH rikastaa soppia aika rajusti nakutuksen yhteydessä.
Normaaliajolla tuollainen lisäys tarkoittaisi sitä, että nostat keskinopeuden pitkälle yli sen, mitä moottoritiellä saa kesällä ajaa!

Näillä näkymin minimi-budjettisi voi muutttua hetkenä minä hyvänsä, moottoriremontti-budjetiksi!  :buck2:
Tuo on täysin tiedossa ja varovasti kokeilin eripaksuisia "spacereita" kellon alle, ahdot ei tällä hetkellä piikkaa juuri ollenkaan, joskus mittari värähtää hieman yli 1,2bar kun vedättää ensin kaasu pohjassa, päästää moottorijarrulle ja painaa polkimen taas lattiaan. Säädettävä kello kyllä menee tilaukseen jos en sitten vaihda ahdinta samantien kun saa tuoreen leiman taas paperiin...

Nakutus ei kyllä tullut mieleen, ajattelin että se olisi tuo fuel cut :idiot2: No, parin viikon sisään pitäisi laittaa auto muutenkin katsastuskuntoon, laskea ahdot jne. Leiman jälkeen pitää paneutua asiaan tarkemmin. Jospa uudet suuttimet pistäis tilaukseen ensiksi ainakin.

Ja tuon ilmanputsariasian ymmärsit väärin, kulutus siis laski vapariputsarin laiton jälkeen, en suuremmin tutkinut sitä vakioputsaria, saattaahan se tukossa olla. Ja varmasti pärjääkin, mutta piti kokeilla mihin suuntaan käynti menee kun sattui tollanen olemaan ylimääräisenä. Tottakai vaihtoväli on lyhyempi, kyllähän nää enemmän huoltoa tietysti tarvii sitä mukaa kun "tehoja" koitetaan hakea :D

Eipä tuo vielä ajossa pariin kuukauteen olekkaan, nyt testivaihe menossa ja koitan saada tuosta mieleisen pelin että kelpaa sitten keväällä ottaa ajoon :) Joten moottoriremonttia tuskin saan aikaiseksi kun käy sillon tällöin pari testivetoa vetämässä :)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #751 : 20.02.2014, 20:58:50 »
Eipä tuo 1,2bar vielä maailmaa kaada mutta sytkäkartan on syytä olla kohdallaan ettei nakutusta tapahdu. Olihan sulla myös sytkälastu? Ahtopaineen säätöön hyvä setuppi on kiriä kellosta lisäjousella hieman painetta ylöspäin ja rajapaineventtiilillä loput. Isompien suutttimien kanssa olisi suotavaa myös säätää lastu niille sopivaksi...
« Viimeksi muokattu: 20.02.2014, 21:00:22 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #752 : 20.02.2014, 21:14:10 »
Vakiosuodatin säästää myös ahdinta etenkin hiekkateillä, näin olen antanut itselleni uskotella. Tosin luultavasti se 300tkm ajettu mitsu levähtää ekan parin tuhannen aikana noilla paineilla muutenkin. Ei tietenkään kauheesti väliä jos uusi ahdin muutenkin hankintalistalla. :)

Rajapainevenalle pisteet täältäkin. Mulla pysyi paineet tasan baarissa siististi 40e säätimellä kun kertaalleen huvikseni vakiosta 0,8bar setupista nostin, tietty ft:n kello.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2014, 21:16:16 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #753 : 20.02.2014, 22:21:40 »
Ei ole vielä toistaiseksi sytkälastua... Pitää tollanen lisäjousi jostakin katsoa tai sitten vaan säädettävä kello jos vakioahdin sattuukin jäämään. Joo tommosesta rajapaineventtiilistä ei oo itellä kokemuksia, vois olla kyllä ihan kätevä. Tässä oli tollanen ihan perus bleedi venttiili ja sillä ahtoi kaikkea muuta, kuin tasaisesti... Uudesta lastusta tuli tonin kanssa keskusteltua jokunen aika sitten :)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #754 : 20.02.2014, 22:32:24 »
Ihmetyttää toi bleedien toimimattomuus? Itellä nyt toi fk bleedattuna ilman lastuja toimii moitteetta. Piikkaa noin 0,9 ja tasottuu siitä hyvin nopiaa 0,7. Ei nykimisiä tai mitään muutakaan ja paineet pysyy noin sama mitä tolla koittaa tehä. Pensan paineita on vähä nostettu säädintä puristamalla. Toki tuohon lastut tulee ynnä muuta kivaa mitä on hyllyihin kertyny.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #755 : 20.02.2014, 22:37:06 »
Yritin ite saada kiina säädettävää bleediä toimimaan... Ei toiminu, moskalla asvaltin sisään... Kesällä sit tuli rajapaine venttiili, ahdot nous ripeesti sinne mihin säädetty. Eli omassa tapauksessa 1bar. Ei piikkaillu.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #756 : 20.02.2014, 22:42:30 »
Sitä en toki tiiä kuinka muut on bleedannu? Itellä paikallisesta säästökaupasta ostettu T-haara hukkaportin letkussa ja todella tyytyväinen saa "viritykseen" olla ku 2€ sai kuitenki ft tehot tai ehkä poni tai pari päälle.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #757 : 21.02.2014, 10:14:17 »
Joo ei tosiaan tarvitse ihmetellä miksi rapisee 1,2bar paineella jos ei ole sytkälastua, ruuvaa vaan pikkuisen alaspäin siksi aikaa että saat lastun.
Tuntuu tosi monella olevan tuota piikkailuongelmaa bleederien kanssa, laadukas rp-venttiili tuntuu toimivan huomattavasti paremmin. Jos oikein tarkkoja ollaan niin bleedihän hukkaa periaatteessa mitattua ilmaa mitä rp-venttiili ei tee.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #759 : 27.02.2014, 21:29:29 »
http://www.skruvat.fi/Mannanrengassarja-P12426.aspx joku muukin varmaan tilannu kyseiset. Ylin ja alin rengas erimoisia kuin alkuperäiset. Haittaako? b230fk siis kyseessä. Paljonko pitäis katkosvälin olla?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #760 : 28.02.2014, 01:17:48 »
Vakiosuodatin säästää myös ahdinta etenkin hiekkateillä, näin olen antanut itselleni uskotella. Tosin luultavasti se 300tkm ajettu mitsu levähtää ekan parin tuhannen aikana noilla paineilla muutenkin. Ei tietenkään kauheesti väliä jos uusi ahdin muutenkin hankintalistalla. :)

No, vakioputsarilla, vakio mitsulla ja ilon paineilla jne.... 
Vakio setillä, lukuunottamatta
- Cooleri
- Suuttimet
- IMMu
- lastut
- Kansi (kevyt porttaus ja suoristus)
- Polttoaine (RE85)
- jotain muuta pientä....

Kaikki vakioromut ovat kestäneet, paitsi polttoainepumppu on vaihdettu (aika finaalissa avattaessa).
Ja kuitenkin takana on +400tkm ja auton ostaessani kilsoja oli 261tkm ja nyt on menossa kohta viides vuosi kyseisellä kulkineella!

Ahtoja on ollut se kilo vasta viimeiset 100tkm!  :o
Joten oikealla hoidolla (öljynvaihdot yms.) ysi toimii yllättävän hyvin ja pitkään.


Tollanen tuli omaan ysiin... Ja tulee taas kesärengas kauden alkaessa  8)
http://www.ebay.com/itm/NXS-MANUAL-BOOST-CONTROLLER-100-ROCK-STEADY-NO-SPIKING-/260344245934?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3c9db9eeae&vxp=mtr

Lopeta leikkiminen ja hommaa oikeasti toimiva setti!   ;)

http://www.turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=46_76&product_id=360


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #761 : 28.02.2014, 20:20:18 »
No, vakioputsarilla, vakio mitsulla ja ilon paineilla jne.... 
Vakio setillä, lukuunottamatta
- Cooleri
- Suuttimet
- IMMu
- lastut
- Kansi (kevyt porttaus ja suoristus)
- Polttoaine (RE85)
- jotain muuta pientä....

Kaikki vakioromut ovat kestäneet, paitsi polttoainepumppu on vaihdettu (aika finaalissa avattaessa).
Ja kuitenkin takana on +400tkm ja auton ostaessani kilsoja oli 261tkm ja nyt on menossa kohta viides vuosi kyseisellä kulkineella!

Ahtoja on ollut se kilo vasta viimeiset 100tkm!  :o
Joten oikealla hoidolla (öljynvaihdot yms.) ysi toimii yllättävän hyvin ja pitkään.

Voin toki olla väärässä ahtimen keston suhteen ja ainahan nää on yksilöitä. Mun t25:lle riitti muutama tonni 0,8 baria, ei vielä ihan risa mutta vihellyksen sävyssä on tapahtunut selkeä muutos. Ja vakio putsarilla mennään tottakai. :)

OT: Riittääkö vakiopumppu viinalle vai onko sulla joku -044 tyylinen vaihdettu tilalle?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #762 : 28.02.2014, 20:39:15 »
OT: Riittääkö vakiopumppu viinalle vai onko sulla joku -044 tyylinen vaihdettu tilalle?

Vakio riittää Wiinaksilla minun tarpeisiini. Ja jos ahdin vaihtuu, niin sitten vaihtuu pumppukin isommaksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuusoV94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #763 : 06.03.2014, 00:11:05 »
Omaan ysiin ajattelin 15g päivitystä nii minkäs kokoset suuttimet ois hyvät? tarviiko isompi imm tai lastuun muutoksia?

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #764 : 06.03.2014, 00:15:07 »
Omaan ysiin ajattelin 15g päivitystä nii minkäs kokoset suuttimet ois hyvät? tarviiko isompi imm tai lastuun muutoksia?

Mulle toni teki lastun 450-500 suuttimille, 3" immulle ja 15g:lle.

 

Futurez  Kulkukoira