Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #795 : 20.03.2014, 16:40:51 »
Tota toimivuutta ei tiedä ennen kuin on kokenut "toimivan" ja aidosti toimivan lastujen eron...

Se on suunnaton.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #796 : 20.03.2014, 17:02:33 »
Veikkaisin tuota 5500rpm jälkeen laskevaa käyrää ihan T-nokan "luonteeksi". Eli ei se ylös riitä. Tuo välinotkahdus taas voi hyvinkin olla, että LH puuttuu peliin kun meinaa nakulle päästä. Tai sitten siellä on sytkäpuolella jotain hämminkiä esim. jakajan kansi oli aika paskannäköinen :/ Jokatapauksessa en koskaan ole kuullut sitä "ropinaa" tai "kilistelyä". Kunhan on joku lastu ja hieman isommat suuttimet ollut, ja toki maltillisesti ahtoa.

Varmasti koen valaistumisen jahka Tatech saadaan kondikseen valkosen ysin kanssa.

Silti palaten tähän LH:n kysymykseen, niin en koskaan ole saanut räjäytettyä alle 350hevosen kokoonpanoa ja leipää on jokainen moottori saanut.

Kylmäkäynnistys oli valkoisen Vollen kohdalla ihan hirvittävää. Ajattelin, että niin olisi ollut tän käyttiksen suhteenkin, mutta näin ei ollut. Lähtee siis todella herkästi pakkasestakin käymään. Joten puristuspaineistakin kiinni ---> tee nokka pysyy siis ainakin toistaiseksi.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #797 : 20.03.2014, 17:23:40 »


Nitkunnikunnitkun prutprut pötspöts... nitukunnitkunitku prutprörtprtötpörtpöpöpöpötötprörpttötpröt wffffffffuuuuuuuuu thihhuhuhh

 :3/4 jättää sen:


Eli paremminkuin deekulla. -20pakkasasteen jälkeen alkaa kysymään akun sietoa.

Deekun kylmästarttihan menee silleen että diurötrötrötrötrörörörörörörörörörörö jne, eli mun korvaan paljon kevyemmin kuin tuo sinun ;)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #798 : 20.03.2014, 18:04:37 »
Nyt kysynkin sinulta, miksi ihmiset vaihtaa Lh2.4 pois enemmän viritetyissä kerran sitä on niin helppo ja halpa säätää?
Luultavasti siksi, että moni ei edes tiedä, että LH:ta voi säätää!
Toinen syy on varmasti siinä, etteivät monet tiedä siihen olevan työkaluja.
Kolmas syy on yksinkertaisesti se, etteivät osaa säätää...   :buck2:

LH:n säätäminen on ihan yhtä helppoa kuin megan tms. tai oikeastaan helpompaa, koska pääkorjauskartta on ainoa säädettävä asia suuttimien skaalauksen lisäksi ja IMMun linearisointi käppyrän kanssa, jos ajaa bensalla.

Wiinalla joutuu sitten käpistelemään useampia karttoja käynnistyskartoista alkaen.
Ja mitä hienostuneemman halua, sitä enemmän työtä vaihtoehtoisilla polttoaineilla.

Mutta ominaisuuksia LH:ssa on enemmän kuin megassa ja varsinkin vikatilannesietoisuus on ihan omissa luokissaan, puhumattakaan moottorin suojausmekanismeista. Kuten nakutuksen hallinta vaikkapa esimerkkinä.

Voisin heittää tästä pallon sulle, miksi et itse ryhdy virittämään omaa kartanoasi?  :hello:

Minähän olen aloittanut jo sen vuosia sitten!  :hello:
Ja koska olin tyytämätön lastuihini, tein oman bensalastun! Syttylastu odottaa vielä toistaiseksi.

Lisäksi heivasin flexitunen metsään ja teen itselleni flexi-lastun, voidakseni ajaa Wiinalla ja myös korvikkeilla (bensa).

Veikkaisin tuota 5500rpm jälkeen laskevaa käyrää ihan T-nokan "luonteeksi". Eli ei se ylös riitä. Tuo välinotkahdus taas voi hyvinkin olla, että LH puuttuu peliin kun meinaa nakulle päästä. Tai sitten siellä on sytkäpuolella jotain hämminkiä esim. jakajan kansi oli aika paskannäköinen :/ Jokatapauksessa en koskaan ole kuullut sitä "ropinaa" tai "kilistelyä". Kunhan on joku lastu ja hieman isommat suuttimet ollut, ja toki maltillisesti ahtoa.
Notkahdus +5000rpm on turhan terävä ollakseen pelkästään nokan aiheuttama tuossa kohdin. Ainakin kun vertailee muihin T-nenää käyttäneiden penkkilappuihin.

Väittäisin tuota ekaa notkahdusta puhtaasti EZK:n myöhästykseksi pienen pingauksen vuoksi, sillä käppyrän muoto viittaa siihen. Syy laihahko seos tuossa kohdin, tosin voi se olla puhtaasti laihaa seosta ja siitä johtuvaa voiman puutetta, sillä viinan käyttökelpoinen suurimman tehon seos-ikkuna on kapeampi kuin bensalla.


Varmasti koen valaistumisen jahka Tatech saadaan kondikseen valkosen ysin kanssa.
Erittäin luultavasti!  :pomo:

Kylmäkäynnistys oli valkoisen Vollen kohdalla ihan hirvittävää. Ajattelin, että niin olisi ollut tän käyttiksen suhteenkin, mutta näin ei ollut. Lähtee siis todella herkästi pakkasestakin käymään. Joten puristuspaineistakin kiinni ---> tee nokka pysyy siis ainakin toistaiseksi.

Kovin ihmettelen tuota, sillä Wiinaa tarvitseee aikas paljon enemmän käynnistyessään kuin bensaa. Toisin sanoen lastusi on jostain kohdin vinossa isosti, jos se toimii viinalla hyvin, vaikka onkin bensalastu?

Kokemuksesta voin sanoa, ettei bensalastu toimi viinalla pelkillä isommilla suuttimilla pakkasessa. Tai päinvastoin. Tosin bensalla wiinalastulla kone on hukkumassa bensaan aluksi.

Meikäläiseltäkin puuttuu kannesta siivu, mutta silti kylmäkäynnistys on nihkeän olematon vakio bensan asetuksilla.


Tuosta näkee toimivan rikastuksen ja vakio bensan erot.

Tässä sitten pelkkä wiinan käynnistysrikastus vs. vakio bensan.



Tuossa toimivan lastun ja T-nokan tehokäppyrä.
http://s927.photobucket.com/user/Autonor/media/Kuva.jpg.html

Tässä toinen tehokäppyrä, jossa samat ongelmat kuin sinulla. Mutta vain hitusen ylempänä kierroksissa.
http://s438.photobucket.com/user/jaippi/media/Volvo%20944%20Tic/SCN_0002.jpg.html
« Viimeksi muokattu: 20.03.2014, 18:13:05 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #799 : 20.03.2014, 18:28:57 »
Tuossa on monta muutakin muuttujaa.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #800 : 20.03.2014, 18:45:49 »
Tuossa on monta muutakin muuttujaa.

Tietysti on, mutta tutkippas noita vakio T-nokan tehokäppyröitä, niin huomaat, että Vikingin lastuilla tai sen kopioilla on sama ongelma useissa käppyröissä.

Sieltä löytyy kuoppa 2700-4000 rpm välissä, missä B230FT pata mielellään kilistelee. Kuopan muotokin on liki identtinen mutta sen paikka on eri lastuista riippuva.

Sen sinun käppyrän +5500 muodon voi selittää suuttimien loppumisella, koska ne eivät laskennallisestikkaan riitä tuota ylemmäs käytännössä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #801 : 20.03.2014, 19:02:04 »
Mutta ominaisuuksia LH:ssa on enemmän kuin megassa ja varsinkin vikatilannesietoisuus on ihan omissa luokissaan, puhumattakaan moottorin suojausmekanismeista. Kuten nakutuksen hallinta vaikkapa esimerkkinä.

Millaisilla muutoksilla LH:ooseen saa lähtörajoittimet, paukut jne. ?

Suorasytytyksestä olikin turbobricksillä juttua.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #802 : 20.03.2014, 19:25:16 »
Ihan hyviä juttuja teillä moottorinohjauksista mutta eikös niille ole omat topicit. Joten asiaan takas.  :)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #803 : 20.03.2014, 20:14:52 »
Tietysti on, mutta tutkippas noita vakio T-nokan tehokäppyröitä, niin huomaat, että Vikingin lastuilla tai sen kopioilla on sama ongelma useissa käppyröissä.

Sieltä löytyy kuoppa 2700-4000 rpm välissä, missä B230FT pata mielellään kilistelee. Kuopan muotokin on liki identtinen mutta sen paikka on eri lastuista riippuva.

Sen sinun käppyrän +5500 muodon voi selittää suuttimien loppumisella, koska ne eivät laskennallisestikkaan riitä tuota ylemmäs käytännössä.
No joo kyllä tuossa on perää sen myönnän. Tänään kokeilin 1,2bar ja seos laiheni 13,0Afr täyskaasukiihytyksessä eli aika tapissaan ovat. Kuitti, ei enää tästä vääntöä.  Lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon, ja jos sanani syön niin mörökölli minut vieköön!
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #804 : 20.03.2014, 21:59:52 »
No joo kyllä tuossa on perää sen myönnän. Tänään kokeilin 1,2bar ja seos laiheni 13,0Afr täyskaasukiihytyksessä eli aika tapissaan ovat. Kuitti, ei enää tästä vääntöä.

Ei tässä väännetä, vaan keskustellaan näistä omituisuuksista, joista korvikkeiden (bensan) käyttäjät eivät koskaan joudu kärsimään.  -H-

Wiinan kanssa jo sen verran lutranneena, tiesin, että tuo on yksi ongelma Wiinan kapean tehoalueen lisäksi.

Tässä muillekkin vähän lukemista aiheesta.
http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html

Ja koska olen minä, niin pakko on pikkuisen ,  :smitten:

Tuo AFR 1:13 on bensalle, Wiinalla (E85) se AFR on 1:8,7, eli lambda 0,9 mikä on jo voiman puolesta laihalla Wiinalla.   ;D

Ps. ei ole ihan puhdas sattuma, että käytän 668cc/min suuttimia....   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #805 : 20.03.2014, 22:11:13 »
Toki, mutta itse en käytä viina-arvoja vaan olen tottunut ns pensa-arvoihin.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #806 : 21.03.2014, 11:55:07 »
Tämäkään viesti ei liity topikin aiheeseen, mutta mitäs jos järjestetään kilpailu lastuntekijöille? Sarjat FK/FT vakio kokoonpano bensa/etanoli ja toinen sarja 3" immu ja ~600cc suuttimet bensa/ etanoli. Lastun tekijöille mainetta ja kunniaa, kuluttajille parempia lastuja.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #807 : 21.03.2014, 14:08:45 »
Millaisilla muutoksilla LH:ooseen saa lähtörajoittimet, paukut jne. ?

Tästä olikin jo ennen kysymystäsi juttua erään foorumilaisen kanssa.  :)
Lyhyt vastaus kysymykseesi on, käyttämällä kahta muistipankkia, joiden tilaa vaihdetaan toiminnan mukaan.  :juhau:

Asiaa en ole mietiskellyt aikaisemmin, koska en tarvitse tuollaisia toiminteita, mutta se on tehtävissä LH/EZK:lla joka tapauksessa.

Tämäkään viesti ei liity topikin aiheeseen, mutta mitäs jos järjestetään kilpailu lastuntekijöille? Sarjat FK/FT vakio kokoonpano bensa/etanoli ja toinen sarja 3" immu ja ~600cc suuttimet bensa/ etanoli. Lastun tekijöille mainetta ja kunniaa, kuluttajille parempia lastuja.

No, tähän kilpailuun tuskin on osanottajia tungokseksi asti!  :buck2:
Kunnia ja maine ei kiinnosta taaloja tahtovia!

Kuluttajat saavat parempia lastuja, kun he ovat valmiit maksamaan valmiista työstä sen tekijöille....

Harrastajat saavat parempia lastuja värkkäämällä ne ihan omin pikku-kätösin omaan moottoriinsa ja tarpeisiinsa.

On mahdotonta tehdä lastua, joka palvelee kaikkia tarpeita, tai se on täysin yksilöllinen ominaisuuksiltaan. Jolloin palataan kahteen ylempänä olevaan argumenttiin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #808 : 21.03.2014, 18:02:50 »
Suorasytytyksestä olikin turbobricksillä juttua.

Jep
« Viimeksi muokattu: 21.03.2014, 23:24:52 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #809 : 21.03.2014, 18:08:06 »
En halua nussia pilkkua, mutta suorasytkä ja hukkakipinä on vähän eri asia.  ELK

Ilmeisesti tuolla saa ihan hyvin lisää kipinätehoa? Vaikka kyllä (turbojen) puola on jo valmiiksi "suurteho" mallia.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Samppasport  Futurez