Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #840 : 30.03.2014, 21:41:42 »
Mutta onhan niissä vapariputsareissakin eroja. Omaankin autoon on aikasempi omistaja hankkinu pipercrossin vaparin ja hyvin tunttuu toimivan kun auutolla on minun omistuksen aikaan ajettu jo yli 60tkm ja happee on saanu.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #841 : 30.03.2014, 21:51:11 »
Mutta onhan niissä vapariputsareissakin eroja. Omaankin autoon on aikasempi omistaja hankkinu pipercrossin vaparin ja hyvin tunttuu toimivan kun auutolla on minun omistuksen aikaan ajettu jo yli 60tkm ja happee on saanu.

Kyllä ne kottaraisfiltterikilometrit näkyvät IMMun paskaantumisena ja viimeistään coolerin pohjalta sitä pestäessä.
Puhumattakaan kun koneen avaa ja alkaa mittailemaan välyksiä. :juhau:

Toki, jokainen tekee, niinkuin itse haluaa...    Minä vaan en sattuneesta syystä halua kottaraisfilsuja!  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #842 : 31.03.2014, 00:18:58 »
Täällä pari immua hajonnut vaparin takia... Pyörteilee niin kovin ilma et lanka poikkeaa.

Vakio kotelo tuottaa enemmän tehoakin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #843 : 31.03.2014, 00:28:49 »

Ja toimii se vielä kohtuullisen hyvin 1,5 baarin ahdoillakin!  :)

Miiinkä kokosella TURPOAHTIMELLA?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #844 : 31.03.2014, 07:42:34 »
Miiinkä kokosella TURPOAHTIMELLA?

Ainakin TD05-16G:llä. :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #845 : 31.03.2014, 17:33:12 »
tyhmäkun olen niin mikä siinä saa koneen ja turbon hajoamaan helposti?
No ei sitten tasan yhtään mikään. En ainakaan ole kuullut yhtään turbon hajoamistapausta joka johtuisi suoranaisesti ilmansuodattimen vaihdosta. Moottoriin asti se mahdollinen pöly ei kyllä päädy kun joskus tutkii paljonko öljyä tällaisen coolerissa on..

Sori jos olen erilainen mutta mielestäni on melko kärjistettyä väittää että turbo tai moottori automaattisesti hajoaa kartio tms. filtterin asennuksesta. Entäs jos tilan puute tai jokin muutos estää vakion suodatinkotelon käyttämisen? Tuhoontuomittu juttu? Paaliin?

Puhumattakaan kun koneen avaa ja alkaa mittailemaan välyksiä. :juhau:

Nyt ihan oikeesti... Tästä jos jostakin tarvitaan mitattua faktaa?
« Viimeksi muokattu: 31.03.2014, 17:36:42 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #846 : 31.03.2014, 17:50:54 »
No ei sitten tasan yhtään mikään. En ainakaan ole kuullut yhtään turbon hajoamistapausta joka johtuisi suoranaisesti ilmansuodattimen vaihdosta. Moottoriin asti se mahdollinen pöly ei kyllä päädy kun joskus tutkii paljonko öljyä tällaisen coolerissa on..

Sori jos olen erilainen mutta mielestäni on melko kärjistettyä väittää että turbo tai moottori automaattisesti hajoaa kartio tms. filtterin asennuksesta. Entäs jos tilan puute tai jokin muutos estää vakion suodatinkotelon käyttämisen? Tuhoontuomittu juttu? Paaliin?

Nyt ihan oikeesti... Tästä jos jostakin tarvitaan mitattua faktaa?

Samoilla linjoilla.  Täällä on jonkun aikaa ollut tapana että näitä kärjistettyjä "totuuksia" jankutetaan. Sitten kaikki erilaisia systeemejä kokeilevat tai niistä kyselevät lynkataan ja naureskellaan.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #847 : 31.03.2014, 18:31:59 »
Täällä päässä naureskellaan niille, ketkä sen biltsun kartiofiltterin laittaa tehon lisäämiseksi.

Jotkut kun ei käytä ilmansuodatinta ollenkaan, eli ilman suodatinta.  :P


Eli onko tuommoinen vakiokoteloon ostettava 60 euron paneelisuodatin jopa huonompi kuin alkuperäinen uusi?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #848 : 31.03.2014, 19:04:32 »
No ei sitten tasan yhtään mikään. En ainakaan ole kuullut yhtään turbon hajoamistapausta joka johtuisi suoranaisesti ilmansuodattimen vaihdosta. Moottoriin asti se mahdollinen pöly ei kyllä päädy kun joskus tutkii paljonko öljyä tällaisen coolerissa on..

Ja meinaat, että se coolerissa oleva öljy ei ikinä vaihdu. Eli toisinsanoen liiku moottoriin päin?
Yksi ongelma nuissa teinisuodattimissa on, että ne pitäisi öljytä hyvin, jotta ne toimisi. Suodattimen öljyämisestä taas seuraa vääjäämättä immun hajoaminen!
Ainakin ktm:n männästä näkee aivan selvän eron, suihkuttaako spray tavarana suodatinöljyä suodattimeen vs upottaa sienen suodatinöljyyn ja puristaa liiat pois. Ei tulisi kisapyörässä mieleenkään kokeilla mitä seuraa ilman suodattimen öljyämistä!

Ainiin ja jos se ktm:n suodattimen öljyää huonosti tuolla sprayöljyllä huomaa myös kaasarissa aivan selvästi hiekkaa. Otin tämän ktm:n suodattimen puheeksi tässä yhteydessä vain siksi, kun se suodatin on samaa tavaraa useampien sieni/kartio suodattimien kanssa. Ja toiseksi, koska tästä on silminnähtyä faktaa omakohtaisesti.

Muutenkin turbokoneessa tuo painehäviö prosentuaalisesti on niin pieni, että se kompensoituu moninkertaisesti lämmenneenä imuilmana. Turbo kun ahtaa vain sen verran enemmän, että saavutetaan kumminkin sama paine. Ei täten loppupelissä se kone saa yhtään sen vähempää ilmaa kun vakio suodattimella.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2014, 19:12:52 kirjoittanut miikel »

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #849 : 31.03.2014, 22:28:35 »
Sori jos olen erilainen mutta mielestäni on melko kärjistettyä väittää että turbo tai moottori automaattisesti hajoaa kartio tms. filtterin asennuksesta. Entäs jos tilan puute tai jokin muutos estää vakion suodatinkotelon käyttämisen? Tuhoontuomittu juttu? Paaliin?

Mä lupaan sitten raportoida tähän ketjuun kun omasta laukeaa kone/turbo. Kartiofiltteriä on vähän niin kun pakko käyttää,
kun orkkis ei mahdu konehuoneeseen. Ja on niitä toimivia öljyättömiä filttereitä olemassa.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #850 : 01.04.2014, 16:40:07 »
Kyllä konehuoneen voi myös rakentaa niin, että orkkiskotelo sinne hienosti mahtuu.  :P
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #851 : 01.04.2014, 18:33:41 »
Kyllä konehuoneen voi myös rakentaa niin, että orkkiskotelo sinne hienosti mahtuu.  :P

240:iin ei oikein voi. Paitsi, jos löytää jostain turbon omia osia ;).
900 varmaan pystyy ja siinä tapauksessa en ymmärrä miksi käyttää jotan muuta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #852 : 01.04.2014, 20:09:28 »
Kyllä konehuoneen voi myös rakentaa niin, että orkkiskotelo sinne hienosti mahtuu.  :P
No voi jeesus oikeesti, annetaan ihmisten räjäyttää koneensa sitten jos se siitä kiinni on.. Minä kuulun näihin ihmisiin, jotka laittaa näitä tehoteinisuodattimia jne. Luulen, että kerkiin ajaa vielä niillä äänettömillä autoilla vanhempana. Menempä tästä oitis räjäyttämään taas yhden moottorin vaparisuotimella. Ja naapurinkin autoon asennan sellaisen ja räjäytän sen siinä sitten.  ::)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #853 : 01.04.2014, 20:14:14 »
Kylläpäs on Hegeh taas herkällä päällä. Meneppäs juomaan talliin sitä maitoa.  :pomo:

Jatketaas kysymyksillä ja vastauksilla oikeista asioista. Vapari asioille voi tehdä oman topicin jos ei vielä sellaista ole.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #854 : 01.04.2014, 20:31:58 »
Kylläpäs on Hegeh taas herkällä päällä. Meneppäs juomaan talliin sitä maitoa.  :pomo:

Jatketaas kysymyksillä ja vastauksilla oikeista asioista. Vapari asioille voi tehdä oman topicin jos ei vielä sellaista ole.
Hege kuittaa.  ;D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy