Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #915 : 24.05.2014, 11:50:41 »
Eipä riitä ees bensalla 300hp. Testattu vakiolla (270tkm) ja uudella boschilla. Tuotto tipahtaa todella rajusti +1bar.
Jos pilkkua nusutella haluaa niin on mulla penkkilappu 316hv vakiopumpulla. Mutta viittä tonnia ylemmäs ei voinu vetää ku hiipu. Pumppu oli muistaakseni 116lph alkuperäinen bosch ja reilu 500tkm ajettu. Suuttimet oli 750cc dekat.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #916 : 24.05.2014, 12:48:32 »
Tuo vakiopumpun hiipuminen tuli huomattua, -044 pumpun vaihdon jälken sai kartan yläpäätä laihentaa jonkin verran.
suuttimina taisi silloin olla 450cc:t ja aukiolot aika tapissa
« Viimeksi muokattu: 24.05.2014, 12:53:44 kirjoittanut Ari E »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #917 : 24.05.2014, 13:57:05 »
Jos pilkkua nusutella haluaa niin on mulla penkkilappu 316hv vakiopumpulla. Mutta viittä tonnia ylemmäs ei voinu vetää ku hiipu. Pumppu oli muistaakseni 116lph alkuperäinen bosch ja reilu 500tkm ajettu. Suuttimet oli 750cc dekat.

Bensanpaineet olivat tuolla 5trpm mitä? 2 baaria?  :o
Nuo suuttimet olisivat sallineet paljon enemmän tehoa kuin tuon 316Hv, nopeasti laskien 80% aukioloajalla niistä puristaa papua +350Hv BSFC:n ollessa 0,65 ja suuttimien aukiolon ollessa 80% ajasta. Jos 95% aukioloajalla laskee, niin tulos on 425kantturaa kampiakselilla.

Eli pumppu on hiipunut aikoja sitten ja paineet ovat laskeneet lähelle imusarjan painetta.

"Hyvä" resepti moottori rikkoihin!  :-[

Ja minä en väitä, että se on mahdotonta, vaan kysyn ainoastaan onko se järkevää ja ymmärretäänkö mitä ollaan tekemässä?

Siksi minun ratkaisuni on riittävät suuttimet suoraan tehotavoitteeseen nähden (80% aukioloaika) ja riittävän tuoton omaava pumppu, jolloin polttoaineen saannista ei jää kiinni se saavutettava tulos.

Itse valitsin suuttimet sen mukaan, että tulokset olisivat maltilliset 240Hv, BSFC 0,85, 80% aukioloajalla. Laskennallinen tulos 669cc/min.  Ja pumpulta tarvitaankin sitten vastaava tuotto 5 baarin paineella, mikä tekee +160Litraa tunnissa.

Ja kun tuo pumppu ei tuota enempää lopulta maksanut, niin mikä ei sitten ottaa suoraan sellaista, joka menee kaikilla polttoaineilla ja riittää varmasti siihen mitä odotan saavani.
Mikään välimalli ei sitten suoraan sattunut silmiini, joten otin tuon 320LPH mallin.

Toisaalta, tuolla pumpulla on puristettavissa vaparista 1000Hv tehot, turboissa jäädään sinne 850Hv nurkille, jos olettaa, että ahtoja on vain 2 baaria.
Tässä syyt, miksi olen valinnut omat komponenttini tuollaisiksi!

Moottorin hajoaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin riittävä bensapumppu tai suuttimet, tai kummatkaan yhteensä.
224+159=€383,-
Suuttimet tosin voi ostaa ihan käytettynäkin, joten pumppu on ainoa investointi, jonka ostaa mielellään uutena!

Vähälläkin rahalla voi tehdä paljon, kun sen tekee harkiten!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 24.05.2014, 14:17:44 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #918 : 24.05.2014, 17:27:17 »
Joskus kun ei ole sitä vähääkään niin on mentävä niillä mitä on :) kaikkeehan voi kokeilla eikä tuollakaan pitkään ajeltu sillon ku vaihdoin pumpun. Sanoin vaan että riittäähän se mutta eriasia että onko turvallista. Eli käytännössä ihan shaibaa vaan jauhoin lämpimikseni :D

Ja sitä en tiedä mitä ne paineet enää sitten oli ku kyykkäs mutta veti tosi laihalle 5000rpm -->
« Viimeksi muokattu: 24.05.2014, 17:29:23 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa JuusoV94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #919 : 30.05.2014, 23:25:05 »
Missä vika kun auto pätkäsee/röpöttelee välillä kun kiihdyttää niin 1bar/3rpm paikkeilla? autossa on 15g,400cc suuttimet,ite tehty 3"imm ja tonin lastut. Ahtoja ollu joku 1.1-1.2bar. Joo ja laajakaista on tilattu niin kohta näkee seokset mutta luulisi että pitäis olla kohillaan...


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #920 : 31.05.2014, 00:39:29 »
Missä vika kun auto pätkäsee/röpöttelee välillä kun kiihdyttää niin 1bar/3rpm paikkeilla? autossa on 15g,400cc suuttimet,ite tehty 3"imm ja tonin lastut. Ahtoja ollu joku 1.1-1.2bar. Joo ja laajakaista on tilattu niin kohta näkee seokset mutta luulisi että pitäis olla kohillaan...

Veikkaan että nakuttaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #921 : 31.05.2014, 04:48:18 »
Veikkaan että nakuttaa.

Veikattu kanssa, nakuanturi kehoittaa viheltämään pelin poikki.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #922 : 31.05.2014, 11:44:59 »
Tai sytytysosissa jotain vikaa ja kipinä loppuu kuormituksella.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #923 : 31.05.2014, 15:53:10 »
Veikkaan että nakuttaa.

Vahvasti veikkaan myös minäkin näin, sillä 3" IMMu ja 400cc/min suuttimet kuulostavat sille, että hoikalle menee ja siksi kilisee!
Suuttimet pitäisi olla siellä 450-500cc nurkissa, jos tuollaisella setillä yrittää edes jotenkin siedettäviä soppia saada aikaiseksi!

LH nimittäin ei tuosta vain hanskaa tuollaista settiä.

Mainitsematta sitä, että 3" IMMu aiheuttaa sen, että kuormatieto laskee kaksi riviä pelkän IMMun vaikutuksesta ja sen seurauksena kone käyttää reilusti isompia ennakoita, mikä edesauttaa nakutusta jos lastussa ei asiaa ole huomoitu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #924 : 02.06.2014, 11:01:26 »
Kuinkas paljon tuollanen k-jetin (vaparin) bensapumppu on parempi kuin tuo originaali mikä nyt on? -91 b230ft
volvoja - onhan noita.

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #925 : 11.06.2014, 15:23:42 »
Kuinkas paljon tuollanen k-jetin (vaparin) bensapumppu on parempi kuin tuo originaali mikä nyt on? -91 b230ft

Boshin katalogin mukaan:

Orkkis: 120LPH@3bar
Kjet: 128LPH@5bar
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #926 : 14.06.2014, 16:36:13 »
paljonko uskaltaa nostaa paineita avaamattomalla b230ft + 19t kombolla? lastut tietty löytyy, bensansaanti ja ilmansaanti on duunailtu. mulla on tossa hukkaportin kellossa jengat, niistä kiristämällä saa vissiin paineet nouseen? tällä hetkellä koeajolla oli 0,7 paineet..

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #927 : 14.06.2014, 21:54:26 »
paljonko uskaltaa nostaa paineita avaamattomalla b230ft + 19t kombolla? lastut tietty löytyy, bensansaanti ja ilmansaanti on duunailtu. mulla on tossa hukkaportin kellossa jengat, niistä kiristämällä saa vissiin paineet nouseen? tällä hetkellä koeajolla oli 0,7 paineet..

Kaksi sanaa, laajakaistalambda ja seossuhde.



Vastaus kysymykseen: Itse nostaisin suoraan kiloon, jos lastut on sen mukaan tehty.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #928 : 18.06.2014, 08:07:27 »
Siä kotelon pohjalla on sellanen tulppa, se helevettiin ja uus vakio suodatin pömpeliin. Muuta ei tartte
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #929 : 18.06.2014, 18:08:01 »
Jonkun verran kuullut myös että isännät ovat noita alkuperäisiä ilmansuodatin boxeja muokkaillut jotenkin.. mutta mikäs nyt sitten olisi paras vaihtoehto..? Onkos tuossa imupuolella jotain muuta mikä voisi kuristaa/syödä tehoja, kaikki tehon syöjät tarkotus eliminoida pois autosta kuitenkin 8)
Kuten kökkö jo totesikin!

Sieltä orkkisputsarilaatikin pohjalta reikä auki sinne lokarin sisään ja uusi putsari paikoilleen, niin niillä rokkaa ihan taatusti ilman ongelmia ihan niin paljon kuin millään mitsulla sieltä saa ilmaa hörittyä.
Tietysti nostettujen ahtojen kanssa putsarin vaihtoväli on sitten huomattavasti lyhyempi!

Ja seuraavaksi sinulla kyllä ahdistaa se vakio pakopuoli, siitä pakosarjasta eteenpäin!  :D


Se "hyvä" puoli noissa kottaraissuodattimissa on, että saa turbon vaihdettua paljon aikaisemmin ja kerättyä kivasti kaikkea läpimennyttä sontaa sinne coolerin sisälle, joten senkin pääsee vaihtamaan nopeammin!
Lisäksi se väsähtänyt IMMukin väsyy nopeammin lopullisesti ja senkin pääsee vaihtamaan, kunhan on tapellut kesän omituisten käyntihäiriöiden kanssa ja vähän kilistellyt konetta ensin!   :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport