Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #930 : 18.06.2014, 18:37:04 »
Siä kotelon pohjalla on sellanen tulppa, se helevettiin ja uus vakio suodatin pömpeliin. Muuta ei tartte
Kaikissa koteloissa ei sit ole tuota tulpan poisto mahdollisuutta.
Esim tässä vasemman puoleisessa pitää käyttää mekaanista voimaa avartaakseen.

Tässä toisessa taas on mahdollista.

Tuollaset osat vaan pois, on ihan torxilla. Ja virtaa läpi asti.  ;)


Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #931 : 18.06.2014, 20:15:46 »
Jaahas, virtaakos tuo nyt sitten yhtä hyvin kuin semmonen vapari?  :o Ja kyllähän se olisi kiva kuulla se föönin puhina kans sieltä kun semmonen siellä pellin alla on että kuuluuko se mitenkään tuolla vakioboxilla ;D :idiot2:
Edelliseen "umpinaiseen" boxiin verrattuna tuli pikkasen herkkyyttä alapäähän mutta äänimaailma ei muuttunu. Enkä mä sitä kaipaakkaan. Kunhan toimii vaan tollanen vakio yli 500tkm ajettu pata.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #932 : 18.06.2014, 20:30:07 »
Jos tommoseen umpinaiseen fk boksiin poraa reijän etupuolelle saa lisää imuääniä ja suhinaa, kuitenkin ihan maltilliset (ei siis ihan verrattavissa vapariin).
E: kato joo, selasin kännykällä ja en huomannut miten tukossa toi toinen on. Tommonen vaahtomuovitäytteinen mullakin oli fk:ssa, tein siihen vielä reiän etupuolelle.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2014, 21:12:12 kirjoittanut Acke »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #933 : 18.06.2014, 20:32:15 »
Jos tommoseen umoinaiseen fk boksiin poraa reijän etupuolelle saa lisää imuääniä ja suhinaa, kuitenkin ihan maltilliset (ei siis ihan verrattavissa vapariin).
Toi umpinainen boxi oli ft:ssä, avarrettava fk:ssa. Niitä on ihan sekasin.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #934 : 18.06.2014, 21:02:53 »
Terve!, nostelin tuossa ahtoja, sekä tilasin bensa-, ja sytkälastut ja nyt seuraavaksi tarkoitus lisätä moottorin ilmansaantia... Olen tässä päässäni pyöritellyt tuommosia vapaavirtaus suodattimia k&n (iso versio) sekä hks sienisuodattimia, kumpi edellä mainituista voisi olla parempi? Hks-suodattimeen saa ainakin uusia suodattimia melko edullisesti ja suodatus teho myös ilmeisen hyvä? K&N-suodatin taas on tietääkseni perus kartiosuodatin, suodattaa huhujen mukaan suunnilleen saman verran mitä muut kartiosuodattimet nyt pystyvät suodattamaan? Jonkun verran kuullut myös että isännät ovat noita alkuperäisiä ilmansuodatin boxeja muokkaillut jotenkin.. mutta mikäs nyt sitten olisi paras vaihtoehto..? Onkos tuossa imupuolella jotain muuta mikä voisi kuristaa/syödä tehoja, kaikki tehon syöjät tarkotus eliminoida pois autosta kuitenkin 8)
Esim. Apexi dual funnel on hyvä suodatin, mutta ei ole ihan ilmainen.
Ei mene lika läpi kunnon puuvillaisesta kankaasta ja helppo huoltaa kun pesee parin kk:n välein vaikka fairy-vedellä. Ei tarvi öljytä mikä on hyvä MAF:n kannalta että ei pääse öljy lankaan.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #935 : 18.06.2014, 21:15:42 »
Mullaki oli 2v ja 60000km pipercrossin vapari omassa ft:ssä, herra tietää mitenkä pitkään loppupeleissä ollu ku oli jo autoo ostettaessa siellä. Tässä hiljattain vaihoin sinne sen vakio putksarin paikoilleen ihan kokeilu mielessä. Ei persdynolla muuta vikutusta ku että ne maksimaaliset imuäänet ja pässin suhina hävis. Ja ei muuten ollu/tullu mitään ongelmiakaan tuosta vaparista, immu säily ehjänä, galaksit ei räjähelly ja tuomionpäiväkään ei vielä tullu.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #936 : 18.06.2014, 22:10:54 »
Hm... Kallis härpätin tuo apexi. Sillä hinnalla saa kymmenisen orkkis suodatinta!  :o

Puhumattakaan niistä kokemuksista, missä IMMun lanka on saatu poikki tuollaisella "vapaa-virtaus suodattimella".

Joten jättäisin tuollaiset "tuning"-osat suosiolla ostamatta, sillä niiden hyödyt ovat korkeintaan kauppiaalle koituvia.

Jess! Löytyi sentään joku joka ei noita vapareita tyrmää täysin, koska salaa haluan sellaisen laittaa, mutta hieman vaan huolestuttaa juuri tuo kuinka lika pääsee niistä läpi....  :-[ Mites onko kellään kokemuksia tuosta HKS:n putsarista? Luulisi että olisi laadukas, ja suodattaisi hyvin koska tietääkseni HKS on jonkin sortin laatumerkki ja valmistaa laatutavaraa ymmärtääkseni.

Mietippäs, miksi nuo "vapaa-virtaus" suodattimet tyrmätään?   ???

Jos sellaisen haluat laittaa, niin tee vapaasti niin!
 
Älä vain odota saavasi mitään hyötyä siitä, rahan kulutuksen ja ulkonäön lisäksi.

Mutta esim. tuo apexi ilmoitetaan virtaavan jopa 450hv, niin....    :facepalm:
No, millähän painehäviöllä.....   
Vai onko tuo se raja, jossa se imeytyy turboon.  :D

HKS....  Kyllähän se vaahtomuovitötterö suodattaa oravat ja isommat.
Mutta se tärkein asia jää suodattamatta, eli hieno pöly, joka alkaa aikas pian kiusaamaan IMMua.

Minullakin oli samanlainen vaahtomuovihässäkkä siellä orkkiskotelossa, kuten pomolla, Heivasin sen hittoon ja mitattu painehäviö taisi olla paskaisella putsarilla melkein 0,1baaria. Puhtaalla pirusti vähemmän.

Painehäviötä voi pienentää kasvattamalla pinta-alaa tai sitten tekemällä se suodatin harvemmasta materiaalista.
Jokainen voi omilla aivoillaan tehdä päätelmän, kumpaa menetelmää noissa "vapaavirtaus"-suodattimissa on käytetty.

Jos ulkonäön vuoksi noin haluat tehdä, niin tee vapaasti, mutta muista se, ettei ilmaisia lounaita ole olemassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

AUH

  • Vieras
Vs: B230FT ahtopaineiden nostaminen
« Vastaus #937 : 18.06.2014, 22:37:56 »
Ei mitään käytännön eroa kuhan et km tolkulla sitä letkua laita.

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #938 : 18.06.2014, 23:02:08 »
Kestävyydestä en osaa sanoa. Omassa 945:ssa bsr vapari kitti. Ääniä tulee vähintään riittävästi! On toiminu jo noin 6kk ilman ongelmia. Toisaalta olen alkanu haaveilla ehjästä suodatin poksista just nuitten äänien takia. Ps:saa semmosta tarjota...omasta klipsut poikki.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #939 : 18.06.2014, 23:24:07 »
itellä joku simotan valmistama pestävä sieni mallinen suodatin, ollut kohta jo 2v kiinni ja hyvin toiminut. Ja sitä ennen bilteman suodatin ollut vuoden, eikä silläkään mitään. ja nyt IMM paine puolella ja hyvin pelaa edelleen  :-*

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #940 : 18.06.2014, 23:30:07 »
itellä joku simotan valmistama pestävä sieni mallinen suodatin, ollut kohta jo 2v kiinni ja hyvin toiminut. Ja sitä ennen bilteman suodatin ollut vuoden, eikä silläkään mitään. ja nyt IMM paine puolella ja hyvin pelaa edelleen  :-*
Väärin virittämistä! Pitäs kuunnella mitä täällä sanotaan!  :2funny:

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #941 : 18.06.2014, 23:34:47 »

Väärin virittämistä! Pitäs kuunnella mitä täällä sanotaan!  :2funny:

mutku mutku :'(

IMM paine puolella kun tuli hiustenkuivaaja vaihdettua  :-[

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #942 : 18.06.2014, 23:47:50 »
Täällä hajotettu n.35cm pitkällä suodattimella IMM. Ei hajonnut mistään paskasta, vaan teki saatanallisen turbulenssin ja katkoi langan immusta. Kiva efekti kun alkaa värisee se lanka, kestää sitä tasan 3 kertaa.  :D

+ se ei suodata vittuakaan... Tehot hävii vaan vähintään -20% kun imee lämmintä konehuoneesta. Nakuttaa ihan saatanasti herkemmin vaparilla. Sitten vielä nuo pyörteilyt ja ja ja...

No oha se tuning. Tosin ehkä vähä väärä auto pilluralliin.  :D

ps. Vakio putsarin kansi hajos niin joutu ton vaparin pistämään hetkeksi Dassen ex-moottorista. Ihan ok toimi kyllä Nissanissa, siinä ei pääse ottamaan lämmintä ilmaa juurikaan. Tosin edellisen omistajan virityksiä, kotelointi seuraavaan  ;). Tosin siinä Nissan immussa jännästi oma ilmakanava ja muutenkin vähän erilainen ruiskultaan ja vakio moottori.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2014, 23:51:39 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #943 : 19.06.2014, 00:16:07 »
Mulle on tulossa tohon 945 turboon nyt 630cc/min siemens dekat, switzerin s2b, a nokka yms pikkuviriä. Lastut luultavasti tonilta, sytkälastukin lienee tarpeellinen? Kysymys ilmamassamittarista, onko mitään apua siirtää vakio 016 3" putkeen vai pitääkö metsästää se 012 jostain? Lh ei ilmeisesti tykkää dumpin kanssa toimia, auttaako asiaa jos IMMun siirtää painepuolelle ja dumpin ennen kyseistä kapistusta?
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #944 : 19.06.2014, 01:11:59 »
Väärin virittämistä! Pitäs kuunnella mitä täällä sanotaan!  :2funny:

Olen Wäärin Wirittäjien aatelia! Koska en tee mitään muutosta harkitsematta, mitä se tekee ja miksi!
Puhumattakaan mitatusta datastatm   :D

Minä kun jätän uskon papeille tms. ja hoidan hommat himaan laskutikulla (koneella)!

Valitettavasti tässäkin on usein se, ettei; Wiisas ei wirka, tyhmä ei tajua!  :-[

Imupuolen "viritys" on onnistunut jos tehosta on kadonnut enintään 25%.
Turbokoneessa keskittyisin harkitsemaan imun ja pakopuolen välistä eroa ja niiden suhdetta....

sytkälastukin lienee tarpeellinen? Kysymys ilmamassamittarista, onko mitään apua siirtää vakio 016 3" putkeen vai pitääkö metsästää se 012 jostain? Lh ei ilmeisesti tykkää dumpin kanssa toimia, auttaako asiaa jos IMMun siirtää painepuolelle ja dumpin ennen kyseistä kapistusta?

Syttylastu on aivan varmasti tarpeen tuolla setillä!  :facepalm:

Mihin katoavat virittämisen perustiedot ja niiden opiskelu?   :facepalm: :uglystupid2:

012 IMMua ei tarvitse metsästää, sillä sen saa alle €100,- hintaan ja sentään sen linearisointikäppyrä tunnetaan!
Dumppi asia on puhuttu täällä monesti, joten dumppi ei LH:n kanssa toimi, bypass kylläkin.

Painepuolen IMMun kanssa pitää ymmärtää ja tietää mitä tekee, tai.....    :idiot2:

Niitäkin kokemuksia löytyy täältä foorumilta!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron