Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #975 : 05.07.2014, 01:14:22 »
Faijan kaveri soitti ja kyseli: " missä on vika, kun auto sammuu ku paska seinään lämpimänä? " Hyvin kuulemma toimii ja vetää kylmänä.

B230 -97 M90

Vastaava vika tais olla edellisellä omistajalla omassa 940, oli LH:n kolvauksissa vika.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #976 : 05.07.2014, 01:15:37 »
Liittyen tähän topicciin...?

Mutta alottaisin puolasta.

Ja jos puola toimii, tutkisin syttypäätteen!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #977 : 05.07.2014, 01:51:33 »
b230ft, 668cc dekat, -044 kopio, hx35, 3"putki, säädettävä b-paineensäädin, bensalastu ja isompi imm.

Mikäs mulla vois olla ongelmana ku tuntuu rapisevan kun ahtopaineet nousee. N.1bar paikkeilla rapisee. Täyskaasuvedossa on laajakaistan mukaan rikkaalla. Viimeks ku oli ajossa, toimi kohtuullisen hyvin, sillon oli bypassin poisto ulos. Nyt ei oo muuta tehty ku poisto laitettu imupuolelle ja Aw71 vaihdettu Aw70L:n. Ahtopaineetki laskenu 1.7->1.4bar. Mikä tässä nyt eniten kusee, vakio syttylastu, liian iso imm, (tarkkaa kokoa en muista, mutta yli 3")? Ic on vielä vakio, tallissa tosin odottaa jo isompi. Jotain muuta?

Vakio syttylastulla kilisee 101% varmuudella ahdoilla!  :facepalm:
Rikas sopitus viittaa myös kilinään, sillä LH antaa soppaa "isän kähreest" kun EZK kertoo koneen kilisevän.

Pässin ulos johtaminen on ongelmien kerjäämistä LH säätöisissä koneissa, sillä silloin kadotetaan jo mitattua ilmaa ja sopat menevät paksulle. Samaten lambda-säätökin alkaa sekoilla tuolloin.

Iso itse tehty IMMu on ongelmien kerjäämistä, jollei tiedä tarkalleen mitä tekee LH:lle. Sen linearisointi käppyrän tekeminen on myös "hitusen haasteellista"


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #978 : 05.07.2014, 10:55:39 »
Liittyen tähän topicciin...?

Auto on 940 jossa on turbo, autossa on vika ja otsikko on 940turbo kysymyksiä.

Eipä tullut parempaa topiikkia siis mieleen ja hienosti siellä chall ja mikani vastailikin, kiitos kiitos.

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #979 : 05.07.2014, 11:10:14 »
Auto on 940 jossa on turbo, autossa on vika ja otsikko on 940turbo kysymyksiä.

Eipä tullut parempaa topiikkia siis mieleen
Oisko tämä:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=996.0 tai

tämä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0

ollu soveliaampia kenties?  ;)


Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #980 : 05.07.2014, 13:31:13 »
ollu soveliaampia kenties?  ;)

Tuolta ei tavoita mikania eikä muitakaan Lh jumalia, luulisin. Tämä vain tuntui oikealle, ja vastauksen sain heti, joten en kadu päätöstäni. Pahoittelen jos aiheutin jollekkin mielipahaa.  :2funny: :2funny:

Ja vielä kun jatketaan tätä kakkaa niin kohta ei koko topiikki ole enää sovelias.   ;)

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #981 : 05.07.2014, 14:16:53 »
Tuolta ei tavoita mikania eikä muitakaan Lh jumalia, luulisin.

Luulo ei ole tiedon väärti!  ;)

Kyllä minä luen ahkerasti tuota 7/9-satasten korjaamo-topiccia.  :hello:
Ja privaattiviestillä tavoittaa aina!  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #982 : 05.07.2014, 14:47:27 »
Multakin jäi hymiöt kun kännykällä kirjottelin, ei herneitä siis  ;) ELK
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pumpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • Ilo alkaa kilosta.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #983 : 09.07.2014, 11:59:44 »
Mullakin olis vähän ongelmaa ja ehkä tämä viritys topic on kaikista paras kuitenkin tälle...

Eli b230ft 10:1 puristuksilla, hx40super, ev14 1000cc suuttimet, viinaa tankissa, -025 immu painepuolella, tonin lastut.


Ennen pelas ihan ok, mutta nyt täyskaasu vedossa lopettaa vetämisen ja törrää, pätkii ja ampuu putkeen vähän ennen 1 bar.  Osa kaasulla saa kiihdytettyä rajottimelle asti ilman ongelmaa.

Tuntuu sytkävialta kun sopat ok...  Tulpat, jakaja ja pyöriä volvolta ja accelin kunnon puola vaihdettu.

Kokeiltu kaverin -012 immulla mutta tekee samaa.   :idiot2:
S80 D5
740 "T6"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #984 : 09.07.2014, 13:33:22 »
Mullakin olis vähän ongelmaa ja ehkä tämä viritys topic on kaikista paras kuitenkin tälle...

Eli b230ft 10:1 puristuksilla, hx40super, ev14 1000cc suuttimet, viinaa tankissa, -025 immu painepuolella, tonin lastut.


Ennen pelas ihan ok, mutta nyt täyskaasu vedossa lopettaa vetämisen ja törrää, pätkii ja ampuu putkeen vähän ennen 1 bar.  Osa kaasulla saa kiihdytettyä rajottimelle asti ilman ongelmaa.

Tuntuu sytkävialta kun sopat ok...  Tulpat, jakaja ja pyöriä volvolta ja accelin kunnon puola vaihdettu.

Kokeiltu kaverin -012 immulla mutta tekee samaa.   :idiot2:

Tarkista tulpanjohdot, lyö äkkiä kipinä ahdoilla rikkinäisistä. Sytkämoduliakin voi koittaa toista.  :)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2014, 14:44:51 kirjoittanut JoonasH »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #985 : 09.07.2014, 15:48:14 »
Paljonko AEM ottaa virtaa? Riittäkö vakoijohdot? Ootko mitannut tuottoa?

Eilen vaihdoin pumpun ja vaihtoehtoina oli Walbro255, sekä tuo AEM. Laiton Walbron koska kävi vakio töpseliin ja olin laiska ja ajattelin että "255lph" eli todellisuudessa jotain 180lph@4bar (En ole vielä mitannut tuottoa) riittäisi toistaiseksi ja ehkä menisi vakiojohdoilla. Kyllä se ainakin käyntiin lähti.

Vanha -420 loppuinen orkkis bosch antoi vaivaiset 90lph 3bar vastapaineella... ei hyvä..

Tässä Wiinamäen miehenä Aito Bosch antautui 3kk kuluttua (orkkiksen nykyinen vastine).
Orkkis Bosch kesti 406tkm ja toimi vaihdettaessa, mutta vaihdoin sen siksi, että muilla se on levinnyt alle 360tkm matkalla. Ääntä se kyllä piti, joten pitkään se tuskin olisi pötkinyt.

Ostin tuon levinneen orkkiksen vastineen tilalle 8-pätkän pumpun ja se oli leviämässä jo 1,5kk jälkeen (tuotto laski).

Nyt tankissa on AEM:n 320LPH Wiinaa sietävä pumppu ja uskoisin sen kestävän avosandaaliatm pidempään kuin mikään noista ihan orkkista lukuunottamatta.
http://www.aemelectronics.com/products/fuel-delivery/high-flow-fuel-pumps/e85-high-flow-in-tank-fuel-pumps

Joten meikäläinen laiskana ei jaksa alvariinsa pumppuja vaihdella....   ;D

Hintaa tuolla Wiina AEM-pumpulla oli kotiintoimitettuna €159,- ja bensaversion saa €129,- kotiovelle asti.

Jenkeissä sitä saa ihan AEM:ltä hintaan $129,-
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #986 : 09.07.2014, 16:07:18 »
Mullakin olis vähän ongelmaa ja ehkä tämä viritys topic on kaikista paras kuitenkin tälle...
Eli b230ft 10:1 puristuksilla, hx40super, ev14 1000cc suuttimet, viinaa tankissa, -025 immu painepuolella, tonin lastut.
Ennen pelas ihan ok, mutta nyt täyskaasu vedossa lopettaa vetämisen ja törrää, pätkii ja ampuu putkeen vähän ennen 1 bar.  Osa kaasulla saa kiihdytettyä rajottimelle asti ilman ongelmaa.
Tuntuu sytkävialta kun sopat ok...  Tulpat, jakaja ja pyöriä volvolta ja accelin kunnon puola vaihdettu.
Kokeiltu kaverin -012 immulla mutta tekee samaa.   :idiot2:

Asiallinen setti!  :)   :hello:

Puliukon tapaan piuhat tarkastaen koriin kiinnitetyllä maadoituspiuhalla hivellen joka paikasta.
Erityisesti tulppien juuresta tarkastellen, sillä tehokkaalla puolalla se kipuna kulkee mielellään vaikka sitä tulpan eristeen pintaa pitkin, jos sille on mitään mahdollisuuksia.

Toinen vaihtoehto on se syttypääte siinä kuskin lokarissa, joka voi myös pätkiä!

Kipunan loppumiseltahan tai ajoitus ongelmaltahan tuo lopultakin kuulostaa.

Tosin kannattaa tarkastaa myös LH:n pinnille 28 menevä piuha (harmaa/punainen) siten, että siinä on yleismittari kiinni maata vasten. Koneen käydessä siinä tulisi olla n. 7V jännite koko ajan.

Jos se tipahtaa koneen pätkiessä nollaan, kertoo EZK LH:lle, että kone nakuttaa, jolloin se nykii ja pätkii kyllä varmasti.

Paljonko AEM ottaa virtaa? Riittäkö vakoijohdot? Ootko mitannut tuottoa?

Eilen vaihdoin pumpun ja vaihtoehtoina oli Walbro255, sekä tuo AEM. Laiton Walbron koska kävi vakio töpseliin ja olin laiska ja ajattelin että "255lph" eli todellisuudessa jotain 180lph@4bar (En ole vielä mitannut tuottoa) riittäisi toistaiseksi ja ehkä menisi vakiojohdoilla. Kyllä se ainakin käyntiin lähti.

Vanha -420 loppuinen orkkis bosch antoi vaivaiset 90lph 3bar vastapaineella... ei hyvä..


Vakiojohdot riittävät ainakin meikäläisen tapauksessa ja pumpun jännite pysyy yli 12V tasolla kaikissa tilanteissa.

Virrankulutusta en ole mitannut, mutta AEM:n omien taulukoiden mukaan se ryystää helpohkosti 12A. Virrankulutus riippuu paineesta minkä pumppu joutuu tekemään.
http://aemelectronics.com/products/fuel-delivery/high-flow-fuel-pumps/320lph-e85-compatible-high-flow-in-tank-fuel-pump-offset-inlet

Minulla mitatusti pysyy wiinan paineet ahdoillakin, vaikka suuttimet olisivat 80% ajasta levällään, joten tuottoa on ainakin se +150l/h 4 baarin paineella.

Tankkivarusteen sisältä vaihdoin pumpulle menevät piuhat, sillä vakio piuha tankin sisällä on onnetonta paukkulankaa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #987 : 09.07.2014, 17:49:52 »
Mullakin olis vähän ongelmaa ja ehkä tämä viritys topic on kaikista paras kuitenkin tälle...

Eli b230ft 10:1 puristuksilla, hx40super, ev14 1000cc suuttimet, viinaa tankissa, -025 immu painepuolella, tonin lastut.


Ennen pelas ihan ok, mutta nyt täyskaasu vedossa lopettaa vetämisen ja törrää, pätkii ja ampuu putkeen vähän ennen 1 bar.  Osa kaasulla saa kiihdytettyä rajottimelle asti ilman ongelmaa.

Tuntuu sytkävialta kun sopat ok...  Tulpat, jakaja ja pyöriä volvolta ja accelin kunnon puola vaihdettu.

Kokeiltu kaverin -012 immulla mutta tekee samaa.   :idiot2:

Oma merikontti (tosin vakioromuilla) teki tällästä oiretta ku polttoaine pumppu oli antautumassa. täyskaasulla rötäs, pätki ja paukku mutta puolkaasulla kulki normaalisti.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mavil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • Räpeltäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #988 : 09.07.2014, 18:23:09 »
Etkös tämän jo kysynyt? Vastaus löytyy edelliseltä sivulta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #989 : 09.07.2014, 21:50:27 »
Löytyi taas kerran yksi "D**a" lastu kun vaihdettiin meikäläisen parempaan. Lastun binäärikoodissa ei ihan lukenut em. henkilön nimeä vaan:

ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿU€€€€Õ(ViKinG984Max)  001#:ÜÅ.œ..±p

Että sellaista taas tällä kertaa..
« Viimeksi muokattu: 10.07.2014, 08:44:39 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo