Ateho  Elekma

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730259 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1020 : 17.07.2014, 16:13:13 »
Asia selvä,  kiitoksia tästä nopesta ja selvästä vastauksesta

Jos nostat painetta, niin seokset menee sekaisin ja lambdasäätö yrittää kompensoida sitä ruiskutusaikaa säätämällä.
Suurempi peruspaine käy myös pumppujen päälle.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1021 : 17.07.2014, 16:32:09 »
13G:ssä hieman modernimpi kompurasiipi kuin 13C:ssä. Ei liene kuitenkaan suurta eroa tuotossa. Vähän paremmin voi spoolata koska hitusen kevyempi. Ajattelin itse kokeilla samaa kun on 13G (Vai oliko se 13T) ylimääräisenä.

15G:ssä isompi kompura kuin 13G, muuten sama. Molemmat ovat TDO4HL-sarjaa joten myös turbiinipuoli vähän isompi kuin 13Cssä joka on TD04H-sarjaa. Joudut siis käyttämään HL-sarjan ahtimen mukana tullutta turbiinipesää. 15G:ssä on yleensä suora pesä kartioliitoksella joka on bolt-on 940sen vaiko DP:seen. 13G:ssä taitaa aina olla vino #7 pesä, joka vaatii vastalaipan ja pienen DP muokkauksen. Kompurapuolella tarvii poistaa lukitustappi, kääntää samaan asentoon kuin 13C, ja väkertää kiinnitys hukkiksen kellolle. Muuten bolt-on.
Kummassakin ahtimessa on mielestäni tuollanen DP:n liitos.

15g on 850:n ahdin.
Mutta kiitos selvennyksestä. Ehkä mäkin vielä joskus opin jotakin.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1022 : 17.07.2014, 17:12:15 »
Kummassakin ahtimessa on mielestäni tuollanen DP:n liitos.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
15g on 850:n ahdin.
Mutta kiitos selvennyksestä. Ehkä mäkin vielä joskus opin jotakin.

paitsi että tuo on laippa kiinnityksellä kun taas 13C kartioliitoksella, kuten yllä sanottu

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1023 : 17.07.2014, 17:12:42 »
Tuo on se välimallin suora #6 pesä jota esintyy vm96-98 tjsp. Niissä vanhemmissa kasipätkä turboissa, olisko vm94-95 on sitä suoraa pesää kartioliitoksella joka bolt on ysiin. Jos vaihtaa pesän mallia ja lähtee DP:tä muokkaamaan niin samalla vaivalla kaivaa sen vinon #7 pesän jostain vm 97-98 /uudemmasta. Se virtaa parhaiten ja on yleisin sekä uusin =helpoin löytää ei vielä haljennut käytetty.

Kummassakin ahtimessa on mielestäni tuollanen DP:n liitos.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
15g on 850:n ahdin.
Mutta kiitos selvennyksestä. Ehkä mäkin vielä joskus opin jotakin.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1024 : 17.07.2014, 17:13:39 »
paitsi että tuo on laippa kiinnityksellä kun taas 13C kartioliitoksella, kuten yllä sanottu
Niinpä. Mutta eipäs asialla nyt hätä ole niin kerkiää katteleen ja kun tarkotuksena on hommata bolt-on ahdin.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1025 : 18.07.2014, 21:06:56 »
Mittailin vähän tuottoja niin:

-98 classic antoi akkujännitteellä 1,6 l/min
ja dieselistä 13,8v ja 2,125 l/min .

240 siirtopumppu 3 l/min
ja aito -044 2,85 l/min akkujännitteellä.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1026 : 25.07.2014, 08:43:59 »
Koneremppa tiedossa kieron veivin takia. Suunnitelmissa rakentaa korkeempi puristeinen kone, kestääkö b230f männät samat tehot kun nuo fk:n vakiot? Polttoaineena re85 ja tehotaivoite asettuu sinne 300hv nurkkiin.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1027 : 25.07.2014, 08:45:48 »
Koneremppa tiedossa kieron veivin takia. Suunnitelmissa rakentaa korkeempi puristeinen kone, kestääkö b230f männät samat tehot kun nuo fk:n vakiot? Polttoaineena re85 ja tehotaivoite asettuu sinne 300hv nurkkiin.
Muistaakseni mittailin lakipaksuutta joskus ja saman verran tais olla tavaraa. Sinne vaan kyllä ne kestää heittämällä nuo tehot kun kaikki kunnossa.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Luppanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1028 : 25.07.2014, 10:00:43 »
Ei kehtaa alottaa uutta aihetta, niin kysytään tässä.
Onko kellään tietoa sopiiko 940 modelpassad med ac 60mm cooleri, mitä kl-racingillä myydään -89 760:seen  :hello:
Volvo 765 turbo intercooler,
Volvo 745 GL

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1029 : 25.07.2014, 10:27:04 »
Ei kehtaa alottaa uutta aihetta, niin kysytään tässä.
Onko kellään tietoa sopiiko 940 modelpassad med ac 60mm cooleri, mitä kl-racingillä myydään -89 760:seen  :hello:
Taitaa olla sulla se kapeempi syyläri vaikka ois ilmastointikin?
Med AC menee tietysti kumpaankin, mutta ahtoputket pitää olla sitten omansa.

Poissa Luppanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1030 : 25.07.2014, 10:35:23 »
Lainaus käyttäjältä: janne81 link=topic=11621.msg8f86746#msg886746 date=1406273224
Taitaa olla sulla se kapeempi syyläri vaikka ois ilmastointikin?
Med AC menee tietysti kumpaankin, mutta ahtoputket pitää olla sitten omansa.
Ilmastointi löytyy, syyläriä päässyt vertaamaan... ahtoputkilla niin väliä ole, jos muuten passaa.
Volvo 765 turbo intercooler,
Volvo 745 GL

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1031 : 25.07.2014, 10:58:26 »
Ilmastointi löytyy, syyläriä päässyt vertaamaan... ahtoputkilla niin väliä ole, jos muuten passaa.

Med AC meinaa sitä että KL:lä että ahtoputkien lähdöt on keskellä cooleria. Joten ota ennemmin se yläpuolisilla lähdöillä oleva malli joka vastaa enemmän sitä alkuperäistä. Ihan 100% bolt-on se coolerihan ei muutenkaan kyllä ole.

Poissa Luppanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1032 : 25.07.2014, 12:21:17 »
Med AC meinaa sitä että KL:lä että ahtoputkien lähdöt on keskellä cooleria. Joten ota ennemmin se yläpuolisilla lähdöillä oleva malli joka vastaa enemmän sitä alkuperäistä. Ihan 100% bolt-on se coolerihan ei muutenkaan kyllä ole.
AIaa kun ajattelin, niin näinhän se on  :) Kiitosta vastauksesta.
Volvo 765 turbo intercooler,
Volvo 745 GL

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1033 : 25.07.2014, 15:36:57 »
Ei liity 940 Turboon mitenkään, mutta koska kone on sama (B230FT) niin kysäsen tässä.

Eli BuchkaSpark vs jakajasytkä. Kone tulee siis 240 Volvon keulille, eli tota alkuperäistä päätyjakajaa ei voi käyttää kuitenkaan. Tehotavoite ei mikään hurja ole, mutta taas vahvasta kipunasta ei ole koskaan haittaakaan. Lohkojakaja olis paremman näkönen, mutta taas noissahan on ollut ongelmia kipinän loppumisen kanssa ahdoilla?

EDIT: 984 purkki lienee ajoestollinen?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1034 : 25.07.2014, 18:00:35 »
Eli BuchkaSpark vs jakajasytkä. Kone tulee siis 240 Volvon keulille, eli tota alkuperäistä päätyjakajaa ei voi käyttää kuitenkaan. Tehotavoite ei mikään hurja ole, mutta taas vahvasta kipunasta ei ole koskaan haittaakaan. Lohkojakaja olis paremman näkönen, mutta taas noissahan on ollut ongelmia kipinän loppumisen kanssa ahdoilla?

EDIT: 984 purkki lienee ajoestollinen?

984 on ajonestollinen, mutta sen voit korvata 937/954/962/967 purkeilla tai bineillä suoraan.

Kipuna loppuu aikas pitkälti sen puolan vuoksi. Muttei hukkakipunaa voi kirotakkaan!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi