Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730334 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1095 : 21.08.2014, 11:19:28 »
Samaan tekstiin laitan nimmarit. Pikkuviri B21ET ja kaupungissa ei helteillä paljon tarvinnut ahtoja näyttää niin johan lämpömittari alkoi kohota. Motarillakin kenkiessä vielä tykkäsi nostella. Kelien jäähtyessä ei taaseen mitään ongelmaa. KolmosGarretti ilman nestekiertoa.

En sitten osaa sanoa olisko ollut nestekierrosta iloa vai ei?

Tämä taas menee ysikanteista jo rankasti ohi.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1096 : 21.08.2014, 11:21:53 »
Mutta taas toisaalta viritellymmässä pelissä lämmöt varsinkin kesäisin ongelma. En esitä tätä faktana, vaan puhun omasta kokemuksesta. Vakiommassa kokoonpanossa olen pitänyt nestekierron.

Lähes kaikki viritys nostaa lämpökuormaa, ja se pitää kompensoida jollakin jos siitä tulee ongelma. Yleensä suurentamalla jäähdytintä/jäähdyttimiä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1097 : 21.08.2014, 11:48:39 »
Vakio korkea turbon vesijäähdytin riittänee lähemmäs 1000hv.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1098 : 21.08.2014, 12:44:09 »
Noniin, mites on kun tämmöinen juttu tässä nyt mietityttänyt. Eli vertaillaanpa nyt 700 sarjalaisia turboja ja 900 sarjalaisia turboja, niin miksi tuntuu että nuo 700sarjalaiset lähtevät paremmin?  ???

Johtuuko tämä mahdollisesti siitä kun 700 sarjalaisissa on se ns "pottapyörä" ja 900 sarjalaisissa yleensä löytyy se kaksoismassapyörä. Onko sillä niin suurta vaikutusta?  :-\  Vai onko asia niin että nuo seiskat tapaa kulkea jonkun verran paremmin vai olenko nyt itse kuvitellut vain kyseisen asian?

Ja jos siinä nyt on oikeasti eroa niin kannattaisko vaihtaa semmoinen pottapyörä tuohon omaan ysiin jossain kohtaa kun kytkimen vaihdan samalla?

Tai voisiko jollain nokan vaihdolla saada muokattua tuota tehoaluetta että turbo "piikistä" tulee repäsevämpi  ;) :D

EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1099 : 21.08.2014, 13:11:15 »
Noniin, mites on kun tämmöinen juttu tässä nyt mietityttänyt. Eli vertaillaanpa nyt 700 sarjalaisia turboja ja 900 sarjalaisia turboja, niin miksi tuntuu että nuo 700sarjalaiset lähtevät paremmin?  ???

Johtuuko tämä mahdollisesti siitä kun 700 sarjalaisissa on se ns "pottapyörä" ja 900 sarjalaisissa yleensä löytyy se kaksoismassapyörä. Onko sillä niin suurta vaikutusta?  :-\  Vai onko asia niin että nuo seiskat tapaa kulkea jonkun verran paremmin vai olenko nyt itse kuvitellut vain kyseisen asian?

Ja jos siinä nyt on oikeasti eroa niin kannattaisko vaihtaa semmoinen pottapyörä tuohon omaan ysiin jossain kohtaa kun kytkimen vaihdan samalla?

Tai voisiko jollain nokan vaihdolla saada muokattua tuota tehoaluetta että turbo "piikistä" tulee repäsevämpi  ;) :D

Syy lienee yksinkertainen. Luultavasti vertailet 2,3 litraisia turboja keskenään, tietämättä, että vanhemmissa 700-sarjalaisissa tuo 2,3 litrainen turbo on B230ET ja 900-sarjalaisissa B230FT tai FK.

B230ET:ssä on 182hv, B230FT:ssä 165hv ja B230FK:ssa 135hv.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1100 : 21.08.2014, 14:08:44 »
700 on versiosta riippuen 100-200kg kevyempi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1101 : 21.08.2014, 14:21:20 »
Mutta taas toisaalta viritellymmässä pelissä lämmöt varsinkin kesäisin ongelma. En esitä tätä faktana, vaan puhun omasta kokemuksesta. Vakiommassa kokoonpanossa olen pitänyt nestekierron.

Täällä ollut mitään ongelmia visko+pikkusyyläri 1.5bar td05-16g...  :o
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1102 : 21.08.2014, 19:34:12 »
Syy lienee yksinkertainen. Luultavasti vertailet 2,3 litraisia turboja keskenään, tietämättä, että vanhemmissa 700-sarjalaisissa tuo 2,3 litrainen turbo on B230ET ja 900-sarjalaisissa B230FT tai FK.

B230ET:ssä on 182hv, B230FT:ssä 165hv ja B230FK:ssa 135hv.
ei vaan tässä tapauksessa nyt kaikki ovat b230ft koneisia ja 700 sarjalainen on sedan ja 900 sarjalaisia on molempia sedania ja farkkua ajetuissa kilometreissä tai missään ei suurta eroa ole.
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1103 : 21.08.2014, 20:46:41 »
Ainakin omista autoista B230ET sedaniseiskalla ja B230FT classic sedaniysillä oli painoeroa 250kg. Ja se näkyy näillä tehoilla suorituskyvyssä paljon. Toki ysi oli automaatti, se tuo oman painolisänsä manuaaliin verrattuna mutta joka tapauksessa ilmastoinnilla ja airbageilla ym. varustettu ysi taitaa painaa manuaalinakin sen parisataa kiloa seiskaa enemmän.
ET-moottorin yläkireämpi luonne tekee siitä lisäksi ainakin paljon menevämmän tuntuisen kuin FT, tiedä sitten mitä todellisuus on. Mutta tässä tapauksessahan molemmat olivat FT-moottorilla.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1104 : 21.08.2014, 21:33:42 »
Laitetaanpa nyt vielä tännekin sama kysymys tuolta omasta topicista
Lainaus
Joopajoo, eilen asentelin Tonin bensalastun ja tänään askartelin pikapikaa (3h parin erehdyksen ja uudelleenyrittämisen kautta) hukkaportin kellolle lisäjousen. Lisäjousen ja Boost Teen avulla sain ahdot nyt vakaasti ainakin ~0.8bar tuntumaan. Kuitenkin koeajolenkillä täyskaasuvedon alussa öljynpaineen merkkivalo välähtää ???

Mistäköhän moinen johtuu ja kannattaako olla pelko perseessä?

Autona siis 945 B230FK+AW71L

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1105 : 21.08.2014, 21:54:17 »
Laitetaanpa nyt vielä tännekin sama kysymys tuolta omasta topicista
Autona siis 945 B230FK+AW71L

Tarkistappa öljyn määrä koneessa jos valoa vilkuttaa :)
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1106 : 21.08.2014, 22:00:22 »
paineanturin johto saattaa ottaa runkoon koneen nytkähtäessä, mutta joo kannattaa katsoa öljyt.


Asiaan, oliko 7/9-satkuissa samat nokat ja ahtimet?  Perä? 

Oliko seiskan ft-koneita garretin turboilla?
tai mitsun TD05-12B ?
« Viimeksi muokattu: 21.08.2014, 22:33:50 kirjoittanut Ari E »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1107 : 21.08.2014, 22:27:55 »
paineanturin johto saattaa ottaa runkoon koneen nytkähtäessä, mutta joo kannattaa katsoa öljyt.


Asiaan, oliko 7/9-satkuissa samat nokat ja ahtimet?  Perä?

Nokka ja kansi pitäis vakio-ft:ssä olla 530 ja t. Välityksistä en osaa sanoa, entä m90 ja m46?

Jos otanta on vaan kolme autoa niin aina on myös mahdollista että seiskaa on vähän piristetty esim. nokalla jolla tuo "repäiseväisyys" syntyy. Kai paineet on katottu että kaikki ovat siltä osin samalla viivalla?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1108 : 21.08.2014, 22:43:17 »
Täällä ollut mitään ongelmia visko+pikkusyyläri 1.5bar td05-16g...  :o
Iso garrett/holset hybridi ja noin 350hv. Ja puhuin siitä kun esim valoissa joutu junnaamaan kesäkuumalla. Lämmöt laski heti kun hieman ajoviima jäähdytti. Sähköflekti oli jne.. paha sanoa mikä oli. Seuraava versio tulee jokatapauksessa erilaisella jäähdyttimellä.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1109 : 21.08.2014, 22:52:47 »
Omalla persdynolla mitattuna komosgarretti potkasee "rajummin" kuin mitsu, vaikka kello muuta näyttääkin. Tämäkin voi osaltaan vahvistaa mielikuvaa että 740 on rivakampi kuin 940.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

 

Proturbo  Autodiagnoosi