Ateho  Elekma

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1125 : 28.08.2014, 16:03:19 »
fk:n suutinten etuvastuspaketti se mötikkä akunvieressä pellissä? Ohittaminen tapahtuu? Yhdistämällä vihreet johdot valkosee?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1126 : 28.08.2014, 16:25:19 »
Auto b230fk, tulossa tonin lastu. Tarkoitus nostaa painetta hukkaportinkellon lisäjousella, vaatiiko fK niitä prikkoja kellon alle, vai riittääkö jousi? 0,9-1bar suunnitteilla vakio välijäähdyttimellä, avarretulla vakio ilmansuodattimella ja vakiosytkällä. Jos nuo paineet hurjia tuolle setille, nostan vasta kun keulalla lepää alumiini cooleri ja sytkäboksissa lastu.

Prikkoja ei tarvita, vaan sopiva lisäjousi riittää.

Vakio syttylastu ei välttämättä riitä tuohon kiloon, vaan kone voi kilistä.
Itsellä se kilisi 0,8 baarin kohdilla ilman syttylastua. Joten juttele tonin kanssa siitä syttylastustakin.

Coolerin vaihto antaa sitten sen kaiken mitä koneesta voi irti saada kuumissakin keleissä.

fk:n suutinten etuvastuspaketti se mötikkä akunvieressä pellissä? Ohittaminen tapahtuu? Yhdistämällä vihreet johdot valkosee?

Jep!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa juuso-t

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
  • ruma mutta oma
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1127 : 29.08.2014, 16:32:58 »
Nyt on Tonin lastu boksissa.  Ahdot käy 0, 9 ja pysyy 0, 8. Rötää (pätkii kuin olisi tulppa pimeä) melkein aina kun lyö urun auki. Yleensä toimii paremmin jos kiihdyttää niin ettei lyö heti kaasua pohjaan. Välillä toki onnistuu kiihdyttää kaikilla vaihteilla koko ajan urku auki. Vaatiiko jo  sytkä lastua? Tulpat käytin auki ja oli uudennäköiset (ostin auton juuri)
« Viimeksi muokattu: 29.08.2014, 16:48:20 kirjoittanut juuso-t »
they're boxy but they're good
-164e

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1128 : 29.08.2014, 16:47:19 »
Nyt on Tonin lastu boksissa.  Ahdot käy 0, 9 ja pysyy 0, 8. Rötää melkein aina kun lyö urun auki. Yleensä toimii paremmin jos kiihdyttää niin ettei lyö heti kaasua pohjaan. Välillä toki onnistuu kiihdyttää kaikilla vaihteilla koko ajan urku auki. Vaatiiko jo  sytkä lastua? Tulpat käytin auki ja oli uudennäköiset (ostin auton juuri)

Vaiha vaan tulpat ja tulpanjohot(ihan volvon johot eikä tingeltangel). Niillä usenmiten nuo rötäykset korjaantuu.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1129 : 29.08.2014, 17:04:10 »
Nyt on Tonin lastu boksissa.  Ahdot käy 0, 9 ja pysyy 0, 8. Rötää (pätkii kuin olisi tulppa pimeä) melkein aina kun lyö urun auki. Yleensä toimii paremmin jos kiihdyttää niin ettei lyö heti kaasua pohjaan. Välillä toki onnistuu kiihdyttää kaikilla vaihteilla koko ajan urku auki. Vaatiiko jo  sytkä lastua? Tulpat käytin auki ja oli uudennäköiset (ostin auton juuri)

Laskeppas ahtoja!

Jos meno rauhoittuu sillä konstilla, niin 100% varmasti koneesi nakuttaa vakiosyttylastulla.

Kehtaan väittää, että koneesi kilisee ja rötääminen johtuu LH/EZK:n hätähuudosta!   :-[
EZK myöhästää syttyä ja LH mättää kakkua koneeseen minkä pystyy!

Ja jos tilaat syttylastun tonilta, niin muista pyytää 148-bini. Kysy tätä nimenomaisesti, sillä 208-pohjainen bini ei tue lisäsopitusta moottorin pelastamiseksi! 208-bini on 16-tappisen koneen, jossa tuon rikastuksen hoitaa pakolämpöanturi.

8-tappisissa koneissa EZK pyytää LH:lta lisää kakkua, kun kaikki sylinterit nakuttavat!

Tuon huomaa selvästi rötäämisenä ja nykimisenä, jos ei ymmärrä höllätä kaasua, sillä rikastus jatkuu niin pitkään kunnes höllää kaasua reilusti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa juuso-t

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
  • ruma mutta oma
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1130 : 29.08.2014, 21:23:57 »
Rötääminen lakkasi virranjakajan kannen vaihdolla!  Oli melko alkip näkönen bosch.. tulpat tuli samaan syssyyn
they're boxy but they're good
-164e

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1131 : 30.08.2014, 12:41:54 »
Tähän väliin vois ihan muistutukseksi laittaa että kattokaa nyt hyvät virittäjät edes perusasiat kuntoon ennen virityksiä. Virranjakajan kansi,pyöriä,tulpat,tulpan johdot yms. Selviää huomattavasti helpommalla kun aloittaa sen virityksen noilla eikä vain lähde kokeilemaan onneaan ahtoja "tappiin" nostamalla.

Tämä ei ole kenellekkään henk koht tarkoitettu vaan ihan vain muistutus.  :)

Poissa wsq´-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1132 : 30.08.2014, 16:35:04 »
Riittääkö noihin "perusvireihin" (ahdot, lastut, cooleri, 3"rööri) orkkis volvon tulpanjohdot? Vai koska noita parempia pitäisi edes laittaa?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1133 : 30.08.2014, 16:38:06 »
Orkkisjohdot riittänee hyvin vielä tuossa vaiheessa kunhan eivät ole samat kuin tehtaalta ulos rullatessa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1134 : 30.08.2014, 19:42:16 »
Orkkisjohdot riittänee hyvin vielä tuossa vaiheessa kunhan eivät ole samat kuin tehtaalta ulos rullatessa.

 ;D ;D ;D

Juurikin näin!

Minusta on outoa, etteivät monetkaan ymmärrä, että ensiluokkaisesti toimivat sytkä-romut ovat ensiluokkaisen moottorin toiminnan edellytys.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1135 : 31.08.2014, 01:16:29 »
;D ;D ;D

Juurikin näin!

Minusta on outoa, etteivät monetkaan ymmärrä, että ensiluokkaisesti toimivat sytkä-romut ovat ensiluokkaisen moottorin toiminnan edellytys.
Tai sitten ymmärtävät, mutta eikai näitä aina ennustaa voi?
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa juuso-t

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
  • ruma mutta oma
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1136 : 31.08.2014, 11:17:55 »
Tai sitten ymmärtävät, mutta eikai näitä aina ennustaa voi?

Juuri näin. Jos auto toimi vakiona sitä ennen niin vaikea oli tuota ennustaa. Ilmanputsarin vaihdoin ennen paineiden nostoa kun se oli aika harmaa. Mutta ei herneitä  :hello:
they're boxy but they're good
-164e

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1137 : 31.08.2014, 14:52:33 »
Perusasioihin kuuluu se, että sytkäromut vähintään tarkistetaan ennen paineiden nostoa, eikä niin, että etsitään mystisen pätkimisen oireita kissojen ja koirien kanssa. Tarkistus silloin, kun tiedetään milloin ne on vaihdettu.
Jos vaihtoaika ei ole tiedossa, niin ne vaihdetaan automaattisesti, jotta virittäminen voi alkaa asiallisesti ja ongelmitta.

Tätä AUH tarkoitti nimenomaisesti. Eli perusasia!

Ilmanputsari kuuluu samalle linjalle! Tosin sen vaihtaminen on aina se toimenpide, koska putsarilla on hintaa vain alle €10,-
Putsarin tihentynyt vaihtotarve on myös ahtojen nostamisen seuraus!  :hello:

Tämäkin on yleisesti tarkoitettu kaikille muistisäännöksi.


Ilmanputsarin tarkistan vähintään 10tkm välein ja useimmiten vaihdan sen öljynvaihdon yhteydessä kesällä (10tkm) tai viimeistään toisen öljynvaihdon aikana.

Minulla kaikki syttyromut vaihtuvat ~30tkm kohdilla ja tulpat tarpeen mukaan 15-30tkm.
Tosin Wiina kuluttaa tulppia aikas erilaisella tahdilla kuin bensa. Syy tähän on minulle tuntematon lopultakin.
Tosin vahva veikkaus osasyystä on, että kovemmat käynnistys- ja kylmäkäyntirikastukset ovat tuon takana.
Toinen syy on luultavasti palotapahtuman kemia.

Wiinalla pätkivä tulppa ei näytä silmämääräisesti mitenkään oudolle vaikka se aiheuttaa nykimistä. Suurennuslasilla sen eristeestä voi hyvällä tuurillä nähdä pikkiriikkisen halkeaman jossakin kohdin eristettä tai sitten mitään ei näy.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1138 : 31.08.2014, 15:14:33 »
Joo, eiköhän tuo sytkäasia ole nyt ihan ymmärretty.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1139 : 31.08.2014, 21:41:16 »
Toivon ainakin niin!  :)

Ja takaisin asiaan. Onko jollain kuvia/mittoja 18t/19t imusiivestä ja saako nuitten eroa selville tuijottamalla imu siipeä/sen kokoa? Tuo oma gik turbon tekele niin ei oo pesissä merkintöjä.

 

Ateho  Elekma