Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730273 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1155 : 05.09.2014, 18:38:30 »
Näin mielenkiinnosta kyselen, poistetaan kysymyksiä sitä mukaan kun löydän vastauskia  :2funny:

B230FT, 740 ja 1990.

Mikä ahdin? td04hl-13c
Mikä ahdin menee suorilta kiinni, poislukien vakio?
Paljonko ahdot vakiona? 0.6
Mitkä suuttimet vakiona? (400?) 337
Mikä nokka vakiona (T?), mikä paras maltillisen virityksen kannalta (miten teho/vääntöalue)?
Mikä kansi vakiona ? (530?) Näät ite kannen kyljestä, pakoaukkojen yläpuolella numerosarja. Todennäköisesti 530 mutta koska Göran, voi olla vaikka se 531
Paljonko kytkin kestää vakiona? 250hp?

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen, toivonmukaan oikea topikki  :hello:

FT:n kanssa tehtaalta ei ole tullut vakiona 531:stä tietääkseni, toki jälkikäteen on voitu työntää. Osia mitä on työnnetty ei ole nyt millään lotolla oikeasti arvottu, toki eri osia on korvattu uusilla erimallisilla myös jälkikäteen virallisten tahojenkin toimesta joka tekee osan hajonnasta, sekä erilaiset conffikset millä auto on tilattu, vaikuttaa yllättäviinkin asioihin.

Ton ikäsessä voi olla ahtimena mm. 13B:tä, T25:sta tai 13C:tä, riippuen mm. millon rullannut linjalta pihalle. TO3:sta ei taida enää noin uusissa olla? Tosin tätä en mene vannomaan.

Siihen että mikä ahdin menee, vaikuttaa pakosarja aikalailla, tuon ikäisessä voi olla uudempaa halkoa tai uudempaa ns. 90+ pakosarjaa. Riippuen taas iästä.

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1156 : 06.09.2014, 07:27:37 »
Huikeeta tietämystä  ELK

Mitä nokkia näihin löytyy ja miten ne eroavat käytökseltään ja toiminnaltaan toisistaan? (Jos joku viitsii listata?)

Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1157 : 06.09.2014, 08:10:46 »
Mitä nokkia näihin löytyy ja miten ne eroavat käytökseltään ja toiminnaltaan toisistaan? (Jos joku viitsii listata?)
Tämmösiä nenäkeppejä 8v koneista löytyy  :) Karkeesti osa on puhdittomia alhaalla ja sit taas toinen vetää alhalta kivasti mutta ylhäällä puutuu... Niinkun täällä nyt joka toisessa topicissa todettu. Nokka on aina kompromissi. Valitse nokka sen mukaan minkälaisen käytöksen moottorillesi haluat.
http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1158 : 06.09.2014, 08:37:08 »
Karkeesti osa on puhdittomia alhaalla ja sit taas toinen vetää alhalta kivasti mutta ylhäällä puutuu... Niinkun täällä nyt joka toisessa topicissa todettu.
Eli A nokassa verraten T nokkaan on isommat nostot ja pidemmät aukioloajat, joka johtaa "tehon" siirtymiseen yläreserviin?
Tyhmyyden etuja, saa luvan kanssa luulla jotain turhaa  :2funny:

Eli A nokka olisi "virinokka" verraten teehen?
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1159 : 06.09.2014, 09:04:07 »
Eli A nokassa verraten T nokkaan on isommat nostot ja pidemmät aukioloajat, joka johtaa "tehon" siirtymiseen yläreserviin?
Tyhmyyden etuja, saa luvan kanssa luulla jotain turhaa  :2funny:

Eli A nokka olisi "virinokka" verraten teehen?

A ja T:hän on se ikuinen taistelupari josta tullaan käymään tälläkin foorumilla vielä monta riemukasta väittelyä. Mutta yleisesti ottaen A:ssa on vääntöalue hieman korkeammalla ja jatkuu myös pidemmälle. T:llä meno alkaa tuntua yläkierroksilla tukkoiselta verrattuna noihin kireämpiin, esim. A tai V. Vakionahan T löytyy 900-sarjan B230FT ja FK-moottoreista. A-nokkaa taas on ainakin 700-sarjassa B230ET-moottoreissa 531-kannen kanssa.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1160 : 06.09.2014, 11:35:50 »
Tuossa viime kesänä oli paikallaan A alhaalta veto heikkeni ja kulutus kasvoi... Nyt oli sit hetken V veti alhaalta paremmin ku A ja pienemmällä kuluksella pääsi...
Antaisin ääneni V:lle ennemmin.

E: Ja muista että nokassa pitää olla jakajalle ura ja kolo jos 700/900 sarjaan oot laittamassa...
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 11:38:58 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1161 : 06.09.2014, 11:43:01 »
Tuohan taas riippuu mitä kaikkea muuta on tehty  :P 7 pakopesällä kun muutenkin alue nousee niin A antaa kivan lisän  :D

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1162 : 06.09.2014, 12:03:00 »
Nokkahomma tosiaan on ihan kokoonpanosta ja omista mieltymyksistä kiinni. Kokeilemalla löytyy se itselle mieluisin ratkaisu.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1163 : 06.09.2014, 12:12:41 »
Mites menis A-nokka, 0.8bar  kello ja Tonin lastut. Automaattikin vielä.  :P
Omassa päässä miettiny tollasta kokoonpanoo. Tälläsiä taitaa jo jengillä ollakkin.
Kokemuksia puolesta ja vastaan. Käyttiksestä, jolla ajetaan n.20tkm/v kuitenkin kysymys.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1164 : 06.09.2014, 13:01:33 »
Omakokemus on että en "työmatka" ajoon laittaisi.
Varsinaista tehon lisäystä tullut, vaan alue siirty ylemmäksi. Joka sitten toi sitä puhtia sille minun kierrosalueelle.
Siihen päälle vielä pari pykälää isompi ahdin niin entistä myöhemmin alkaa tapahtumaan..
Eli jos ei kiihdytyksisä halua vetää loppuun asti niin T nokka kyllä on parempi.
Olihan se aika maukas 13C jolla täysi rähinä jo ennen 2,5rpm.

Kulutuskin kai vähän nousi huonomman alapään takia, mutta kukapa niitä laskee.. ::)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1165 : 06.09.2014, 13:21:39 »
Mulla on tuossa turbiini lukittuna mittarinopeudessa 100, n.2500rpm. Mutta tuosta kun lähtee ohittaan niin ei oikeen meinaa vielä liikahtaa. Ja siihen oliis tarkotus saada korjaus, ohituskiihtyvyyteen. Ahtimen pidän vakiona.
No kulutus on suhteellista.  :P  Mulla nyt n. 10,7 keskikulutus.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1166 : 06.09.2014, 14:17:40 »
Mulla on tuossa turbiini lukittuna mittarinopeudessa 100, n.2500rpm. Mutta tuosta kun lähtee ohittaan niin ei oikeen meinaa vielä liikahtaa. Ja siihen oliis tarkotus saada korjaus, ohituskiihtyvyyteen. Ahtimen pidän vakiona.
No kulutus on suhteellista.  :P  Mulla nyt n. 10,7 keskikulutus.

Itse taidan kokeilla seuraavaksi VX3:sta, tosin isomman solmun kanssa.

Nykyään on A, sekä ajan varmaan tuplat vuodessa sen mitä sinäkin (mm. työajot tulee tehtyä omalla autolla, muuallekkin kuin suomeen).
T-nokkaa ei todellakaan ole ikävä, A on enemmän keskialueen nokka, sekä sen myötä ei ole ihan hengetön alhaalla eikä ylhäällä, mielestäni käyttömukavuus vaan parani, varsinkin kun kickdown ei enää tunnu siltä että kiihtyvyys loppui siihen :D
Ainoa miinus on huonompi joutokäynti, LH-2.4 ei oikein tykkää kyseisen nokan spekseistä. Kulutuksessa en ole mainittavaa eroa huomannut, oma ajotyyli vaikuttaa siihenkin niin paljon enemmän.

T-nokka toimi fiksusti 245:ssa, jossa oli pitkä perä ja manuaalilaatikko, niin jaksoi vetää hieman paremmin niillä ihan alhasilla kierroksilla. Automaattiin kun on lyöty tuo momentinmuunnin, niin alaväännön heikentymistä ei huomannut ollenkaan.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1167 : 06.09.2014, 14:20:43 »
Ahtojen nosto sinne 0.8 huiteisiin vakionokallakin tekee vetoja tosi paljon lisää, A-nokalla on joihinkin yksilöihin saatu tyhjäkäyntihumppaamista aikaseks ja toisaalta vakioahtimen kanssa ei mainittavaa lisää saa yläpäähänkään nostetuilla ahdoilla, koska ahdin kuristaa. Vakioahdoilla ylös tulee lisää A-nokalla kyllä, mutta 0.8-0.9bar huiteissa huipputeho lastujuttuja lukuunottamati samanlaisilla koneilla oli T- ja A-nokilla 2hp sisään ;D. Pitäisin tätä mittatarkkuus huomioonottaen havaintona, että suurta hyötyä et saa nokan vaihdolla, ja tomaatti ainakin sopivalla KD-vajerin säädöllä hyödyntääkin tuota Traktorinokan työkonealavääntöä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1168 : 06.09.2014, 14:41:43 »
tomaatti ainakin sopivalla KD-vajerin säädöllä hyödyntääkin tuota Traktorinokan työkonealavääntöä.

Tuo on kyllä ensimmäinen modi mikä omaanikin tuli tehtyä. Hölmön kireellä se vaijeri vakiona.  :idiot2:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1169 : 06.09.2014, 15:23:09 »
Mites menis A-nokka, 0.8bar  kello ja Tonin lastut. Automaattikin vielä.  :P
Omassa päässä miettiny tollasta kokoonpanoo. Tälläsiä taitaa jo jengillä ollakkin.
Kokemuksia puolesta ja vastaan. Käyttiksestä, jolla ajetaan n.20tkm/v kuitenkin kysymys.

Tomaatilla pitäisin sen T:n tuolla setillä!

On suorituskykyisempi käytännössäkin (eikä pelkästään huippu tehossa).

Sanoisin, että oikeilla lastuilla saat tuosta setistä irti sen 190-200hv tähän tyyliin.

Lainaus
B230FK, Vakio 13C, -012 IMMu, 668cc/min suuttimet, Do88 cooleri, ahtoja 0,9 baaria ja Wiinaa tankissa.
Meikäläisen Wiinalastu ja bulkkiviri syttylastu. Wiinalle sopivaa syttylastua en ole saanut viimeisteltyä sattuneesta syystä....   :-[

Kaikki muut romut vakiota.



AW:n kanssa itse välttäisin ylävireisiä nokkia käyttöautossa, tai saat vinguttaa sitä koko ajan sukka imusarjassa. Mikä tappaa kyllä kaikki haaveetkin taloudellisesta ajamisesta!

ja tomaatti ainakin sopivalla KD-vajerin säädöllä hyödyntääkin tuota Traktorinokan työkonealavääntöä.

Säätäminentm   S*


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

KL-varaosat  Race.fi