Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1185 : 07.09.2014, 09:59:21 »
Kuinkahan monesti mikan on viimeisen kymmenen sivun aikana korostanut lastun ja osien yhteensovittamisen tärkeyttä...
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1186 : 07.09.2014, 11:21:21 »
Tuollanen A-nokkanen kansi on jo varattuna. Sen aattelin laittaa vanhan tilalle. Paikkojen tarkistusta ja vaihtoa jos vaatii.
Elä laita A-nokkaa automaatin kaveriks, ei oo kuulemma yhtään kiva. Laita V-nokka, se vetää alhaalta jo vähän paremmin kuin A, eikä silti havaittavissa minkäännäköistä puutumista yläkierroksilla

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1187 : 07.09.2014, 11:26:28 »
Elä laita A-nokkaa automaatin kaveriks, ei oo kuulemma yhtään kiva. Laita V-nokka, se vetää alhaalta jo vähän paremmin kuin A, eikä silti havaittavissa minkäännäköistä puutumista yläkierroksilla
Komppia.... Kellokin oli sitä mieltä että V on parempi kun A

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1188 : 07.09.2014, 11:39:32 »
Elä laita A-nokkaa automaatin kaveriks, ei oo kuulemma yhtään kiva. Laita V-nokka, se vetää alhaalta jo vähän paremmin kuin A, eikä silti havaittavissa minkäännäköistä puutumista yläkierroksilla

Juu tottakai V on parempi suorituskyvyssä, vielä enemmän nostoa kuin A:ssa, sekä on vielä vähän ylärekisterimmän nokka kuin A. Aftermarkettina löytyy myös paljon hyviä nokkia. A-ryhmäläisen 240:n nokka muuten osuvasti oli spekseiltään lähelle A-nokkaa :D
Sekä myös enemin, KG:n ja IPD:n turbonokat ovat hyvin lähelle A:ta. VX on taas ns. sporttinokka volvon mielestä :)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2014, 11:41:43 kirjoittanut sekokupu »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1189 : 07.09.2014, 11:50:35 »
Elä laita A-nokkaa automaatin kaveriks, ei oo kuulemma yhtään kiva. Laita V-nokka, se vetää alhaalta jo vähän paremmin kuin A, eikä silti havaittavissa minkäännäköistä puutumista yläkierroksilla
Ainakin mulla parani alakierrosten veto kun vaihdoin V:n tilalle A:n. Joutokäynnillä V pitää piti vähän rajua elämää ja alipaineet oli puolet siitä mitä A:lla.

Molemmat toimii automaatissa tosi nätisti ja noista kahdesta V on mun suosikki kyllä.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1190 : 07.09.2014, 12:05:30 »
Sekasinhan tässä kokemttomana on.  :-[
Mutta A on tulossa koska sen olen varannut jo. Ja kuten joku sanoi, ei ole T:tä ikävä. On sen arvot kuitenkin pikkasen miedot. V:ssä asteita vähemmän mutta nostoa enemmän.
Hitto kun ei ihan ole perillä kun viimeks on -90 luvulla virittäny V8 moottorin(nokka oli alle puolentuuman nostolla ja 280/290 asteilla tjsp)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1191 : 07.09.2014, 12:09:47 »
Ainakin mulla parani alakierrosten veto kun vaihdoin V:n tilalle A:n. Joutokäynnillä V pitää piti vähän rajua elämää ja alipaineet oli puolet siitä mitä A:lla.

Molemmat toimii automaatissa tosi nätisti ja noista kahdesta V on mun suosikki kyllä.
Tuohon kiinnitin kans huomiota että V:llä tyhjäkäynnin alipaineet oli alhaset.... Mutta tyhjäkäynnissä ei oo kyllä huomannu nokilla mitään eroa  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1192 : 07.09.2014, 13:19:33 »
Tämän huomasin heti itsekin. T:llä oli alipaineet tyhjäkäynnillä noin 0.8 ja V:llä on 0.6. Mutta onkos tuolla mitään käytännön merkitystä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1193 : 07.09.2014, 14:49:55 »
Kuinkahan monesti mikan on viimeisen kymmenen sivun aikana korostanut lastun ja osien yhteensovittamisen tärkeyttä...

En riittävän monesti, koska asian ymmärtäminen on "hitusen" hakusessa vieläkin!  :-\

Karttojen hieromisen määrästä kertonee jotakin se, että polttoaineen puolella tein 168 karttaa, kunnes olin semi-tyytyväinen!
Syttypuolella olen vasta 56 kartan kohdalla ja joudun toteamaan, että parempaan en pysty!  :-[

Tosin nyt syttykartan hierominen on siinä tasossa, että 0,375 asteen ennakon tiputus lopettaa kilinän!  :o

Joten jos 016 IMMulla ajaa 012 IMMun käppyröillä, tulevat sawolaiset supersankarit visiitille!  :idiot2:
Heidän nimensä ovat Wituiksmen ja Uusiksmen!

Edit: Muistakaa kun räpläätte kickdown vaijeria, niin se vaikuttaa sitten linjapaineeseen, sekä sitä kautta aika helposti myös laatikon tulevaan ikään. Volvon alkuperäsistä dokkareista löytyy lisää tietoa.
Kertoisitko sen dokkarin (TP) numeron ja sivun, johon viittaat?

Pakkojen kiinnipidon paineeseen tuo KD-vaijeri ei vaikuta kokemuksieni mukaan.

Tai sitten minulla laatikko kesti omituisen paljon (s)mikamaista ajamista ja tuhansia vartin vetoja löysällä KD-vaijerilla, kunnes se 2-vaihde lipesi idioottimaisiin kokeiluihin tulikuumilla ölpillä!
Laatikkoni antautui 430tkm kohdilla, joista itse olen ajanut 180tkm.

No, toisaalta minähän en Wirallisena Wäärin Wirittäjänä selvästi mistään mitään ymmärrä!  :uglystupid2:

Joten jatkan etenemistä Wiinan Woimalla!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1194 : 07.09.2014, 16:00:51 »
Pakkojen kiinnipidon paineeseen tuo KD-vaijeri ei vaikuta kokemuksieni mukaan.

Tai sitten minulla laatikko kesti omituisen paljon (s)mikamaista ajamista ja tuhansia vartin vetoja löysällä KD-vaijerilla, kunnes se 2-vaihde lipesi idioottimaisiin kokeiluihin tulikuumilla ölpillä!
Laatikkoni antautui 430tkm kohdilla, joista itse olen ajanut 180tkm.

No, toisaalta minähän en Wirallisena Wäärin Wirittäjänä selvästi mistään mitään ymmärrä!  :uglystupid2:

Joten jatkan etenemistä Wiinan Woimalla!  ;)

Nuo dokkarit on itselläni kopioita vihreekantisena ja ei tällä hetkellä sähköisenä muodossa, toki voin skannata jos jaksaa MFP:n kaivaa kaapista. Löytyy muuten samaa infoa nähtävästi myös alldatasta sekä vidasta, jos pääsee jompaa kumpaa käpistelemään niin sieltä löytyy.

Millähän olet todennut ettei vaikuta pakkojen kiinnipitoon? Kuuluisalla persdynolla? Oskilloskoopilla? Myös 240:n AW lootaan myytiin r-sportin toimesta settiä jolla linjapainetta kasvatettiin jota suositeltiin välijäähdytinsarjan kanssa asennettavaksi, ettei laatikkoa luistateta rikki.

Minun mielestäni tuo wäärin wirittäminen (jo muutenkin kuin tuplaveet) on sinulta outo termi, koska tarjoat omaa tapaasi ainoaksi oikeaksi, joten jotenkin absurdia :D

Edit: Eikö tuo laatikon lipsuminen vähän jo kerro siitä että jotain mennyt perseelleen? Itellänikin on paljon ajettu laatikko ja minä kyllä rankasen sitä, eikä mitään luisumista vielä ilmestynyt. Kuten ei monilla muillakaan tuttujen laatikoilla. Niissä vaijerit on säädetty kuten pitääkin.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2014, 16:05:17 kirjoittanut sekokupu »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1195 : 07.09.2014, 16:33:51 »
Nuo dokkarit on itselläni kopioita vihreekantisena ja ei tällä hetkellä sähköisenä muodossa, toki voin skannata jos jaksaa MFP:n kaivaa kaapista. Löytyy muuten samaa infoa nähtävästi myös alldatasta sekä vidasta, jos pääsee jompaa kumpaa käpistelemään niin sieltä löytyy.

Kerro vain se dokkarin TP numero ja sivu, jolta asia löytyy, niin yritän kaivella sen esiin.

Vidaa ei ole, eikä myökään alldataa.

Millähän olet todennut ettei vaikuta pakkojen kiinnipitoon? Kuuluisalla persdynolla? Oskilloskoopilla? Myös 240:n AW lootaan myytiin r-sportin toimesta settiä jolla linjapainetta kasvatettiin jota suositeltiin välijäähdytinsarjan kanssa asennettavaksi, ettei laatikkoa luistateta rikki.

Sillä, että luistava laatikko ei kestä mikamaista ajotapaa 180tkm matkaa!

Mikähän tämä AW versio on mitä tarkoitat?
Jäähdyttimen ymmärrän kyllä oikein hyvin, sillä sitä suositellaan asuntovaununkin kanssa.

Ja kyllä! Oskiloskoopilla olen asian mitannut!  :2funny:

Kysyitkin vielä!  :pomo:

Helppo mittaus! Kierrosluku ja nopeustieto rinnakkain! = luiston määrä kierrosluvun suhteena!   :hello:

Minun mielestäni tuo wäärin wirittäminen (jo muutenkin kuin tuplaveet) on sinulta outo termi, koska tarjoat omaa tapaasi ainoaksi oikeaksi, joten jotenkin absurdia :D
Minun tapani ei ole ainoa oikea, mutta siinä on tiettyjä elementtejä, jotka ovat se ainoa tapa tehdä asia toimivasti ja oikein.
Ainoastaan vidiootti (ilman V:tä) ajaa 016 IMMulla 1,5 baarin ahdoilla vinokonetta "sattuneesta" syystä!
Liekö sinulla jotain ongelmia luetun ymmärryksessä?  ???

Edit: Eikö tuo laatikon lipsuminen vähän jo kerro siitä että jotain mennyt perseelleen? Itellänikin on paljon ajettu laatikko ja minä kyllä rankasen sitä, eikä mitään luisumista vielä ilmestynyt. Kuten ei monilla muillakaan tuttujen laatikoilla. Niissä vaijerit on säädetty kuten pitääkin.

Laatikon lipsahtaminen kertoo idioottimaisesta kokeilustani 1,5 baarin ahdistuksella ja 36 asteen ennakolla. Lopputulos oli "mukavahko" pingahdus ja laatikon lipsahtaminen.

Ja väitän, ettet ole rankaissut laatikkoasi koskaa samalla tyylillä kuin minä, sillä säätämisentm yhteydessä niitä paikaltaan täyskaasuvetoja on kertynyt useita tuhansia!

Lisäksi ne on tehty kymmeninä kertoina peräkkäin, joten eipä ihme, että paikat alkavat ratkeilla, kun autoa rääkätään tavalla, jota sille ei ole suunniteltu. Lisäksi hellekelit tekevät oman mausteensa noihin vetoihin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1196 : 07.09.2014, 16:36:05 »
Myös 240:n AW lootaan myytiin r-sportin toimesta settiä jolla linjapainetta kasvatettiin jota suositeltiin välijäähdytinsarjan kanssa asennettavaksi, ettei laatikkoa luistateta rikki.
Ja tehtaalta coolerisarjan kanssa on erilainen AW71 kuin perus Turbossa. Sivulta 5 löytyy toi lista.

Poissa Luppanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1197 : 07.09.2014, 16:38:04 »
Tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta mikä letku tulee (vai tuleeko mitään) alhaalla olevan kuvan ahtimen hukkaportin kellolle, kun on 2 lähtöä  :idiot2:

Volvo 765 turbo intercooler,
Volvo 745 GL

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1198 : 07.09.2014, 16:41:44 »
Tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta mikä letku tulee (vai tuleeko mitään) alhaalla olevan kuvan ahtimen hukkaportin kellolle, kun on 2 lähtöä  :idiot2:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Toinen letku on paineensäätimeltä. Jolla nostetaan painetta jousen avuksi, jotta ahtoja voidaan säätää.
Minulla on juurikin tuollainen hukkis+paineensäädin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1199 : 07.09.2014, 16:46:10 »
Jäähdyttimen ymmärrän kyllä oikein hyvin, sillä sitä suositellaan asuntovaununkin kanssa.

Ilmeisesti tarkoitettiin ahtoilman välijäähdytintä eikä vaihteistoöljyn jäähdytintä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Autoracing  KL-varaosat