KL-varaosat  Race.fi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Luppanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1200 : 07.09.2014, 16:46:30 »
Toinen letku on paineensäätimeltä. Jolla nostetaan painetta jousen avuksi, jotta ahtoja voidaan säätää.
Minulla on juurikin tuollainen hukkis+paineensäädin.
Riittääkö säätimeksi tollanen perus rajapaineventtiili vai tariiko hommata jotain hifimpää?
Volvo 765 turbo intercooler,
Volvo 745 GL

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1201 : 07.09.2014, 17:33:08 »
Mikähän tämä AW versio on mitä tarkoitat?
Jäähdyttimen ymmärrän kyllä oikein hyvin, sillä sitä suositellaan asuntovaununkin kanssa.

Liekö sinulla jotain ongelmia luetun ymmärryksessä?  ???

Lainaus
Millähän olet todennut ettei vaikuta pakkojen kiinnipitoon? Kuuluisalla persdynolla? Oskilloskoopilla? Myös 240:n AW lootaan myytiin r-sportin toimesta settiä jolla linjapainetta kasvatettiin jota suositeltiin välijäähdytinsarjan kanssa asennettavaksi, ettei laatikkoa luistateta rikki.

Itselläni kyllä lukeminen että kirjoittaminen onnistuu ihan hienosti.

Tuo ikuinen inttäminen kaikesta mahollisesta vastaan on vaan hyvin raivostuttavaa, jopa lapsellista. Pelkän kierroslukumittarin ja nopeusmittarin kanssa on hankala sanoa milloin laatikko luistaa (jos on hyvin pientä), kun vaihdelaatikon ja moottorin välissä on momentinmuunnin.

Sekä hyvä että tiedät minun ajotyylistäni kaiken! Omasta vaihdelaatikosta luultavasti menee enemmän voimaa läpi vieläpä ainakin sinun videoittesi perusteella. Ainakin suorituskyky on parempi. 

Katsoppa turbolankkumiehen PDF:ä, siinäkin on muuten samaa asiaa.

Sekä mielestäni kickdown vaijerin säätö ei ehkä kuulu tähän topiciin muutenkaan.

Lainaus
Riittääkö säätimeksi tollanen perus rajapaineventtiili vai tariiko hommata jotain hifimpää?

Toimii hienosti!

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1202 : 07.09.2014, 19:42:19 »
Mites jos 13C:n tilalle vaihtaa 16/18/19t?
Meneekö samalla pakosarjalla?
Mitä joutuu vaihtamaan?

Millanen vaihtohomma on?
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1203 : 07.09.2014, 20:18:55 »
Menee. Pesät pitää kääntää ja hukkiksen kellolle rakentaa uusi kiinnitys. DPn vaihtoon voi myös varautua, koska pakopesä noissa on usein suora tai vino 7. Vanha kelpaa jos on 6 ja kartio. Sitten kannattaa tietenkin vaihtaa lastut, suuttimet, IMM, coolerin jne haulla löytyy.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2014, 20:23:14 kirjoittanut Acke »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1204 : 07.09.2014, 20:21:50 »
Tuo ikuinen inttäminen kaikesta mahollisesta vastaan on vaan hyvin raivostuttavaa, jopa lapsellista.

Ehkä sillon kannattaisi katsoa myös vähän peiliin.  :hello:

Juu tottakai V on parempi suorituskyvyssä, vielä enemmän nostoa kuin A:ssa, sekä on vielä vähän ylärekisterimmän nokka kuin A. Aftermarkettina löytyy myös paljon hyviä nokkia. A-ryhmäläisen 240:n nokka muuten osuvasti oli spekseiltään lähelle A-nokkaa :D
Sekä myös enemin, KG:n ja IPD:n turbonokat ovat hyvin lähelle A:ta. VX on taas ns. sporttinokka volvon mielestä :)

Pelkät asteet ja nostot ei kerro nokasta juuri mitään sen enempää...
« Viimeksi muokattu: 07.09.2014, 20:23:51 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1205 : 07.09.2014, 20:50:27 »
Kyllä ne jo aika paljo kertoo, että millaisesta nokasta on kyse :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1206 : 07.09.2014, 21:17:04 »
Menee. Pesät pitää kääntää ja hukkiksen kellolle rakentaa uusi kiinnitys. DPn vaihtoon voi myös varautua, koska pakopesä noissa on usein suora tai vino 7. Vanha kelpaa jos on 6 ja kartio. Sitten kannattaa tietenkin vaihtaa lastut, suuttimet, IMM, coolerin jne haulla löytyy.
Kiitokset  :hello:

Piti kartoittaa miten ja mitä voi/kannattaa tehdä ennenkuin teen ja sitten harmittaa kun en kysynyt  :P

Tiistaina lähtö Ruotsiin hakemaan uutta tulokasta  :pomo:
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1207 : 07.09.2014, 21:19:49 »
Kyllä ne jo aika paljo kertoo, että millaisesta nokasta on kyse :D

Eipä ne kerro LSA eikä overlapista mitään. Ne vaikuttaa aika helvetisti.  :idiot2:

-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1208 : 07.09.2014, 21:26:27 »
Itselläni kyllä lukeminen että kirjoittaminen onnistuu ihan hienosti.

Tuo ikuinen inttäminen kaikesta mahollisesta vastaan on vaan hyvin raivostuttavaa, jopa lapsellista. Pelkän kierroslukumittarin ja nopeusmittarin kanssa on hankala sanoa milloin laatikko luistaa (jos on hyvin pientä), kun vaihdelaatikon ja moottorin välissä on momentinmuunnin.
No, miksi et ole saanut kirjoitettua sitä volvon manuaalin numeroa ja sivua johon viittasit?

Skoopilla voit mitata nanosekunnin tarkkuudella sen, siirtyykö jomman kumman signaalin taajuus suhteessa toiseen.
Jos suhdeluku ei pysy vakiona stallspeedin yläpuolella, niin laatikko luistaa!
Jospa sovitaan, ettet ala inttämään mittaamisesta kanssani, sillä siitä minulta löytyy kokemusta/näyttöjä kohtuullisen mukavasti!

Ja stallin alapuolella luistaa turbaani aina.
Mutta sekin toimii lineaarisesti ja kaikki poikkeamat siitä voidaan mitata, joten.....   :juhau:

Sekä hyvä että tiedät minun ajotyylistäni kaiken! Omasta vaihdelaatikosta luultavasti menee enemmän voimaa läpi vieläpä ainakin sinun videoittesi perusteella. Ainakin suorituskyky on parempi. 

Katsoppa turbolankkumiehen PDF:ä, siinäkin on muuten samaa asiaa.
Sekä mielestäni kickdown vaijerin säätö ei ehkä kuulu tähän topiciin muutenkaan.

No, voisin väittää, ettet aja tunteja putkeen kiihdyttämällä täysillä ja hidastamalla pysähdyksiin, toistamalla sama suoritus uudellen minuutin välipaussin keralla. Ja toistat tuon suorituksen satoja kertoja.  :idiot2:

En usko, että olet toiminut näin?  :pomo:   :uglystupid2:

Niin, yhtään kunnollista vetoa et ole koslastani nähnyt, mutta voisin väittää huolettomasti, että tämän penkkilapun tulokset ylittyvät hitusen.   :pomo:


Tuossa turbolankkumiehen dokumentissa mainitaan eteepäinkytkimeen yksi levy lisää, samaisen kytkimen paineakkuun ns. shift-kitti ja 2 vaihteen kytkinpakan paineakkuun sama kitti.

Lisäksi tuossa lankussa on tehoa vähemmän kuin B230FT:ssä, joten luultavasti niistä löytyvissä laatikoissa on nuo muutokset tehnynä.  Joten viittauksesi ei ole validi!

Ainakin omistamani TP 31635/1 manuska tuntee eri versioita AW71:stä.
Ja ainakin vähäisen ymmärrykseni mukaan kaikki kytkinten ja jarrujen työsylinterit saavat työpaineensa regulaattorin lävitse jonka on tuottanut laatikon pumppu. KD-vaijeri taas liittyy siihen venttilihässäkkään, joka ohjaa noita varsinaisia työsylintereitä.

Mikä pirskatti on niin pirun vaikeata kertoa se mystinen lähdeviite tuohon AW asiaan
? Vai onko se samalainen esson-baarin juttu, kuin se, ettei LH käytä lambdaa yli 3500rpm tai IMMua tuon rpm-lukeman yläpuolella....   :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1209 : 07.09.2014, 21:43:48 »
Eipä ne kerro LSA eikä overlapista mitään. Ne vaikuttaa aika helvetisti.  :idiot2:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Mutta esimerkiksi nosto kertoo jo jonkun verran. Tottakai overlappi myös. Väitit silti, ettei asteet ja nosto kerro sulle mitään? Esim oma nokka on enemin 292ast ja 12,6mm nostolla. Vois luulla että ei ole kovin ajettava, mutta sitten nokkienvälinen kulma 113ast. Tällä haettu "ylimääräistä" pulssia pakopuolelle. Joten jos kaikki osat pelaa yks yhteen, niin voi olla hyvinkin mehevä. Alipainetta tuskin kovin näkee.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1210 : 07.09.2014, 22:00:32 »
Mutta esimerkiksi nosto kertoo jo jonkun verran. Tottakai overlappi myös. Väitit silti, ettei asteet ja nosto kerro sulle mitään?

Missä kohdassa väitin etteivät asteet ja nostot kerro mulle mitään?

Eipä nyt pistetä sanoja toisten suuhun.  :hello:

Kyllä, asteet ja nostot kertovat luonnollisesti asteet ja nostot. Mutta siellä on muitakin muuttujia mitkä vaikuttaa paljon.
Eikä kannata vain tuijottaa kyseisiä kahta arvoa (group a nokka on aika eri näköinen kun esim. "a" vaikka nämä kaksi arvoa (nosto/asteet) on tosi lähelle toisiansa... Eikös nokan profiilikin vaikuta vielä osansa, kuinka jyrkästi noustaan maksimi nostoon?  ;)

-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1211 : 07.09.2014, 22:04:34 »
Missä kohdassa väitin etteivät asteet ja nostot kerro mulle mitään?

Eipä nyt pistetä sanoja toisten suuhun.  :hello:

Kyllä, asteet ja nostot kertovat luonnollisesti asteet ja nostot. Mutta siellä on muitakin muuttujia mitkä vaikuttaa paljon.
Eikä kannata vain tuijottaa kyseisiä kahta arvoa (group a nokka on aika eri näköinen kun esim. "a" vaikka nämä kaksi arvoa (nosto/asteet) on tosi lähelle toisiansa... Eikös nokan profiilikin vaikuta vielä osansa, kuinka jyrkästi noustaan maksimi nostoon?  ;)
Mulle jäi sellanen maku vaan kommentistasi. Jatkakaa toki pätemistänne, sir. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1212 : 07.09.2014, 22:13:11 »
Jaa, tämmönen paskamyrsky käynnissä tällä kertaa. Tulin vain tähän väliin utelemaan, että milläs laipalla vakioahdin + vakiopakosatsi on?
Terveisin peltisatsi suunnitteilla

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1213 : 07.09.2014, 22:16:21 »
Jaa, tämmönen paskamyrsky käynnissä tällä kertaa. Tulin vain tähän väliin utelemaan, että milläs laipalla vakioahdin + vakiopakosatsi on?
Terveisin peltisatsi suunnitteilla
T3 ja usein huulloksella.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1214 : 07.09.2014, 22:18:12 »
T3 ja usein huulloksella.
Kiitos nopeasta ja asiallisesta vastauksesta P>

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo