Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730302 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1215 : 07.09.2014, 22:42:59 »
Menee. Pesät pitää kääntää ja hukkiksen kellolle rakentaa uusi kiinnitys. DPn vaihtoon voi myös varautua, koska pakopesä noissa on usein suora tai vino 7. Vanha kelpaa jos on 6 ja kartio. Sitten kannattaa tietenkin vaihtaa lastut, suuttimet, IMM, coolerin jne haulla löytyy.
Eli 13C:n öljylinjat passaa suoraan isompaankin Mitsuun?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1216 : 07.09.2014, 23:00:05 »
Jatketaampa taas asialijalla ja teknisemmät kysymykset ko topikkeihin tai tarvittaessa uusin.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1217 : 07.09.2014, 23:00:28 »
Eli 13C:n öljylinjat passaa suoraan isompaankin Mitsuun?

Kyllä sopii.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1218 : 07.09.2014, 23:54:44 »
Mites jos 13C:n tilalle vaihtaa 16/18/19t?
Meneekö samalla pakosarjalla?
Mitä joutuu vaihtamaan?

Millanen vaihtohomma on?

"Lähes" bolt-on vaihto, ainoat mitkä ei käy suoraan on downpipe sekä kaksi pakosarjan laipan pinnapulteista, jotka ainakin 19t:ssä on turbon puolella.
Ainakin kkdmotorsportilta saa tarvittaessa sopivia dp:n laippoja.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1219 : 08.09.2014, 00:07:44 »
"Lähes" bolt-on vaihto, ainoat mitkä ei käy suoraan on downpipe sekä kaksi pakosarjan laipan pinnapulteista, jotka ainakin 19t:ssä on turbon puolella.
Ainakin kkdmotorsportilta saa tarvittaessa sopivia dp:n laippoja.

Ja riippuu ihan pakopesästä  ::) täällä seiskan pesä mikä meni suoraan vanhaan DP:hen ja samoin pakosarjan pultit myös suoraan

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1220 : 08.09.2014, 00:51:14 »
Vai onko se samalainen esson-baarin juttu, kuin se, ettei LH käytä lambdaa yli 3500rpm tai IMMua tuon rpm-lukeman yläpuolella....   :buck2:

Se voi olla, että olen tähän esson-baari totuuteen osasyyllinen, mutta asia on kyllä irroitettu asiayhteydestä ja käsitettykin väärin. 

016 immu alkaa olla aika tapissa 3500 rpm kohdalla jos ahtoja on nostettu ja turbona  on jokin muu kuin 13C. Lambda-juttu on taasen muuttanut muotoaan siitä että täyskaasuvedossa ei lambda-anturi millään ehdi korjaamaan seosta jos "kartta" ei ole kohdallaan.

Jotenkin väsyttää, kun välillä tuo signal/noise-ratio kasvaa vähän liikaa.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1221 : 08.09.2014, 02:28:24 »
Se voi olla, että olen tähän esson-baari totuuteen osasyyllinen, mutta asia on kyllä irroitettu asiayhteydestä ja käsitettykin väärin. 

Sinua en ajatellut tai viitannut tuossa asiassa, vaan itse väitteeseen, joka on elänyt suhteellisen sitkeästi täällä ja harrastajien keskuudessa, vaikka se on epätosi! :facepalm:

016 immu alkaa olla aika tapissa 3500 rpm kohdalla jos ahtoja on nostettu ja turbona  on jokin muu kuin 13C. Lambda-juttu on taasen muuttanut muotoaan siitä että täyskaasuvedossa ei lambda-anturi millään ehdi korjaamaan seosta jos "kartta" ei ole kohdallaan.
Jo vakiolla 13C kombolla tuo 016 IMMu on tapissa, jos ahtoja on se 0,8 baaria, saati sitten isommilla ahdistimilla!

Lambda ehtii kyllä hienosti mukaan vaikka 6000rpm lukemissa, kunhan se on riittävän tuore (=nopea).
Voin kokemuksesta sanoa (mikattua dataatm), että lambda-korjaus toimii moitteettomasti 6000rpm lukemissa.

Tosin perus lambda-säädön nopeus on vain se >50ms jolla sitä säädetään. Tämäkin on kiinni parametreistä.
Joten 1200rpm lukemissa säätö toimii per kierros.

Jos kartta on kovin pahasti poskellaan, homman nimen määrää sovelettu PID-säädin ja sen parametrit.
Paska PID-säädin ei pysy kyydissä ja säädetty kestää kyydissä oikein hyvin.
Ja voin heti sanoa, että PID-säätimen arvot on saatu perus koneelle kohdilleen 9XX-sarjan  loppupään bineissä! Toki se vaatii hitusen muutamien vakioiden säätämistä vaikkapa 984 bineissä.

Jotenkin väsyttää, kun välillä tuo signal/noise-ratio kasvaa vähän liikaa.

Jep!
S/N olisi syytä pitää asiallisissa 10/12dB arvoissa aina, modulaatiosta riippuen!  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1222 : 13.09.2014, 15:03:15 »
740 lh2.4 paljonko suutinten jännite etuvastukset ohitettuna ja missä on tehty eculta tuleva haaroitus suuttimille?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1223 : 13.09.2014, 15:27:40 »
740 lh2.4 paljonko suutinten jännite etuvastukset ohitettuna ja missä on tehty eculta tuleva haaroitus suuttimille?

Suutinten jännite on systeemin jännite (~14V), jos etuvastus on ohitettuna. Tosin suuttimet ja ECU eivät tykkää etuvastusten ohittamisesta vakiosuuttimilla.

Suutinten johtojen yhdistäminen neljästä yhdeksi tapahtuu siellä imusarjan alla johtosarjassa manuaalien mukaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1224 : 13.09.2014, 15:52:21 »
Missäs kaikkialla oli lh2.4 eculala maapisteitä? Imusarjassa suutin tukin alla ja oliki kabiinissa vielä ecun vieressä... uupuu pari volttia suuttimilta niin sillä.... ei kait nyt vakio suuttimille kukaan ohita etuvastuksia  :hello:

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1225 : 13.09.2014, 15:59:15 »
Ootko mitannu ennen ja jälkeen suutinreleen?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1226 : 13.09.2014, 16:03:12 »
Ootko mitannu ennen ja jälkeen suutinreleen?
mulla oli yhdesä ysissä piuha releen kannasta melkein poikki, ei päästäny kun 6V läpi
No kun halvalla sai.

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1227 : 13.09.2014, 16:16:15 »
10,5V tulee suuttimille. Etuvastuksen ohituksen parantelin, suuttimille tulee reilu 12V kun mittaa akun miinusta vasten, mutta liittimen napojen väliltä 10,5V. Ecun syöttöä vasten mittasin boxin kammasta maat ja siinä ei ollu heittoa. Kaikkien suutinten miinus piuhan ohmit 0,2 ecun kampaan mitaten. WTF

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1228 : 13.09.2014, 16:33:17 »
Miten mittasit tuon napojen välisen?
Jos perus yleismittarilla auto käynnissä niin se jännitteen pätkiminen varmaankin aiheuttaa pienemmän volttilukeman? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1229 : 13.09.2014, 17:03:39 »
Jos suutinten jännitettä mitataan plussan puolelta, ei auto saa käydä tai mittaustulos on mitä sattuu.
Maadoituksen puolta et voi mitata, sillä boxi maattaa suuttimia ja normaalisti suutinten molemmilta puolilta löytyy sama jännite kun boxi ei maata suuttimia.

Tuolta vaan hakemaan oikea skema ja etsimään sieltä niitä maadoituspisteitä.
http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/940%20Wiring%20Diagrams


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport