KL-varaosat  Race.fi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1365 : 04.10.2014, 22:07:57 »
Omasta 016 IMMstä oli aijemman omistajan jälkeen se imupuolen verkko irti, mutta silti toimi :idiot2: mikä taika niissä verkoissa edes on? Oliko se se että se jotenkin tasoittaa sitä ilmavirtaa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1366 : 04.10.2014, 22:39:02 »
Omasta 016 IMMstä oli aijemman omistajan jälkeen se imupuolen verkko irti, mutta silti toimi :idiot2: mikä taika niissä verkoissa edes on? Oliko se se että se jotenkin tasoittaa sitä ilmavirtaa?

Juurikin näin!

Verkko vastustaa virtausta mutta samalla tasoittaa virtauksen, mikä antaa paremman varmuuden kokonaisilmamassan virtaukseen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1367 : 05.10.2014, 14:02:41 »
Ei nyt välttämättä ihan oikea ketju kysyä, mutta kysytäänpä kuitenkin.
Huohotus, huohotus, huohotus. Huohotuspönttö putsattu kuukausi takaperin 531 kannen vaihdon yhteydessä ja öljyntäyttökorkin tiiviste on uusittu pari viikkoa takaperin. Silti venttiilikoppa on ihan jatkuvasti öljyssä. Auto tuli minulle toukokuun puolivälissä ja se teki tätä jo silloin, ahtojen noston jälkeen toki entistä enemmän.

Erään tutun Volvogurun kanssa tästä aiheesta jo keskustelinkin ja on kuulemma varsin yleistä, että nämä turbovinokoneet huohottaa enemmän ja vähemmän tuolta öljyntäyttökorkista, eikä asiaan ole mitään varsinaista yksiselitteistä ratkaisua.
Kysymys kuuluukin: millä olette ratkaisseet tämän "ongelman"? Esimerkiksi ahtoja.com tarjoaa tämmöistä vaihtoehtoa, mutta voisiko tähän itse askarrella jotain siistiä systeemiä?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1368 : 05.10.2014, 14:07:14 »
Jossei venakoppa ole tiivis, ei siinä kerääjäsäiliöt huohotukseen auta. Ja taas jos kone huohottaa älyttömästi, ei siinäkään kerääjäsäiliö auta. Otapa huohottimen iso letku irti ja tulppaa sen reikä imuputkesta ja lyö kone tulille, puhaltaako huohotusletkusta? Hyväkuntoisessa koneessa sieltä ei tule yhtään minkäänlaista hönkää jos siinä on se y-kappale imusarjan tykönä ja siitä on kytketty se 3mm letku imusarjaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1369 : 05.10.2014, 14:24:48 »
Jossei venakoppa ole tiivis, ei siinä kerääjäsäiliöt huohotukseen auta. Ja taas jos kone huohottaa älyttömästi, ei siinäkään kerääjäsäiliö auta. Otapa huohottimen iso letku irti ja tulppaa sen reikä imuputkesta ja lyö kone tulille, puhaltaako huohotusletkusta? Hyväkuntoisessa koneessa sieltä ei tule yhtään minkäänlaista hönkää jos siinä on se y-kappale imusarjan tykönä ja siitä on kytketty se 3mm letku imusarjaan.
No sehän oli mentävä kokeilemaan heti. Ei kyllä ainakaan puhaltanut, ehkä jopa ennemmin hieman imi?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1370 : 06.10.2014, 00:11:16 »
No sehän oli mentävä kokeilemaan heti. Ei kyllä ainakaan puhaltanut, ehkä jopa ennemmin hieman imi?
Silloin koneen huohotus ei ole ainakaan selkeästi pielessä(siitä 3mm imusarjaan menevästä letkusta siis menee kaikki koneen huohotus + se imee vielä lisää sitä isoa putkea pitkin). Kokeilit myös pumpata kaasua tuolla kytkennällä? Priimasta pannusta et paikallaan saa tuntuvaa hönkäystä aikaseks tuollai, sensijaan sohlompi versio niin aina pölähtää harmaa pölläys kun polkasee kaasua, esim mun yks b230f huohottaa ihan reilun pilven joka kaasunpolkasulla. Mie lähtisin tuota sun ongelmaas setviin kunnollisella venakopan tiivisteellä ja kunnollisella öljykorkin tiivisteellä, sekä varmistamalla että ei vuoda nokan stefalta. Jos eio EGR jne juttui tiellä ja on pienempi versio huohotinmööpelistä niin senkin vois käyttää irti ja pestä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1371 : 06.10.2014, 09:43:30 »
^ ääni TVSän ehdotukselle. Huohotusjärjestelmän putsauksella ja uusimalla täyttökorkin tiivisteen, nokan stefan ja venttiilikopan tiivisteen sain puhtaana pysyvän kannen (virranjakajan tiivisteet voisi toki vielä vaihtaa). Huohotinpöntöstä lähti yllättävän paljon tavaraa ja oli vain ajettu 250tkm...

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1372 : 06.10.2014, 09:50:17 »
Kuten aiemmin mainitsin, niin huohotinpönttö on putsattu alle kuukausi sitten. Kyllä sieltä tosiaan sitä paskaa irtosi.
Venttiilikopan tiivisteitäkin on ollut jo peräti kolme ja öljyntäyttökorkin tiiviste on vain pari viikkoa vanha. Siniseltä, ei mikään tarvikeosa.
Virranjakajan tiivisteetkin uusittiin kannen vaihdon yhteydessä, samoin nokka-akselin stefa.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1373 : 06.10.2014, 10:24:59 »
onko huohottin pöntön jatkeena suodatin ulkoilmaan vai vakio putki turbon imuputkeen?

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1374 : 06.10.2014, 10:50:34 »
onko huohottin pöntön jatkeena suodatin ulkoilmaan vai vakio putki turbon imuputkeen?
Vakio putki imupuolelle

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1375 : 07.10.2014, 19:08:19 »
Ei ole kellään mitään hyviä lisävinkkejä asian suhteen?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1376 : 11.10.2014, 15:40:41 »
Mites ootte ratkonu ahtimen kiinnitysongelman noissa 7-pesällisissä (vino) Mitsuissa? Kutosen pesästä voi vaan vetästä kierteet veke ja käyttää alkuperäsiä pinnapultteja, mutta tässä ei paljon mutteria saa mihinkään. Kylmän viileesti pakosarjasta kierre sileeks ja mutteria laipan ja primäärin väliin? Tilaahan siellä ei paljoa ole, mutta kaipa sitä rälläkällä sais lisää...


Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1377 : 11.10.2014, 17:39:46 »
Kylmän viileesti pakosarjasta kierre sileeks ja mutteria laipan ja primäärin väliin? Tilaahan siellä ei paljoa ole, mutta kaipa sitä rälläkällä sais lisää...
Juurikin näin. Ei tarvitse edes lisätilaa, juuri ja juuri mahtuu normi mutteri väliin.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1378 : 11.10.2014, 22:49:05 »
Joo mutterille ei tarvitse varsinaisesti tilaa, mutta mahtuu lenkin leuka nyt paremmin sinne. Tän verran on vakiona tilaa:


Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1379 : 12.10.2014, 19:22:31 »
Joo mutterille ei tarvitse varsinaisesti tilaa, mutta mahtuu lenkin leuka nyt paremmin sinne. Tän verran on vakiona tilaa:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jep. Kyllä sen tuosta saa kiinni. Tai ainakin itse sain.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron