RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jepe95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1380 : 21.10.2014, 11:43:12 »
Kyselen nyt vähän tyhmiä eli b230ft koneen ahdin on vaihettu mitsun 15g ahtimeen ja mun mielestä näyttää nii pirun pieneltä ja ylipäätään nuo mitsun ahtimet missä on pässi tuossa ahtimessa itessään kun muistelin että b200et konessa olis ollu isompi ahdin vakiona ainakin kooltaan en sitte tiedä siivistä ja jotenki tuntuu että tuossa ft koneessa ahistais pakopaineet tosi kovaa vaikka 3 tuuman putkisto eli siis vaikka on 0.8 ahdon hukkis niin ahdot lähtee vielä ylemmäks???

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1381 : 21.10.2014, 12:05:59 »
Mimmonen ahtojen ohjaus? Pelkkä hukkis ilman ylimääräisiä säätimiä?

Ettei vaan olis kelloa kiritty niin paljon, että loppuu liikevara kesken ja kun kello on ns. tapissa niin ahdot alkaa nousta?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1382 : 21.10.2014, 17:19:03 »
Perussäätö kannattaa hukkiksen tangosta tsekata tosiaaan. Itse säätänyt niin että sen portin vivun tapin paksuuden verran jää esijännitystä tankoon.

15g riittää kyllä hyvinkin samaan ellei pitemmällekin kuin ET-koneen kolmosgarretti. Se garrett on vaan niin kivikaudelta että ulkomitat on vähän rujommat... ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1383 : 22.10.2014, 08:36:14 »
Tässä aika kätevä keino hukkiksen tangon perussäätöön: Laita sopiva letku kiinni kellon ilmanippaan ja pumppaa kelloon haluamasi ahtomäärän verran painetta käsipumpulla. (Voi vaikka laittaa pumpun ja kellon väriin t-haaran ja siihen ahtopainemittarin). Kun tanko on tässä asennossa, säädä sen pituus niin että hukkaportti menee juuri ja juuri kiinni.

Havainnollistava videopätkä : http://www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8#t=6m00s

On toimiva menetelmä,  tosin esim pikkumitsuissa isot ahdot (=korkeat pakopaineet) saattavat vaatia kovempaa esikiristystä.     


Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1384 : 22.10.2014, 12:46:04 »
Tässä aika kätevä keino hukkiksen tangon perussäätöön: Laita sopiva letku kiinni kellon ilmanippaan ja pumppaa kelloon haluamasi ahtomäärän verran painetta käsipumpulla. (Voi vaikka laittaa pumpun ja kellon väriin t-haaran ja siihen ahtopainemittarin). Kun tanko on tässä asennossa, säädä sen pituus niin että hukkaportti menee juuri ja juuri kiinni.

Havainnollistava videopätkä : http://www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8#t=6m00s

On toimiva menetelmä,  tosin esim pikkumitsuissa isot ahdot (=korkeat pakopaineet) saattavat vaatia kovempaa esikiristystä.   
Toimii ehkä jos esim 0,8bar kellolla halutaan 1,2bar paineet. Löysällä kellolla, kuten b230fk,  loppuu hukkiksen tangosta liikevara ja ahdot piikkaa reilusti :nohnoh kiinteällä hukkaportilla on muutenkin vaikee säätää paineet haluttuun, ainakin vähänkin vakioo isommissa ahtimissa, niissä on usein aika alimitoitettu hukkaportti, mulla oli schwitzer s2b jossa garretin pakopesä, paineet säädetty 1,2bar mutta silti paineet nousi 1,8bar 5000rpm jälkeen kun ei virrannut hukkis tarpeeks.  Ulkosella 50mm hukkaportilla ei koskaan mitään ongelmia paineiden säädössä.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2014, 12:47:43 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1385 : 22.10.2014, 13:20:39 »
Toimii ehkä jos esim 0,8bar kellolla halutaan 1,2bar paineet. Löysällä kellolla, kuten b230fk,  loppuu hukkiksen tangosta liikevara ja ahdot piikkaa reilusti :nohnoh

Juuri näin! Systeemi sopii ns. hienosäätöön, muttei tosiaankaan kannata yrittää nostaa ahtoja 1,0 bariin fk:n vakiokellolla tankoa lyhentämällä!
« Viimeksi muokattu: 22.10.2014, 13:23:51 kirjoittanut perttijt »
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa jepe95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1386 : 25.10.2014, 00:49:44 »
Juu eli ei pidä päästää ahtoja piikkaamaan liian ylös ;D leiman jälkee jos laittais uuden pakosarjan ja siihen ulkonen hukkis ja vaikka eri turbokin 8) ja semmone kysymys että mites jengi on saanu aseteltuu sen ison kiinakuulerin tuommoiseen ilmastoituun 940 volvoon koko oli joku 600x70xjotain ei nyt muistu  :idiot2:

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1387 : 28.10.2014, 07:12:51 »
Noniin, eli tulipahan hommattua taas volvo. Kyllä sitä taas toisesta kerrasta viisaampi ettei ooppeleihin kannata puuttua ;D
Mutta mutta, autohan siis on täysin alkuperäinen 940, b230ft ja vuosimalli -96. Täysin ummikko näiden turbomoottoreiden kanssa olen joten niitä järkeviä vinkkejä kaivattaisi. Eli, millä menetelmällä sitä lisäpuhtia nyt kannattaa tavoitella? Ahdinkin on vasta laakeroitu niin ei pitäisi kai ihan heti poksahtaa. Teho tavoite olisi se +-200hp
V70 D5 -04

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1388 : 28.10.2014, 08:36:48 »
No vakioahtimella pääsee just tuohon kahden sadan kantturoille. Tilaa bensa- ja syttylastut ja nosta ahdot kiloon (1 bar). Avaa ilmanputsarikotelosta lokarin puoleinen valu. Takavaimennin on syytä vaihtaa paremmin virtaavaan. Tällä reseptillä on revitty irti kaikki halpa teho, seuraavaksi sitten isompi välijäähytin, ahdin ja suuttimet. Myös nokkakepin vaihtoa voi harkita, tilalle esimerkiksi Volvon nokista A/V/VX3, niin saa siellä yläkierroksillakin tapahtumaan jotakin, tosin tietysti hieman alaväännön kustannuksella

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1389 : 28.10.2014, 09:59:42 »
Milläs menetelmällä noita ahtoja nyt sitten kannattaa nostaa kun porukka on aika rajulla kädellä kyseenalaistanut noi bleedit? Ja mistä kannattaa noita lastuja alkaa metsästää?
V70 D5 -04

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1390 : 28.10.2014, 10:08:56 »
FTn kellolla voi asiallinen bleedi vaikka toimiakin, suosittelen kuitenkin jäykempää kelloa. Lastut vaikka nimimerkki Tonilta tai käytettynä markkinapaikalta.

Tossa vielä perussettiä viritykseen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91.0. Haulla löytyy paljon enemmän.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2014, 10:13:56 kirjoittanut Acke »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1391 : 28.10.2014, 12:42:45 »
Milläs menetelmällä noita ahtoja nyt sitten kannattaa nostaa kun porukka on aika rajulla kädellä kyseenalaistanut noi bleedit? Ja mistä kannattaa noita lastuja alkaa metsästää?

Lisäjousi siihen kellon kupeeseen ja se on siinä.  Aiheesta löytyy juttua ja kuvia täältä foorumilta.

Museossa julkaisin aikanaan aiheesta enemmän mutta se juttu on jo bittien taivaassa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1392 : 28.10.2014, 13:05:00 »
Milläs menetelmällä noita ahtoja nyt sitten kannattaa nostaa kun porukka on aika rajulla kädellä kyseenalaistanut noi bleedit? Ja mistä kannattaa noita lastuja alkaa metsästää?

tuossa on hyvä keino ahtojen nostoon...hyvin toimii...itselläni on tämä http://www.ebay.com/itm/Turbo-Actuator-Wastegate-VOLVO-240-740-940-Turbo-TD04H-13C-1-0Bar-14-7psi-/151444787896?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2342d012b8&vxp=mtr
940 -97 B230fk+M90

Poissa jepe95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1393 : 28.10.2014, 23:38:08 »
Mites semmonen kuulajousiventtiili siihen kompura pesän ja kellon väliin ainaki b200et koneessa toimi tosi hyvin ja sai ahdot säädettyä siihen mihin haluskin, niin miksei b230ft koneessakin?

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1394 : 28.10.2014, 23:41:49 »
siis rajapaine venttiili.. kyllähän se toimii

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy