Samppasport  Futurez

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1455 : 14.12.2014, 17:25:13 »
oon kokeillu vähä yhtä sun toista mut en tota pakoputkiejektoria....

Tosiaan päädyin kuitenkin alkuperäiseen systeemiin niin että volvon oma huohotinpytty josta letku erilliseen huohotuspönttöön ja siitä turbon imuputkeen 2-säiliöllä pyritty minmoimaan sen öljysumun kulkeutuminen/kerääntyminen välijäähyyn....

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1456 : 14.12.2014, 19:17:59 »
Helpoin ja ehkä varauksin siistein ratkaisu on etsiä huohottimellinen öljyntäyttökorkki, ja vetää siitä letku kerääjän kautta ulkoilmaan ja antaa orggisratkaisun olla semmoisenaan, kunhan se on putsattu ja haaroituksen t-kappale tarkistettu/avarrettu tarvittaessa. Jollei tuo riitä niin vika ei ole enää huohotuslaitteistossa vaan täysin pöljässä huohotuksen määrässä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1457 : 14.12.2014, 20:44:16 »
Muistaakseeni Järviin teki jonkun hienon testilaitteiston missä kokeili tota E-VAC:ia. Ei se paljoa alipainetta kiskonut muistaakseeni.

Niksalla on TIB:issä joku itsetehty huohotussäiliö ja systeemit. Kurkkaas miehen projutopiccia.

Niin teki. Siitä taisi olla jotain hänen projektipäiväkirjassaa(kankkulankaivo). Yksi syy miksi järviin ei saanut alipainetta aikaiseksi tuolla saattaa olla, kun ei puhaltimet olleet tarpeeksi tehokkaat. Näin ollen ei virtausnopeudet nousseet mitenkään hirveän suureksi. Jossain vaiheessa kun oma koneeni on auton keulilla, voin vaikka kyseisestä käkättimestä antaa jotain mitattua faktaa. Eikä siellä downpipen jälkeen oikein ylipainetta enää ole. Ainakaan tuollaisella 4" putkistolla yhdellä vaimentimella.

Edit: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1777.165
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 20:46:01 kirjoittanut miikel »

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1458 : 19.12.2014, 18:59:43 »
Ja kun se nykyinen huohotus-systeemi on toimiva, niin miksi korjata jotakin, mikä ei ole rikki.
Jos kone huohottaa kovasti, ongelma korjataan ihan muulla tavalla kuin huotusta muuttamalla.  :pomo:
Mutta mites jos se nykyinen toimiva huohotus on mitoitettu sille vakiokoneelle ja virityksen jälkeen siitä (ehkä jopa aavistuksen kuluneesta tai takomännille väljemmäksi poratusta)koneesta puhalletaan 2-3 kertaa enemmän ilmaa läpi? Jos se orkkis puhalti xcfm ohi niin onko em. tapauksessa  se sit 2x tai 3x  sama cfm? Riittääkö letkuissa pinta-alat, ahistaako putket tms. ?

No mulla itellä on orkkispömpelistä vedetty letku erilliseen säiliöön, pysyy ainakin huohotuskaasut pois imuilmaa lämmittämästä ja putkia likaamasta :pomo:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1459 : 19.12.2014, 19:52:29 »
Mutta mites jos se nykyinen toimiva huohotus on mitoitettu sille vakiokoneelle ja virityksen jälkeen siitä (ehkä jopa aavistuksen kuluneesta tai takomännille väljemmäksi poratusta)koneesta puhalletaan 2-3 kertaa enemmän ilmaa läpi? Jos se orkkis puhalti xcfm ohi niin onko em. tapauksessa  se sit 2x tai 3x  sama cfm? Riittääkö letkuissa pinta-alat, ahistaako putket tms. ?

No mulla itellä on orkkispömpelistä vedetty letku erilliseen säiliöön, pysyy ainakin huohotuskaasut pois imuilmaa lämmittämästä ja putkia likaamasta :pomo:

Jos mietitään mikä tuon huohotuksen suurin virtaama vakiokoneessa on, niin se on suorastaan olematonta vielä 446tkm jälkeen (minulla), joten huohotusta on varaa lisätä aikas paljon, ennenkuin ne vakioputket ahdistavat ja kun painetta kertyy, lähtee se kaasu sieltä liukkaammin ulos. Öljyvuodot ilmaisevat sitten, että painetta on tarpeeksi.

Kuvitellaan, että ohivuoto on 1% kaikesta ilmasta mitä moottoriin menee.
Niin meikäläisen tapauksessa se tarkoittaisi sitä, että sieltä tulisi maksimissaan (kaasu levällään) 2,51L sekunnissa. Mikä ei lopultakaan ole paljoa.

Jos huohotusta on kovasti, se on suoraan poissa sylinterissä tehtävästä työstä, eli se vähentää sylinterin painetta, joten rakennettu moottori ei ole väljä kaasutiiviys-mielessä, tai siitä puuttuu tehoa.

Imuvirtausta tuollainen kaasumäärä ei jaksa lämmittää, sillä se kykenee nostamaan imuilman lämpötilaa tyyliin, millikelvinin verran. Minulta ei löydy edes noin tarkkaa lämpömittaria, jolla sen imuilman lämpenemisen voisi mitata.
Ja sekin "lämpö" häipyy coolerin kautta pihalle, sillä jo yksistään se ahdistimen tekemä työ paineen nostamiseksi kehittää merkittävästi enemmän lämpöä.

Jostakin syystä turbon vakio huohotusletku on lämpöeristetty, joten siitä voimme vetää johtopäätöksen, ettei se huohotus ole kovin isoa normaalisti, tai muutoihin lämpimän huohotuskaasun pitäisi pitää se sulana, samasta syystä imuputkessa on se lämmitysvastus, sillä muutoin huohotuskaasun kosteus jäätyisi talvella siihen imuputkeen liitoksessa.

Ja vaikka kone olisi porattu väljäksi, niin silti se on käytännössä sylinteristä kaasutiivis, sillä männät eivät tiivistä, vaan männänrenkaat. :juhau:
Sinällään näppärä ajatus, mutta kompastui itseensä.  :D




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1460 : 19.12.2014, 20:39:54 »
Joo tuo miun eka osa oli ihan rehellinen kysymys kun en ole siihen niin perehtyny, ennemmin tehny hommat ns. varman päälle , eli "vähntäänkin riittävä" huohotus.

MUTTA niinkuin sinäkin sanoit, niissä linjoissa liikkuu esim. huohotusöljyhuuruja ja VETTÄ ( mikä sillä eristyksellä ja vastuksella pyritään pitämään sulana ettei letku tukkeennu...no jos se vesi ei jäädy niin minne se menee, koneeseen vai imupuolelle, onko se toivottavaa kummallakaan puolella...

Joittenkin (ranskalaisten)autosuunnittelijoiden olis kenties kannattanut paneutua tohon huohotukseen niin ei partnerit seisois rivissä merkkihuollon pihassa aina pakkasella ;)
Tai VAggineisiin ostaa 150 egen lämmitettyjä putkia...

Ja vaikka kone olisi porattu väljäksi, niin silti se on käytännössä sylinteristä kaasutiivis, sillä männät eivät tiivistä, vaan männänrenkaat. :juhau:
Sinällään näppärä ajatus, mutta kompastui itseensä.  :D
Ja vuotoa eivät tee männänrenkaat vaan niiden päittäisvälys, montako vinokonetta tiedät tehdyksi file-to -fit- renkailla tai katkosraottomilla ( vaikka Zero-gap) renkailla?
Ja tottahan sinä tiedät että ohivuoto ei ole absoluuttinen arvo :pomo:

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1461 : 19.12.2014, 21:00:40 »
Yhdessä autossa mulla meni putki auton "alle". Talvella oli vähän ongelmia kun meinas jäätää se putken pää. Samoin alumiininen huohotussäiliö halus kerää vähän jäätä.

Tiedä sitten oliko mulla liian pitkää linjaa, tai jotain, mutta ajattelin kertoa.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1462 : 19.12.2014, 21:01:31 »
Joo tuo miun eka osa oli ihan rehellinen kysymys kun en ole siihen niin perehtyny, ennemmin tehny hommat ns. varman päälle , eli "vähntäänkin riittävä" huohotus.

MUTTA niinkuin sinäkin sanoit, niissä linjoissa liikkuu esim. huohotusöljyhuuruja ja VETTÄ ( mikä sillä eristyksellä ja vastuksella pyritään pitämään sulana ettei letku tukkeennu...no jos se vesi ei jäädy niin minne se menee, koneeseen vai imupuolelle, onko se toivottavaa kummallakaan puolella...

Vettä tulee wiinäen miehellä uskomattomia määriä öljyn sekaan jos ajaa pelkkää nurkka ajoa. Bensan polttajatkaan eivät reformuloidun bensiinin tai siis kaiken bensiinin osalta voi tuota välttää, sillä vedyn ja hapen yhdistymisen tulos on käytännössä aina vesi.

Imuputken vastus on turbossa siksi, ettei ahdin ole kovin hyvä jääpalojen ahtaja tai sitten lentelee imusiiven palasia. Ja koska Volvo on suunniteltu skandinaviassa, jossa sentään on oikeita talvia, ovat suunnittelijat tietoisia ongelmasta, mikä syntyy kun 80C lämpöinen 60% suhteellisesti kostea ilma kohtaa -30C lämpötilassa olevan ilman.

Vesipisarat mikroskooppisessa mielessä ovat moottorille etu, sillä vesi höyrystyessään laajenee paljon polttoaineen palokaasuja enemmän. Siksipä vesiruiskutustakin käytetään. Tosin rajansa senkin hyödyllä.

Joittenkin (ranskalaisten)autosuunnittelijoiden olis kenties kannattanut paneutua tohon huohotukseen niin ei partnerit seisois rivissä merkkihuollon pihassa aina pakkasella ;)
Tai VAggineisiin ostaa 150 egen lämmitettyjä putkia...

No, ranskikset eivät tiedä talvesta mitään, kuten eivät germaanitkaan!  :facepalm:

Ja vuotoa eivät tee männänrenkaat vaan niiden päittäisvälys, montako vinokonetta tiedät tehdyksi file-to -fit- renkailla tai katkosraottomilla ( vaikka Zero-gap) renkailla?
Ja tottahan sinä tiedät että ohivuoto ei ole absoluuttinen arvo :pomo:

Jep! Päittäisvälykselle on aina joku toleranssi ja minusta siinä on syytä pitäytyä. Vaikka mäntä olisikin horo sylinteriin nähden.

Montaakaan todella rakennettua vinokonetta en tiedä, sillä aikas vähän olen lopultakin niiden kanssa puljaillut. Ne kun ovat kestäneet läjässä ilman isompia rakenteluita tuttava-piirissäni.

Ja meinasinkin kirjoittaa tuohon aikaisempaan sen, että ohivuoto on aina sylinteripaineen funktio. Siksipä laskin sen virtausmäärän omastani.  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1463 : 19.12.2014, 21:16:13 »
Ehkäpä olin jälleen epäkorrekti jonkun mielestä, kun kommentit tuppaa häviämään tasaisen tappavaan tahtiin. Ei anneta sen häiritä.

Se mitä tarkoitin tuolla aiemmalla kommentillani oli se, että kuinka voi vastata kysymykseen vakioon vertaamalla? On näitä huohotusongelmia ollut monellakin vaikka putsatulla ja jopa uudellakin huohotinpöntöllä. Itselläni pelasi huohotuspöntöltä kylkijakajan reikään vedetty letku. Reijässä oli sorvattu holkki ja sisällä loiskelevyt. Pöntön ja holkin välissä oli teekappale, josta letku  erilliseen huohotinpurkkiin.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hannnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1464 : 04.01.2015, 04:11:15 »
Rupes toi lastu sen verran kiinnostaan, kun toi oma tuntuu bensaa hörppivän reippaan puoleisesti muutenkin että ei se kai siinä enään tunnu...

Joten lastu tonilta?

Paineet 1bar kellolla, vai bleedvalvella?

Putkisto? Nyt orkkis dp, 2,5" putkee taakse asti, 1 motonetin turbo vaimennin takana ja katti tallin nurkassa...

Muuta huomioitavaa?
98" 945 Classic B230FT + AW-71L
96" Lada 21044 1700i
01" Audi A6 Allroad V6 TDI 6spd http://hlehto.kuvat.fi/kuvat/A6+Allroad/

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1465 : 04.01.2015, 10:34:17 »
Ei tunnu, polttoaineenkulutus tuskin kasvaa muuta kuin sen vuoksi että lisääntyneitä tehoja on kiva kokeilla. Kello on varmempi kuin bleedi, toki myös kalliimpi. Putkisto virtaa varmaan ihan riittävästi.

Jos on lastutettava sytkä niin lastu siihen myös, jos ei niin jättäisin paineet 0,8-0,9 kiloon varmuuden vuoksi.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa _NepandeR_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 880
  • Team RR
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1466 : 04.01.2015, 16:07:57 »
Neppailikko alumiinista tuon huohotinsäiliön? :)
Team RR
Volvo V70 -09
Volvo 850 T5-R ”The Reaper”
Volvo 850 T5-R ”Tuutikki”

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1467 : 05.01.2015, 16:21:32 »
Heitän vahvaa mutua ja omaa värikynää tähän ahdinjuttuun. Entiä oisko vanhassa garretissa sitten tuotto sen parempi mitä mitsussa, mutta mitsu kun herää ~1000rpm aiemmin kun garretti, ja on (mutu) 10 vuotta uudempaa suunnittelua niin vahvasti mutuilisin että mitsu olis paree.

Nyt vaan odottaan mitattua dataa jotta saadaan faktat tiskiin.
Volvoilusta parantunut

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1468 : 05.01.2015, 16:29:25 »
Tuo garretin t03 kiinnostais muaki, itellä löytys tallista professional motorsin lätkällä moinen kampe, suoraan oikeella laipalla volvoon. voin kohta tarkistaa nuo a/r luvut, joku vois tähän vakio tommosen siipikoot ja a/r luvut laittaa?

Kiinnostas vaan tietää että onko vaan huollettu professional motorssilla vai kenties muokattukkin...

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1469 : 05.01.2015, 16:39:17 »
Muistakaa ettei koolla ole väliä. Myös se siiven profiili ym muotoilu vaikuttaa jo jonkin verran.


Edit: Ennenkun jonkun yöunet menee, niin onhan sillä koolla väliä, mutta tarkotin lähinnä että jos noiden a/r luvuissa on jokin pieni ero niin se ei kerro kaikkea siittä ahtimesta.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2015, 16:44:11 kirjoittanut Pohjola »
Volvoilusta parantunut

 

Kulkukoira  Proturbo