Ateho  Elekma

240GL '92 "Den Flygande Snöbollen"

  • 147 Vastauksia
  • 58996 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #60 : 12.09.2012, 23:35:57 »
Kesän aikana tapahtui sen verran että purin keulasta valot pois, pistin ne atomeiksi, tiskasin lasit, putsailin vähän muutenkin ja kasasin. Nyt on muuten valotehoa. :o Kun keula oli jo valmiiksi kappaleina irrotin valonpesurit letkuineen (ikävässä paikassa niiden sähköliittimet) ja asensin 2011 kesällä ostetut uudet käytetyt uudet käytetyt uudet toimivat tilalle. Ei vuoda enää Lasolit itsekseen letkusta pihalle ja kumpikin pyyhkijä huitoo iloisesti.

Katsastusaika alkoi tällä viikolla, nyt yritän saada sen leimattua mahdollisimman pikaisesti ja sitten se toivottavasti lähtee määräämättömäksi ajaksi tutulle autoharrastajalle tohtoroitavaksi. Diagnoosi on kohtuurapeat takalokarin kaaret eikä siihen tautiin taida auttaa kuin elinsiirto eli jostain pitäisi taikoa korjauspalat. Tähän asti olen ollut ylpeä siitä että auto on noin vanha ja hyväkuntoinen ilman että on koskaan hitsattu mutta tilanne kehittyy kohtuunopeasti siihen suuntaan että on pakko tinkiä joko hyväkuntoisuudesta tai hitsaamattomuudesta ja noiden kahden välillä päätös on aika helppo.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #61 : 05.10.2012, 00:16:02 »
Leima tuli ja edelleen toimimatonta mittaristoa ihmeteltiin VRCF Kouvolan voimin mutta eipä siihen vieläkään selkoa saatu. Nyt on varmaa että vika on mittaristossa itsessään mutta korjaus onkin sitten toinen juttu eikä noita K24364 mittaristoja ole ihan joka oksalla.

Nyt tuo on tosin kehittänyt uuden hauskan vian, starttaa muttei starttaa. Käynnistyksessä lupaaminen alkaa normaaliin aikaan mutta se ei lähde käymään kunnolla vaan räkii ja paukkuu sen kuuloisena että kyllä tästä kohta jahka on ensin sopivasti yskitty. Vähän kun tarjoaa kaasua se lähtee käymään ja toimii sitten niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Bensa on tosi vähissä, mahtaakohan nyt olla jotain siirtopumppuvikaa havaittavissa. Täytyy tankata ja katsoa jatkuuko vika.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #62 : 05.10.2012, 17:08:06 »
Leima tuli ja edelleen toimimatonta mittaristoa ihmeteltiin VRCF Kouvolan voimin mutta eipä siihen vieläkään selkoa saatu. Nyt on varmaa että vika on mittaristossa itsessään mutta korjaus onkin sitten toinen juttu eikä noita K24364 mittaristoja ole ihan joka oksalla.

Nyt tuo on tosin kehittänyt uuden hauskan vian, starttaa muttei starttaa. Käynnistyksessä lupaaminen alkaa normaaliin aikaan mutta se ei lähde käymään kunnolla vaan räkii ja paukkuu sen kuuloisena että kyllä tästä kohta jahka on ensin sopivasti yskitty. Vähän kun tarjoaa kaasua se lähtee käymään ja toimii sitten niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Bensa on tosi vähissä, mahtaakohan nyt olla jotain siirtopumppuvikaa havaittavissa. Täytyy tankata ja katsoa jatkuuko vika.

On aika varmasti se tankin siirtopumppu, saa Motonetista noin satasella. Se pumpun teline ja putket saattaa sitten olla heikossa hapessa. Omaan seiskaan vaihdoin siirtopumpun talvella, niin joutui vähän säveltämään, kun uusi pumppu oli eri kokoinen kun vanha (samat vehkeet (pumppu) on myös 245:ssa).

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #63 : 05.10.2012, 19:16:11 »
Lainaus käyttäjältä: Niko_S
On aika varmasti se tankin siirtopumppu, saa Motonetista noin satasella.

?

Viime viikolla ostin juuri Motonetista yhden... 39 €.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #64 : 05.10.2012, 19:42:55 »
?

Viime viikolla ostin juuri Motonetista yhden... 39 €.


Joo tarkistin hinnan (omassa on B230F), SIIRTOPUMPPU oli "vain" 59,90 € (tankissa), tuo mitä sinä tarkoitit (mikä on 39,90 €) löytyy kuskin penkin alta, ja on se itse polttoainepumppu.  :)

Creycapille: Jos kuuluu startatessa tai ajossa kovaa hurinaa/rapinaa, on kyseessä polttoainepumppu (sijaitsee siis kuskin persiin alla, joskus auttaa kun koputtelee sitä). Jos "miettii" startatessa, niin kyseessä on tankin siirtopumppu.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #65 : 05.10.2012, 21:10:34 »


Joo tarkistin hinnan (omassa on B230F), SIIRTOPUMPPU oli "vain" 59,90 € (tankissa), tuo mitä sinä tarkoitit (mikä on 39,90 €) löytyy kuskin penkin alta, ja on se itse polttoainepumppu.  :)

Creycapille: Jos kuuluu startatessa tai ajossa kovaa hurinaa/rapinaa, on kyseessä polttoainepumppu (sijaitsee siis kuskin persiin alla, joskus auttaa kun koputtelee sitä). Jos "miettii" startatessa, niin kyseessä on tankin siirtopumppu.

kyllä näissä 240 se painepumppu ihan takapenkin alla pohjassa on.

jos sulla painepumppu kavitoi,niin siirtopumppu voi olla rikki.

näissähän on tyyppivika että välttämättä vika ei edes ole että siirtopumppu rikki, vaan että se laipan johtojen läpivienti rikki.

eli yleismittarilla mitailemalla selviää...

ja itellä ei rikkinäinen siirtopumppu vaikuttanu millään huomattavalla tapaa toimintaan, ainoastaan huomasi siinä vian että painepumppu kavitoi.

en tosin väitä että paine pumppu ei olisi rikki. voihan se olla mutta itse veikkaisin vahvasti sitä tankin laipan läpivientiä  ;)

edit: siis jos vika nyt ylipäätään on bensalinjastossa....
« Viimeksi muokattu: 05.10.2012, 21:14:01 kirjoittanut JoriK »

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #66 : 06.10.2012, 08:21:36 »


Joo tarkistin hinnan (omassa on B230F), SIIRTOPUMPPU oli "vain" 59,90 € (tankissa), tuo mitä sinä tarkoitit (mikä on 39,90 €) löytyy kuskin penkin alta, ja on se itse polttoainepumppu.  :)

Ei sun tarvitse huolehtia siitä, mitä tarkoitin, mut älä ainakaan ala vääristämään kirjoituksiani. Motonetissa tankin siirtopumppu 200-sarjaan maksaa 39,90€.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #67 : 06.10.2012, 15:17:51 »
Ei sun tarvitse huolehtia siitä, mitä tarkoitin, mut älä ainakaan ala vääristämään kirjoituksiani. Motonetissa tankin siirtopumppu 200-sarjaan maksaa 39,90€.

En ole tahallaan mitään vääristellyt, ja tarkistin niin oli joo 39,90e, jostakin siten katsoin väärän hinnan.
Pyydän anteeksi jos loukkasin...  :-[

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #68 : 07.10.2012, 09:32:28 »
Saat anteeksi  ;D nämä turhat löpinäthän voi jo pyyhkiä täältä, nyt kun tiedetään mistä puhuttiin.

Greycapille:

Ootko tarkistanut sytytyspuolen?
Oma B200F alkoi pätkimään ajossa ja sammuikin tuossa - ei lähtenyt enää käyntiin - kunnes illalla starttas ongelmitta.
Kipinä näytti heikolta, joten kiirehdin vaihtamaan sytytyspäätettä. Illalla kun auto toimikin, en muuta tehnyt kuin mittasin puolan ja kaikki ok.
Siirtopumppua epäilin myös, mutta sitten huomasin että sulake nro 4:llä oli hieman huono kontakti. Myös nro 5:n sulake pätkii välillä jolloin vilkut häipyy...


Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #69 : 08.10.2012, 20:33:07 »
En minä tiedä mikä sitä vaivasi, ei vaivaa enää. ???

Lähti tänään kuuden asteen lämpötilasta ekalla kuin palmun alta konsanaan vaikka tankissa oli ehkä viisi litraa jäljellä ja töiden jälkeen sama juttu. Ei mitään vikaa missään. No, tämä nyt on muutenkin sellainen auto että korjaajan sijasta kannattaa yleensä soittaa ensin manaajalle koska siitä on todennäköisesti enemmän hyötyä.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #70 : 17.09.2013, 21:04:20 »
Ei, tätäkään ei ole vielä paalattu. Eikä edes myyty vaikka sitä ei ole pihassa nähty kuukausiin ja olen ajanut pelkkää ysikanttia. Nyt se on hitsattu ja takakaaret ruostevapaat. :pomo:

Ainoa vaan että sitä ei ole vielä myöskään maalattu, jos joku tietää hyvän ja halvan maalarin jolta onnistuisi takakylkien värjäily valkoiseksi minulle saa ilmoittaa. Näyttelytasoa ei tarvitse tehdä kunhan sileä pinta onnistuu.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #71 : 26.11.2013, 21:59:43 »
POIKA TULI KOTIIN! :))

Hitsattu, maalattu, likainen kuin mikä ja takapuskuri puuttuu mutta pikkuvikoja, se on taas pihassa ja puutteet korjataan jahka jaksetaan. Ja kylläpä siellä takapuskurin alla oli sitä mätää ollutkin... :o

Jostain tuntemattomasta syystä oli ilmestynyt vikakoodi 1-3-1 ja vikavalo paloi iloisesti mutta koodien nollaus poisti sekä koodin että valon, mikä lie kosketushäiriö jossain startissa esiintynyt ja sytyttänyt valon. Ja on se vaan mystinen vehje, ekan kilometrin se tuntui ihan järkyttävältä mutta sitten lähti taas ajo sujumaan vanhan kaavan mukaan ja ymmärsin jälleen miksen ole hankkiutunut tuosta eroon jo aikoja sitten vaikka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt.

Saa nähdä mitä ensi vuosi tuo tullessaan, ihan tylsäähän tämä on jos ei jotain uutta ja ihmeellistä keksi. Se nyt on varma että turboa ei tule vaikka joku sitä kuitenkin aikoo ehdottaa.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #72 : 26.11.2013, 22:02:24 »
Se nyt on varma että turboa ei tule vaikka joku sitä kuitenkin aikoo ehdottaa.
Eikä kirkkaita vilkkuja, madallusta, huulivanteita yms.  :) On varmasti ollut mukavaa päästä kakslankun puikkoihin pitkästä aikaa.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #73 : 26.11.2013, 22:23:00 »
Johan siinä on huulivanteet, kahdetkin! Joka väittää että Virgot ja Scorpiukset ei sitä ole on väärässä. ;D

Kyllä sen tuossa tuntee että tuo on vielä "isoksi Volvoksi" aika pieni ja kevyt, ajoin menomatkan jogiinin 940:llä (kiitokset vielä kertaalleen kuljetuksesta!) ja paluumatkan tuolla ja ero ohjaustuntumassa on suuri. Se on jotenkin välittömämpi, jäykempi ohjaus, jäykemmät ja lyhytliikkeisemmät polkimet, ja tekeehän se varmaan 200 kilon painoerokin osansa varsinkin kun suuri osa kevennyksestä on keulassa.

Vähän täytyy teippailla uusiksi koska vanhat Volvo In Sportsit kohtasi loppunsa viimeistään maalauksen koittaessa. Saattaapa olla että tulee uudet samanlaiset, saattaa olla että tulee vähän viritellyt versiot riippuen siitä mitä muuta tuohon nyt keksitään.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 240GL "melkein SE" '92
« Vastaus #74 : 07.01.2014, 17:48:37 »
Ei hitto, MEILLÄ ON LEIMA! :pupu: Ekalla yrityksellä!

Toki vähän helmalistat repsottaa, kytkin ravistaa, takapään puslat on ihan finito, jostain kuuluu epämääräistä kilinää, mutta silti se täyttää huomenna 22 ja ekalla läpi. Viime sunnuntaina askartelin takapuskurin paikalleen (ei "kultsi, kutistin kakarat" vaan "kultsi, kasasin kakkosnelosen") ja vieläpä pesinkin sen niin kyllä nyt on kieltämättä kevyt olo kun se on taas kokonainen ja kaikin puolin tieliikennekelpoinen.



Seuraavina parantelukohteina 1) konepellin oikaisu (näkyy kuvassa, toinen reuna koholla) josta onneksi selvitään saranan säädöllä koska itse pelti on suora ja tuulihaassa ollessa koko vasen reuna on ylempänä, 2) munapussien massaus mustiksi, 3) jos onnistuu helposti niin helmalistojen poisto sekä reikien tulppaus ja kiveniskumassaa päälle, 4) mahdollisesti myös mätälistojen poisto. Jos nuo listat viskataan mäkeen aion olla sikäli erilainen nuori että auton visuaalinen ilme ei kuitenkaan juurikaan muutu, minusta tuo musta alaosa kuuluu loppusarjan 240:n olemukseen joten tilalle tulee mattamustaa maalia.

 

Elekma  Autoracing