Ateho  Elekma

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196815 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | ajotietokone?
« Vastaus #75 : 28.05.2015, 07:30:16 »
Se on justiin ku on tollanen ahdin mikä herää huonosti, eihän tuo tavallisessa ajossakaan lähde kiihtymään kunnolla kun vasta 70km/h jälkeen kolmosvaihteella. Toki tuossa yritin lähteä rajotinta vasten huudattamalla jotta edes vähän saisi ahtoja, mutta nytkin satoi vettä ja rata oli märkä ja ykkönen ja kakkonen mentiin sutimalla...

Taas toisaalta joku V70 D5 veti samana päivänä jotain 16.7s, loppunopeudella 200 ja "S60 2.0t" sekin vain 16.12 tjsp, melkosta kyytiä ollu sierralla. :o

EDIT: tuollahan noita tuloksia... http://liy.fi/tulokset/
« Viimeksi muokattu: 28.05.2015, 07:35:52 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | ajotietokone?
« Vastaus #76 : 28.05.2015, 21:11:12 »
Tänään tuli paneuduttua kunnolla tuon nelirivisen näytön kyljessä olevaan I2C -piiriin, ja oli se vaan todettava, että sitä ei interruptien kanssa saa toimimaan Arduinossa. Arduinon foorumia selatessa näkyy että ongelma on havaittu muuallakin, ja vika on ilmeisesti vain bugi. Joku oli vääntänyt oman versionsa Arduinon kirjastosta Wire.h ja nimennyt sen WSWire.h:ksi, ja sen luvattiin poistavan joitakin jäätymisongelmia I2C:n ja interruptien kanssa. Minun tapauksessani tämä puukotettu kirjastokaan ei auttanut.

Eipä siinä sitten muuta kun piiri irti näytön takaa ja suoraan juottaen 12kpl piuhoja näyttöön ja parilla hyppylangalla sain tiivistettyä ne 8:aan, jotka vein sitten kaapelissa Arduinolle.

Näyttö haki paikkansa radion alta ja harmaa valintakytkin eberin kellon vierestä. Härvelissä siis eri toimintoja; nupista kääntämällä saa keskikulutuksen, hetkellisen, meno- ja paluulinjoissa siiretyn polttoaineen määrän, näiden erotuksen (paljonko siis polttoainetta palanut moottorissa), nopeuden, ja matkan viime nollauksesta, sekä nopeusanturin pulssimäärän per sekunti.




Itse ohjain saa nyt vielä pysytellä hanskalokeron kannessa, minkähän kotelon siihe kehittäs...

Anturit kalibroin laboratoriotason kalibrointilaitteilla:


Viiden mittauksen keskiarvoksi tuli 175 pulssia / litra, suurimman ollessa 176 ja pienimmän 173.

Käytin mielenkiinnosta anturin auki, johan on melkonen kiinanpojan viritys...


Toki ei nyt 20 eurolla voi kuvitella mitään laatuanturia saavansakaan, saa nyt nähdä miten pitkäikäisiä ovat. Kulutuslukemat ovat kuitenkin aika tarkkaan sitä mitä olen laskenutkin tankilliselle, että ihan metsässäkään ei olla.

Ja koodi näyttää nyt tällä hetkellä tältä:

Koodia: [Valitse]
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(12,11,7,6,5,4);


//virtaussoftan muuttujat
volatile int menopulssit;
volatile int paluupulssit;
float menolitrat = 0;
float paluulitrat = 0;
float totalmeno = 0;
float totalpaluu = 0;

//nopeusanturisoftan muuttujat
volatile int pulssit;
float kierrokset = 0;
float matka = 0;
float vauhti = 0;
int kierrmin = 0;
float matka5s;


//valintakytkimen muuttujat
int valinta1;
int valinta2;
int valinta3;
int valinta4;
int valinta5;
int valinta6;
int valinta7;

//kulutusmittarin muuttujat
float sadatkm = 0;
float keskikulutus = 0;
float poltettu = 0;
float meno5s;
float paluu5s;
float poltettu5s;
float hetkulutus;
int kierros = 0;

//virtaussoftan interruptit
void meno ()  {
 menopulssit++;
}
void paluu ()  {
 paluupulssit++;
 }

//nopeusanturisoftan interrupt
void nopeusanturi ()  {
pulssit++;
}

void setup() {
 
  //valintakytkimen inputit
  pinMode(50, INPUT);
  pinMode(49, INPUT);
  pinMode(48, INPUT);
  pinMode(47, INPUT);
  pinMode(46, INPUT);
  pinMode(45, INPUT);
  pinMode(44, INPUT);
 
//virtaussoftan inputit
pinMode(2, INPUT);
pinMode(3, INPUT);

//nopeusanturin inputti
pinMode(18, INPUT);
 
 //nayton alustus
lcd.begin(20,4);

//virtaussoftan interruptit
attachInterrupt(0, meno, RISING);
attachInterrupt(1, paluu, RISING);

//nopeusanturisoftan interrupt, input 18
attachInterrupt(5, nopeusanturi, RISING);

}
void loop() {
 
  //valintakytkin
  valinta1 = digitalRead(44);
  valinta2 = digitalRead(45);
  valinta3 = digitalRead(46);
  valinta4 = digitalRead(47);
  valinta5 = digitalRead(48);
  valinta6 = digitalRead(49);
  valinta7 = digitalRead(50);
 

kierros = (kierros + 1);


 sei();   //interruptit paalle       
 delay (1000);
 cli();   //interruptit pois
 

if (kierros == 1 || kierros == 2 || kierros == 3 || kierros == 4 || kierros == 5) {
 
vauhti = 0;

//virtaussoftan muuttujat
menolitrat = (menopulssit / 175.0); //menevat litrat per sek
paluulitrat = (paluupulssit / 175.0); //palaavat litrat per sek
totalmeno = ( totalmeno + menopulssit / 175.0 ); //kaikki menneet litrat
totalpaluu = ( totalpaluu + paluupulssit / 175.0 ); //kaikki palanneet litrat
meno5s = (meno5s + menopulssit /175.0);
paluu5s = (paluu5s + paluupulssit /175.0);

//nopeusanturisoftan muuttujat
kierrokset = (kierrokset + pulssit / 12.0);
matka = (matka + kierrokset * 1.95 / 1000);
vauhti = (pulssit / 12.0 * 1.95 * 3.6);
matka5s = (matka5s + kierrokset * 1.95 /1000 / 100); //x aikana kuljettu matka satoina kilsoina


//kulutusmittarin muuttujat

sadatkm = (matka / 100.0);
poltettu = (totalmeno - totalpaluu);
poltettu5s = (meno5s - paluu5s);

menopulssit = 0;
paluupulssit = 0;
pulssit = 0;
kierrokset = 0;
 

if  (vauhti > 1 ){  // keskikulutusta lasketaan vasta kun auto on liikkeella
keskikulutus = (poltettu / sadatkm);
}

}

 
if (kierros == 5 ) {
  hetkulutus = (poltettu5s / matka5s);
  meno5s = 0;
  paluu5s = 0;
  matka5s = 0;
  kierros = 0;
}




          if (valinta1 == HIGH) {

         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print("Keskikulutus");
         lcd.setCursor(3,1);
         lcd.print(keskikulutus);
         lcd.print(" L/100km");
         lcd.setCursor(0,3);
         lcd.print ("Matkalla ");
         lcd.setCursor(9,3);
         lcd.print (matka);
         lcd.print ("km");
           
          }

     if (valinta2 == HIGH) {
         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print ("Hetkellinen kulutus");
         lcd.setCursor(0,1);
         lcd.print("5s keskiarvo");
         lcd.setCursor(0,3);
         lcd.print (hetkulutus);
         lcd.print (" L/100km");
       
 
   
  }
 
   if (valinta3 == HIGH) {
       lcd.clear();
       lcd.setCursor(0,0);
       lcd.print ("Siirretty yhteensa");
       lcd.setCursor(0,2);
       lcd.print ("Menolinja: ");
       lcd.print (totalmeno);
       lcd.print ("L");
       lcd.setCursor(0,3);
       lcd.print ("Paluulinja: ");
       lcd.print (totalpaluu);
       lcd.print("L");
   
  }
 

    if (valinta4 == HIGH) {
        lcd.clear();
        lcd.print("Poltettu diesel");
        lcd.setCursor(0,1);
        lcd.print(poltettu);
        lcd.print("L");
        lcd.setCursor(0,3);
        lcd.print("Matkalla: ");
        lcd.print(matka);
        lcd.print("km");
   
  }
 
      if (valinta5 == HIGH) {
         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print ("Nopeus ");
         lcd.setCursor(0,1);
         lcd.print (vauhti);
         lcd.print("km/h");
  }
 
 
      if (valinta6 == HIGH) {
         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print ("Matka  ");
         lcd.setCursor(0,1);
         lcd.print (matka);
         lcd.print("km");
      }
     

      if (valinta7 == HIGH) {
         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print ("Nopeusanturin");
         lcd.setCursor(0,1);
         lcd.print ("pulssit/s");
         lcd.setCursor(0,3);
         lcd.print(pulssit);
   
  }
    if (valinta1 == LOW && valinta2 == LOW && valinta3 == LOW && valinta4 == LOW && valinta5 == LOW && valinta6 == LOW && valinta7 == LOW ) {
        lcd.clear();
 }
}

 
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 10:46:18 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | ajotietokone?
« Vastaus #77 : 03.06.2015, 21:54:01 »
Kulutusmittari on toiminut mallikkaasti. Työpaikan roskiksesta kaivoin jonkun vanhan powerin kotelon johon nyt tämä härveli löysi tiensä. Samoihin kuoriin mahtui myös joku aika sitten viritelty eberin gsm-ohjain.



Softa on kokenut jotain pieniä muutoksia, mutta ei mitään suurta... kulutuslukemat vaikuttavat suht järkeviltä, tämähän voi olla vain niin tarkka kuin nuo virtausmittarit ja niiden kalibrointi ovat.

Viikonloppuna Kotka - Mikkeli -välille (lähes koko matka 100km/h) saatiin kulutukseksi 8,3L/100km. Takaisintullessa oli enemmän raskasta liikennettä ja ohittelujen tuloksena paluumatkan kulutus oli jo 9,4L/100km. Ei ole mikään ekovehe tämä. 50km työmatkalla taas, jossa öbaut 30km maantietä ja 20km 120km/h aluetta, mittari näyttää 8,4L/100km. Tankilliselle oon useasti laskenu jotain 8,5-9l lukemia, joten nämä kuulostaa ihan järkeville luvuille.

Ongelma tuon härvelin kanssa on kuitenkin se, että kaikkien muuttujien arvot, siis kulutuslukemat, kuljetut matkat, siirretyn aineen määrät, nollautuvat kun virta otetaan pois. No, tällä hetkellä ainoastaan näyttö sammuu virta katkaistaessa ja itse piiri jää hyrräämään ja asia toimii sitäkautta, muttakun tuo perkule vie ilman sitä näyttöäkin 150mA virtaa. Insinöörimatikalla tuo siis syö 60Ah akun tyhjäksi 16,6 vuorokaudessa. Ei hyvä.

Näen kolme ratkaisua:

1. Arduino ajetaan sleep modeen kun auto on sammuneena jolloin virrankulutus tippuu arvoon x, kokeilin pikaisesti mutta en saanut toimimaan vielä.

2. Muuttujien arvot ajetaan Arduinon pitkäkestoiseen muistiin (Flash/EEPROM) jossa ne säilyvät kun virta katkeaa. Kuitenkin näillä muisteilla on tietty kirjoitusmäärä mitä ne kestävät; Flashilla 10 000 kertaa ja EEPROM:lla 100 000 kertaa. Arvojen kirjoitus muistiin kerran sekunnissa, joka on päivitysnopeus, ei siis käy. Virransyöttöön voisi kytkeä ison kondensaattorin, ja jostakin muualta suoran tiedon virran katkeamisesta jolloin muistiin kirjoitus tapahtuisi kun auto sammuu. Kondensaattori antaisi virtaa tuohon operaatioon sekunnin-pari.

3. Paksiin jo pidempään suunnitteilla ollut toinen akku, joka ruokkisi poppivehkeiden lisäksi myös eberiä ja sitten tätä härveliä.

Saa nyt nähdä mitä keksii.

Viime kuussa tuli osallistuttua toista kertaa 945-miittiin, laitetaan nyt kuva sieltäkin.

« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 10:47:30 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | ajotietokone?
« Vastaus #78 : 22.06.2015, 22:47:12 »
Moottoririntamalle kuuluu tällä kertaa sellaista, että öljyvuoto kannen välistä on loppunut. ::) Pesin lohkon kupeen moottorinpesuaineella ja bräkleenillä, tohottelin vielä puhalluslampulla, ja lohkon ja kannen saumaan vaan härskisti päälle silikonit:

Kuva tästä räpellyksestä on ajan saatossa kadonnut, mutta eipä ole niin väliksi...

Ihme kyllä on pitänyt viikon ja toista tuhatta kilometriä, saapa nähä pidemmän päälle...

Elektroniikkapuolelle taas sellaista, että onnistuin käräyttämään poranterällä Arduinon ja projekti oli pari viikkoa jäissä kun odottelin kiinasta uutta korttia. Kuitenkin tänään ratkesi tuo virransyöttöongelma; nyt tuo tallentaa tietonsa Eepromiin kun virrat käännetään pois, ja 4700uF konkka pitää virtaa syöttävää relettä puolisen sekuntia kytkettynä jolloin tiedot keretään kirjoittaa.

Lisäksi ebaysta tuli jokin aika sitten suoraan arduinon pinneihin kytkettäviä releitä, joten nyt tuo yhdessä valintakytkimen asennossaan osaa käyttää myös eberiä. Tosin kaikki ajastimen ohjelmoinnit saa nyt unohtaa, kerran tuo sammutetaan aina samalla kun autokin.

Softa näyttää tällä kertaa tältä:

Koodia: [Valitse]
#include <LiquidCrystal.h>
#include <EEPROM.h>
LiquidCrystal lcd(12,11,7,6,5,4);


//virtaussoftan muuttujat
volatile int menopulssit;
volatile int paluupulssit;
float menolitrat = 0;
float paluulitrat = 0;
float totalmeno = 0;
float totalpaluu = 0;

//nopeusanturisoftan muuttujat
volatile int pulssit;
float kierrokset = 0;
float matka = 0;
float vauhti = 0;
int kierrmin = 0;
float matka5s;


//valintakytkimen muuttujat
int valinta1;
int valinta2;
int valinta3;
int valinta4;
int valinta5;
int valinta6;
int valinta7;

//kulutusmittarin muuttujat
float sadatkm = 0;
float keskikulutus = 0;
float poltettu = 0;
float meno5s;
float paluu5s;
float poltettu5s;
float hetkulutus;
int kierros = 0;
int nollaus = 0;

//muut muuttujat
int herate = 0;
int taustavalo = 52;
int eber = 22;

//eepromiin tallennus ja näytön sammutus interrupt
void tallenna ()  {
eeprom_write_block((void*)&totalmeno, (void*)0, sizeof(totalmeno));
eeprom_write_block((void*)&totalpaluu, (void*)256, sizeof(totalpaluu));
eeprom_write_block((void*)&matka, (void*)512, sizeof(matka));
eeprom_write_block((void*)&keskikulutus, (void*)768, sizeof(keskikulutus));
lcd.noDisplay();
digitalWrite(taustavalo, LOW);
}


//virtaussoftan interruptit
void meno ()  {
 menopulssit++;
}
void paluu ()  {
 paluupulssit++;
 }


//nopeusanturisoftan interrupt
void nopeusanturi ()  {
pulssit++;
}

void setup() {
 
  //valintakytkimen inputit
  pinMode(50, INPUT);
  pinMode(49, INPUT);
  pinMode(48, INPUT);
  pinMode(47, INPUT);
  pinMode(46, INPUT);
  pinMode(45, INPUT);
  pinMode(44, INPUT);
 
//virtaussoftan inputit
pinMode(19, INPUT);
pinMode(20, INPUT);

//nopeusanturin inputti
pinMode(18, INPUT);
 
 //eberin, heratteen ja taustavalon inputit
 pinMode(eber, OUTPUT);
 pinMode(taustavalo, OUTPUT);
 pinMode(2, INPUT);
 
 //nollausnappi
 pinMode(14, INPUT);
 
 //nayton alustus
lcd.begin(20,4);

//virtaussoftan interruptit
attachInterrupt(3, meno, RISING);
attachInterrupt(4, paluu, RISING);

//nopeusanturisoftan interrupt, input 18
attachInterrupt(5, nopeusanturi, RISING);

//tietojen tallennus, input 2
attachInterrupt(0, tallenna, FALLING);


//haetaan lukemat muistista
eeprom_read_block((void*)&totalmeno, (void*)0, sizeof(totalmeno));
eeprom_read_block((void*)&totalpaluu, (void*)256, sizeof(totalpaluu));
eeprom_read_block((void*)&matka, (void*)512, sizeof(matka));
eeprom_read_block((void*)&keskikulutus, (void*)768, sizeof(keskikulutus));
}

void loop() {

herate = digitalRead(2);
nollaus = digitalRead(14);


if (herate == HIGH) {
lcd.display();
digitalWrite(taustavalo, HIGH);
}


  //valintakytkin
  valinta1 = digitalRead(44);
  valinta2 = digitalRead(45);
  valinta3 = digitalRead(46);
  valinta4 = digitalRead(47);
  valinta5 = digitalRead(48);
  valinta6 = digitalRead(49);
  valinta7 = digitalRead(50);
 

kierros = (kierros + 1);


 sei();   //interruptit paalle       
 delay (1000);
 cli();   //interruptit pois
 

if (kierros == 1 || kierros == 2 || kierros == 3 || kierros == 4 || kierros == 5) {
 
vauhti = 0;

//virtaussoftan muuttujat
menolitrat = (menopulssit / 175.0); //menevat litrat per sek
paluulitrat = (paluupulssit / 175.0); //palaavat litrat per sek
totalmeno = ( totalmeno + menopulssit / 175.0 ); //kaikki menneet litrat
totalpaluu = ( totalpaluu + paluupulssit / 175.0 ); //kaikki palanneet litrat
meno5s = (meno5s + menopulssit /175.0);
paluu5s = (paluu5s + paluupulssit /175.0);

//nopeusanturisoftan muuttujat
kierrokset = (kierrokset + pulssit / 12.0);
matka = (matka + kierrokset * 1.95 / 1000);
vauhti = (pulssit / 12.0 * 1.95 * 3.6);
matka5s = (matka5s + kierrokset * 1.95 /1000 / 100); //x aikana kuljettu matka satoina kilsoina


//kulutusmittarin muuttujat

sadatkm = (matka / 100.0);
poltettu = (totalmeno - totalpaluu);
poltettu5s = (meno5s - paluu5s);

menopulssit = 0;
paluupulssit = 0;
pulssit = 0;
kierrokset = 0;
 

if  (vauhti > 1 ){  // keskikulutusta lasketaan vasta kun auto on liikkeella
keskikulutus = (poltettu / sadatkm);
}

}

 
if (kierros == 5 ) {
  hetkulutus = (poltettu5s / matka5s);
  meno5s = 0;
  paluu5s = 0;
  matka5s = 0;
  kierros = 0;
}


 
if (nollaus == HIGH) {  //nollataan arvot
matka = 0;
totalmeno = 0;
totalpaluu = 0;
keskikulutus = 0;
}



        if (valinta1 == HIGH) {

         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print("Keskikulutus");
         lcd.setCursor(3,1);
         lcd.print(keskikulutus);
         lcd.print(" L/100km");
         lcd.setCursor(0,3);
         lcd.print ("Matkalla ");
         lcd.setCursor(9,3);
         lcd.print (matka);
         lcd.print ("km");
           
          }

     if (valinta2 == HIGH) {
         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print ("Hetkellinen kulutus");
         lcd.setCursor(0,1);
         lcd.print("5s keskiarvo");
         lcd.setCursor(0,3);
         lcd.print (hetkulutus);
         lcd.print (" L/100km");
 
   
  }
 
   if (valinta3 == HIGH) {
       lcd.clear();
       lcd.setCursor(0,0);
       lcd.print ("Siirretty yhteensa");
       lcd.setCursor(0,2);
       lcd.print ("Menolinja: ");
       lcd.print (totalmeno);
       lcd.print ("L");
       lcd.setCursor(0,3);
       lcd.print ("Paluulinja: ");
       lcd.print (totalpaluu);
       lcd.print("L");
   
  }
 

    if (valinta4 == HIGH) {
        lcd.clear();
        lcd.print("Poltettu diesel");
        lcd.setCursor(0,1);
        lcd.print(poltettu);
        lcd.print("L");
        lcd.setCursor(0,3);
        lcd.print("Matkalla: ");
        lcd.print(matka);
        lcd.print("km");
   
  }
 
      if (valinta5 == HIGH) {
         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print ("Nopeus ");
         lcd.setCursor(0,1);
         lcd.print (vauhti);
         lcd.print("km/h");
  }
 
 
      if (valinta6 == HIGH) {
         lcd.clear();
         lcd.setCursor(0,0);
         lcd.print ("Matka  ");
         lcd.setCursor(0,1);
         lcd.print (matka);
         lcd.print("km");
      }
     

      if (valinta7 == HIGH) {
         lcd.clear();
         lcd.setCursor(4,1);
         lcd.print ("EBERI PAALLA");
         digitalWrite(22, LOW);
    }
   
    if (valinta7 == LOW) {
              digitalWrite(22, HIGH);
    }
 

    if (valinta1 == LOW && valinta2 == LOW && valinta3 == LOW && valinta4 == LOW && valinta5 == LOW && valinta6 == LOW && valinta7 == LOW ) {
        lcd.clear();

 }
}

 
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 10:50:01 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #79 : 26.08.2015, 22:24:59 »
Kasniin. Tämä auto siirtyy nyt jossain määrin enemmän harrastevehkeeksi, sillä viime viikolla tuli hankittua käyttöauton virkaa toimittamaan -99 Avensis.

Tästä seuraa se, että nyt pääsen toteuttamaan pitkään mielessä ollutta TDI-swappia, ja äsken sovin kaupat S70 TDI:stä. 8) Mihinkään kulmamiestasoiseen vauhtiin tai työn jälkeen en kykene, mutta pikkuhiljaa...

Ps. nykyinen deekutekniikka tulee jossain kohtia myyntiin.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #80 : 27.08.2015, 06:28:14 »
No nyt pitää laittaa seurantaan kerta TDI:tä pellin alle suunnitellaan :)

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #81 : 28.08.2015, 08:08:12 »
Kasniin. Tämä auto siirtyy nyt jossain määrin enemmän harrastevehkeeksi, sillä viime viikolla tuli hankittua käyttöauton virkaa toimittamaan -99 Avensis.

Tästä seuraa se, että nyt pääsen toteuttamaan pitkään mielessä ollutta TDI-swappia, ja äsken sovin kaupat S70 TDI:stä. 8) Mihinkään kulmamiestasoiseen vauhtiin tai työn jälkeen en kykene, mutta pikkuhiljaa...

Ps. nykyinen deekutekniikka tulee jossain kohtia myyntiin.

Ennenkuin teet kaupat loppuun saakka, kannattaa varmistua, ettei TDI:ssä ole MSA15.8 moottorinohjausta. Vanhempi MSA15.7 on huomattavasti harrastajaystävällisempi tapaus ilman väylätekniikoita. Tuohon uudempaan ei oikein pääse edes käsiksi on Boschin miljardeja maksavilla laitteilla.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #82 : 28.08.2015, 08:56:53 »
Aijaaha? Mistäs moisen näkisi?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #83 : 28.08.2015, 09:53:10 »
Aijaaha? Mistäs moisen näkisi?

Vuosimallista tai IMM-tyypistä. Vanhemmassa läppämallinen ja uudemmassa kuumalankatyyppinen. MSA15.8 tuli -99 tienoilla. Samanmoiseen projektiin ostin aluksi V70 purkuun ja aiheesta viisastuneena myöhemmin myös vanhemman kasipätkän.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #84 : 28.08.2015, 11:28:30 »
Auto on ilmeisesti -98.

Ja IMM on tuo ylemmän kuvan mukainen, eli tässä on siis MSA15.7?

http://i48.tinypic.com/34ffec7.jpg
http://i48.tinypic.com/ip7eas.jpg
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #85 : 28.08.2015, 11:38:17 »
Ps. nykyinen deekutekniikka tulee jossain kohtia myyntiin.
Tää tarvis melkein pelastaa ja laittaa vitriiniin.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #86 : 28.08.2015, 14:22:53 »
Tää tarvis melkein pelastaa ja laittaa vitriiniin.

Osta toki pois!
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #87 : 29.08.2015, 17:56:45 »
Tai sitten tdi portterista johtosarja ja ecu. Paljon helpompi ottaa kuin volvosta jossa moottorin sähköt on ympätty yhteen auton johtosarjan kanssa.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #88 : 31.08.2015, 14:35:01 »
Tai sitten tdi portterista johtosarja ja ecu. Paljon helpompi ottaa kuin volvosta jossa moottorin sähköt on ympätty yhteen auton johtosarjan kanssa.

Liittyy topikin omistajan tulevaan TDI-projektiin, joten lienee soveliasta keskustella aiheesta.

Miten portterissa menee sähköt kabiiniin tulevien palikoiden osalta? Cruise, kaasupoljin? Onko portterissa oma sulaketaulunsa moottorille? Kiinnostava aihe.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #89 : 20.09.2015, 21:48:43 »
Jaa, no tuo portteri jää kyllä hommaamatta ihan koska opiskelijabudjetti...

Eri syistä johtuen sain auton vasta eilen haltuuni.



Ja tänään aloittelin purkamalla sisustaa ja sähköjä ihmettelemällä:



Niin, vielä en tainnut mainitakkaan että tekniikanluovuttaja on automaatti. Kokeilin nyppästä automaatin ohjainboksin kokonaan irti ja heitin pienen testilenkin, yllätyksekseni vikavaloja ei syttynyt. Vaikuttaa hyvältä. Nyt täytyisi sitten kaiketi kytkeä pnp-anturilta(vai mikälie nyt on) auto luulemaan, että vaihde on P:llä tai N:llä, jotta käynnistys sallitaan. Konehuoneen puolen sähköihin en kerenny vielä perehtyä yhtään miten ne siellä menee.

Tässähän on jo valitettavasti ajonesto, ja sen boksinkin onnistuin paikantamaan kun purkasin johtosarjasta teippiä pois ja seurasin virtalukon antennisilmukalta lähtevää johtoa. Täytyypä miettiä mitä sille tekee, yks vaihtoehtohan on jättää tuo S70 avain tuohon antennisilmukkaan pysyvästi kiinni ja tunkea se johokin jemmaan, luulisi siitä saavan tietonsa...

Petyin hieman kun VCDS:llä en päässytkään kiinni ecuun. Tuntuvat sillä säätelevän syöttömääriä ohjelmasta aika vaivattomasti. Onneksi en ehtiny ostamaan sitä RossTechin 360e piuhaa, vaan lainasin kaverilta. Ilmeisesti VOL-FCR:llä tuohon nyt pääsisi käsiksi. Millaisellahan piuhalla se onnistuu?

Tällaista tänään... rakentelu jää valitettavasti pelkkiin viikonloppuihin, viikot kuluu 150km päässä tyystin toisella paikkakunnalla opiskelemassa...
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 10:51:02 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron