Race.fi  TamCar

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 439 Vastauksia
  • 125449 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
TDI-tekniikanvaihto alkaa sivun 6 lopusta, 722.6 vaihteistoswappi sivulta 15.






Autosta:

-93
Saksantuonti 2006
Varustetaso GL
Sähkölasit edessä
Eber
2,5% kalvot kaikissa takasivulaseissa ja takalasissa
960II täysnahkajakkarat



Tekniikka:


D5252T vuoden -96 850 TDI:stä, sähkösarja -98 S70 TDI:stä, moottorinohjain MSA15.7 850 TDI:stä, ilmamassamittari ohjelmoitu pois

HE221W, Audi AAT:n pakosarja

Darksidedevelopmentsin .320 suutinkärjet

Mersun 722.626 sähköautomaatti 320cdi W210:sta, omavalmisteohjaimella

3,15 välitteinen 1031 Spartanin räikkälukolla, välitys -84 240:sta

3" putki alusta loppuun kahdella vaimentajalla

450x300x76mm kiinacooleri



Ja tähän alan kirjoitella jotain huoltokirjan tapaista, sitämukaa kun muistuu mieleen.

Kansiremontti liikkeessä 7/2011 @ 321tkm
Keskitukilaakeri 7/2011
Ilmastointi täytetty 7/2011
Takaluukun kaasujouset 7/2011
Kuskin puolen raidetangonpää 9/2011
Pyöränkulmat säädätetty 9/2011
Takajouset 9/2011
Eberi asennettu 10/2011
Mekaaninen alipainepumppu korvattu sähköisellä 4/2012
Takajarrulevyt, palat, sekä käsijarrukengät 4/2012
Lämppärin hana 7/2012
Apulaihtehihnat 7/2012
Turbo gt2256v -> gt2556v (168tkm aj.) 8/2012 @ 375tkm
940 Turbon kaasuiskarit ja dieselin jouset eteen, 1 kierros lyhennettynä 10/2012
ABS-tietokone, käytetty 8/2013
Vaihteistoswappi m46 -> m90 + vaihteiston kannakekumi + kytkinasetelma 8/2013
Perän puslia 2kpl 8/2013
Uusi käytetty syöttöpumppu 12mm nestepäällä 9/2013
Hehkutulpat + syöttöpumpun remmi 9/2013
Kardaanin ristikot 9/2013
Suutinputket 10/2013
Jakopää: ohjuri, kiristin, hihna, kampiakselin hihnapyörä + pultti, vesipumppu 2/2014 @ 418tkm
Syöttöpumpun uudet stefat + säätö liikkeessä 2/2014
Spartanin räikkälukko 2/2014
Panhardin puslat 2/2014
Venakopan tiiviste 3/2014
Oikea takapyörän laakeri 3/2014
Laturin hiilet 4/2014
Etujarrupalat ja -levyt. 5/2014
Tuulilasi 5/2014
Panhardin uretaanipuslat 6/2014
Torque rodien uretaanipuslat 7/2014
1000km ajettu HX35 laitettu 7/2014

Koneremppa 9-10/2014 @ 442 800km:
Moottori:
- "uusi" ylikokolohko
- vanha kansi
- "uudet" ylikokomännät
- uudet männänrenkaat
- vanha kampiakseli, koneistettu ja laakeroitu
- yksi "uusi" kanki, viisi vanhaa
- uudet kampuran stefat
- uusi jakoremmi ja vesipumppu
- uusi termari
- uudet suutinkärjet

Muuta:
- uusi kytkinlevy
- uusi laatikon takapään stefa
- vaihdekepin juureen uudet muoviholkit
- homemade vahvistettu koneenkannake
- "uusi" käytetty ohjausvaihde, vanhan vuotavan tilalle

Kylmäkäyntilaitteen letkut 2/2015
Kytkimen työsylinterin tiivisteet 2/2015
Käsijarrukengät 4/2015
Repsikan ulompi raidetangonpää 4/2015
Etujarrukilvet 4/2015
Ruiskun hihna 6/2015
Tankin täyttöletku lisätankin haaralla 7/2015

TDI-tekniikanvaihto 9/2015 - 12/2015 @ 482tkm
11/2015 jakopää, vesipumppu
12/2015 tankin täyttöletku uudestaan(!)
12/2015 perän ylemmän vääntövarren uretaanipusla, takuuseen
12/2015 760 PRV:n etukallistuksenvakaaja, 23mm paksu, uusilla uretaanipuslilla
1/2016 Syöttöpumpun määränsäädin, samalla pumpun hihna
3/2016 Hehkut
6/2016 Takaiskarit
6/2016 3,15 perävälitys
6/2016 SRE -724 asetelma, KL-racingin sintterilevy, AAT-moottorin vauhtipyörä @ 492 500km
6/2016 Takajarrulevyt
6/2016 Käsijarrukengät, säätöpalikat
7/2016 - 2/2017 MB 722.6 vaihteistoswappi @ 496tkm
2/2017 Pinioniakselin stefa perään
2/2017 15tkm ajettu "uusi" startti
2/2017 Kuskin etupyörän abs-anturi
3/2017 Syöttöpumpun hihna, ohjuri ja kiristin
7/2017 Holset HE221W @ 502tkm
8/2017 MAF -> MAP -muunnos, ilmamassamittari poistettu

TDI-tekniikka nro 2 9/2017 - 11/2017 @ 505tkm:
-320tkm ajettu kone 850:sta
-uudet männänrenkaat, jakohihna, kiristin
-12.9 runkolaakeripukkien pultit
-uudet hydraulinostajat
-R-koneistuksen nokka
-tuplaventtiilinjouset, ohjurit, venttiilivarrenkumit, kanavien viilaus a'la Kansiset

12/2017 Kannentiiviste, 12.9 kannenpultit (osakierre M12x1,75x120)
1/2018 Uusi (käytetty) laturi
4/2018 Käsijarruvaijerit
8/2018 Jarrusatulat, jarruletkut, jarrupalat
1/2019 Polttoainesuodatin @ 513tkm
7/2019 moniurahihnan kiristin + ohjainrulla @ 521tkm
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019, 19:56:42 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2139
    • Kuvat.fi
Vs: 945 D24TIC & gt2556v
« Vastaus #1 : 17.03.2013, 18:14:28 »
Tuttu volexi. Pitänee seurailla.  :hello:
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v
« Vastaus #2 : 29.03.2013, 16:48:14 »
Vähän uusia kuvia.



Maskissa jonkun uuemman volvon merkki, xc90?





960:n täysnahkat  :pomo:




Ja tässä ihmettelyä... eihän 900-sarjasta löydy paksin kantta tollasella tekstin fontilla? Väristä päätellen on vaihdettu kun hieman erisävyinen kuin kori, eikä diisselissä ainakaan pitäs lukea turpo intercooler? Eikös ole 740 turbossa toi fontti? Numero 7 siitä puuttui kun ostin, länttäsin vaan robbariyhdeksikön tilalle.

Huomatkaa lisäksi valmetista lainattu loppupöntön korvaaja.  ::)
« Viimeksi muokattu: 29.03.2013, 16:53:22 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v
« Vastaus #3 : 18.04.2013, 19:53:23 »
Autossa on tosiaan muuttuvasiipinen ahdin, eikä sille löydy tietenkään mitään ohjauselektroniikkaa... Tuli tarvetta kehittää oma.

Lähtökohtana on siipiä ohjaava baarinen (yli)painekello joka kääntää siipiä aukipäin ahtopaineen noustessa. Ne ketkä näitä on asennelleet näin tietävät, että ongelmaksi muodostuu ahtojen leijuminen maantieajossa jolloin siivet ovat kiinni. Jotenkin piti siis saada siivet oletusasetuksena auki-asentoon matka-ajoa ajatellen ja kiinni kiihdytystä varten vasta kaasuttaessa.

Kytkentäkaavio:



Eli ajossa tapahtuu seuravaa:

Kun vaihde ei ole 4 tai 5, magneettiventtiili K2 on auki ja siivet lepäävät kiinni-asennossa valmiina kääntymään auki ahtojen noustessa.

Kun laitetaan sisään 4. vaihde, K1:n kärjet aukeaa ja magneettiventtiili on auki vain niin kauan kuin kaasuvivustossa oleva kytkin S1 on vaikuttuneena, toisinsanoen kun kaasu on painettuna noin puoleen väliin asti. Nostettaessa kaasu magneettiventtiili menee kiinni jättäen ahtopaineen painekellolle, jolloin siivet jäävät auki-asentoon -> matka-ajomoodi.

Jälleen jos 4. tai 5. vaihteella halutaan kiihdyttää, painettaessa kaasu puoleenväliin asti S1 vaikuttuu, magneettiventtiili aukeaa ja siivet kääntyvät kiinni-asentoon kiihdytystä varten ja jäävät auki kaasu nostettaessa.

4. vaihdeanturin lisääminen kytkentään estää turboviivettä pienissä nopeuksissa (pienillä vaihteilla) magneettiventtiili on kokoajan auki eikä sen avaamiseen tarvita puolta kaasua - nopea kaasuun reagointi.

Magneettiventtiili on muuten alkuperäisosa, peräisin alipaine-EGR:stä  ;)

Tuossapa tuo automaatiomiehen toteuttamana... ajattelin kirjoittaa koska tuntuu, että jokaisella on joku oma toteutus tähän ja ehkä jeesaa vähän muita asian kanssa pohdiskelevia. Kommentit kelpaavat myös.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2013, 20:15:05 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v
« Vastaus #4 : 01.06.2013, 11:35:09 »
Väri vaihtuu !



ja tietysti peltikattopanssarimaalilla ja telalla + pensselillä.

Syy tähän parin vuoden takainen kolari jonka seurauksena piti lainata toinen takaovi valkosesta yksilöstä sekä se paksin sivuikkunan alla oleva peltiosa meni kokonaan pakkelointiin/maalaukseen, ja maalipinta on ovesta ja pellistä päättänyt pariin kertaan korkkailla... aattelin nyt kokeilla tällasta härsklmpää ratkasua. Maalaan nyt ensin nuo ja kattoo sitten jos innostuis koko auton. On sitten erilainen kun muilla :)
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v
« Vastaus #5 : 09.06.2013, 16:26:06 »
Tämmöistä:



Sopii puolihimmeä musta omasta mielestä oikeen hyvin.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 D24TIC & gt2556v
« Vastaus #6 : 13.06.2013, 20:51:23 »
Kyl mie sanon, et mustaksi vaa ko koko lintta! :D lauantaina katotaa sit deekun momentum!!!

volvo s80 2,5t

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v
« Vastaus #7 : 14.06.2013, 16:58:57 »
pikkuhilijaa :D
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v
« Vastaus #8 : 15.06.2013, 17:09:05 »
Tänään käytiin penkissä... tulos vaikuttaa aika mielenkiintoselle.



tummempi vääntö, vaaleempi teho.
Tossa alkupäässä piikki kuulemma mittausvirhe.

Heittääkö penkki pahasti vai autossa vikaa kun tällä kombolla on saavutettu 83kw/112hv, vähemmän kun vakiossa? :D oon ymmärtäny että vakiopuhaltimellaki on vedetty yli 150 lukuja vakio nestepäällä ja rälläköidyllä karalla, niinkun mulla nyt...

Muutkin penkittäjät kyllä ihmetteli alhaisia lukuja.

Ja lisään vielä että vehje tuntuu oleellisesti pirteemmältä kun kaverin 945 b230fk + m90 -yhdistelmä.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2013, 17:12:10 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2060
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || dynossa käyty, wtf?
« Vastaus #9 : 15.06.2013, 21:37:38 »
 P> Onnittelut lukemista!.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || dynossa käyty, wtf?
« Vastaus #10 : 16.06.2013, 00:23:26 »
Kiitoskiitos, oon kyllä aika vakuuttunut että dyno heitti lukemat aika alakanttiin.  ???
Tuntuu nimittäin kulkevan ripeemmin tämä kuin porukoiden 2.0TDI Golf, johon tehdas lupaa 140hv/320Nm.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2060
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || dynossa käyty, wtf?
« Vastaus #11 : 16.06.2013, 05:03:56 »
Sun pitää ottaa joku deekuhiku kyytiin, niin se kertoo onko siellä 100, 150 vai 200hv
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1787
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || dynossa käyty, wtf?
« Vastaus #12 : 16.06.2013, 09:28:17 »
Aika perinteistä D24 virittämistä.
Tosin oikeitten D24 miesten mielestä kun putkesta tulee sankkaa mustaa savua -> se meinaa automaattisesti isoa tehoa.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || dynossa käyty, wtf?
« Vastaus #13 : 16.06.2013, 10:39:16 »
Ei wtf vaan D24.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2013, 10:44:43 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || dynossa käyty, wtf?
« Vastaus #14 : 19.07.2013, 19:25:14 »
Armeijasta saatu lomapäivä käytettiin auton hyväksi, korjasin pari sähkövikaa jotka oli vaivannu niin kauan kun auto on mulla ollut, reippaat 2 vuotta...

Niinkin tyypillinen vika kuin lämpömittari. Korjautui perinteisellä tavalla juottamalla kylmäjuotokset uusiksi mittaristosta. Olisi kyllä saanut tehdä jo ajat sitten, nyt näkee lämmön lyömättä kojelautaa.

Toinen mihin oon erittäin tyytyväinen on ABS:n elvytys. Sekään ei oo toiminu koskaan mun aikana ja leimalta on päästy sitten läpi vaikka minkälaisilla hyppylangoilla mittaristossa. :pomo: Systeemi oli siis ihan niin pimeenä että mittaristoon ei koskaan syttyny ABS-valo palamaan missään vaiheessa. Eikä järjestelmä itsessään pelannu.



Kuvassa abs:n ylijännitesuoja, englanniksi transient surge protector. Käytännössä siis ABS:n päärele, jossa hieman elektroniikkaa sisällä ja 10A sulake päällä.

Olin jo joskus vuosi sitten purannut tuon poies ja arvellut vian olevan siinä, poltti nimittäin sulakkeen välittömästi kun iski paikalleen. Kävin Siniseltä kysymässä uutta, ei kuulemma ole enää saatavissa. Tiedä sitten oisko tarvikkeena...

Sähköalan tutkinto kun on käytynä niin aloin käymään kuvan korjausoppaasta kytkentää läpi ja senverran ymmärsin, että ylijännitesuojan zener-diodi polttaa sulakkeen tarkoituksellisesti jos jännite ylittää sille (zenerille) asetetun arvon. Veikkasin että josko zener olisi palannut 'kiinni' ja polttaisi sulaketta ihan normaalijännitteelläkin. Katkaisin sitten zenerin johtimen piirilevyltä ja ABS heräsi henkiin.  8)



Mainiolla nokialaadulla kuvassa nuolin merkitty katkaisukohta, ja ympyrällä zener.
ABS-valo tosin ei mittaristossa pala vieläkään, vaatii lisää perehtymistä, mutta poljin hakkaa iloisesti vastaan kunnolla poljettaessa.  :)
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Futurez  Proturbo