No tänään taas sama kurvi jäässä. Paikka on sivutiellä ja suolalla ei osuutta asiaan. Olosuhteet hämärän rajamailla siten että en vielä kytkenyt pitkiä valoja sekä tein pinta kosteudesta musta joten en tuota silmin nähnyt ja Jää kohta oli pätkä keskellä kaarretta. Niinpä ei tuossa ennakointi auttanut koska vastaavaa ei ollut koko reilun 20 km matkalla vaikka olosuhteet näytti silmin samoilta koko matkan. Jos nastoilla olisi luistoa tapahtunut niin se olisi lähtenyt tapahtumaan rauhallisemmin ja ajovakautuskin olisi reagoinut asiaan.
Ajonvakautuksesta en tiedä, riippunee vähän autostakin, mutta äkkinäisemmin kitkoilla luisto kyllä alkaa. Tai kuvaisko paremmin, että tunnottomammin/ilman ennakkovaroitusta?
Muutenhan tuossa on kaikki vähintään lievän yllätyksen momentit, mutta se +4 astetta auton oikein näyttävässä lämpömittarissa juuri ko. paikassakin(?) sotii omaa, kuitenkin jo lähemmäs miljoonan kilsan kokemusta vastaan. Toki iso osa noistakin kilsoista on kertynyt tönkkösuolatuilla teillä, mutta ei kuitenkaan läheskään kaikki. Oma kokemus on, että +2 astetta todellista auton mittarissa ja tuollainen on täysin mahdollista, mutta sen yli en muista kertaakaan. Rengastuksesta riippumatta pyrin kyllä aina tunnustelemaan keliä, joten luulisin huomanneeni jään.
Kyllä se leveyspiiri kertoo juurikin ilmaston perusasioista ja ennenkaikkea säteilypakotteen määrästä, mikä vaikuttaa talvi-oloissa kovin suuresti.
Säteilypakotteen määrä vaikuttaa lähinnä siihen, miten paljon pääsee ajelemaan täysin kuivalla tiellä. Liukkauteen vaikuttaa niin oleellisesti lämpötila, joka siis ei riipu likimainkaan vain leveyspiiristä esim. meillä Golf-virran vaikutus. Eli eri leveyspiireillä voi olla täsmälleen yhtä pitkä liukkaan kelin kausi vuodessa.
Ymmärsin tämän alunperinkin niin, että muuallakin kuin Suomessa on merkittävä määrä vuodesta talvikeliä, mutta silti nastoilla ei saa ajaa. Jos ilman nastoja ei pärjäisi, tämähän tarkoittaisi, että siellä muualla olisi pitkiä jaksoja, jolloin ei pääsisi liikkumaan lainkaan, tai pitäisi aina turvautua lumiketjuihin. Näinhän se ei kuitenkaan mene.
Jyväskylästä iltaa.
Keittiön mittarissa +4,7°C ja tiet jäässä. :hello:
Ja liukasta on paikoitellen, nastoillakin.
Keittiön mittari nyt antaa lähinnä osviittaa, kantsiiko laittaa lakerikengät jalkaan autolle kävellessä vaiko ei. Meillä keittiön mittari näyttää usein paria astetta pakkasta ja muutaman sadan metrin ajon jälkeen onkin jo plussakeliä ja tiet sulia. Asutaan ns. ryssän hel**tissä.