Sähköt jaksoivat työllistää oikein urakalla tällä viikolla. Ohjelmantekijä ei etukäteen maininnut, että pohjana on venemoottorin ohjelma(siitä ollut helpoin tehdä, koska ei ajonestoa) ja se vaikuttaa myös muihin juttuihin. Pieni etukäteisilmoitus tarvittavista muutoksista olisi ollut ihan kiva

Fekzenin sivuilla oleva pinnilistaus ei mainitse sen olevan veneestä, vaan on merkitty olevan vain EDC15C11. Joten alkuunsa vilaisin vain listaa ja poistin ylimääräiset sillä oletuksella, että kyllähän järjestys on sama. Vaan eipä olekaan. Ajoneston lisäksi venemoottorista puuttuu flekti, EGR ja ilmamäärämittari. Niiden lisäksi sivuilla olevasta listauksesta puuttuu myös hehkujen ohjauspinni vaikka venemoottorissa ne on. Liekö sitten siinä ohjattu erilailla tai toimii vaan pelkkinä reiäntukkeina

Koska ilmämäärämittari poistui, siitä piti siirtää ulkolämpöanturin johto imulämpö/ahtopaineanturiin(TMAP). Autokäytössä anturi mittaa imulämpötilaa sekä ahtopainetta ja käytössä on kolme pinniä. Nyt ulkolämpöanturi tuli käyttöön myös. Kun kaikki oli kohdallaan, ei käynnistynyt vieläkään. Tarkastin loputkin paikat joita en mielestäni ollut vielä katsonut,, eikä mitään löytynyt. Ratkaisu löytyi sattumalta EGR:stä. Olin jättänyt töpselin paikalleen, koska omana ajatuksena oli käyttää sitä parantamaan lämpeämistä talvella. Mutta veneohjelma taitaakin käyttää sitä pinniä johonkin ja töpselin irrottamisen jälkeen tärähti heti tulille. Sen verran ehdin testaamaan, että käynnistyi vielä uudestaankin.
Eilen jouduin toteamaan, ettei kaasupoljin toimi. Sille on pinnilistassa vain kolme johtoa ja aikansa meni siinäkin kun pyörittelin miksei pelaa niillä johdoilla jotka ilmoitettu. Ei ihmekään koska veneessä on vain samantyyppinen potikka kuin 960, 850 ja x70I, eikä samanlainen sähköpoljin. Kaasu toimi 850 potikalla, mutta sen kanssa ongelmana tuli polkimen liian vähäinen liikevara potikan liikevaraan nähden. Aikani tutkailtuani sain sähköpolkimen toimimaan käyttämällä eculle asennon analogilähtöä. Tein polkimelle hyvin pikaisesti telineen jotta pääsin testaamaan liikevaraa ja vähän kaasunvastettakin. Asento on pikkaisen sivussa, mutta kaasu on pohjassa polkimen ollessa lattiassa joten siinä mielessä suht ok.

TMAP-anturin tyrkkäsin coolerin ja koneen väliseen ahtoputkeen. Dp:n alkumutkan tein 2,5" putkesta. Sai huomattavasti loivemman säteen kuin vakiona.

Tässä vaiheessa voisi todeta projektin voineen olla huomattavasti helpompi jos olisin ottanut lähtökohdaksi OBD-portillisen auton. OBD:n johdotuksen lisäksi ei tarvitse miettiä nopeusanturin toteuttamista, koska se tieto tulee Abs-boksilta. Tekniikanluovuttajassakin olisi ollut vähän viilaamista, mutta se on aika pientä. Alkupään autoissa imulämpö/ahtopaineanturi on imusarjassa ja taisi vm.-04 vaihtua uudemmaksi anturiksi välijäähyn päätyyn. Senkin osalta oli siis tehtävä hieman johtohommia ja ostettava oikeanlainen anturi. Tämä sentään oli tiedossa jo lähtöjään.
Loppuun pieni käyntivideo. Vain dp:n alkukäyrä paikallaan.
https://youtu.be/bOeoy1PznsI