Ateho  Elekma

Volvo 240 -89 B230FT / punainen paroni

  • 32 Vastauksia
  • 11441 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Volvo 240 -89 B230FT / punainen paroni
« : 17.10.2017, 18:53:19 »
Tuli hierottua kaupat tuollaisesta 89 mallisesta lankusta. Ihmeen pitkään meni ennen kuin tuli ensimmäinen lankku ostettua, tähän saakka kun on vallan pelannut noitten 700 tai 900 sarjalaisten kanssa. Tämä kyseinen vekotin on jo ennestäänkin foorumilta tuttu ainakin edellisen omistajan ajalta. Tässä linkki siihen: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=56738.0

Varustetasoltaan tämä on alunperin ollut Gl ja tekniikkana B200F ja automaatti. Keskuslukitus ja ohjaustehostin löytyy. Eipä juur muuta. :D

Tekniikkaan on kuitenkin edellisen omistajan aikana tehty ihan mukavia päivityksiä tuohon alkuperäiseen verrattuna eli:

-B230F lohko laakeroitu, uudet männänrenkaat ja tiivisteet
-530 kansi joka on portattu ja kilpaseetit. Laskettu 1.2mm ja V-nokka säädettävällä nokkapyörällä.
-850 sähköflekti
-2,5'' putkisto loppuosa taitaa olla 3''
-öljycooleri
-Laatikko m47
-Perä on toistaseks vielä ilman lukkoa

Sisusta on ihan perus musta ja eteen vaihdettu vanhat putkirunkoiset elämää nähneet kuppijakkarat. Myös ralliratti löytyy.

Alusta on madallettu aika reilusti.
-Audin etupatruunat ja g astran takapumput, laikkajouset

Korista on hitsattu ainakin suunnilleen kaikki perus paikat. Etulokareitten alareunat ja ovien alareunat on vielä koskematta ja on myös sen näköiset.



Maskille tein heti päivityksen. Vanhanmallisesta ruutumaskista tuo säleikkö ja yhdistin sen tuohon uudemman mallin kehykseen.


Peräluukusta nappasin mallimerkinnät irti ja jonkun tarran. Hirvitarrat nyppäsin kans irti. Eipä sen kummempia ole vielä tullut tehtyä. Yhdet suht hyvän näköiset ovet kävin noutamassa, mutta hiemat tarkemmalla tutkimisella ja rapsuttelulla nekin on aika pahasti hapantuneet.

Eli tarkoitus olis hieman siistiä ulkokuorta, jotain näppärää vannetta alle ja lukkoperä= talvipulkka valmis. Katsotaan nyt mitä kehittyy lopulta. :D
« Viimeksi muokattu: 09.03.2018, 18:33:04 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #1 : 17.10.2017, 21:20:41 »
Me like  S*

Ei kun lisää stooria, näitä ei ole koskaan liikaa..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #2 : 28.10.2017, 11:47:53 »
Nyt kun ensimmäiset lumetkin satoi maahan niin tuo avoimen perän kanssa ajelu alkoi aika pian häiritsemään. Ensin kävi mielessä jos vaan hitsais kempin, muta se on kyllä aika karu pitävällä alustalla pienissä kännöksissä. G80 ja vakio kitkalukot oli myös yksi vaihtoehto, mutta ei sopivia järkevään hintaan tahtonut löytyä. Joten ostin suosiolla Spartan räikkälukon. Siihen muutama kuva asennuksesta.

Myös moottorinohjaukseen tuli laitettua ''FB.n'' purkit B200f purkkien tilalle.

Takavalot vaihtuu kirkkaalla vilkulla oleviin kunhan vaan saapuvat.





744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #3 : 31.10.2017, 23:12:40 »
Takavalot vaihtui samantien uusiin. Vähän koitin metsästää parempia porkkana vilkulla olevia takavaloja, mutta kaikki tuppaa olemaan vastaavassa kunnossa kuin tämänkin oli. Eli kiinnikkeet poikki ja kuvut halki. Mietein sitte uusien ostamista ja hintoja vertaillessa päätin samantien sitte ostaa kirkkaalla yläreunalla olevat valot taakse. Eteenkin kun kerran on jo kirkkaat vilkun kuvut vaihdettu edellisen toimesta.

Samalla myös poistin antennin nysän katolta ja asensin uuden antennin peräkontin reunaan.

Lukkoperäkin toimii muuten ihan hyvin, mutta ankaran testiajon tuloksena nyt kuuluu jo jotain ihme krapinaa jatkuvasti ajon aikana. Pitää purkaa ja kurkata mikä vaivaa.. Toivottavasti olis vaan jotkut käsijarruhilppeet mitkä krapistaa. Puslat tais kans jo mennä kun ruvennut hieman vetelmään ajossa.

ENNEN


JÄLKEEN


Keulasta myös maalailin vähän osia. Tuo puskurin lista eteen ja taakse pitäs musta löytää jostain. Tai sitte maalailla nekin. ::)
« Viimeksi muokattu: 31.10.2017, 23:19:21 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #4 : 01.11.2017, 18:57:50 »
Maalaat vielä korivärille tuon kilven taustan tai sitten ostat siihen sen 240 heijastinmallisen taustan.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #5 : 01.11.2017, 19:32:51 »
Tuosta perästä tuli ihan eri näköinen kuin vanhoilla valoilla..

Mistä ostit nuo valot ja mitä maksoit niistä..
Pitäs tuohon omaan vaihdella nuo takavalot ja taitaa olla parempi ostaa uudet.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2017, 19:36:43 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #6 : 02.11.2017, 11:16:48 »
Maalaat vielä korivärille tuon kilven taustan tai sitten ostat siihen sen 240 heijastinmallisen taustan.
Se on tainnu alunperin olla punanen? Omaan silmään jotenkin sopii ihan mustana.  :)

Tuosta perästä tuli ihan eri näköinen kuin vanhoilla valoilla..

Mistä ostit nuo valot ja mitä maksoit niistä..
Pitäs tuohon omaan vaihdella nuo takavalot ja taitaa olla parempi ostaa uudet.
Kyllä, vaikka parani se aikalailla jo tummennuslakan poistollakin.. Ruotsista tilasin ja hintaa oli toimituksineen vähän vaille parisataa. Sisältää itse valot, tiivisteet, polttimon kannat ja polttimot sekä sen ''piirilevyn''. Kiinnitysmuttereita ei tullu uusia.


Niin ja perästä kuuluva kilinä johtui kuljettajanpuolen käsijarrukenkien linkusta.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2017, 11:31:45 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #7 : 03.11.2017, 22:31:32 »
Vanteen sovitus hommia tälle ehtoolle. Ensin laitettiin jotkut kaljut 195/65 15 nastakummit alle. Ei mahtunu pyörimään kaarien rälläköinnistä huolimatta. Sen jälkeen seuraavat kummit testiin eli nuo 185/60 15. Heti näyttää paremmalta ja ne nyt sentään mahtuu pyörimäänkin. Eli nuo varmaan jää. Alustan korkeutta pitää hakea kohdilleen, joko perää korottamalla tai keulaa laskemalla. Taakse myös menis nyt hyvin pikku lätty väliin. Seuraavana kummi vaihtoehtona olis ollu 195/55 15, mutta se nyt jäi kokeilematta.

Vanteet on ihan perinteisesti volvon 15tuumasista levitetty kokooon 9tuumaa kaikki 4kpl.


Alkaako se nyt olla valmis paketti, enää puuttuu kusikalvot? :2funny:  :facepalm:

« Viimeksi muokattu: 03.11.2017, 22:35:07 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #8 : 04.11.2017, 09:44:29 »
Täähän on tyylikäs! Yllättävän hyvin istuu levipellit, varmaan johtuu siitä ettei ole perus valkoiset tai kokonaan mustat. Pientä siistimistä vielä niin on mintti talvipulkka  :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 240 -89
« Vastaus #9 : 09.11.2017, 21:28:17 »
Täähän on tyylikäs! Yllättävän hyvin istuu levipellit, varmaan johtuu siitä ettei ole perus valkoiset tai kokonaan mustat. Pientä siistimistä vielä niin on mintti talvipulkka  :)
Thänks, ovet juu pitäs käydä jollain konstilla läpi ja ruiskasta vaikka kyljet uudelleen väriin.. Siinä kyllä tulee äkkiä liiankin hyvä. :D Vanteiden väritys oli vaan hetken mielijohteesta et tehääs niistä tommoset.  :D

Alkuviikosta otin ratin keskiöineen pois. Paljastui että keskiöstä oli boorit mennyt... Tilasin uuden keskiön ja syvä ralliratti pitäs myös saapua jossain kohtaa. Samalla hämmästelin tuota rattiakselia, ilmeisesti siinä kuuluu olla välystä minkä se jousi sitte kiristää ratin asennuksen myötä. :uglystupid2:

Myös kuppipenkin asennuksen aloitin edellisen irroittamisella ja rälläköimällä vanhan kuppipenkin kiinnikkeet irti kiskoista. Nyt pitäs ruveta kyhäilemään sparcolle kiinnikkeitä kiskoihin.

Ratin irroitus vaati normaalia kovemmat otteet


Tästä syystä
« Viimeksi muokattu: 09.11.2017, 21:33:43 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 240 -89 B230F punainen paroni
« Vastaus #10 : 10.11.2017, 04:26:01 »
240:n orkkis-kiskoihin osu aivan naurettavan helpolla Sparcon sivukiinnitteiset kiinnikkeet  ;)
Pikkusen piti oliko etummaisia reikiä viilata...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -89 B230F punainen paroni
« Vastaus #11 : 10.11.2017, 08:15:32 »
HehHeh, mun lempinimi on "Paroni". ;D
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 240 -89 B230F punainen paroni
« Vastaus #12 : 10.11.2017, 15:17:31 »
Tuli nostalgiset fiilikset kun luki tätä topiccia. Ensimmäinen oma Volvo oli juuri saman värinen punainen 240 -83 B19A kaasarikoneella. Siihen oli suunitelmissa vaihtaa joko B23E tai B230E kone ja 5-lovinen M47 laatikko, ikuinen haave tietty se Volvo GTX:n 2.3L 16-valve 210hp kone, joka maksoi sinisellä tiskillä vaatimattomat n.47 500mk silloista rahaa ja kuten saattaa arvata se jäi vain ikuiseksi haaveeksi :D
Siinä oli perusmallina jo vakiona jo ne mustat leveät kylkilista (samat kun GTX-paketissa), muistaakseni myös puskurin listat olivat mustat...myös tupla etuvaloja kaavailin (GTX, ei jenkki) keulille. Takavalojen välin teippasin mustaksi, sillä sehän pitää ehdottomasti olla musta kuten TURBO/GLT malleissa oli ja samalla teippasin ikkunoiden alle ne leveät mustat raidat. 240 GTX haaveet jäivät ja auto meni vaihdossa -89 740 Turbo Intercooler:n, joka olikin sitten melkoinen pommi...se vaihtui 1997 960:n jolla ajoin yli 10 vuotta.

Nuo takavalot on tyylikkäät, olisipa tuollaisia saanut aikanaan. Hienoa että joku viitsii vielä harrastaa 240:a, sen jälkeenhän Volvon kehitys lähti selkeästi huonompaan suuntaan, josta se ei ole enää toipunut. Oikeassa Volvossa pitää olla särmää, jota juuri 240:ssa on  8)

Ps. Pistä uusi rekisterikilpi tilaukseen, mikään ei ole niin ruma kun huonokuntoinen tai vinoon asennettu kilpi.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2017, 15:34:17 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 240 -89 B230F punainen paroni
« Vastaus #13 : 11.11.2017, 00:24:23 »
240:n orkkis-kiskoihin osu aivan naurettavan helpolla Sparcon sivukiinnitteiset kiinnikkeet  ;)
Pikkusen piti oliko etummaisia reikiä viilata...
Näytti oleva joo penkin leveys hyvin pitkälti sama, mutta tuo mun yksittäinen jakkara on pohjasta kiinnitettävä malli...

HehHeh, mun lempinimi on "Paroni". ;D
Selvis sekin sitte! :D Tämän auton nimeä voisi vielä korjata kun katsoo rekisteritunnusta ja auton ulkokuorta niin: ''punaisen paronin tulehtuneet ikenet''  :idiot2: ;D

Tuli nostalgiset fiilikset kun luki tätä topiccia. Ensimmäinen oma Volvo oli juuri saman värinen punainen 240 -83 B19A kaasarikoneella. Siihen oli suunitelmissa vaihtaa joko B23E tai B230E kone ja 5-lovinen M47 laatikko, ikuinen haave tietty se Volvo GTX:n 2.3L 16-valve 210hp kone, joka maksoi sinisellä tiskillä vaatimattomat n.47 500mk silloista rahaa ja kuten saattaa arvata se jäi vain ikuiseksi haaveeksi :D
Siinä oli perusmallina jo vakiona jo ne mustat leveät kylkilista (samat kun GTX-paketissa), muistaakseni myös puskurin listat olivat mustat...myös tupla etuvaloja kaavailin (GTX, ei jenkki) keulille. Takavalojen välin teippasin mustaksi, sillä sehän pitää ehdottomasti olla musta kuten TURBO/GLT malleissa oli ja samalla teippasin ikkunoiden alle ne leveät mustat raidat. 240 GTX haaveet jäivät ja auto meni vaihdossa -89 740 Turbo Intercooler:n, joka olikin sitten melkoinen pommi...se vaihtui 1997 960:n jolla ajoin yli 10 vuotta.

Nuo takavalot on tyylikkäät, olisipa tuollaisia saanut aikanaan. Hienoa että joku viitsii vielä harrastaa 240:a, sen jälkeenhän Volvon kehitys lähti selkeästi huonompaan suuntaan, josta se ei ole enää toipunut. Oikeassa Volvossa pitää olla särmää, jota juuri 240:ssa on  8)

Ps. Pistä uusi rekisterikilpi tilaukseen, mikään ei ole niin ruma kun huonokuntoinen tai vinoon asennettu kilpi.

Nuo on ollut kyllä mielenkiintoisia varusteita ja varustepaketteja. Nykyään niistä ei taida pahemmin olla jäljellä muuta kuin vanhojen esitteiden sivuilla kuvat.

pikainen googletus:
https://farm6.staticflickr.com/5104/5640837224_fbe98ba306_b.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5303/5640837406_406052ae0c.jpg

Kilvet on myös vaihtolistalla.
 
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 240 -89 B230F punainen paroni
« Vastaus #14 : 11.11.2017, 12:53:33 »

Nuo on ollut kyllä mielenkiintoisia varusteita ja varustepaketteja. Nykyään niistä ei taida pahemmin olla jäljellä muuta kuin vanhojen esitteiden sivuilla kuvat.

pikainen googletus:
https://farm6.staticflickr.com/5104/5640837224_fbe98ba306_b.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5303/5640837406_406052ae0c.jpg

Niin oli silloin joskus kauan sitten vielä hyvänä aikana kun Volvo R-Sport oli olemassa ja voimissaan. Siihen aikaan sai R-Sportilta virityssarjoja, kokonaisia moottoreita, virikansia, nokka-akseleita, teräsjakopäitä, erilaisia turbosarjoja, coolereita, lukkoperiä, kaikenlaista GT-kamaa kuten mittaristoja, GT-spoilereita, lisämittareita, sisustoja ja ties mitä kivaa autoon, etenkin just 140 - 240 sarjan autoihin  8) Tehdas (RS) ajoi rataa ja rallia menestyksellä, mutta sitten alkoi typerä ekoilu ja kaikki hyvä lopetettiin  :( Polestar oli viime päiviin jonkinlainen korvike, mutta sitten nekin alkoivat leikkimään typerien sähkölelujen kanssa. Siinä meni se loppukin mikä vielä oikeasta Volvosta muistutti  :'(

Katselin äskettäin tuolla myyntiosiossa olevaa alkuperäista 242 GT Volvoa, varsin karu laite, joku pölvästi maalnnutkin väärän väriseksi. Siinä olisi kenties aihio josta voisi alkaa entisöimään, jos olisi kunnon paikka ja aikaa. Kieltämättä tekisi mieli vielä joskus rakentaa se 242 GT tai GTX...240-sarjassa kun on se jokin juttu jota muissa ei ole  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Futurez  Kulkukoira