Näin se on taas kuukausi vierähtänyt! Autolla ei ihan älyttömästi ole tullut ajoa tänä aikana, mutta on sitä tullut muutamat rundit heitettyä. Mantorpin reissukin oli tossa välissä(gatebil), mutta en nyt tänä(kään) vuonna tällä sinne lähtenyt pidentyneen reittisuunnitelman ja liian vähäisen kuljetuskapasiteetin takia. Joten käyttismersulla olin liikenteessä.
Pientä puuhasteluakin on tässä välissä ollut mutta ilman vikoja kumminkin edelleen selvitty tämän kanssa. Etutukivarsia käytin irti, koska tukivarret ei ole isoon takapuslaan oikeen koskaan istunut hyvin. Vaikka kiristää puslan telineineen irrallaan tukivarteen, niin kaikki kun kasaa paikoilleen ja kiristää niin tukivarsi ja pusla vetäytyy toisistaan hieman irti jättäen 2-3mm ilmaraon väliin. Tämä nyt tuskin on ainakaan parantanut ajo-ominaisuuksia (tukivarsi todennäköisesti elänyt kiihdytys ja jarrutustilanteissa..?). Tiedä sitten varmaksi mistä se johtuu, liekkö tarvikemallin tukivarsissa mitoituksessa heittoa vs. orginel? Ratkaisin asian nyt niin että tein shimmit puslan ja tukivarren väliin. M16 korilaatta/iso prikka josta porasin reikää hieman isommaksi että menee juuri tukivarren akselin päälle ja maalasin mustaksi. Elikkä shimmin pujotus ensin tukivarren akseliin, sitten pusla telineineen perään ja mutterit kiinni. Ei ole 100% istuvuus vieläkään, mutta huomattavasti parempi. Saa olla toistaseksi noin ennenkun keksii paremman ratkaisun tai vaihtaa tukivarret. Tuntuis kumminkin nyt olevan parempi.
Pyöränkulmatkin tuli sitten siihen perään säädettyä. On kummiskin tukivarret ollut irti, ja tulihan tuossa syksyllä laitettua ne Kaplhenken palikatkin eteen jolloin säädin aurauksen vain rullamitan kanssa. Ja osittain myös sen takia että en ollut ihan tyytyväinen aikaisempiin setuppeihin.
Nyt siellä on:
Auraus yht. +0.12
Camber -1.0
Caster +2.3
Takanahan sitten ei oikeastaan säätöjä ole. Sen verran takapäätä säädettiin että toista ylätukivartta lyhennettiin 1,5kierteen kierrosta koska akseli oli hieman vinossa (luokkaa 0.1ast). Nyt on suorassa. Aikaisemmin oli edessä camberia 1,7-1,8 negatiivista. Mutka-ajon kannalta tuo oli ihan ok, mutta teki autosta levottoman kiihdytysvedossa. Ei tunnu muutenkaan tällänen 80-luvun geometria tykkäävän liiasta camberista, varsinkaan katurenkaan kanssa. Perjaatteessa jos ajaisi enemmän dragracing tyylistä ajoa niin voisi vielä vähän lähemmäksi nollaa ottaa camberin. Vaikkakin tilanteessa missä tulisi oikeaoppinen painonsiirtymä kiihdytyksessä niin etupään keveneminen nostaisi pyörät aika lähelle täyspystyä? Casteria saisi olla melkeen lisää, mutta eipä noiden vakiotukivarsien kanssa tunnu enempää saavan ilman dramaattisempia tuennan muutoksia. Täys-säädettävillä etutukivarsilla saisi toki hieman lisää, mutta sitten voisikin tulla jo onkelmia sen suhteen miten pyörä mahtuu kääntymään? Lisäksi näyttää aavistuksen hömelöltä jos pyörä on kotelossa kauhean edessä suhteutettuna kaareen/lokariin.
Mutta noilla mennään nyt, ja säädellään taas lisää jos tulee ahaa-elämyksiä sen suhteen millä voisi olla parempi.
Hydraulikänkkäri projektikin on pikkasen ottanut tuulta purjeisiin. Toiset takasatulat tuli maalattua mustaksi ja Ruotsista on nyt tulossa palikkaa sen toteuttamista varten. Joten katsellaan niiden asennuksia kun on palikat käsissä ja ylimääräistä aikaa. Samassa paketissa on tulossa myös uusi vaihdekeppisysteemi, mutta siitä sitten lisää tosiaan myöhemmin. Kuviakin voisi koittaa muistaa ottaa ja laittaa tänne, niin ei olisi niin tylsiä postauksia.