RallyBaron  Samppasport

B20 lämpöongelma

  • 73 Vastauksia
  • 25686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #30 : 18.03.2013, 22:16:13 »
nostan tätä aihetta hieman ylös, koska omassa autossani on sellaista ominaisuutta joka käy täne. eli oma auto on 69 ama B20 koneella, olen itse myös seuraillut nuita lämpöjä ja huomannut seuraavaa. Eli minun on säädettävä auton tyhjäkäynti n 1200 kierrokseen jotta lämmöt pysyvät mittarin puolessavälissä ja flekti jaksaa jäähdyttää. ajossa lämmöt pysyvät hyvinä sekä maantie että taajamanopeuksissa. Mutta auton sammutuksen jälkeen lämpö nousee melkein punaiselle viivalle. Nythän on vielä pakkasia mutta pelkään että helteillä voi tulla ongelmia. syyläri on käytetty joten ajattelin konetiskiaineella sen puhdistaa. termostaatista minulla ei ole hajua mutta vesipumoou on uusi. mitä siids kannattaa tehdä
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #31 : 18.03.2013, 23:11:06 »
Ite joutuin kesällä kaupunkiajossa vähän väliä pysähtelemään lämpimillä keleillä, konepelti, öljykorkki ja syyläri korkki auki että kone jäähtyy kun meni jatkuvasti ylilämmölle. Maantie nopeuksia pystyi ajelemaan normaalisti. Sitten kuten aiemmin kirjoittelinkin tein perusteellisen huuhtelun syylärille sisältä ja ulkoa, kun ei siitä näkynyt edes aurinko läpi. Ensikesänä ihan suosiolla etsin kunnollisen syylärin ja laitan sähköflektin, koska ei se muutenkaan tunnu korjaantuvan. Sähköinen ropelli ainakin osaa itse hoitaa tuon lämmön vakaana pysymisen riippumatta vauhdista ja kierroksista.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

s73

  • Vieras
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #32 : 18.03.2013, 23:43:12 »
Ite joutuin kesällä kaupunkiajossa vähän väliä pysähtelemään lämpimillä keleillä, konepelti, öljykorkki ja syyläri korkki auki että kone jäähtyy kun meni jatkuvasti ylilämmölle. Maantie nopeuksia pystyi ajelemaan normaalisti. Sitten kuten aiemmin kirjoittelinkin tein perusteellisen huuhtelun syylärille sisältä ja ulkoa, kun ei siitä näkynyt edes aurinko läpi. Ensikesänä ihan suosiolla etsin kunnollisen syylärin ja laitan sähköflektin, koska ei se muutenkaan tunnu korjaantuvan. Sähköinen ropelli ainakin osaa itse hoitaa tuon lämmön vakaana pysymisen riippumatta vauhdista ja kierroksista.
  jos autoa käytetään vain kesällä, onko jäähdyttimessä pelkkä vesi?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #33 : 18.03.2013, 23:52:47 »
Auto on ympäri vuoden käytössä. Kesällä on pelkkää vettä ollut, syksymmällä ihan pieni liraus nestettä seassa, niiden ruostesuoja aineiden vuoksi(ja pikkupakkasten). Talvella luonnollisesti vahva seos. Ehkä liiankin vahva taisi tulla "vahingossa"  :buck2:
Kelin mukaan olen tuota jäähhdytysseosta tehnyt.

Eikös tuo jäähdytinneste huononna enemmin ja vähemmin tuota lämmönjohtokykyä ?

Varmasti itelläkin on syyläristä vähemmistö kennoista enää auki, ja kun ei oikein vieläkään ilma pääse kennoston läpi, eikai tuossa muuta vakavempaa ole. en tiedä miten tuon kennston raot saisi puhdistettua auki, hajottamatta kennoja.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #34 : 18.03.2013, 23:56:49 »
itse ainakin pidän ihan jäähdytinnestettä säiliössä. kunhan kelit lämpiää ajattelin puhdistaa painepesurilla syylärin. uusi syylärihän olisi varma valinta,mutta taitaa aman syylärin hinta olla siinä 350€ tuntumassa. tuo sähköflekti tieten olisi hyvä. suoraan piuhat siihen ja katkaisin josta saisi flektin päälle jatkuvasti.

edit : tuota minunkin piti kysyä, eli miten puhdistaa syyläri hajottamatta sitä. uskaltaako painepesurilla esim työntää vettä syyläriin yms
« Viimeksi muokattu: 18.03.2013, 23:59:56 kirjoittanut JVeij »
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #35 : 19.03.2013, 15:01:35 »
50/50 vesi-glykoliseoshan kiehuu noin 106°C asteessa ja, jos järjestelmä on ehjä ja paineellinen niin kiehumispiste nousee vielä tästäkin.
Oikeat aineet järjestelmässä vähentää sen ruosteen lisäksi myöskin kattilakiven syntymistä.

Katselin muuten juuri amazonin irtolämpömittaria ja 100°C kohta näyttää olevan punaisen alueen yläpäässä.

Itse olen pessyt jäähdyttimen päältä liuottimella ja kohtuupaineella ja sisältäpäin koko järjestelmän jollain tarvikeliikeistä saatavalla aineella (wurth wynn's jne.) ohjeiden mukaan ja kunnolla huuhdellen.
Tosin, jos kennostossa on kovasti kattilakiveä niin se ei tahdo lähteä ilman ammattiapua. Eli uudelleen kennottamista tai uutta jäähdytintä.

P.S. Taitaa olla tuo tappikoneen alkuperäinen peltituuletin lähinnä vitsi, jos lämmön pitäisi pysyä kurissa ruuhkaliikenteessä...
« Viimeksi muokattu: 19.03.2013, 16:04:29 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

s73

  • Vieras
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #36 : 19.03.2013, 16:37:05 »
Komppaan kimisetää tässä asiassa, 50/50 seokset vaan koneeseen ja pelkkä vesi järjestelmässä ei ole suotavaa, tulee epäpuhtauksia järjestelmään ja lämpötila muuttuu rajummmin  kun jäähdytinnesteellä. Ongelmista kärsineestä moottorista poistivat pakkasroput ja kanavat puolillaan ruostetta ym.  ottivat koneen auki ja puhdistivat kanavat ongelmia ei sen jälkeen ollut.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #37 : 19.03.2013, 18:53:09 »
voe ähvänä. huomadin tuossa juuri seuraavaa. ajelin amalla ilta-ajelut ja huomadin että jäähdyttimen yläletku on kuuma mutta alaletku kylmä. syyläri tukossa siis
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #38 : 19.03.2013, 19:02:47 »
Eikös nyt ihan perusasia pitäisi ensin varmistaa? Toimiiko se termostaatti? :o
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #39 : 19.03.2013, 19:09:29 »
no joo kyllä ja sen ajattelin vaihtaa jokatapauksessa. kuinka termoataatin toimivuus voidaan teastata
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #40 : 19.03.2013, 19:20:36 »
Otat irti ja keität sataan asteeseen,kuuluu aueta reilusti auki. Ei riitä jos aukeaa vain ihan pikku riikkisen.helppo testata, eikä uusi maksa paljon mitään. :)
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #41 : 19.03.2013, 23:45:40 »
Jos on tuttua autokorjaamolla nii heiltä vois löytyä jonkin näköinen lämpötilamittari, esim infrapuna... noi vanhojen autojen lämpötilamittarit on aika epäluotettavia..
940 classic

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #42 : 20.03.2013, 01:08:41 »
Juu eipä löytynyt ratkaisua tuohon minunkaan Amazonin lämpöprobleemaan, tosin en sitä ajokauden loputtua ole etsinytkään. Hommasin "uuden" moottorin, jossa ei ole ollut lämpöongelmia, josko sillä sitten korjaantuisi (tosin vanha syyläri jää kokoonpanoon, jos lämpöongelmat jatkuu, niin vika on varmasti siinä). Tuossa uudessa moottorissa (peräisin 244:stä) on muovinen, viisi lapainen ropelli kiinni, saattaa olla hitusen tehokkaampi kuin Aman oma peltikäkkärä.

Jos on tuttua autokorjaamolla nii heiltä vois löytyä jonkin näköinen lämpötilamittari, esim infrapuna... noi vanhojen autojen lämpötilamittarit on aika epäluotettavia..

Omaan ostin Tokmannilta tarvikemittarin  :D hyvin tuntus pelittävän, kun ei orkkiksen paikkansapitävyydestä ollut täyttä varmuutta.

Poissa mattitapani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #43 : 20.03.2013, 13:23:10 »
Minun Amazonini ylilämpö- ja kiehuntaongelmat vaivasivat ajoittain alkup. B18 ja täysremontin jälkeisen B20:n (kone pesty, uudet; syylarin kennosto,  vesipumppu, termari)  kanssa.
Usein koneen lämmitessä ajossa tai tyhjäkäynnillä lämpö nousi keittämiseen asti.  Ensiapuna
auttoi ylävesiletkun puristelu jolloin termari ilm. aukesi ja jäähtyminen alkoi.   Jututtaessani (15 v. sitten) hyvin kokenutta Volvo-asentajaa hän neuvoi ilmaamaan jäähd.järjestelmän vähintään perusteellisesti.
Tarkkoja ohjeita en enää muista, mutta oma maallikkoharrastelijan systeemini on:           Moottorin käydessä( j-järjestelmä täytettynä) täysin lämpimänä n.2000 kier./min,  lämppärin kierto auki,  paisuntasäiliö ylös- korkki avattuna,   tarvitt. nestettä lisäten,  puristellen ylävesiletkua 5-15 min. kunnes ilmakuplia ei enää lainkaan tule p-säiliöön.
Asentajan mukaan Amaan jää herkästi ilmakuplia,  jotka häiritsevät temostaatin ja vesipumpun kohdalla nesteen kiertoon lähtöä.    Ilmavaivat olivat siis meillä onkelmana, koska alku-ylilämpiäminen loppui tyystin.     Tässä vain yksi syy-, seuraus-, ja ratkaisuesimerkki.

« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 15:35:53 kirjoittanut mattitapani »
Nyt Amazon -68. Ollut Amazon -65, -69, -69.

Poissa hegron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #44 : 20.03.2013, 20:31:44 »
Hei!
Minulla on vastaavia kokemuksia edellisen viestin kirjoittajan kanssa. Ilma-kupla jää todella helposti tuohon ylävesiletkuun. Itse olen myös harrastanut tuota letkun puristelua, paisuntasäiliö ylhäällä. Joskus olen jättänyt säiliön yöksi roikkumaan konepeltiin kiinnitettynä.

Pari kertaa on meinannut ylikuumeta kovalla yli -30 pakkasella, kun on lähtenyt ajamaan kylmällä autolla.  Termostaattikoteloon ottaa vissiin kylmä ajoviima, joka huijaa termostaattia. Bussipysäkille kun on pysähtynyt niin termari on auennut lähes välittömästi. Sen jälkeen toimii normaalisti. Etumaskiin laitetut pahvit ovat poistaneet tämän ongelman.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron