KL-varaosat  Race.fi

Kaasarit ruiskun tilalle?

  • 84 Vastauksia
  • 27139 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #60 : 04.07.2015, 23:25:01 »
Citroen bx sport



Tuommonen :)
« Viimeksi muokattu: 04.07.2015, 23:27:45 kirjoittanut Orlov »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #61 : 04.07.2015, 23:36:53 »
Sain omistajan luvalla käydä töissä pari kuukautta sitten koeajolla Alfa Romeo Alfettalla. 2-litrainen 8-venttiilinen kaksilla oliko 40mm tupla-DellOrtoilla varustettu kenkälaatikko.

Kyllä se moottorin kaasuunvastaamisen herkkyys oli jotain niin perverssiä että sitä en unohda ikinä (kuten äänetkin). Kaasupoljinta ei tarvinnut kuin ajatella ja konehuoneesta kuului vastaus. Tämä siis ihan pintakaasullakin ajellessa.

En sitten tiedä, miksei moisia ruiskupelejä ole (vielä) tullut vastaan. Aivan varmasti ruiskustakin saa herkän ja ns. "paremman", mutta tuommoista kuvailemaani ominaisuutta/ilmiötä en ole vielä mistään ruiskuautosta löytänyt.

Ja juuri sen vuoksi minua kaasutinmoottori kiinnostaakin, koska aivan sama ilmiö tuntuisi olevan melkein missä tahansa toimivalla perinteisellä kaasuttimella varustetussa vaparimoottorissa. Kun kaasuun koskee, jotain tapahtuu heti.


Tiedä sitten, miksi ruiskumoottori tuntuisi olevan hitaampi reagoimaan pintakaasulla? Vai toimiiko vain niin sivistyneesti, ettei agressiivista nykäisyä tunne ja täten tuntuu epäherkemmältä?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #62 : 04.07.2015, 23:46:25 »
2litranen alfa spyder, uudemmalla muuttuva kurkkuisella ruiskulla on kanssa aika lähelle.

Hyvä sana tässä yhteydessä, tuo, perverssi! Koska se on todellakin sitä, sitä on hyvin vaikea ymmärtää, ilman kokemusta! Netistä voi katsella vääntökäyriä, mutta ne ei kerro totuutta. Fiilinki kertoo ohjastajalle missä mennään :)

Homelompakko teamin, mekaanisesti ahdetun osalta muuten kuulin tänään saman suuntaista. Radalla ei kuulemma tarvinnut kuin 3. Ja 4. käyttää...

Se on jo aika liki hyvää tuplaa vastaava :)

Mutta tuplilla ei ole mitään viivettä ;)
Saatan puhua nyt ylisanoja, mutta, bexussa tais olla 1500-6500 yli 85% vääntöä käytössä(wikistähän tuo selvinnee?)
« Viimeksi muokattu: 04.07.2015, 23:55:32 kirjoittanut Orlov »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #63 : 05.07.2015, 07:31:13 »
Ääni on voimaa. Ei kaasareissa olem mitään parempaa verrattuna ruiskuun

Ruiskupeleihin on monesti ohjelmoitu "pehmennyksiä" jotta voima tulee pehmeämmin ulos
Esim. sähköisellä kaasuläpällä ja sytkä ennakolla saadaan turhia rykimisiä pois

Olen ajanut kahdella 16v autolla joissa teho tuli liian herkästi
Ruiskuja molemmat ja vaijerikäyttöisellä kaasuläpällä
Etenkin kaupunki ajo oli hankalaa tottumattomalle sillä autot hyökkäsivät eteenpäin jos kaasua erehtyi painamaan
Liikkeelle lähtö tapahtui kaasua kutittelemalla. Uudemmat versiot noista moottoreista on sähköisellä kaasuläpällä ja hyökkiminen on ohjelmoitu pois
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #64 : 05.07.2015, 11:01:39 »
Veikkaan että tuo slerban kuvailema efekti saataisiin aikaan erillisillä läppärungoilla vielä voimakkaammin ruiskukoneessa. 
Ainoa sarjatuotantomoottori jossa tiedän moiset olevan E36 M3

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #65 : 05.07.2015, 11:41:30 »
Veikkaan että tuo slerban kuvailema efekti saataisiin aikaan erillisillä läppärungoilla vielä voimakkaammin ruiskukoneessa. 
Ainoa sarjatuotantomoottori jossa tiedän moiset olevan E36 M3
Hyvin pitkälle mahdollista. Ja mm. Mazda mx-5:sta oli joskus 5-6 vuotta sitten autobildissä "mallisarjan koeajo", eli kaikki mx-5:n mallit vuosien varrelta.

Vaikka teho ja vääntö oli kasvanut, oli koeajoryhmän mielestä ensimmäinen sukupolvi tekniikaltaan paras. Syy siihen oli, että ko. mallin ruiskumoottori oli säädetty erittäin herkäksi ja kaasuun vastaaminen oli "raa'an herkkää".

Eli eiköhän se ole pitkälti säätämisestä kiinni. Toki ruisku ja itse moottori ominaisuuksiltaan myös osaltaan vaikuttaa tuohon.

Kaasuttimessa (ihan jo perinteisessä yksikurkkuisessakin) on vain se herkkyys vakiona, mikäli kaikki toimii kuten pitää.

Mitä kulutukseen tulee kaasutin vs. ruisku, niin tilanne menee jo monimutkaisemmaksi. Moni pikkumoottori mitä on saanut sekä ruiskuna että kaasuttimella, on tuntunut menevän kaasuttimella ainakin maantiellä vähemmällä. Syy tuohon voisi olla, että kaasutin on saatettu säätää jo tehtaalla niin, että kiihdytys/välivaihe mennään lievästi rikkaalla, mutta pintakaasulla maantiellä ollaan lievästi laihalla.

Summasummarum. Mielestäni molemmat ovat ok. vaihtoehto käyttöautoon. Ruisku on ehkä käyttäjälleen helpompi, mutta eipä moottorin kanssa yhteen pelaavien tuplakaasuttimien kanssakaan muuta työlästä oole kuin itse säätäminen. Juur kaveri ihmetteli miten hänen käyttöautonsa (Fiat 131 Supermirafiori 2000TC) pelasi seitsämän vuotta kaasuttimiin koskematta kesät talvet. Toinen merkittävä havainto oli, että siirtyminen yhdestä vaiheittain aukeavasta kaksikurkkuisesta weberistä kahteen tuplaweberiin vähensi kulutusta, lisäsi tehoa, lisäsi herkkyyttä, paransi äänimaailmaa ja paransi kylmäkäynnistystä (vaikka ko. kaasuttimissa ei ollut ryyppyläppiä eikä lämpimän imuilman ottoa). Että voi se laadukas kaasutin olla oikeinkin hyväkin vaihtoehto, kunhan ei lähde ylikurkuttamaan tms.

Tiedä sitten, saisikohan esim. LH:sta mitenkä herkän tekemällä läppärungot ja paremman imusarjan? Olisiko esim. läppärungot ja K-jetin imusarja viimeisteltynä hyvä vaihtoehto? Olisi aikaa niin testaisi...

Kaasutin vai ruisku? Ahdettuun ehdottomasti ruisku. Vaimon autoon ehdottomasti ruisku. Omaan autoln ottaisin kaasuttimen(/-met) ihan mielellään.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #66 : 05.07.2015, 13:11:11 »
Niinpä. Mitään yhtä ainoaa ja oikeaa vastausta ei ole asiassa kaasuttimet vs ruiskut ,mekaaniset tai sähköiset. Kaikkea voidaan yhdistellä sopivasti jokaisen tarpeisiin ja mieltymyksiin sopiviksi kokonaisuuksiksi. Ensimmäinen asia on päättää mitä haluaa ja millä budjetilla. Sitten kun peruspaketti moottorina on koossa tehtynä sille tehoalueelle minkä nyt ainakin aluksi haluaa, voidaan sitten jatkoa suunnitella rauhassa kun perusta on kunnossa.

Nämä ovat aina hankalia tapauksia kun perusmoottorista ei ole useinmiten varmaa tietoa kunnosta/muutoksista. Sitten kun jotakin hankitaan kannattaa aina varmistua siitä että se sopii suunniteltuun kokonaisuuteen ja viritysvaraa on riittävästi, ;) ettei heti tarvitse hankkia jotain uutta ja kallista ja sitten pähkäillä minne saa vanhat hukattua.

Hyvin suunniteltu perusta tulee aina halvemmaksi pitkässä juoksussa kun nälkä kasvaa syödessä.  ;) Terkkuja ratapäiviltä. Hauskaa oli vaikkakin meikäläisen toipilaan voimat olivat välillä tyystin loppu +30-32clämmössä.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #67 : 05.07.2015, 13:26:06 »
Sain omistajan luvalla käydä töissä pari kuukautta sitten koeajolla Alfa Romeo Alfettalla. 2-litrainen 8-venttiilinen kaksilla oliko 40mm tupla-DellOrtoilla varustettu kenkälaatikko.

Kyllä se moottorin kaasuunvastaamisen herkkyys oli jotain niin perverssiä että sitä en unohda ikinä (kuten äänetkin). Kaasupoljinta ei tarvinnut kuin ajatella ja konehuoneesta kuului vastaus. Tämä siis ihan pintakaasullakin ajellessa.

En sitten tiedä, miksei moisia ruiskupelejä ole (vielä) tullut vastaan. Aivan varmasti ruiskustakin saa herkän ja ns. "paremman", mutta tuommoista kuvailemaani ominaisuutta/ilmiötä en ole vielä mistään ruiskuautosta löytänyt.

Ja juuri sen vuoksi minua kaasutinmoottori kiinnostaakin, koska aivan sama ilmiö tuntuisi olevan melkein missä tahansa toimivalla perinteisellä kaasuttimella varustetussa vaparimoottorissa. Kun kaasuun koskee, jotain tapahtuu heti.


Niinpä. Kenkälaatikon omistaneena, tosin silloin sitä luultiin jopa takatuuppari Skodaksi allekirjoitan nuo samat asiat. Ajettavuus on sitten sitä luokkaa että Alfa.lla pesee vieläkin mon ta uudempaa tehokkaampaa peliä, varsinkin asfaltilla. moottori edessä, vl ja kytkin takana . De dion akselisto paremmin tehtynä kuin 3xx sarjassa takaavat sen että auto on maineensa veroinen vähintäinkin.  Omassa oli 40DDH solexit, aivan ok kun ne peruskorjasi. Tosin vaidoin kuitenkin tilalle Weberit, kun sain ne paremmin toimimaan . Tuo DDH oli silloin  80 luvulla jo vaha tyyppi eikä siihen oikein saanut osaa ja suuttimien vaihto hankalaa, kuten useimmat niiden kanssa pelailleet tietävät.

Nykyruiskut saadaan tietysti säädettävällä ohjauksella toimimaan halutulla tavalla anakin viritetymmissä laitteissa. Muuten kyllä kaasuttimet vievät vähemmällä vaivalla ja satsauksella voiton. Kurkkuja ja suutinasetelmia on nopea vaihdella jos on perusvarasto käytettävissä.

Tiedä sitten, miksi ruiskumoottori tuntuisi olevan hitaampi reagoimaan pintakaasulla? Vai toimiiko vain niin sivistyneesti, ettei agressiivista nykäisyä tunne ja täten tuntuu epäherkemmältä?
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #68 : 05.07.2015, 21:22:49 »
Ruiskukoneeseen saadaan nopeammin oikeampi määrä polttoainetta eikä ole sisäkurkkuja sotkemassa virtauksia
Kolme plussaa ruiskun nimiin

Nykypäivän suutinteknologialla saadaan sumutuskin paremmaksi kuin kaasareilla
Neljäs plussa ruiskulle

Bonus kysymys: Onko F1 moottoreissa käytetty kaasareita ja jos on niin mihin vuoteen asti?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #69 : 05.07.2015, 22:11:58 »
On käytetty ja villi veikkaus että jonnekkin 50 luvulle.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #70 : 05.07.2015, 22:29:01 »
Ainakin vuonna 1961 oli Ferrarissa vielä kaksi kolmikurkkuista Weberiä, uskoisin ettei se ihan siihen vielä jäänyt mutta ei ne montaa vuotta enää sen jälkeen kuvioissa pyörineet.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #71 : 05.07.2015, 22:41:59 »
Muistelisin että mekaanisesti ahdetussa brabhamlotuksessa oli jo 50-luvulla mekaaninen ruisku. Varmaksi en sano.

Paikalla injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #72 : 06.07.2015, 02:05:50 »
Ääni on voimaa. Ei kaasareissa olem mitään parempaa verrattuna ruiskuun

Ruiskupeleihin on monesti ohjelmoitu "pehmennyksiä" jotta voima tulee pehmeämmin ulos
Esim. sähköisellä kaasuläpällä ja sytkä ennakolla saadaan turhia rykimisiä pois



Kaasareissa on helpointie onneen vs eri ruiskut . Mutta ne kaasarin imuäänet  S*
mitä tuohon sähköiseen kaasuläppään tulee, toivomus pedaalinahan kaasupolin vain on sellaisissa autoissa. onhan se hyvinkin pehmeämpi ja tehottomamman oloinen. ohjelmoiti vaikuttaa toki paljon, pehmennykset (luistonesto, abs, Economi ym) saatta useasti viedä tehoja pois, sillä tuodaan tilalle ajonautintoa.  Minusta auton pitää olla käskytetävissä heti ja repäisevä, eikä minkään toivomuksien varassa. Turvallisuus pitää löytyä sieltä ratin ja penkinvälistä. Uus avuttomille alkaa olla nämä nykyajan autot.
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Kaksnelikantti96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #73 : 06.07.2015, 11:47:41 »
Pakko tulla tähän väliin sen verran kyselemään että menisikö auto  nyt re85lla ilman ongelmia jos ajaa tolla 3bar säätimellä? Pitääkö tehdä vielä muutoksia sytkään yms?
Nyt laulaa kivasti 98lla niin kiinnostus viinaan heräsi jälleen :pomo:
Volvo 240 2.3se perhemalli -ääni on voimaa 8)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #74 : 06.07.2015, 12:16:34 »
Pakko tulla tähän väliin sen verran kyselemään että menisikö auto  nyt re85lla ilman ongelmia jos ajaa tolla 3bar säätimellä? Pitääkö tehdä vielä muutoksia sytkään yms?
Nyt laulaa kivasti 98lla niin kiinnostus viinaan heräsi jälleen :pomo:
juu pitäs toimia. voisit myös kokeilla tätä
 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5284.0
lisää ennakkoa

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron