Veikkaan että tuo slerban kuvailema efekti saataisiin aikaan erillisillä läppärungoilla vielä voimakkaammin ruiskukoneessa.
Ainoa sarjatuotantomoottori jossa tiedän moiset olevan E36 M3
Hyvin pitkälle mahdollista. Ja mm. Mazda mx-5:sta oli joskus 5-6 vuotta sitten autobildissä "mallisarjan koeajo", eli kaikki mx-5:n mallit vuosien varrelta.
Vaikka teho ja vääntö oli kasvanut, oli koeajoryhmän mielestä ensimmäinen sukupolvi tekniikaltaan paras. Syy siihen oli, että ko. mallin ruiskumoottori oli säädetty erittäin herkäksi ja kaasuun vastaaminen oli "raa'an herkkää".
Eli eiköhän se ole pitkälti säätämisestä kiinni. Toki ruisku ja itse moottori ominaisuuksiltaan myös osaltaan vaikuttaa tuohon.
Kaasuttimessa (ihan jo perinteisessä yksikurkkuisessakin) on vain se herkkyys vakiona, mikäli kaikki toimii kuten pitää.
Mitä kulutukseen tulee kaasutin vs. ruisku, niin tilanne menee jo monimutkaisemmaksi. Moni pikkumoottori mitä on saanut sekä ruiskuna että kaasuttimella, on tuntunut menevän kaasuttimella ainakin maantiellä vähemmällä. Syy tuohon voisi olla, että kaasutin on saatettu säätää jo tehtaalla niin, että kiihdytys/välivaihe mennään lievästi rikkaalla, mutta pintakaasulla maantiellä ollaan lievästi laihalla.
Summasummarum. Mielestäni molemmat ovat ok. vaihtoehto käyttöautoon. Ruisku on ehkä käyttäjälleen helpompi, mutta eipä moottorin kanssa yhteen pelaavien tuplakaasuttimien kanssakaan muuta työlästä oole kuin itse säätäminen. Juur kaveri ihmetteli miten hänen käyttöautonsa (Fiat 131 Supermirafiori 2000TC) pelasi seitsämän vuotta kaasuttimiin koskematta kesät talvet. Toinen merkittävä havainto oli, että siirtyminen yhdestä vaiheittain aukeavasta kaksikurkkuisesta weberistä kahteen tuplaweberiin vähensi kulutusta, lisäsi tehoa, lisäsi herkkyyttä, paransi äänimaailmaa ja paransi kylmäkäynnistystä (vaikka ko. kaasuttimissa ei ollut ryyppyläppiä eikä lämpimän imuilman ottoa). Että voi se laadukas kaasutin olla oikeinkin hyväkin vaihtoehto, kunhan ei lähde ylikurkuttamaan tms.
Tiedä sitten, saisikohan esim. LH:sta mitenkä herkän tekemällä läppärungot ja paremman imusarjan? Olisiko esim. läppärungot ja K-jetin imusarja viimeisteltynä hyvä vaihtoehto? Olisi aikaa niin testaisi...
Kaasutin vai ruisku? Ahdettuun ehdottomasti ruisku. Vaimon autoon ehdottomasti ruisku. Omaan autoln ottaisin kaasuttimen(/-met) ihan mielellään.