Samppasport  Futurez

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #540 : 14.04.2012, 11:27:16 »
Tänään sopivasti kun alko tankki ja tili näyttämään tyhjältä niin, pistimpä uuden seostestauksen hitlerin kostoon, 30litraa e85 + 11litraa 95e10(+tankissa oletettavasti olleet 4litraa 98e5sta), eli etanolin määrä alkaa olemaan aika runsas, kattoo miten lähtee aamulla pihasta  :buck2:
Empiiriset tutkimukset jatkuu: Tuloksena on se että tuolla seoksella aamustartti vaatii startti->"hehkutus"->startti metodin että pärähtää käymään, muuten toimii ihan jees, tosin 5000rpm tehopiikki ei oo enää piikki vaan vetää tasasesti koko kierrosalueen.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #541 : 14.04.2012, 14:17:23 »
Tulipa tuossa Wetterillä käydessä jututettua naapurissa asuvaa Volvo-myyjää kun niillä oli sisällä uusi V70 T4F malli. Kuulema normi malliin eroja on alkaen tankista, polttoaineputkista ja suuttimista. Lisäksi E85 käytössä auton huoltoväli pitää pudottaa 10tkm / puoli vuotta  :o. Fordilla vastaavissa malleissa väli on 12tkm.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #542 : 14.04.2012, 14:56:50 »
Ne myyjät aina kovinkaan hyvin niistä teknisistä asioista perillä ole. Mitähän ne erot loppujen mahtaa olla oliko puhetta?

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #543 : 14.04.2012, 14:58:44 »
Oiskohan tehokkaampi PA-pumppu ja isompi PA-linja ja suuttimet ;)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #544 : 14.04.2012, 15:49:28 »
Ne myyjät aina kovinkaan hyvin niistä teknisistä asioista perillä ole. Mitähän ne erot loppujen mahtaa olla oliko puhetta?
Sen tarkemmin ei ollut puhetta, ei vain muka normi mallin tankki ja polttoaine putket kestäisi pidemmän päälle viinaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #545 : 14.04.2012, 15:53:01 »
Sen tarkemmin ei ollut puhetta, ei vain muka normi mallin tankki ja polttoaine putket kestäisi pidemmän päälle viinaa.
Bullshit detector rupes just huutamaan...  ::)
Jäitä housuun!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #546 : 14.04.2012, 16:04:26 »
Bullshit detector rupes just huutamaan...  ::)
samoin, en vain kehdannu alkaa väittelemään kun siinä oli muitakin kuulolla. Kuitenkin Jenkeissä ja Ruotsissa on näitä normi mallejakin muutettu E85 käyttöö eikä ole isoja ongelmia tullu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #547 : 14.04.2012, 17:00:02 »
Bullshit detector rupes just huutamaan...  ::)

Naapruimaassa perus muutososat on.

pumppu
suuttimet +30%
ja bensalinjat.


Eli jos vakiokalustoon vaan laittaa isommat suuttimet niin pumppu vakiopumppu joutuu tekemään enemmän työtä ja vakiolinjojen virtaus ei ehkä riitä viinalle.

Kun teetin mun pumpulle adaptering hekikkoon niin pyysin letkua joka kestäisi e100.
vastaus minkä sain oli että ainoa mikä kestää on neopreeniletku? vai oliko se nylonletku...
mitään kumiseosta joka e100 kestää ne hydrauliikkaaliikkeessä ei pystyny tarjoamaan..

joten voihan tuossa "Alkuperäiset ei kestä pidemmän päälle" väittämässä olla jotain perua.

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #548 : 14.04.2012, 17:58:30 »
Kyllä ne hydrauliikkaputkasta mulle myi vihreää letkua joka kuulema kestää nimenomaan etanolia.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #549 : 14.04.2012, 18:28:36 »
Kyllä ne hydrauliikkaputkasta mulle myi vihreää letkua joka kuulema kestää nimenomaan etanolia.

Niillä oli sit hyvää tavaraa varastossa.

Sanoiko kestääkö se e85 vai e100?
Mullakun kerran oli tuo e100 kestävyys vaatimuksena jotta tuonne tankkiin upotettavalle pumpulle sais vähän toleranssia.

Voi tietysti olla että myyjä ei ollu ihan perillä asioista missä minä asioin. kun se oli vasta par kk ollu siellä töissä.  :-[
« Viimeksi muokattu: 14.04.2012, 18:30:53 kirjoittanut ZuluR »

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #550 : 15.04.2012, 03:04:38 »
Motot.netissä eräs käyttäjä oli tutkinut asiaa ja löytänyt jonkun ruotsalaisen kumivalmistajan luettelon pdf:nä. Siitä ilmeni, että käytössä on vain yksi kumiseos, joka kestää bensaa kunnolla. Useampikin kesti etanolia, mutta bensaa tosiaan vain tuo yksi ja sen etanolinkesto oli myös hyvä. Eli teoriassa ongelmia ei pitäis tulla, paitsi jos bensaletku on todella huonokuntoinen ja paskainen sisältä ja etanolin liuottaessa epäpuhtaudet pois, alkaakin joku halkeama vuotaa.

Tankkailin omaan 240 b230f nyt ekaa kertaa re85 ~50/50 suhteella. Hyvin toimii, vaan en oo varma mahtaako täyskaasulla vetää ihan yhtä hyvin kuin ennen? Jokuhan sanoi, että lamda ei korjaa seosta täyskaasulla, vaan se menee karttojen mukaan, pitääkö paikkansa? Ton ruiskun toiminta / säätö on mulle vähän epäselvää, mut oon nyt kovin koittanu lueskella. Saanko sitä lämpöanturia huijaamalla vaikutettua myös täyskaasun seokseen? Pystyykö sitä bensapainetta jotenkin helposti näistä säätämään? Ja missä vaiheessa pitäis vaihtaa suuremmat ruiskusuuttimet?

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #551 : 16.04.2012, 10:24:21 »
Mun mielestä tossa painetussa 3T lehdessä puhuttiin omatekoisista kaasumuutoksista (bifuel) ja niissä ilmenneistä ongelmista.

Mutta voin toki muistaa väärinkin, pitää tarkistaa kotona toi asia.


Tuulilasin numerossa 5/2011 oli puhetta 95E10:n käytöstä ja ennakkoluuloista sitä kohtaan. Artikkelissa pyrittiin kumoamaan erilaisia väitteitä ja ennakkoluuloja tukeutumalla TraFin ilmailuinsinööri Jari Lyytisen TraFin verkkosivuille laatimasta muistiosta, jonka aihe oli Bensiiniin lisätyn etanolin vaikutus ilmailukäytössä. Ei siis ihan autojen kanssa yhtenevä juttu, ts. olosuhteet on paljon haastavammat mutta kuitenkin.

Yhtenä alaotsikkona oli Metallin syöpyminen, josta kirjoitettiin seuraavaa:

"Etanoli voi käynnistää syöpymisreaktion joissakin alumiiniseoksissa. Reaktio tapahtuu korkeissa lämpötiloissa, joten vaaravyöhykkeellä ovat lähinnä moottorin kuumat alumiiniosat, jos ne on tehty etanolille alttiista seoksesta Tämä on toinen syy etanoliseoksen käyttökiellolle joissakin autoissa. Polttonestejärjestelmissä saattaa olla osia, jotka ovat herkkiä etanolille."

Tuota se Fordin edustajakin varmaan ajoi takaa lausuntoa antaessaan. Tosin jos mallivalikoimaan kuuluu myös flexifuel-malleja, joiden myynnin oletetaan kasvavan, niin luulisi ettei ole kannattavaa pitää tuotannossa kahdesta eri materiaalista tehtyjä alumiiniosia, vaan ne tehtäisiin suoraan samasta laadusta kaikki? Tietty kaikestahan nykyään pyritään säästämään, joten kai se asia voi olla toisinkin?

Endoskoopilla voisi asiaa kai tutkia tarkemmin, eli näkyykö moottorissa mitään outoa etanolikäytössä?
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #552 : 16.04.2012, 12:02:32 »
Täällä oli myös puhetta tuosta nitriili-kumista.
Samainen Lyytinen oli kirjoittanut niistä näin:

Lainaus
Kumi- ja muoviosien haurastuminen

Lentobensiinissä ei sallita alkoholia lainkaan, josta syystä lentobensiinille tarkoitetuissa ilma-aluksissa on usein käytetty tiivisteissä ja vanhemmissa letkuissakin nitriilikumia, joka ei kestä al-koholia. Nämä tiivisteet ja letkut haurastuvat alkoholin vaikutuksesta, mistä voi seurata polttoai-nevuotoja ja tulipaloriski. Irtoavat kumimuruset voivat myös tukkia polttoainesuuttimia, mistä voi seurata moottorin käyntihäiriöitä.
Komposiittimateriaaleista valmistetuista polttoainesäiliöistä voi alkoholi liuottaa hartsia, joka voi saostua suo-dattimiin tai muihin polttoainejärjestelmän osiin häiriten siten järjestelmän toimintaa. Säiliöiden alkoholinkes-tävyys riippuu niiden valmistuksessa käytetystä hartsilaadusta. Näistä syistä pelkkä moottorin hyväksyntä alkoholia sisältävän polttoaineen käyttöön ei riitä.

http://informationservice.civilaviationauthority.fi/files/lth/Uutiset/Bensiiniin_lisatyn_etanolin_vaikutukset_ilmailukaytossa.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #553 : 17.04.2012, 19:01:07 »
Endoskoopilla voisi asiaa kai tutkia tarkemmin, eli näkyykö moottorissa mitään outoa etanolikäytössä?
Lankusta kone avattu ja siellä mitään erikoista näkyny  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #554 : 17.04.2012, 21:32:12 »
Lankusta kone avattu ja siellä mitään erikoista näkyny  ::)

Ja tuskin näkyykään!   ;D

Btw, racecronolla otin muutaman vartin vedon 25L RE85/ 28L E98 plandiksella, pohjalla oli 45/55% (RE85/E98) plandis.  Kello oli sitä mieltä, ettei eroa puhtaaseen bensaan ole ainoastaan loppunopeus oli 4km/h matalampi kuin bensalla parhaat.  Gpsinä LD-3W, joka on jotain aivan muuta kuin luurin GPS.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez