Elikkäs vähän päivitystä, mitä on tullut tehtyä!
Tosiaan tämä öljyvuoto on nyt ensimmäinen ja suurin ongelma mikä pitäisi saada korjattua... Selvitettiin ukon kanssa että mistä se öljy sitten vuotaa, elikkä purettiin jakopäästä kaikki suojat ja kotelot pois niin että kaikki oli kunnolla näkyvillä, laturin hihna myös irrotettiin. Otettiin kunnon liuotin moottorinpesuainetta ja pestiin ja putsattiin koko moottoritila kunnolla öljystä ja paskasta, myös alapuolelta. Sitten nostettiin auto metrin korkeuteen trukin kanssa ja pistettiin auto käymään. Ensimmäsen vartin aikana ei mitään ongelmaa, kone kuiva joka puolelta. Vartin päästä tuli Jakopään alimmaisen rullan jostain välistä aivan minimaalisesti öljyä, niin ettei sitä nähnyt kun öljyä tuli, vaan se vain hieman kostui. Vartin sisällä öljyä ei siis tihkunut teelusikallistakaan.
Noh puolen tunnin tyhjäkäynnin ja aika kovankin kaasuttelun jälkeen ei öljyvuotoja---> Pistettiin kone nippuun, laturin hihna kiinni ja jakokopan suojat takasin. Koska kone alkanut vähän yskimään niin vaihdettiin kaksi vuotta vanhat (mustat, joista kärki mennyt) tulpat uusiin. Uusi bypass-venttiili oli myös tullut. Avattiin vanha Bypass-venttiili turbon kyljestä ja se oli aivan kun uus, ei mitään ongelmaa. Jousi oli napakka, samoin kalvo vahva ja elastinen niinkuin uusikin bypass... Noh, iskettiin sekin takaisin kiinni, Tehtiin myös ilmanputsarille kunnon teline ja lämpölevy että saa paremmin ilmaa. Lähdin sitten n. 2 km mittaselle testiajolle, Testin tarkoitus oli katsoa alkaako nyt vuotamaan öljyä ja alkaako ahtaminen toimimaan... Tämän ajon aikana kaksi neljästä kiihdytyksestä ahdot nousi mainiosti barin kieppeille ja auto kiihtyi mukavasti. Kun ajoin auton takaisin talliin ja avattiin konepelti niin taas koko moottori tila täynnä öljyä... Ei vaan mahdu järkeen että miten on mahollista. Öljyn voimakkain roiskinta-alue on selvästi jakohihnan ympäristö , mutta jakohihnassa tosiaan ei mitään öljyä ja aivan kuiva. Joka puolella muualla taas on öljyä.
Ei kellään ole tällaista ongelmaa ollut/ tietäisi missä voisi olla vika?
Seuraavaksi avataan imusarja, katsotaan huohottaja. Isä meinasi että huohottaja ei toimi kunnolla ja kun on veto päällä niin iskee liikaa painetta kampikammioon ja jotenkin sitä kautta sitten tulee öljyt pihalle.
Kun tämä öljyn roiskinta ongelma on ratkastu, ja ahdot ei vieläkään toimi kunnolla, niin sitten otetaan katse itse turboon. Otetaan irti, katsotaan kunto, ja mietitään vaihtamista.