Piti ihan kaverilta kysäistä jolla tuollainen 2008 Braaaavo on.
- Voi ajaa ilman valoja (0)
- Voi ajaa parkeilla (en kysynyt mikä asento)
Kyllä voi, tosin liikkuminen on mallia mäkiauto. Valokytkimessä kun on vain vaihtoehdot 0-1 eli lähivalot päällä/pois. Parkit sai päälle vain naksuttelmalla kytkintä edestakaisin kun moottori ei ollut käynnissä. Taisipa vuosituhannen alun Stilossakin olla sama järjestely - siitä ainakin olen varma, että härvelin kojelaudassa oli erillinen nappi pysäköintivalojen kytkemiseksi. Myös Giuliettasta puuttui kokonaan P asento valokytkimestä.
P on parkit ja 1 on sitten ajovalot + pitkät + parkit + mittarivalot.
En ymmärrä miksi koska monessa autossa missä moinen viritelmä on, on valomuisti vakiona. Eli kytkin 1 asennossa valot sammuvat kun sytytysvirta katkeaa.
Sehän on ihan fiksu ratkaisu, että valokytkimen voi koko ajan pitää 1-asennossa ja kaikki valot sammuvat, kun moottorin sammuttaa. Myös jo mainittu 0=valoautomatiikka, jossa lähivalot palavat alennetulla jännitteellä on fiksu (ajaa täysin samaa asiaa kuin nykyiset päiväajovalot).
Tässä on vain ollut kummallisia virityksiä eri merkeillä. Kaikkein kauhein on Volkkarin perinteinen tyyli - kun moottorin sammutti, niin lähivalot sammuivat, mutta parkit jäivät päälle. Suht varma tapa tyhjentää akku, kun valosummeria ei ollut eikä parkkeja erottanut aurinkoisella säällä.
Japsien perinteinen tyyli oli, että autoilla kuului päivällä ajaa ilman ajovaloja. Valokytkin 0-P-1 ja kytkettäessä lähivalot päälle himmennettiin kojelaudalla oleva tikitalikello häikäisyn estämiseksi. Kun Suomeen tuli ajovalopakko, näihin lisätiin purkkaviritys, joka kytki parkit+lähivalot päälle, kun valokytkin oli 0-asennossa (loogista?) ja sytytysvirta päällä. Johti "hauskoihin" piirteisiin
- tikitalikellosta ei saanut päivänvalossa tolkkua
- takasumuvaloa tai kaukovaloja ei saanut päälle ellei ensin kääntänyt valokytkintä 1- asentoon
- pelkillä parkeilla ajelu sujuu sujuvasti (tätä näkee yhä edelleen)
- valosummeria ei tietenkään ollut, koska valoautomatiikka, joten syystä X "pakkovaloasentoon" käännetty valokytkin saatoi ajon päätteeksi unohtua kääntää nollille...
Minua ärsyttäisi suunnattomasti, jos autosta ei saisi valoja kokonaan pois päältä.
Turvallisuuden puolesta on tärkeää, ettei autolla pysty ajamaan vailla valoja. Vanhemmalla kalustolla pystyy ja kyllähän näitä puupäitä riittää - jopa moottoritiellä vedellään pilkkopimeässä ilman valoja. Ei järkiautoilija huomaa edes mittarivalaistuksen puutetta, koska järkiautoilijalla ei ole tarvetta nopeusmittaria vilkuilla - järkiautoilija ajaa aina Oikeaa Tilannenopeutta ja muut joko kaahaa tai ovat tientukkoja.
Myös pelkillä parkeilla ajelu on ihan pyllystä ja pitäisi myös tehdä mahdottomaksi. Esimerkki. Roikuin säiliörekan perässä. Rankkasade oli tauonnut, mutta rekka nosti vielä vesisumua tienpinnasta. Eteen avautui pitkä suora, jonka toisesta päästä, reilun kilometrin päästä, kiiluivat vastaantulijan valot. Oiva ohituspaikka siis, mutta jäin silti muutamaksi sekunniksi himmailemaan ja hyvä niin. Äkkäsinkin, että paljon lähempänä oli tulossa Stealth -mallin auto vastaan. Maantienvärinen auto vailla ajovaloja sulautui oivasti taustaan, kun vesisumu vähän heikensi näkyvyyttä. Tiessä oli pientä kaarretta tai painannetta, joten tämä ei myöskään blokannut kauempana olevan valoja, mikä loi vaikutelmaa siitä, että minulla olisi esteetön näkyvyys sinne 1+ km päähän ja tie selvä. Oli tällä puupäällä parkit päällä, mutta päivänvalossa ne erotti vasta parinkymmenen metrin päästä. Olisi voinut tulla hilppasen kiire väistölle siltä etäisyydeltä...
Jos ajovalopolttimoiden kuluminen tai PA kulutus kiusaa, niin silloin ratkaisun tarjoaa jälkiasenteiset päiväajovalot! Joiden asennus puolestaan on paljon helpompaa, mikäli autosta saa (moottorin käydessä) valot kokonaan pois. Juuie pala sitten päiväajovalojen kanssa takavalot, muttei toisaalta tule vahingossakaan ajeltua päivä- ja lähivalot samanaikaisesti päällä. Pimeällä päiväajovalot voivat häikäistä pirullisesti, koska ne on nimenomaan suunniteltu ampumaan valoa suoraan vastaantulijoiden näköelimiä kohti.