Autoracing  KL-varaosat

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 107964 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #165 : 29.01.2017, 15:06:38 »
Ennen kisaa tuli ajeltua viikon koulumatkat ym. ja todettua että kaikki toimii. Hieman käänsin seos ruuvia, jotta alipaineilla esiintynyt nykiminen poistui ja asensin 850:n sähköflektin. Hidas nopeus toimii anturilla ja 2-nopeus sisältä katkaisijalla. Humina poistui ja tehoakin saattoi tulla vähän lisää.

Rallireissusta selvittiin ja tavoitteet täyttyi eli maaliin päästiin. Yllättäen saatiin jopa muistoesine mukaan, jota en edes osannut odottaa. Katsastus sujui leppoisissa merkeissä, mitä nyt ihmeteltiin 83dB:n ääniä. Tuli myös tavattua yksi foorumilainen, jonka tunnen nyt ulkonäöltä.
Vielä en ole kaikkea näköjään oppinut, vaan vanhat virheet tuli taas toistettua. Ykkönen toimi testipätkänä piikeillä ja rengaspaineet unohtui. Laitan aina kotona renkaisiin reilusti ilmaa(2,2bar), niin saa sitten kisapaikalla laskea tarpeen mukaan, eikä tarvitse pumppailla. Unohdin kuitenkin sanoa asiasta, eikä huoltokaan muistanut niitä tarkistaa, joten painetta riitti taas 2,6 siirtymänkin jälkeen...

Auto toimi pääasiassa hyvin. Urassa ajaminen ei ollut niin mukavaa, koska jos siinä ei pysynyt, eteneminen loppui melkein kokonaan sutimiseen. Pätkäajoissa olikin paljon hajontaa, josta voi todeta, että nätisti keula edellä pääsee parempiin aikoihin, vaikkei se niin hauskaa olekaan. Nelosena ajettiin Myhinpää, joka sujui hyvin, mutta viimeiset 5km jouduin ajamaan Opelin takana, loikkari päällä 80km/h, kun siihen asti isoa tietä oltiin tullut noin 110-140km/h. Hämärässä ja lumipölyssä ei ollut mahdollisuuksia päästä ohi. Ilmeisesti tuli ajettua liian hiljaa tällä kertaa, kun valokuvia en vielä löytänyt yhtään netistä. Tosin nyt ei ole kyllä varaa tehdä yhtään ylimääräistä remonttia.

Viimeisellä siirtymällä alkoi melkoinen nykiminen, aivastelu ja ajoittain rötääminen. Maaliin päästiin kuitenkin. Tänään laitoin laajakaistan paikoilleen ja kävin koeajolla. Tyhjäkäynti on ihan ok, mutta ajaessa PLX näytti 15-17AFR. Seos ruuvia kääntämällä auton sai jotenkin toimimaan, mutta seurauksena tyhjäkäynti rikastui liikaa. Kaasupohjassa AFR oli pikkusäädön jälkeen 13,5-14. Todennäköisesti ohjauspainesäätimen kalvo on revennyt? Onneksi on vielä varaosa olemassa. Moottorin tukikumit on uusittava myös seuraavaan kisaan mennessä, sillä aiemmin laittamani reikäpanta kumin ympäri oli poikki molemmin puolin.

Ajatuksena olisi ajaa tänä talvena Ruuhimäen sprint, Keuruun harrasteralli ja jos kartturi löytyy niin ehkä myös Kuhmoisten pienoisralli.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #166 : 29.01.2017, 15:31:16 »
Mitäs vakio turbo volvo turhia mölyjä päästelisi? :D

Sainkin yksin katsastaa tämän kun tiimi lähti muihin hommiin. Hieno auto :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #167 : 29.01.2017, 20:58:01 »
EK1 varressa olin katselemassa ja muitakin katsojia nauratti kun äänet oli niin hiljaiset muihin autoihin verrattuna että ei meinannut huomata kun auto jo vilahti ohitse.  :D
ja tosiaan EK1:n lähtö oli meikäläisen kotipihasta.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #168 : 30.01.2017, 09:17:16 »
Oli kyllä tarkoitus lähteä penkalle ja kuvauskalustokin oli jo pakattuna, mutta sitten yöllä alkoi norovirus-hyökkäys ja sitten olikin omat pikataipaleet punkan ja toiletin välillä  :D

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #169 : 30.01.2017, 18:53:04 »
EK1 varressa olin katselemassa ja muitakin katsojia nauratti kun äänet oli niin hiljaiset muihin autoihin verrattuna että ei meinannut huomata kun auto jo vilahti ohitse.  :D
ja tosiaan EK1:n lähtö oli meikäläisen kotipihasta.
Kattelinkin AT:lla pihapiiriä että asuu joku harrastaja.

On ihan kiva ajaa kun ei tartte puhelimia, eikä korvat tinnitä illalla, mutta oikeastaan ääni toisi kilpailutunnetta lisää. Haittana on myös katsojat, taaskin muutamat oli noin 50m päässä tiellä kävelemässä mutkan takana, kun tätä ei ilmeisesti kukaan tahdo kuulla. Sitten menee 1m päästä ohi kun jäädään ojan reunalle.

Muutama kuva sentään tämän kertaisesta ajelusta:



https://race.kuvat.fi/kuvat/2017++4.Revontuliralli/DSC_0585.JPG


https://ainom.kuvat.fi/kuvat/2017/4.+Revontuliralli,+Hankasalmi+28.1.2017/IMG_5153.jpg

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #170 : 05.02.2017, 19:10:18 »
Ruuhimäkeen uskalsin ilmottautua.

Tänään ja eilen leikin K-Jetin kanssa. Ohjauspaine oli vajaa 5bar, eikä paluuputki ollut tukossa. Ohjauspainesäätimen letkuun pystyi puhaltamaan ja pikkukalvo oli revennyt, sekä isossa murtumia. Pelkän kalvon vioittumisen ei kuitenkaan mielestäni pitäisi nostaa tuota painetta ylöspäin. Kalvo oli kovettunut ihan korpuksi, eikä meinannut sormin liikkua kunnolla, joten jumittanut?

Varaventtiili vuoti myös, joten MHP:n(käyttöauto) vanha säädin paikoilleen. Sekään ei toiminut suunnitellusti. Ohjauspaine oli lämpöisenä 1,5-2bar, jonka seurauksena seos vedossa ihan liian paksulla(AFR 10). Perusajossa toimi hyvin, kun tyhjäkäynnin sääti hieman laihalle(AFR15). Aikani ruuvailin ja totesin ettei saa toimimaan kunnolla, joten laitoin kylmärikastuksen jousen alle rikan, ohjauspaine 2bar-> 3bar. Seos ruuvia sai kääntää tietysti rikkaammalle, mutta edelleen samaa ongelmaa, eli täyskaasulla AFR 10-11. Muuten toimii jopa paremmin kuin koko talvena. Vastaa kaasuun 2000rpm, jota ei ole ennen tehnyt. Järjestelmäpaine n. 5bar, sitä en kokeillut muuttaa.


Kikkakonsteilla helpotettu säätöä.

Imusarjan alla oli turhan työläs rukata, joten laitoin letkut väliin ja säätimen nippusiteilla huoltoystävällisempään paikkaan. Sähkön otin puolalta ja lämmitin säätimen rungonkin ennen paineen tarkastusta. Tämä on mielenkiintoinen järjestelmä, kun kaikki vaikuttaa jotenkin toisiinsa. Kun aluksi löysäsin ahtorikastusta, myös ohjauspaine laski ja tuloksena koko ajan rikas seos. Seosruuvilla pystyi vähän vaikuttamaan kokonaisuuteen, mutta sen vaikutus tyhjäkäyntiin on liian iso. Yleensä saa yhden alueen, tyhjäkäynti, ajo tai täyskaasu toimimaan hyvin tai sitten kaksi kohtuudella. Kaikki kolme aluetta pitäisi vielä saada toimimaan. Eli hyviä neuvoja jos on niin saa kertoa. Uusi venttiili maksaa koko talven budjetin.

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #171 : 05.02.2017, 22:01:14 »
Ruuhimäkeen uskalsin ilmottautua.

Tänään ja eilen leikin K-Jetin kanssa. Ohjauspaine oli vajaa 5bar, eikä paluuputki ollut tukossa. Ohjauspainesäätimen letkuun pystyi puhaltamaan ja pikkukalvo oli revennyt, sekä isossa murtumia. Pelkän kalvon vioittumisen ei kuitenkaan mielestäni pitäisi nostaa tuota painetta ylöspäin. Kalvo oli kovettunut ihan korpuksi, eikä meinannut sormin liikkua kunnolla, joten jumittanut?

Varaventtiili vuoti myös, joten MHP:n(käyttöauto) vanha säädin paikoilleen. Sekään ei toiminut suunnitellusti. Ohjauspaine oli lämpöisenä 1,5-2bar, jonka seurauksena seos vedossa ihan liian paksulla(AFR 10). Perusajossa toimi hyvin, kun tyhjäkäynnin sääti hieman laihalle(AFR15). Aikani ruuvailin ja totesin ettei saa toimimaan kunnolla, joten laitoin kylmärikastuksen jousen alle rikan, ohjauspaine 2bar-> 3bar. Seos ruuvia sai kääntää tietysti rikkaammalle, mutta edelleen samaa ongelmaa, eli täyskaasulla AFR 10-11. Muuten toimii jopa paremmin kuin koko talvena. Vastaa kaasuun 2000rpm, jota ei ole ennen tehnyt. Järjestelmäpaine n. 5bar, sitä en kokeillut muuttaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kikkakonsteilla helpotettu säätöä.

Imusarjan alla oli turhan työläs rukata, joten laitoin letkut väliin ja säätimen nippusiteilla huoltoystävällisempään paikkaan. Sähkön otin puolalta ja lämmitin säätimen rungonkin ennen paineen tarkastusta. Tämä on mielenkiintoinen järjestelmä, kun kaikki vaikuttaa jotenkin toisiinsa. Kun aluksi löysäsin ahtorikastusta, myös ohjauspaine laski ja tuloksena koko ajan rikas seos. Seosruuvilla pystyi vähän vaikuttamaan kokonaisuuteen, mutta sen vaikutus tyhjäkäyntiin on liian iso. Yleensä saa yhden alueen, tyhjäkäynti, ajo tai täyskaasu toimimaan hyvin tai sitten kaksi kohtuudella. Kaikki kolme aluetta pitäisi vielä saada toimimaan. Eli hyviä neuvoja jos on niin saa kertoa. Uusi venttiili maksaa koko talven budjetin.
Multa löytys ylimääräsenä kaikki k-jetin romut b21et:n kyljestä harrastajaystävälliseen hintaan. Siinä olis kansi turbon venttiileillä, imusarja, suuttimet, suutinputket, määränsäädin ja paineensäädin. Toimivana purin omasta autosta, eläköityi megan alta. Romut asustaa nokialla, mutta saahan noita läheteltyä. Nakkaa vaikka yv:tä jos on tarvetta/kiinnostusta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #172 : 11.02.2017, 22:26:10 »
https://niskanen.kuvat.fi/kuvat/Moottoriurheilua/LMM+Rallisprint+11+2+2017/

Nyppy, oikee koo alas, yleisöä..

Sprintti ajettu ja järjestäjälle erityismaininta, kun pääsi vähäisen osallistujamäärän vuoksi ajamaan kolme kierrosta.

Isoon hyppyriin jarrutin turhan paljon, kun siitä varoiteltiin. Ihmeen hyvin toimii tuo vakioalusta Bilsteinin iskareilla. Ei pohjannut, vaikka taisin hypätäkin, ainakin lisäjarruvalo putosi katosta kolmannella kierroksella. Tuloksia ei tullut, mutta yritin nauttia talvipäivästä ja viihdyttää yleisöä. Ihmettelin suuresti aikoja, kun ensimmäisellä kierroksella oli jäinen tie ja ajelin "hiljempaa" reittiin tutustuen. Sitten lisäsin vauhtia reilusti ja viimeiselle kierrokselle vielä lisää, kun pitokin parani. Kuitenkin ajat huononi samassa suhteessa.  :idiot2:

Ruiskua täytyy säätää lisää. Edelleen käy veto päällä rikkaalla(kisassa katsoin niin AFR n.11) ja osakaasulla laihalla. Sain sen viikolla toimimaan täyskaasua lukuun ottamatta hyvin, mutta kun laitoin ohjauspaineensäätimen omalle paikalleen, se lämpenee enemmän kuin letkujen päässä, jolloin bi-metallijousi laihensi ajoaluetta. Nyt kuitenkin tiedän(luulen tietäväni) mitä tehdä.

Op-säätimen säätöruuvilla saa ohjauspainetta muuttamalla ajo-/alipainealueen säädettyä toimivaksi, mutta se vaikuttaa myös ahtorikastuksen määrään. Määränjakajan säätöruuvi vaikutti pääasiassa tyhjäkäyntiin ja sen vaikutus seokseen lähes lakkaa kierrosten noustessa. Tajusin että se pohjaroppu op-säätimessä onkin tarpeellinen, eikä sitä saa poistaa. Sillä pystyy rajoittamaan kalvon liikettä ja siten ahtorikastuksen määrää. Käytännössä sitä on kuitenkin hankala liikuttaa varsinkaan takaisinpäin. Ajattelin tehdä runko-osaan kierteet ja korvata sen peltiropun sopivalla tulpalla, jossa on reikä säätöruuvin pyörittämistä varten ja kuusiokolo pyörittämistä ja ahtorikastuksen säätöä varten. Joutuu myös muokkaamaan hieman kiinnitysjalkaa, jotta saisi säädettyä paikallaan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #173 : 12.02.2017, 10:02:31 »
Isoon hyppyriin jarrutin turhan paljon, kun siitä varoiteltiin. Ihmeen hyvin toimii tuo vakioalusta Bilsteinin iskareilla. Ei pohjannut, vaikka taisin hypätäkin, ainakin lisäjarruvalo putosi katosta kolmannella kierroksella. Tuloksia ei tullut, mutta yritin nauttia talvipäivästä ja viihdyttää yleisöä. Ihmettelin suuresti aikoja, kun ensimmäisellä kierroksella oli jäinen tie ja ajelin "hiljempaa" reittiin tutustuen. Sitten lisäsin vauhtia reilusti ja viimeiselle kierrokselle vielä lisää, kun pitokin parani. Kuitenkin ajat huononi samassa suhteessa.  :idiot2:
Eikö se ole aika normaalia kun luisut pitenee niin aika huononee?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #174 : 12.02.2017, 10:25:05 »
Se viimeinen mutka tultiin aika näyttävästi. Myös muut kuin sinä :D.

Lähdössä nopeimpia oli ne jotka ottivat ekat metrit tosi nätisti. Moni upposi alaspäin ja joutuivat ruopimaan ittensä liikkeelle.

En löytänyt historic asiantuntijaa pakoputken osalta :(
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #175 : 12.02.2017, 20:22:59 »
Eikö se ole aika normaalia kun luisut pitenee niin aika huononee?
Niinhän se taitaa olla. Pitäisi malttaa ajaa nätimmin, mutta hauskempaa se on noin.


https://arikarhunen.kuvat.fi/kuvat/Motorsport/2017/LMM+Rallisprint+11.2.2017+Lievestuore/110217_0713.jpg

Pääsinpähän kuitenkin videoille:
https://youtu.be/MbS7e07_0n0?t=64

Etsin videoita Ruuhimäestä niin löytyi vähän vanhempikin versio aiheeseen liittyen.
https://youtu.be/MUsrEj3Pwy4?t=109

Se viimeinen mutka tultiin aika näyttävästi. Myös muut kuin sinä :D.

Lähdössä nopeimpia oli ne jotka ottivat ekat metrit tosi nätisti. Moni upposi alaspäin ja joutuivat ruopimaan ittensä liikkeelle.

En löytänyt historic asiantuntijaa pakoputken osalta :(
Kolmannen kierroksen maalimutka olikin ylittänyt "uutiskynnyksen":
https://youtu.be/SY2Qe4pMv54?t=426
Ei siitä kuulu juuri paljon muuta kuin rengasäänet ja suhinaa.

Riihivuori -sprint jää välistä, mutta Keuruun harrasteralliin yritetään vielä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #176 : 21.02.2017, 22:06:09 »
Sain tämän toimimaan aika hyvin. Kirjoittelin tuonnekin asiasta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33691.msg1061193928#msg1061193928

Lyhennettynä tein siis OP-säätimen pohjaan M22 kierteen ja alla olevan kuvan mukaisen ”säätöruuvin”. Pystyin sillä rajoittamaan kalvon liikettä ja siten ahdoilla tapahtuvaa rikastumista. Todennäköisesti myös kalvon käyttöikä lisääntyi, kun liike on pienempi. Lisäksi muutin OP-säätimen kiinnitystä siten, että ruuveihin pääsi käsiksi ilman purkamista. "Säätöruuviin" käy 8mm kuusiokolo ja säätimen ruuviin 4mm sen läpi.

Ohjauspainetta laskemalla sain "normaalin" ajoalueen lähemmäksi oikeaa. Se on nyt 14,5 - 15,5AFR ja täyskaasulla  11,5 - 12AFR. Pitäisi ainakin pätkällä toimia vielä luotettavasti, kun cooleria ei ole...

Jouduin irroittamaan pohjapanssarin ekan kerran. Eli näitä suurempia huoltoja tuli nyt sitten useampi kolmen vuoden ajojen jälkeen. Hammastankoon oli tullut väljää ja se alkoi vuotamaan suojakumin sisään aika reilusti öljyä. Samalla vaihtui uudemman mallinen rattiakseli alumiininivelin, eli taas painokin vähän väheni (ja hiekat poistamalla panssarin päältä).

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #177 : 26.02.2017, 19:35:16 »
Keuruun harrasteralli ajeltu, ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, mutta maaliin päästiin kuitenkin. Kartturilla oli ensimmäinen kisa, joka oli päättyä ykköselle ihan omaan paikkaan. Onneksi vähän matkan päässä oli yleisöä, joten kiitos nostamassa olleille.


http://www.mediaguru.fi/galleria/keuruu2017.php

"Uusikin" hammastanko alkoi vuotamaan toisen kerran. Ensin vuoti toisen korkeapaineputken liitin, jonka vaidoin vielä perjantai-iltana. Muuten auto toimi kuten vakiolta voi odottaa.

Vielä olisi Kuhmoisten miniralli mahdollista ajaa tänä talvena.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #178 : 27.02.2017, 18:30:49 »
Tässä vielä muutama otos tuosta EK 1:sen kurvista sisäpenkalta kuvattuna:








Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #179 : 12.03.2017, 18:16:07 »
Tässä vielä muutama otos tuosta EK 1:sen kurvista sisäpenkalta kuvattuna:
Kiitokset näistä, laitatko toiseksi viimeisen kuvan kerhon kalenterikilpaan?

Talvikausi olisi sitten ohi, kiitokset jälleen yhteistyökumppaneille ja karttureille, joita olikin tänä talvena kolme.

Eilen oli talven viimeinen kisa Kuhmoisissa, aika vaihtelevissa olosuhteissa, vaikka aurinko paistoi. Välillä oli erinomaista jäätä ym. ja paikoin tosi liukasta sohjoa. Keuruun hankeen ajo muistissa, vähän varoen tuli ajeltua, mutta taas olisi kuitenkin remonttia..


https://jukumotorsport.kuvat.fi/kuvat/Ralli/2017/Kuhmoisten+sora+ralli/EK1/

Kuskin sähköikkuna ei toimi ja pikkukello koetaulussa pysähtelee ajoittain. Lisäksi ilmeisesti oikea etupyöränlaakeri pitää ääntä ja ohjaustehostimen paineputki pitäisi taas vaihtaa. Tuon tehostimen kanssa on ollut melkein eniten remonttia, kuin parin viime vuoden aikana koko auton kanssa. Pari viikkoa sitten kun vaihdoin "paremman" hammastangon", mutta sen lyhyempi paineputki alkoi vuotamaan liitoksesta eikä sitä saanut kiristettyä huonon kannan takia kunnolla. Vaihdoin toisen Keuruun harrasteralliin, mutta se alkoi vuotamaan keskeltä puhkiruostumisen vuoksi. Uusina niitä ei varmaan saa joten on hankittava jostain parempi käytetty tai Ø6 teräs-/alumiiniputkea ja tehtävä uusi.

Eilinen ralli tuli ajettua ilmeisesti ihan liian varovaisesti, kun en päässyt netin videoille/kuviin mukaan aiempien kisojen tapaan. Toisaalta auto suht ehjänä on mukava odottaa kesää.

 

Kulkukoira  Proturbo