Proturbo  Autodiagnoosi

940 turbon perävälitykset? manuaali/automaatti?

  • 7 Vastauksia
  • 5093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
eli kysymys kuuluu paljoko muuttuu perävälitykset jos otan 940 turbo automaatista perämurikan 940:seen turbo manuaaliin. kannattaako etes miettiä? ja passaako etes toi perä?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6368
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 940 turbon perävälitykset? manuaali/automaatti?
« Vastaus #1 : 13.02.2012, 19:28:03 »
Noita välityksiä on taidettu asennella vähän tuurilla, mutta tässä pari esimerkkiä omiin kokemuksiin perustuen :)

-97 b230ft moottorilla ja manuaalilla. Välitys 3,54.

-98 b230fk moottorilla ja automaatilla. Välitys 3,73.

Mekaanisesti akselit sopivat keskenään miten vaan, mutta kierroslukualue saattaa muuttua epämielyttäväksi.

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon perävälitykset? manuaali/automaatti?
« Vastaus #2 : 13.02.2012, 19:34:38 »
oon nuista välityssuhteista vähän pihalla eli mihin päin se muuttuis jos ois nuin noi välitykset? eli jos ajan 100km/h niin onko kierrokset jotain 4000? :D

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 turbon perävälitykset? manuaali/automaatti?
« Vastaus #3 : 13.02.2012, 20:09:31 »
Mulla on B230F + AW71L tilalle laitettu M47 ja nykysellään kierrokset huutaa hitusen reilu 100km/h = 3000rpm. AW:llä oli 2500rpm. Joku viisas osaisi laskea mikä välitys siellä on? Jokatapauksessa pakko se on vaihtaa ei tuota huutoa kuuntele kukaan

Välitykset menee siten, että esimerkiksi 100km/h esim. 4.1 välitysellä kierrokset 3000rpm ja 3.54 välityksellä 2500rpm (arvot hatusta heitettyjä)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon perävälitykset? manuaali/automaatti?
« Vastaus #4 : 13.02.2012, 21:48:34 »
Mikäs on sitten kaikista pisin perä? olisiko järkeä vaihdella jos sillä säästäisi muutaman litran tuota halpaa polttoainetta

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon perävälitykset? manuaali/automaatti?
« Vastaus #5 : 14.02.2012, 07:43:48 »
niin no kun mul on pakko rako vaihtaa perä kun hajos entinen. ja nyt tuli myyntiin kokonainen auto halvalla. ja se on automaatti. mielellään sitä pitemmän perän ottas kun et se huutaa vitusti ja syö bensaa vitusti...

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 turbon perävälitykset? manuaali/automaatti?
« Vastaus #6 : 15.02.2012, 09:22:48 »
Mikäs on sitten kaikista pisin perä? olisiko järkeä vaihdella jos sillä säästäisi muutaman litran tuota halpaa polttoainetta

3.54 lienee vielä jossain määrin yleinen "pitkä" perä. Löytyy ainakin saksaan viedyistä 2.3 manuaaleista ja manuaali-dieseleistä.

Polttoainetta et pitkällä perällä säästä. Paras tulos tulee sopivalla välityksellä, eli kun saat moottorin käymään yleisimmässä matkanopeudessa optimaalisen hyötysuteen kierroksilla. Ylipitkällä perällä (esim. B230E + aw71L + 3.54, 92 km/h ja 2000 rpm turbiini lukossa) oikein pitkässä maantieajossa 95-110 km/h nopeuksissa pääsee kyllä nätteihin lukemiin, mutta tien tarttee olla luokkaa Ruotsin itärannikko (8,3 l/100km). Suomen oloissa menee sit enemmän, harvoin oli alle kympin talvella. Tähän optimivälitys ois varmaan 3,7. M46 kanssa 3,54 oli oikein hyvä välitys.

Sitten taas, kun tuostakin muutetaan jotain, esim. ahdin kylkeen, pitkä perä on oikein hyvä. Toisessa esimerkkipaketissa (B230FT, AW71 ja ilmeisesti 3,54, paha sanoa kun lukoton loota :D)  pitkä perä taas toimii oikein hyvin. FT vetää "vähän" alempaa hyvällä hyötysuhteella

Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 turbon perävälitykset? manuaali/automaatti?
« Vastaus #7 : 20.02.2012, 00:09:00 »
Omassa kontissa on 3,54 välitykset kitkalukolla ja edessä AW71L  B230FK  yhdistelmä.

Pitkä perä on oikein oiva, koska turbo pannu vääntää alkaalta oikein mukavasti.

No, tänään momentin muuntimesta ja suuresta väännöstä oli haittaa, sillä kaverin pihaan ei mäkeä päässyt ylös, eikä vauhtiakaan voinut ottaa kovin suuresti. Pito lipesi mäen puolessä välissä tasakaasulla tuossa puuterissa. Ja kaasun hölläämisellä vauhti uupui ennen mäen lakea.

Mäkeä en kiivennyt, ennenkuin nöyrryin kaivamaan yhden lumiketjun takapyörään, niin johan nousi ilman vauhtejakin.

Lukottomalla perällä olisi pitänyt molemmat renkaat ketjuttaa...   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autoracing  KL-varaosat