Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo

  • 32 Vastauksia
  • 14580 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #15 : 09.02.2011, 16:14:04 »
itselläni on 55w kiina xenonit normaalisti asennettuna, ne eivät sytytä "polttimorikko valoa"
(nyt kyllä pamahti ballasti paskaksi, kyseessä siis kiina xenonit http://skebazu.1g.fi/kuvat/Videot/20101221_003.mp4) mutta puolisen vuotta toimi hyvin, seuraavaksi laadukkaammat vehkeet  :)

Kyse kai olikin siitä, että jos laitetaan lisävalot omilla releillä ja ohjaus otetaan toiselta ajovalon johdosta, niin sytyttääkö se vikavalon, koska rele ottaa pienen virran joten systeemi ei olekaan enää tasapainossa. Mutta ei tuo vikarele niin herkkä ole, joten ei sytytä.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #16 : 09.02.2011, 20:20:25 »
Kyse kai olikin siitä, että jos laitetaan lisävalot omilla releillä ja ohjaus otetaan toiselta ajovalon johdosta, niin sytyttääkö se vikavalon, koska rele ottaa pienen virran joten systeemi ei olekaan enää tasapainossa. Mutta ei tuo vikarele niin herkkä ole, joten ei sytytä.

kunhan sanoin, helpoin ratkaisu ostaa 55w xenonit ;) onpahan samalla kirkkaammatkin. säästyy kaikelta ylimääräiseltä säätämiseltä. mutta tämä toki olisi kannattanut ottaa huomioon jo xenoneita ostaessa  :)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #17 : 09.02.2011, 20:54:54 »
kunhan sanoin, helpoin ratkaisu ostaa 55w xenonit ;) onpahan samalla kirkkaammatkin. säästyy kaikelta ylimääräiseltä säätämiseltä. mutta tämä toki olisi kannattanut ottaa huomioon jo xenoneita ostaessa  :)

helpoin laiton tapa...  ;D

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #18 : 09.02.2011, 20:58:34 »
helpoin laiton tapa...  ;D

laiton ? ei kai sillä väliä että onko ne 35w vai 55w

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #19 : 09.02.2011, 21:08:52 »
laiton ? ei kai sillä väliä että onko ne 35w vai 55w

No ei ole väliä, mutta et sä mihinkään H4 umpioon xenoneita laillisesti saa.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #20 : 09.02.2011, 21:28:18 »
No ei ole väliä, mutta et sä mihinkään H4 umpioon xenoneita laillisesti saa.

niin mutta meinasin että jos siellä jo kerta 35W xenonit laittomana on niin ei ne 55W tee siitä viritelmästä enään yhtään laittomampia

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #21 : 09.02.2011, 21:46:28 »
On muuten ihan persiistä tuollaiset väärin suunnattuna. Just tuossa ajelin kolmostiellä, kun joku peijooni ajoi perässä, jollain riisikupilla, jossa oli teinitev*tuiksmänxenonit, ihan kuin ois pitkillä siellä suhannut ja häiki sitten niin maan perusteellisesti jo tosi kaukaa ja sit se vielä jäi siihen eteen kupeksiin, kun toinen lampuista otti ja sammui.   :knuppel2:  :tickedoff:

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #22 : 09.02.2011, 22:16:57 »
kunhan sanoin, helpoin ratkaisu ostaa 55w xenonit ;) onpahan samalla kirkkaammatkin. säästyy kaikelta ylimääräiseltä säätämiseltä. mutta tämä toki olisi kannattanut ottaa huomioon jo xenoneita ostaessa  :)

Mutta kun ne on kertaalleen jo käsketty ottamaan pois ja asiasta on maininta rekisteriotteessa niin ei paljon xenoneita laitella. Ja kyllä mulle ne 35W riittää ihan täysin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #23 : 09.02.2011, 22:30:27 »
Mutta kun ne on kertaalleen jo käsketty ottamaan pois ja asiasta on maininta rekisteriotteessa niin ei paljon xenoneita laitella. Ja kyllä mulle ne 35W riittää ihan täysin.

oho, kun saattu rekkariote hukkumaan... eiku uutta hakemaan ja sit ei oo tuota mainintaa... näin jotkut rahtarit ennen teki.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #24 : 09.02.2011, 22:58:33 »
oho, kun saattu rekkariote hukkumaan... eiku uutta hakemaan ja sit ei oo tuota mainintaa... näin jotkut rahtarit ennen teki.

On kyllä käyny mielessä. Odotetaan nyt kesän yli, syksyllä kun alkaa märät kelit uudestaan niin sitten tehdään temput, tosin on se vuosikatsastuskin edessä syksyllä että uusi ote tulee joka tapauksessa.  :pomo:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #25 : 10.02.2011, 09:16:49 »
oho, kun saattu rekkariote hukkumaan... eiku uutta hakemaan ja sit ei oo tuota mainintaa... näin jotkut rahtarit ennen teki.
Kokeilepas nyt tehdä. Jos teet netissä, se opetus maksaa vain 6.70e, konttorilla tehden 12.70e.

Spoilataan nyt sitten: ne kirjottaavat tuon ihan järjestelmäänkin, jotenka kun hukkaat otteen saat ne ihan koneella kirjotettuna siihen uuteen otteeseen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #26 : 10.02.2011, 13:33:48 »
Kokeilepas nyt tehdä. Jos teet netissä, se opetus maksaa vain 6.70e, konttorilla tehden 12.70e.

Spoilataan nyt sitten: ne kirjottaavat tuon ihan järjestelmäänkin, jotenka kun hukkaat otteen saat ne ihan koneella kirjotettuna siihen uuteen otteeseen.

Vaikka merkinnät tulis tietokantaankin niin ne täytyy poistua rekisteriotteesta viimestään seuraavalla leimalla kun homma on kunnossa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #27 : 10.02.2011, 21:15:57 »
Vaikka merkinnät tulis tietokantaankin niin ne täytyy poistua rekisteriotteesta viimestään seuraavalla leimalla kun homma on kunnossa.
Ja tämä liittyy "otteen hukkaamiseen" siten että?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #28 : 11.02.2011, 01:32:30 »
Jos toinen ajovalo menee rikki niin polttimonrikko-merkkivalo syttyy.
Ok, hyvä tietää...
Parkkipolttimoita tuo ei ikävä kyllä valvo. (tarkennetaan etuparkkeja siis).
Se on totta että kyseinen merkkivalo on hyödyllinen muiden polttimoiden osalta.

Millä noita heijastimia uskaltaa lääppiä? Apukuskin puoleinen lasi on vaihdettu jo uuteen, kuskinpuoleinen odottaa tallissa.
Siksipä minäkään en lähtenyt sitä ohittelemaan ja lämppärin kennoa vaihtaessani tutkin samalla sähkökeskuksen liittimet ja totesin niiden olevan kunnossa.

Umpiot voi puhdistaa varovasti ensimmäisellä pyyhkäisyllä mekaanisesti pehmeällä ja nukkaamattomalla liinalla. Myös optisiin tarkoituksiin tarkoitetut puhdistusaineet toimivat. Puhalla paineilmalla suurimmat partikkelit pois ennen pyyhkimistä, niin ei tule naarmuja.

Suurin ongelma on erittäin hienojakoinen pöly, jota umpioiden väistämättömän "hengityksen" seurauksena menee umpion sisälle aina ja väistämättä, koska autoa ei käytetä puhdastiloissa.

Kyllä olis tarkotus tehdä johdotus uusiksi. Nythän jännite-ero lampun kannan ja akun välillä oli yli 1,2V ja se täytyy jo näkyä. Aika näyttää paljonko tulee valoa lisää. Tuleeko yhtään.

Voi hitsin pimpula!

Ihan liikaa, kertoen, että jossain on huono liitos tai vastaava vika! Koska 55W polttimolla tuo tarkoittaa jo yli 5W ylimääräistä lämmön kehittymistä jossakin muualla kuin polttimossa.
Se taasen tarkoittaa, että polttimon valotehosta on kadoksissa yli 20%, heijastimista ja umpioista puhumattakaan.

100W polttimoilla on sekin ongelma, että merikontin umpiot ovat muovia. Se taasen aiheuttaa likaisten heijastimien kohdalla sen, että kromaus tai mikä heijastinmateriaali siellä sitten onkaan, voi irrota itse umpiosta, koska sonta absorboi lämpöä (ja halogeenin säteilystä yli 90% on termisen infrapunan aallonpituuksilla). Eikä se sonta ole välttämättä yhtään läpinäkyvää infrapunan aallonpituuksilla, jolloin absorbaatio lisääntyy entisestään. Se taasen tuhoaa valaisimen valokuvion ja intensiteetin sironnan ja absorbaation kautta.

Sanotaan näin, että olen pärjännyt kaikkien kotteroideni vakiovaloilla kirkkauden puolesta, kunhan jännitteet polttimoilla ovat olleet oikeat ja umpiot+lasit puhtaat.
Lisävaloja olen käyttänyt vain sopimattoman valokuvion (liian kapea keila) parantamiseen mm. vanhassa opelixiessani, joissa orkkisumpiot olivat 27,5 referenssiluvulla. Tupla H4:set olivat sitten 12,5 referenssillä ja kurvissakin alkoi näkemään sisäkurviin.   :juhau:

Rekat muuten vaihtoivat pitkät valot jo huomattavan hyvissä ajoin, vaikka polttimot olivat täysin tavalliset 12V osram bi-luxit, eivätkä mitkään 100W "rallisudet".   ;)
« Viimeksi muokattu: 11.02.2011, 12:50:26 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Kantti

  • Vieras
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #29 : 28.02.2011, 22:44:22 »
Itellä kans palanut tuo valo siitä asti kun auto ollut. Kaikki lamput on ehjiä mutta palaa vaan. En tiiä joutuuko kans repimään tuon polttimon irti.

 

Elekma  Autoracing