Jos toinen ajovalo menee rikki niin polttimonrikko-merkkivalo syttyy.
Ok, hyvä tietää...
Parkkipolttimoita tuo ei ikävä kyllä valvo. (tarkennetaan etuparkkeja siis).
Se on totta että kyseinen merkkivalo on hyödyllinen muiden polttimoiden osalta.
Millä noita heijastimia uskaltaa lääppiä? Apukuskin puoleinen lasi on vaihdettu jo uuteen, kuskinpuoleinen odottaa tallissa.
Siksipä minäkään en lähtenyt sitä ohittelemaan ja lämppärin kennoa vaihtaessani tutkin samalla sähkökeskuksen liittimet ja totesin niiden olevan kunnossa.
Umpiot voi puhdistaa varovasti ensimmäisellä pyyhkäisyllä mekaanisesti pehmeällä ja nukkaamattomalla liinalla. Myös optisiin tarkoituksiin tarkoitetut puhdistusaineet toimivat. Puhalla paineilmalla suurimmat partikkelit pois ennen pyyhkimistä, niin ei tule naarmuja.
Suurin ongelma on erittäin hienojakoinen pöly, jota umpioiden väistämättömän "hengityksen" seurauksena menee umpion sisälle aina ja väistämättä, koska autoa ei käytetä puhdastiloissa.
Kyllä olis tarkotus tehdä johdotus uusiksi. Nythän jännite-ero lampun kannan ja akun välillä oli yli 1,2V ja se täytyy jo näkyä. Aika näyttää paljonko tulee valoa lisää. Tuleeko yhtään.
Voi hitsin pimpula!
Ihan liikaa, kertoen, että jossain on huono liitos tai vastaava vika! Koska 55W polttimolla tuo tarkoittaa jo yli 5W ylimääräistä lämmön kehittymistä jossakin muualla kuin polttimossa.
Se taasen tarkoittaa, että polttimon valotehosta on kadoksissa yli 20%, heijastimista ja umpioista puhumattakaan.
100W polttimoilla on sekin ongelma, että merikontin umpiot ovat muovia. Se taasen aiheuttaa likaisten heijastimien kohdalla sen, että kromaus tai mikä heijastinmateriaali siellä sitten onkaan, voi irrota itse umpiosta, koska sonta absorboi lämpöä (ja halogeenin säteilystä yli 90% on termisen infrapunan aallonpituuksilla). Eikä se sonta ole välttämättä yhtään läpinäkyvää infrapunan aallonpituuksilla, jolloin absorbaatio lisääntyy entisestään. Se taasen tuhoaa valaisimen valokuvion ja intensiteetin sironnan ja absorbaation kautta.
Sanotaan näin, että olen pärjännyt kaikkien kotteroideni vakiovaloilla kirkkauden puolesta, kunhan jännitteet polttimoilla ovat olleet oikeat ja umpiot+lasit puhtaat.
Lisävaloja olen käyttänyt vain sopimattoman valokuvion (liian kapea keila) parantamiseen mm. vanhassa opelixiessani, joissa orkkisumpiot olivat 27,5 referenssiluvulla. Tupla H4:set olivat sitten 12,5 referenssillä ja kurvissakin alkoi näkemään sisäkurviin.
Rekat muuten vaihtoivat pitkät valot jo huomattavan hyvissä ajoin, vaikka polttimot olivat täysin tavalliset 12V osram bi-luxit, eivätkä mitkään 100W "rallisudet".