Autoracing  KL-varaosat

B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna

  • 21 Vastauksia
  • 5769 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Iltaa vaan....

Ajoneuvo on 945 -98 b230ft aw71l
vaihdettiin tuossa päivällä levismerkkisen 13c ahtimen tilalle 15g solmu... Vanha turbo on syöttänyt jonkin aikaa öljyä järjestelmään, eli voitelu on ollut kunnossa  :P ajelin jonkinmatkaa kuin vanhat rouvat. Sitten loppui sadan kilsan jälkeen kärsivällisyys ja nostin säätimellä ahtoja 0,7-0,8 barin tienoille. Pelas oikein kivasti. Tosin jo ennen tuota operaatiota sammui kahdesti kun lähdin liikkelle hieman reilummin ja hölläsin kaasun. Noh... vedin sitten 0-satajotain ja voiláá... ensin luulin että tähän tuli samanlainen pomppumittaristo kuin vanhassa 740:ssä... kiekkimittari hyppelehti ja koikkelehti 1000-2000 kierroksen välissä kuin epileptinen kenguru. Mutta ahh... kun yrittää lähteä kiihdyttämään pintakaasulla niin pätkii aivan pöljänä. Mistähän sitä alkaisi haarukoimaan? Vaihdelaatikko? Ei saa momentinmuunnin pitoja? Sähköt? Tulpat ja johdot uusittu jokin aika sitten.... Bensapuoli? Miksi alkoi oireilla vasta vedon jälkeen? Onko systeemiin päässyt öljy tehnyt taikojaan?

Voi herranen aika sentään näitä vehkeitä  >:(
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #1 : 30.09.2012, 00:03:29 »
Tarkastappas että ei ole ahtoputkissa vuotoja tai välijäähdyttimestä pamahtanut pääty irti tms.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #2 : 30.09.2012, 10:41:20 »
Ei tuntuisi olevan ilma puolella vuotoja.... Ihan kuin kävisi kolmella tai jotain semmosta. Röpöttää ja yskii kuin viimeistä päivää. Tyhjäkäyntikin kuulostaisi vähän turhan raa'alta. On se aina vähän heijannut, mutta nyt se vaikuttaisi hieman epävireiseltä sekin. Kun kierrokset nousee niin käyntikin muuttuu tasaiseksi. Nyt kun muistelee niin perjantaina ihmettelin ohitikseen lähtiessä että lähtee nykien, mutta sen laitoin rikkinäisen turbon piikkiin.

Tulpista oli taas vaihteeksi ne päät mellein kieryneet irti. Johdot on melkein uudet. Katellaan vielä virranjakajan sisään...

Jotain videotakin otin, muttei taida matalammat sävyt kuulua kännikkävideossa: https://www.youtube.com/watch?v=OAtaPILwXlQ&feature=youtube_gdata_player
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #3 : 30.09.2012, 13:30:53 »
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu toimivasta. Oli vähän öljtä ja kulumaa, muttei auttanut mitään. Räkii ja pätkii kun kierrokset nousee n.2000rpm, siitä tippuu kevyellä kaasunpainamisella lähelle tonnia ja sitten hieman kaasua lisäämällä kiepsahtaa yli kahdentonnin ja ainakin ilman kuormaa käynti on tasaista. Kun kierrätti ja nosti kaasua niin kuului rilahdus joka oli ilmeisesti by-passin kalvo johon on tullut reikä... ehkä kalvo ei auttanut enkä enää uskaltanut kierrättää ettei mene sekin kalvo, jos se nyt särkeytyi nyt koekäyttäessä.

Kerran sytytti lambda valonkin, mutten tiedä siitäkään kun kokeiltiin mm. Ilmamassa-anturin irroitusta.. valo hävisi akunkengän irroituksella. Vr-anturi pästeltiin irti ja puhdistettiin rasvat päältä.. ei vaikutusta.

Jos saadaan jotain letkya/putkea haalittua niin kokeillaan ohittaa cooleri. Voiko ahtopuolen vuoto tehdä noin epämääräisen osakaasukäynnin?
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #4 : 30.09.2012, 14:29:48 »
Iltaa vaan....

Ajoneuvo on 945 -98 b230ft aw71l
 kiekkimittari hyppelehti ja koikkelehti 1000-2000 kierroksen välissä kuin epileptinen kenguru.

Tuo viittaa sytytyspuolen vikaan. Onhan puolalle kunnon (+) ja puola ok tai kokeile toisella puolalla.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #5 : 30.09.2012, 23:26:39 »
ensin luulin että tähän tuli samanlainen pomppumittaristo kuin vanhassa 740:ssä... kiekkimittari hyppelehti ja koikkelehti 1000-2000 kierroksen välissä kuin epileptinen kenguru. Mutta ahh... kun yrittää lähteä kiihdyttämään pintakaasulla niin pätkii aivan pöljänä. Mistähän sitä alkaisi haarukoimaan? Vaihdelaatikko? Ei saa momentinmuunnin pitoja? Sähköt? Tulpat ja johdot uusittu jokin aika sitten.... Bensapuoli? Miksi alkoi oireilla vasta vedon jälkeen? Onko systeemiin päässyt öljy tehnyt taikojaan?

Laatikko ei missään nimessä tuota tee!

Sähköt ja vielä tarkemmin EZK:n puolelta vikaa etsisin.

Kuten toni sanoi, tsekkaa puola!  ;)
Syttypäätettäkään ei kannata unohtaa, jos puola on kunnossa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #6 : 03.10.2012, 18:34:58 »
Sen verran on tämäkin päivittynyt että uudella vr-anturilla pätkimisen alku siirtyi parisataa kierrosta alemmas.... puola on ilmeisesti viallinen ja(vastus oli vähän reilut 7kohm) se tulee liikkeeseen huomenna. Jos vika ei ole siinäkään niin alkaa olemaan ideat vähissä.
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #7 : 04.10.2012, 15:06:24 »
Sillälailla.... puola vaihdettu uuteen boschilaiseen ja tyhjäkäynti siistiytyi, mutta pätkii edelleen pikkukierroksilla. Siinä on tonin tinaama sytkäboksi paikallaan. Voiko se olla sökö? Pakkohan sen 0-jonnekkin kenkäisyn on liityttävä jotenkin tähän häsmäkkään, mutta miten :p sytkäosat on vaihdettu päätettä ja boksia lukuunottamatta ja uusi vr-anturi vain laski pätkimisen alkua parisataa kierrosta. Argh.... :idiot2:

Edit: sytkäboksi ehjä. Entäs seuraavaksi? Joku anturi? Nakutus?
« Viimeksi muokattu: 04.10.2012, 15:37:50 kirjoittanut tiivonen »
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #8 : 04.10.2012, 15:50:16 »
Sillälailla.... puola vaihdettu uuteen boschilaiseen ja tyhjäkäynti siistiytyi, mutta pätkii edelleen pikkukierroksilla. Siinä on tonin tinaama sytkäboksi paikallaan. Voiko se olla sökö? Pakkohan sen 0-jonnekkin kenkäisyn on liityttävä jotenkin tähän häsmäkkään, mutta miten :p sytkäosat on vaihdettu päätettä ja boksia lukuunottamatta ja uusi vr-anturi vain laski pätkimisen alkua parisataa kierrosta. Argh.... :idiot2:

Edit: sytkäboksi ehjä. Entäs seuraavaksi? Joku anturi? Nakutus?

Syttypääteaste sieltä etulokarista kandee tarkistaa samaten se johtosarja!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #9 : 05.10.2012, 12:56:20 »
Uutta: Pääte, puola, puolanjohto.
Vähän käytettyjä: tulpanjohdot (uudet on paketissa joten sama kai nekin on laittaa), virranjakajan kansi ja pyörijä

Ja kokeiltu kahdella boksilla ja eri tulpilla.

Ei apuja näistä.... whee... Seiskasatasen kasassa oleva helmapalkki ja kuskinovi vaikuttavat selkeämmiltä korjauskohteilta.

Jatoistaiseksi ei ole johdoista tai liittimistä löytynyt outouksia.
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

hevonen

  • Vieras
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #10 : 05.10.2012, 13:09:51 »
Oliko se vr-anturi kovin paskainen? Jos vetolevyn reikäkehä on tosi likainen, voi myös vaikuttaa.
Anturi pois ja joku teräsharja siihen reikään ja starttia...

Ja sitten nää tavalliset, b-pumpun rele ja suutinrele on kunnossa?

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #11 : 05.10.2012, 15:18:07 »
Vr-anturi oli mustan kakkelin peitossa. Pitää jostain ettiä tupsuharja millä ropeltaa puhtaaks. Releet on vielä kattomati/kokeilemati. Yhjäkäyntimootori on ok. Joku siellä vaan pätkäsee ilmeisesti syttyä vähän vajaassa kahessa tonnissa. Ja riippumatta siitä onko kierrokset laskemassa vai nousemassa...  >:(

https://www.youtube.com/watch?v=FBVtkAmEyTk&feature=youtube_gdata_player
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa Volsu91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #12 : 06.10.2012, 00:07:20 »
Eihän tässä ole mitään jälkiasennus hälyä, jossa on ajonesto?
Polttomoottorisessa autossahan mäntä palaa aina takaisin alas, kunhan sytytystulppa on ensin antanut valoa, ettei mäntä lyö päätään kattoon..
Käyttökulkine: Volvo 945 -96 D24TIC + ZF22 -KAUPAN-

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #13 : 06.10.2012, 02:22:34 »
Eihän tässä ole mitään jälkiasennus hälyä, jossa on ajonesto?

Ei oo semmostakaan  :(
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

hevonen

  • Vieras
Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
« Vastaus #14 : 06.10.2012, 10:46:46 »
Tuo kuulostaa niin säännölliseltä pätkimiseltä että boksi sen tekee. Oliskohan se immu nyt sitten sökö? Mittaa se.
1-terminaalin ja maan väli 0 ohm kun imm on irtikytketty.
Auto käynnissä, imm kytkettynä 3-terminaalin pitää antaa 2.3V joutokäynnillä.
Vedät sitä imm liittimen kumisuojaa pois niin näet liitinnumeroinnin.

Mittaa seilaako lambdajännite 0.1-0.9 voltin välillä, liitin siinä repsikanpuolella tulipellissä.

Jos ei tuolla vikaa löydy, homma sellanen lediviritys millä voit lukea koodit siitä "obd" liittimestä.
Senkin tekemiseen löytyy netistä ohje, on myös faq:ssa.

 

Kulkukoira  Proturbo