Sain eilen vihdoinkin laturin kuntoon ja kiinni autoon. Ennen kunnostusta startti oli laiska varsinkin näin pakkasilla ja moottorin kierrokset tippu hetkellisesti, kun kytki minkä tahansa sähkölaitteen päälle. Nyt on ongelmat tipotiessään ja virtaa riittää
.
Hintaa tälle projektille tuli kuitenkin "hieman" enemmän kuin alunperin suunnittelin. Osiin meni yhteensä 60,90e. Hihnapyörän laakerin irrotuksessa meni sormi suuhun, joten käväsin pajalla prässäyttämässä sen irti 7e hintaan. Uusi laakeri menikin sitten ilman voimankäyttöä paikoillen kylmä/kuuma hoidon avulla. Kaiken kaikkiaan laakereiden vaihto oli helppoa hommaa ja kannattaa ehdottomasti tehdä itse.
Liukurenkaat talttasin itse irti akselista, mutta käämin päät oli ilmeisesti hitsattu kiinni, kun hehkuvan kuuma kolvikaan ei niitä irroittanut. Vein sitten laturin Sähkö-Teamille (
http://www.sahko-team.fi/), jossa irrottivat vanhat kontaktit ja juottivat uudet liukurenkaat kiinni. Tunnin työlle tuli hintaa 72e veroineen
. Työn tehnyt asentaja selitti, että ne käämin päät piti irrottaa ihan vaan mekaanisesti. Näin jälkeen päin miettien olisin varmaan itsekin pystynyt tekemään sen, jos olisin aiemmin tajunnut.
Koko lysti maksoi siis 139,90e, eli 25,10e vähemmän, kuin Motonetin vaihtolaite
. Kannattiko? Ei kai, mut tulipahan tehtyä.