Futurez  Kulkukoira

Kolmensadan 760 turbo vm90'

  • 22 Vastauksia
  • 8402 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Kolmensadan 760 turbo vm90'
« : 18.10.2012, 00:11:22 »
Laitoin nyt tälläisen tänne vihdoin 5 kuukautta auton oston jälkeeni  :D  Eli niinkuin kaikkein parhaimpiin kauppoihin kuuluu hyvä tarina kuuluu myös tähän. Eli toukokuussa lapsuuden ystäväni (ammatiltaan autokauppias) soitteli yksi lauantai-ilta ehtisinkö heittää häntä kaupungille pikaisesti, suostuin hetken harkinnan jälkeen ja lähdin heittämään kaveriani silloisella farmari 240 volvolla. Tuli sitten puheeksi autot kuinka olin etsinyt vähäkulutuksellista audia käyttöautoksi, no tämä kaveri sitten mainitsi, kuinka tietäisi minulle savuttavan ja huonosti käyvän projektiauton, kun volvoista satun tykkäämään.
    Autosta en saanut tarkempia tietoja mutta kiersimme kaverini työpaikan kautta ja näin että kyseessä oli erittäin orggiksen näköinen ruosteeton 760 turbovolvo. Kaveri pelotteli että kyllä se tuosta kolmella sataa saattaa lähteä kun on piha niin täynnä ja pakko saada heti maanantaina pois, jos ei muuta niin afrikkaan. Lupasin kaverilleni tulla heti maanantaina katsomaan niin näkee auton käynnissäkin. No maanantaina sitten kävin katsomassa ja ostopäätös oli tehty jo koeajolle lähtiessä.

Auton historiaa samana iltana tutkiessa selvisi että auton on suomalainen rauhanturvaaja tuonut israelista ja omistanut ja huoltanut säännöllisesti 17 vuotta. Jonka jälkeen auto on siirtynyt autoliikkeen kautta seuraavalle omistajalle 5 vuodeksi ja samaisen autoliikkeen kautta lopulta minulle. Yhteensä autolla oli ajettu 361 tuhatta minulle tullessa.

Tekniikkaana tässä on tosiaan b230ft uudella pakosarjalla ja mitsulla ja m46

Autoon tähän mennessä tehty
-Käyntiongelmat katosivat imusarjantiivisteen vaihdolla
-Katkennut pakoputkisto vaihdettu Simonsin 2,5" hormiin
-Savutuksen syyksi paljastunut turbo vaihdettu täysin uuteen vakioon, Puusaari josta ahtimen ostin sanoi uuden pakopesän olevan jotenkin "parannettu" eli ei pitäisi haljeta niinkuin vanha.
-Pyöränlaakerit vaihdettu taakse
-Käsijarru käyty läpi



Autoa on joku edellisitä omistajista madaltanut ja muuttanut nivomat iskareista normi-iskareiksi. Muutos on tehty aika ronskinpuoleisesti hitsaamalla pulttiin iskarin alasilmän kokoinen holkki ja pulttaamalla tämä suuri pultti kahdella pultilla päistään kiinni alatukivarteen. Tämä hitsausliitos on antanut periksi ja kolisee nyt. Täytyy tuonne kädillä piirtää jonkinlaiset paremmat adapterit ja koittaa saada valmistettua.

Auto on tarkoitus pitää suurelta osalta hyvin säilyneessä alkuperäisessä ulkomuodossa, sekä kunnostaa parhaan mukaan. Ehkä hiukan tehoa ottaa irti enemmän.

Nurkista löytyy turbo+ sarja jota tarkoitus sovittaa tähän, mielessä on ollut myös saabin apc: järjestelmän asennus.
Mielessä on pyörinyt myös nokan vaihto sekä, ahtimen kompurapuolen suurentaminen.

Päivittelen tänne kun autolle jotain saan tehtyä. Aika on kuitenkin kortilla nyt kun ensimmäinen lukukausi amk:ssa pyörähti käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2012, 00:56:51 kirjoittanut Sköge »
760 '90 b230ft+m46

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #1 : 18.10.2012, 00:17:55 »
Ja sitten niitä kuvia.



Eli tuossa kuva jurvan botniaringiltä tältä kesältä. Kuvan ottajan nickiä tai nimeä en muista mutta löytyy kyllä täältä foorumilta. Eli jos joku tietää kuvan ottajan tai kuvanottaja tätä lukee niin ilmoita ihmeessä.

760 '90 b230ft+m46

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #2 : 18.10.2012, 00:26:58 »
Ja selain kaatui niin en saanut kaikkia kuvia samaan.   

Ja tässä viime viikolta otettu kuva missä näkyy juuri hiotut ja lakatut takavalot ja hirvitarrat :D

Kuvaa konehuoneesta turboremontin jälkeen.


760 '90 b230ft+m46

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #3 : 18.10.2012, 10:38:22 »
Tässä on hinta/laatusuhde kohdallaan! Komea peli!  O0
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #4 : 18.10.2012, 10:58:22 »
Tämmönen löyty omasta albuumista:


PS: Hyvältä näyttää nyt nuo takavalot  8)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa FenixOmena

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa.
    • UncleMikesGarage
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #5 : 18.10.2012, 15:13:29 »
No ei ollut hinnalla pilattu! komia laitois :) vaikka ite en ihan niin paljoo tuosta 9satkun keulasta tykkääkkään mutta makuasia sano musti kun pallejaan nuoli.  ::)

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #6 : 19.10.2012, 01:27:44 »
Kiitoksia kuvasta. Ja joo omastakin mielestä noista valoista tuli huomattavasti paremmat pienellä hiomisella ja lakkauksella. Koitin tähän etsiä kuvaa miltä nuo valot näyttivät ennen mutta en sitä vertailukohteeksi löytänyt.
Yritin myös iltavuoron jälkeen avata mielenkiinnosta tuota turboplussan ohjausyksikön koteloa huonolla menestyksellä sillä onnistuin puukottamaan itseäni sormeen ja ohjausyksikkö sai jäädä toistaiseksi rauhaan. Tuossa turboplussassa kiinnostaisi tuo kierroksien mukaan nouseva ahtopaine sekä alkeellinen ahtopaineen lasku nakutuksen yhteydessä. Miinustahan tuossa turbo plussassa on tosiaan se aikarajoitus mikä maksimiahtopaineelle on se noin 20s? en tiedä sitten pystyykö tuolle tekemään mitään muutoksia kun kotelo on tosiaan valettu täyteen kumia. Täytyy yrittää paremmalla onnella.
   Ostin tuon turboplussa ilman sitä ahtopaine solenoidia joten se täytyy jostain löytää. Nurkissa olisi Saabin apc:n solenoidi mutta se tarvitsisi kaksi erillistä signaalia auki ja kiinni kun tuo turbo plus lähettää vain yhtä auki/kiinni signaalia ymmärtääkseni. 
Jos joku tietää paremmin niin saa korjata ihmeessä ja helpottaa projektia huomattavasti :D


Vähän olen nyt koonnut asioita mitä vielä tälle autolle tulee tapahtumaan (toivottavasti aikajärjestyksessä)
- Eli tuo takaiskareiden alapään muokkaus paremmalle adapterille.
-Turbo+ ???
-Suuremman välijäähdyttimen metsästys ja mahdollisimman hyvä naamiointi konehuoneeseen (purkuosana ja muokkaamalla kuorma-autosta? japanin turboautosta? kl racingin näihin volvoihin tekemä malliyhteensopiva?)
-Jarrujen päivitys (mielessä on ollut blackdiamond jarrulevyt ja jotkin paremmat satulat noiden liukuvien tilalle. Hyviä Vinkkejä otetaan vastaan!!!)
-Nokka (teettämällä tai valmis? m?)
-Ideoita saa heittä tulemaan koska itselläkään suunnitelmat tämän auton suhteen ovat vielä epäselvät

Nämä nyt aluksi tarkoituksena suorittaa tähän autoon. Ajallisesti ja rahallisesti nuo ehkä ottavat pitemmän aikaa opiskelijaelämästä mutta viimeistään ensi kesänä on tavoitteena.
Aika pienimuotoistahan tämä on vielä on, mutta pikkuhiljaa eteenpäin ja samalla paljon uutta oppien.

Ja noista nivomatin tilalle normi-iskari adaptereista oli tullut kyselyä niin pyrin saamaan tässä syksyllä suunniteltua ja tehtyä ensimmäisen koeversion ja tarpeeksi monen koeversion jälkeen teen suuremman sarjan josta muutama tosiaan joutaa myyntiin asti :D Raportoin asian tiimoilta tänne kun asia etenee.

« Viimeksi muokattu: 20.10.2012, 00:17:42 kirjoittanut Sköge »
760 '90 b230ft+m46

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #7 : 20.10.2012, 00:25:04 »
Erikoisen asian huomasin tänään ahtopaineiden suhteen. Eli vakio hukkaportti ja kello ilman säätimiä mutta tällä kokoonpanolla  täyskaasukiihdytyksessä ahtopaine on vakiomittarin asteikolla noin 3/4 osaa valkoisesta asteikosta KUNNES noin 4300 rpm kohdalla alkaa kohoamaan ja 5500 kierroksen kohdalla kampeaa asteikosta ulos. Pitäisikö tästä huolestua? Joidenkin lähteiden mukaan tuo valkoisen loppuraja olisi noin 0,8-1,0 bar mutta ei vielä ole heittänyt fuelcuttia eikä rapistellut liiemmin. Ilmeisesti täysin aukinaisen hukkaportin virtauskapasiteetti loppuu noilla kohdilla ja pakottaa lisää painetta turbiinin läpi?
760 '90 b230ft+m46

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #8 : 20.10.2012, 00:35:36 »
No on kyllä siisti peli saatu "taskurahalla" :)  Mikäs tämä turbo+ oikeen on?

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #9 : 20.10.2012, 01:55:40 »
Tuo turbo+ on volvon tehtaalta lisävarusteena saatu ahtopaineen ohjaus mikä on nostanut ahtopaineet johonkin 0,9 baariin ja vasta kierrosten ylittäessä jonkin tietyn raja-arvon(tarkkaa arvoa en nyt muista mutta muistikuva on 3700 rpm) Tuota korkeaa ahtopainetta tuo boksi on sitten pitänyt yllä sen 20s. http://b230fk.de/?page_id=694 tuolta löytyy tarkempaa tietoa mutta valitettavasti saksan kielellä :D
760 '90 b230ft+m46

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #10 : 20.10.2012, 20:13:59 »
Mitsun 15g kompressoripuolesta tehty kauppoja. Saa nähdä mihin tämä johtaa taas ;)
760 '90 b230ft+m46

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #11 : 22.10.2012, 12:00:15 »
Tuo turbo+ on volvon tehtaalta lisävarusteena saatu ahtopaineen ohjaus mikä on nostanut ahtopaineet johonkin 0,9 baariin ja vasta kierrosten ylittäessä jonkin tietyn raja-arvon(tarkkaa arvoa en nyt muista mutta muistikuva on 3700 rpm) Tuota korkeaa ahtopainetta tuo boksi on sitten pitänyt yllä sen 20s. http://b230fk.de/?page_id=694 tuolta löytyy tarkempaa tietoa mutta valitettavasti saksan kielellä :D

Volvon lisävarustekirjasta löytyy tuommosta tietoo:



Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #12 : 24.10.2012, 11:05:54 »
kiitoksia noista kuvista. En ole noita vielä nähnytkään. Tuossa on aika hyvin kerrottu peruspiirteet tuosta. Jostain internetistä löysin joskus asennusohjeet ja käyttöohjeet englanniksi. Mutta aika kivenalla dokumentaatio tuosta plus sarjasta on, liekö sitten että aika harvaan autoon volvon tehtaalla asennettuna näitä ollut.
760 '90 b230ft+m46

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #13 : 24.10.2012, 12:10:31 »
Ostin tuon turboplussa ilman sitä ahtopaine solenoidia joten se täytyy jostain löytää. Nurkissa olisi Saabin apc:n solenoidi mutta se tarvitsisi kaksi erillistä signaalia auki ja kiinni kun tuo turbo plus lähettää vain yhtä auki/kiinni signaalia ymmärtääkseni. 
Jos joku tietää paremmin niin saa korjata ihmeessä ja helpottaa projektia huomattavasti :D

Elikkä sinulla on ilmeisesti T5-magneettiventtiili nurkissa. Sen sijaan T7 toimisi pelkästään yhteen suuntaan, ilmeisesti palautuu jousen voimalla.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/elektriskt/ventiler/oe7331_55557331.html

Pro Car Service Jyväskylässä myy, ei varmaan kauheasti heitä 60 €:sta jos hintaa arvaa Ruotsin hinnan perusteella.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Kolmensadan 760 turbo vm90'
« Vastaus #14 : 24.10.2012, 12:34:17 »
Mitsun 15g kompressoripuolesta tehty kauppoja. Saa nähdä mihin tämä johtaa taas ;)
Lauantaina paikalleen ja sunnuntaina miittiin.  :D
240 -86 @buildingbrick240

 

Futurez  Kulkukoira