Proturbo  Autodiagnoosi

240 -88 turbottaminen

  • 79 Vastauksia
  • 25023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #45 : 26.09.2011, 16:35:31 »
Voit asentaa B19ET:n, mutta joudut asentaa katalysaattorin putkeen. Sen ei tarvitse olla toimiva ja käytännössä pelkät kuoret riittää.
Näimpä.

    Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987-31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää käytönaikainen savutusmittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

      Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.



Ja sieltä lisää

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #46 : 26.09.2011, 18:46:08 »
''Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit.''

Mitehän ne b200e:en normit sitte täytyy tolla b19et koneella :D

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #47 : 26.09.2011, 19:09:55 »
Eikös ne ole samat?  ??? Eniveis eipä ole vaikea saada tyhjäkäynnillä soosit kohilleen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #48 : 26.09.2011, 20:57:25 »
Tuosta volvon lappuhommasta vielä...
Helpompi on kävästä mittauttamassa tehot, saa katsastukseen kelpaavan lapun ja voihan siinä samalla testailla paljoko sieltä irtois isommilla paineillakin...  ::)

Tuo oli uutta että -87 "ei vähäpäästösissäki" joutuu laittaan katin. No aina oppii uutta.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2011, 21:31:38 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #49 : 26.09.2011, 21:45:55 »
Teenpä listan mitä mun pitää ottaa huomioon sitte kun vaihdan ton tekniikan, ja että saa muutoskatsastettua. lisätkää asioita jos tulee mieleen

-tehomittaus todistus
-katti sinne putkeen
-kaasu-iskarit joka nurkkaan (siitä jokin todistus)?
-1310 perä (ei pakollinen) ehkä. . . . . .
-Hmm ei tule muuta mieleen äkkiseltään.


Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #50 : 28.09.2011, 07:47:49 »
Teenpä listan mitä mun pitää ottaa huomioon sitte kun vaihdan ton tekniikan, ja että saa muutoskatsastettua. lisätkää asioita jos tulee mieleen

-tehomittaus todistus
-katti sinne putkeen
-kaasu-iskarit joka nurkkaan (siitä jokin todistus)?
-1310 perä (ei pakollinen) ehkä. . . . . .
-Hmm ei tule muuta mieleen äkkiseltään.

Teholappu, katti, itse tilasin "kunnon" alustasarjan niin on jouset sekä iskarit kondiksessa + itse laitoin tuuletetut etujarrut samalla.. tuosta sun 1310 perästä en mitään tiedä itse menen 1030:llä, kait siinä jotain lappuja pitää olla mistä verrata tai jotain.. muistaakseni vanhassa autossa ei tarvi mtn tuv lappua iskareista? o_O
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #51 : 28.09.2011, 15:01:15 »
Teholappu, katti, itse tilasin "kunnon" alustasarjan niin on jouset sekä iskarit kondiksessa + itse laitoin tuuletetut etujarrut samalla.. tuosta sun 1310 perästä en mitään tiedä itse menen 1030:llä, kait siinä jotain lappuja pitää olla mistä verrata tai jotain.. muistaakseni vanhassa autossa ei tarvi mtn tuv lappua iskareista? o_O
Ootko katsatanu jo vai katsastamassa? entäs mikä vuosimalli?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #52 : 28.09.2011, 15:05:08 »
Pilkun viilausta:
volvon tukevampi perä on malliltaan 1031 eikä suinkaan 1310
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #53 : 28.09.2011, 15:14:01 »
Ootko katsatanu jo vai katsastamassa? entäs mikä vuosimalli?

Katsastamassa b230et konetta 242 vm 77. tosiaan moottorinohjaus vielä puuttuu.. megaa odotellessa. toivottavasti voi ensikesän alussa muutoskatsastaa :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8986
  • Teiden tukko
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #54 : 28.09.2011, 16:18:14 »
Itse muutoskatsastin aikoinaan oman 242:sen. Mukana oli teholappu ja maahantuojan todistus. Homma meni läpihuutona. Otteeseen tuli tehomerkinnäksi 125kW (mikä luki siinä maahantuojan lapussa) ja merkinnät moottorin-, vaihdelaatikon-, ja perän vaihtamisesta. Muutosprosentteja taisi tulla 25, jos en väärin muista.


EDIT: Jos tänäpäivänä taka-akselista on taulukossa muutosprosentti 10, niin ei kannata siihen suostua jos on vaihtanut perän 1031:seen. Jarrut, iskarit, jouset, tukivarret, ym. on samat molemmissa kokoonpanoissa joten kannattaa neuvotella pienempi prosentti.  ;)
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 16:20:38 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #55 : 28.09.2011, 17:13:12 »
Tai voihan se 1031 olla ollut siellä alunperinkin ::).

Helpoin lie, että teet esim varaosakirjan pohjalta vertailun alustan osista, ja vieläpä merkata mitkä eroaa ja vaihtaa ne. Sitten vaan penkkilappu ja "katti" putkeen ja leima.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #56 : 28.09.2011, 18:43:24 »
Mun 242 vaihdettu 1031 perä. Prosentteja 4
Perää ei tunnistettu ulkoa päin
Piti täyttää sellainen A4 moniste jossa vakuuttelin (AKElle?) että kyseessä on 1031 perä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #57 : 28.09.2011, 21:21:57 »
Mun 242 vaihdettu 1031 perä. Prosentteja 4
Perää ei tunnistettu ulkoa päin
Piti täyttää sellainen A4 moniste jossa vakuuttelin (AKElle?) että kyseessä on 1031 perä

Mitäs hyötyä tästä lapusta on jos ei perää tunnista kuiteskaa mitenkään..  :idiot2: kerroppa tästä lisää :) mitä kaikkee sepustit sedille?
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 21:25:27 kirjoittanut Fileman »
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #58 : 28.09.2011, 21:45:59 »
Olin vuosikatsastuksessa ja katusuri halusi rahastaa minua muutoskatsastuksella.
Katottiin siinä porukalla mitä tarttee ja ja... tulostin tuolta Tonit.org sivulta vanhan Volvon lupalapun
Lappuhan ei virallisesti kelpaa mihinkään eikä sillä nykyään ole mitn virkaa.

Kuitenkin jouduin käymään penkissä ja sieltähän irtosi B19ATic koneelle tyypilliset 94kW 0,34bar
Ahtoa oli katsurin mielestä liian vähän mutta minkäs teet kun nämä antiikkiset kaasarit on tehtaan toimesta suunniteltu MAX 0,3-0,4 Bar paineelle

Mun autosta kuitenkin löytyy jäähylevyt edestä(tärkein juttu) ja 1031 perä(toisiksi tärkein). Kaasuiskareilla olisin saanut nostaa tehoa yli vakio kytkimen sietorajan. Muutos katsastus hyväksytty.


Tuon vanhan Volvon lupalapun kanssa on hyvä lähteä kiertämään konttoreita. Saavat vähän osviittaa mitä tehoja hyväksyvät 240 koriin. Katsurin kanssa kannattaa yhdessä kattoa mitä muutoksia tekee, voi päästä aika vähälläkin
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #59 : 28.09.2011, 21:55:33 »
Nykyään tuo on sääntö eikä poikkeus, että tökkäävät Trafin lappusen ja kuulakärkikynän kouraan ja käskevät siihen kirjoitella mitä osia on vaihdettu.

Nykyäänhän otteeseen tulee aika minimaalisesti tietoa vaihdetuista osista, mutta Trafin omaan järjestelmään kirjautuvat tiedot ahtimen tyypistä, ahtoilmanjäähdyttäjän koosta ym ym.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy