Ateho  Elekma

940 tuplaturbo tinakutosella.

  • 124 Vastauksia
  • 71137 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #90 : 29.04.2015, 08:18:15 »
Jos oikein muistan niin sun levy on 8.4mm

Kannattaa nyt sitten jättää kulumisvaraa hieman enemmän.   765 asetelman kanssa optimi levyn paksuus max väännön siedolle pyörii noin 9.5mm tietämissä suoralla vauhtipyörällä. Eli esim. 10mm jos olisi niin olisi 0.5mm kulumavara max momenttiin.

Eli jos sulla on 9.2mm paksu levy niin 0.8mm upotus asetelman kiinnityspinnassa v-pyörässä olisi aika hyvä.

Tuo asetelma kestää massalevyn kanssa jotain 700-800nm eli ei siinä ny aivan älyttömästi ylimääräistä ole.


 
« Viimeksi muokattu: 29.04.2015, 08:24:22 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #91 : 30.04.2015, 09:31:05 »
Kiitokset Boost, tällä tiedolla mennään eteenpäin.
Harmittava viive tulee kasaukseen kun saan osat sorvarilta vasta ensi viikon loppupuolella.
No ehtiipähän tehdä autoon muita parannuksia, ainakin etutolppien vaihto, toisen takareaktiotangon vaihto, kun siitä petti uretaanipusla viime kesänä. Talvi tuli ajettua vakiolla kumipuslalla varustetulla tangolla.
Uuteen tankoon sorvattiin nylonpusla ja sitä ennen koneistettiin tangon takasilmä suoraksi, se oli alunperin kartio joka aukesi molempiin suuntiin.
Tuo kartio aiheutti sen että pusla repesi kun voima työnsi puslaa kartiota vasten.
Jarrupäivityskin pitäisi tehdä 330mm etulevyillä, mutta ongelmaksi muodostui nuo jo hankitut Mersun Brembo-satulat.
 Satulat on niin leveät että ottaa vanteisiin kiinni ja pahasti, pitäisi laittaa ainakin 17mm spacerit levyn ja vanteen väliin.
Jos niin paljon tuo rengasta ulospäin niin pitäisi jo pullistaa lokareita ulospäin ja poistaa sisälokarit.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #92 : 30.04.2015, 12:21:22 »
Lainaus
Jarrupäivityskin pitäisi tehdä 330mm etulevyillä,
Oliko nämä jotkut xc90 levyt vai? Nykymaailmassa levyissä on aika pieni toi et mitä tekee just sitä että satula ottaa vanteeseen. Tosin jos käyttää "liukuva" satula niin ei niin tuu toi ongelma.  Löytyiskö jatkeen maailmasta ehkä jotain passeli levy?
Itse ajon käyttää seitekanttisessa xc90 levy ja e34 alumiinisatula

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #93 : 30.04.2015, 12:43:52 »
Levyt on volvon S60R:stä, täytyy etsiä sopivat satulat tai sitten jonkun etuvetoisen vanteet spacereillä.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #94 : 30.04.2015, 12:46:00 »
S60R/V70R -levyt on 330, xc90 on 336
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #95 : 13.05.2015, 12:20:46 »
Tästä koneesta ja koko autosta inspiroituu kyllä väistämättä. S* On jäänyt kaivelemaan omaan pääkoppaan niin paljon että joutuu varmaan tekemään vastaavia hankintoja ja aloittamaan oman projektin tilojen löydyttyä sillä tavoitteella että jotain vastaavaa olisi itselläkin seuraavan viiden vuoden sisään liikenteessä.

Todella hienoa työtä.  P>

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #96 : 14.05.2015, 11:10:38 »
Kiitokset.
Jumppasin toissapäivänä laatikon takaisin paikalleen.
Sorvattiin kampiakselin päähän uusi holkki jossa on 3 eri halkaisijaa, oli aika haasteellinen saada tarkat mitat kampiakselin päästä kun kone on kiinni autossa ja mikään mittalaite ei oikein mahdu tuonne kampiakselin päähän.
Onneksi löytyi sopivia pyöreitä työkaluja ja akselin pätkiä joilla sai sovitettua.
Sorvari teki tarkkaa työtä ja holkki sujahti paikalleen kun se oli jäähdytetty pakastimessa ja kampiakselin pää kuumennettu kuumailmapuhaltimella, vähän joutui vasaralla antamaan vauhtia.
Sitten tietysti uusi neulalaakeri SKF HK1516 hyvin rasvattuna holkin sisään.

Vauhtipyörään jätettiin 0,8mm upotus asetelmalle, levy on 9,2mm paksu vapaana mitattuna.

Asetelman käpälien reikään sorvattiin holkki joka vastaa painelaakerin tasopintaan, nyt ehkä kestää se painelaakerin muovipinta paremmin. Holkki tehtiin 6mm paksu, ja vastaavasti kytkinkäpälän "kuulaa" siirrettiin sama 6mm laatikkoon päin ja työsylinterin tappia lyhennettiin myös sama 6mm.

Laatikko paikalleen ja huomattiin että kytkinpoljin on ihan veltto, jostakin päässyt ilmaa vaikka mitään ei ollut avattu.
Ilmausta monella eri tavalla ja ilma saatiin pois, mutta kytkin ei irroita kunnolla.
Nosturilla pyörät ilmassa saa vaihteet päälle mutta jarru pohjassa ei onnistu.

Olin jo varannut ajan pyöräkulmien säätöön joten sain ajettua auton sinne ja takaisin kun sai hieman työntöapua että sai vaihteen päälle...

Kulmat saatiin kohdalleen vaikka tuli hieman erikoinen alustarakenne, laitan siitä tarkempaa juttua ja kuvia tuonne 700/900 alustatopiciin kun ehdin.

Nyt on sitten mietittävä mitä tuolle kytkinongelmalle pitäisi tehdä. Shimmatako asetelmaa ulospäin vai etsiä uusi pääsylinteri isommalla halkaisijalla.
Työsylinterin sisällä on jousi joka painaa painelaakerin aina kiinni asetelmaan eli se on aina "huulilla". Mun mielestä silloin käpälän kuulan tuominen lähemmäs asetelmaa ei auta mitään.
Selkeästi ongelma on että työsylinteri ei liiku tarpeeksi pitkälle.

Tuli jopa mieleen että sahaan kytkinkopan pohjaan isomman reiän josta saisi asetelman pultit avattua/ löysättyä sen verran että saisi shimmit  asetelman ja vauhtipyörän väliin. Homman jälkeen alumiinista peitelätkä ruuveilla reiän päälle.

Mulla oli edellisellä kytkinlevyllä (8,4mm sintteri) jo tehtynä tuo 0.8mm upotus vauhtipyörään, kun tiesin että bemarin levy oli 9.2mm paksu.
Boostin neuvon mukaan jätin tuon saman upotuksen, mutta ei oikein irroita kunnolla. Sintterilläkin kytkin otti kiinni heti kun poljinta alkoi nostamaan eli se oli jo aika tarkalla silloin.
Nyt kun asetelmassa on tiukempi puristus niin työsylinterin liike ei enää riitä.

Jos joku tietää missä olisi kytkimen pääsylinteri isommalla halkaisijalla ja samalla kiinnityksellä kuin 700/900 korissa, niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.

Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #97 : 14.05.2015, 11:21:58 »
Sen verran vielä lisäystä että se ajoittainen kytkimen metelöinti johtuikin siitä että silmälaakeri oli pettänyt, epäilen että olen unohtanut rasvata sen asennuksen yhteydessä.
Kampiakselin päässä ollut holkki oli lähtenyt liikkeelle ja pääsi osumaan kytkinlevyn booreihin.
Uusi holkki sorvattiin sellaiseksi että se ei voi osua levyn booreihin, vaan ottaa ennen sitä laatikon pääakseliin kiinni siinä missä keskitystappi loppuu.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Paikalla Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #98 : 14.05.2015, 16:31:18 »
Eikös tohon huonoon irroittamiseen saa apuja kun vähän muokkaa kytkinpolkimen vipusuhdetta? Anonen deekussa muistaakseeni tehty näin, kun kärsi samanmoisesta ongelmasta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31315.msg1034849#msg1034849 Tiedä sitten miten pelaa käytännössä.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #99 : 14.05.2015, 17:29:49 »
Tuokin kävi jo mielessä ja kurkkasinkin jo poljinta että voisiko sitä muokata.
Kun huomasin että se on jotain muovia niin ruuvasin suojapaneelin takas kiinni.
Pitäis tosiaan tehdä uusi poljin.
Pistetään asia harkintaan muita vaihtoehtoja miettiessä.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #100 : 14.05.2015, 22:01:42 »
Olisko kellään tietoa paljonko on kytkimen pääsylinterin halkaisija 700/900 sarjassa joka on alunperin ollut M90 vaihteistolla?
Katselin netistä että Wilwoodin tarvikesylinteriä löytyy 7/8" koossa eli n22mm, sellaisen voisi tilata kun vaan tietäisi paljonko tuon alkuperäisen halkaisija on.
Luulen että n.10 prosentin lisäys pinta-alaan riittäisi että kytkin irroittaisi.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #101 : 14.05.2015, 22:06:48 »
Toi oli jotenkin niin, että noita oli kahta eri kokoa. Turbossa ja dieselissä oli se isompi, oliko nyt 22mm, ja vaparissa hieman pienempi. Eli M90 kanssa samat työsylkät kuin M4x.

edit: niin tosiaan pääsylkästä puhe eikä työsylkästä... käsi nopeampi kuin ajatus...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #102 : 15.05.2015, 08:12:57 »
Jos pitäisi jotain veikata niin 19mm.

Toi 940/960 kytkinpoljin on aivan perseestä kun ei saa muokattua vipusuhdetta.
Mulla 960:ssa kytkin ottaa aivan pikkusen liian alhaalla kiinni mutta tuon muokkaus paremmaksi onkin melkoinen homma.

Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja tehdä custom poljin.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #103 : 15.05.2015, 08:43:06 »
Ihan ensimmäisissä 700 sarjalaisissa on ollut rautaista kytkinpoljinta, omasta meni aikanaan polkimen yläsilmä poikki niin purin -84 760 tbo:sta polkimen itelleni ni se oli rautainen, semmosen ku etitte käsiinne niin siitä saa helpoiten varmaan muokattua...tai te ootte kyllä niin kovia jätkiä että vaikka teette sen ratakiskosta  8)
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #104 : 15.05.2015, 10:25:09 »
Tuollaisen kun löytäisikin niin ei tarvis koko poljinta tehdä tyhjästä.
Jos jollakin on ylimääräisenä niin paiskatkaa YV:llä.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo