Kiitokset.
Jumppasin toissapäivänä laatikon takaisin paikalleen.
Sorvattiin kampiakselin päähän uusi holkki jossa on 3 eri halkaisijaa, oli aika haasteellinen saada tarkat mitat kampiakselin päästä kun kone on kiinni autossa ja mikään mittalaite ei oikein mahdu tuonne kampiakselin päähän.
Onneksi löytyi sopivia pyöreitä työkaluja ja akselin pätkiä joilla sai sovitettua.
Sorvari teki tarkkaa työtä ja holkki sujahti paikalleen kun se oli jäähdytetty pakastimessa ja kampiakselin pää kuumennettu kuumailmapuhaltimella, vähän joutui vasaralla antamaan vauhtia.
Sitten tietysti uusi neulalaakeri SKF HK1516 hyvin rasvattuna holkin sisään.
Vauhtipyörään jätettiin 0,8mm upotus asetelmalle, levy on 9,2mm paksu vapaana mitattuna.
Asetelman käpälien reikään sorvattiin holkki joka vastaa painelaakerin tasopintaan, nyt ehkä kestää se painelaakerin muovipinta paremmin. Holkki tehtiin 6mm paksu, ja vastaavasti kytkinkäpälän "kuulaa" siirrettiin sama 6mm laatikkoon päin ja työsylinterin tappia lyhennettiin myös sama 6mm.
Laatikko paikalleen ja huomattiin että kytkinpoljin on ihan veltto, jostakin päässyt ilmaa vaikka mitään ei ollut avattu.
Ilmausta monella eri tavalla ja ilma saatiin pois, mutta kytkin ei irroita kunnolla.
Nosturilla pyörät ilmassa saa vaihteet päälle mutta jarru pohjassa ei onnistu.
Olin jo varannut ajan pyöräkulmien säätöön joten sain ajettua auton sinne ja takaisin kun sai hieman työntöapua että sai vaihteen päälle...
Kulmat saatiin kohdalleen vaikka tuli hieman erikoinen alustarakenne, laitan siitä tarkempaa juttua ja kuvia tuonne 700/900 alustatopiciin kun ehdin.
Nyt on sitten mietittävä mitä tuolle kytkinongelmalle pitäisi tehdä. Shimmatako asetelmaa ulospäin vai etsiä uusi pääsylinteri isommalla halkaisijalla.
Työsylinterin sisällä on jousi joka painaa painelaakerin aina kiinni asetelmaan eli se on aina "huulilla". Mun mielestä silloin käpälän kuulan tuominen lähemmäs asetelmaa ei auta mitään.
Selkeästi ongelma on että työsylinteri ei liiku tarpeeksi pitkälle.
Tuli jopa mieleen että sahaan kytkinkopan pohjaan isomman reiän josta saisi asetelman pultit avattua/ löysättyä sen verran että saisi shimmit asetelman ja vauhtipyörän väliin. Homman jälkeen alumiinista peitelätkä ruuveilla reiän päälle.
Mulla oli edellisellä kytkinlevyllä (8,4mm sintteri) jo tehtynä tuo 0.8mm upotus vauhtipyörään, kun tiesin että bemarin levy oli 9.2mm paksu.
Boostin neuvon mukaan jätin tuon saman upotuksen, mutta ei oikein irroita kunnolla. Sintterilläkin kytkin otti kiinni heti kun poljinta alkoi nostamaan eli se oli jo aika tarkalla silloin.
Nyt kun asetelmassa on tiukempi puristus niin työsylinterin liike ei enää riitä.
Jos joku tietää missä olisi kytkimen pääsylinteri isommalla halkaisijalla ja samalla kiinnityksellä kuin 700/900 korissa, niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.