Autoracing  KL-varaosat

945 b230fk -95 Laturinhiilien vaihto/lataus akulla vain 14,2V TAAS LATAA

  • 15 Vastauksia
  • 7092 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Moro

Onnistuuko tuo hiilien vaihto ilman laturin irroitusta? entäs hiilisillan vaihto? Autossa ilmastointi joten laturi ylhäällä lohkon oikealla puolella edestä katsottuna.Ja laturi on Boch 100A
« Viimeksi muokattu: 14.02.2012, 19:41:05 kirjoittanut jkjh940 »

hevonen

  • Vieras
Vs: 944 b230fk -95 Laturinhiilien vaihto
« Vastaus #1 : 05.02.2012, 19:29:19 »
Onnistuu. Kaapelit irti ja se musta muovikansi irti. Kolme pientä ruuvia ja ne kynnet siinä muovin reunoilla jot
ka sitä pitelee.
Kun muovi on pois, niin säädin/hiilipaketti näkyy, kiinni kahdella ruuvilla.
Laturi

 
Säädin

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 944 b230fk -95 Laturinhiilien vaihto
« Vastaus #2 : 06.02.2012, 16:23:48 »
Kiitoksia Hevoselle todella aisiallisesta ja nopeasta vastauksesta kuvien kera.

Paikalla vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 944 b230fk -95 Laturinhiilien vaihto
« Vastaus #3 : 07.02.2012, 16:05:15 »
ekan kerran koitettiin 740 vaihtaa paikallaan, mutta huomattiin myöhemmin että melkolailla nopeemmin onnistuu jos ottaa kokolaturin irti,ainaki jos sormet on kokoluokkaa iso. samalla on hyvä putsata ne hiilien liukurenkaat.

omasta 940 vaihoin hiilet nii meni n.25min raikkaassa -4 pakkasessa ja tämä sisältää laturin irrotuksen ja paikalleen asennuksen
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

hevonen

  • Vieras
Vs: 944 b230fk -95 Laturinhiilien vaihto
« Vastaus #4 : 07.02.2012, 18:15:48 »
Joo, itekkin ottaisin laturin irti mutta onnistuu tosiaan paikallaankin...

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 944 b230fk -95 Laturinhiilien vaihto
« Vastaus #5 : 07.02.2012, 21:02:43 »
Tänään vaihdeltu laturi paikallaan meni varmaa 10min+veriset rystyset. Nyt laturinpäässä lataus on 14,2V ja akulta mitattuna 13,5V täytyy tuo johto laturin ja akunväliltä vaihtaa niin saa tuon eron kohdalleen. Meneekö tuo nytten ensin startille ja sieltä laturille vai meneekö suoraan akulta laturille? En kerennyt vielä tutkia tuota tuolla pimeässä.

hevonen

  • Vieras
Vs: 944 b230fk -95 Laturinhiilien vaihto
« Vastaus #6 : 07.02.2012, 21:38:50 »
Meneekö tuo nytten ensin startille ja sieltä laturille
Joo.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Veikataan maajohtoa, tarkemmin sen kinnityspisteitä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Veikataan maajohtoa, tarkemmin sen kinnityspisteitä.

Kuin myös....  Totesin sen laturin ahterin ja imusarjan piuhan väliseksi heikoksi kontaktiksi omassani.

Syy mittaukseen oli klassinen.  2 vuotta vanha szajander 80Ah akku ja yöllä -27C auto jätetty viime viikon to illalla parkkiin (ulos) suoraan 300km reissulta.  Aamulla klo 08 pyörittää kyllä mutta mittarivalot vilkkuivat ihan sammuksiin startatessa. Edellisenä aamuna oli pakkasta vain sen -22C ja tärähti tulille ihan nätisti.

Kaiken lisäksi lohkolämmittimen ajastimen kello oli jumittanut yöllä...   :buck2:

No, kikkailemalla sain auton käymään 25 min duunailun jälkeen. Jännite akun navoista oli n. 12 volttia mutta silti ähkyä kunnolla pyörittämiseen ei riittänyt ilman jännitenotkahdusta liian alas (joten joku akun kenno on sökö).

No, akku oli ostettu muutamaa päivää vaille 2 vuotta sitten mätänetistä. Kerroin tilanteen tiskillä ja kysyin mitä tehdään. No, etsittiin takuuta varten ostopäivä (minulla ei tietysti kuittia mukana), käteisosto löytyi ja siitä sitten tehtiin takuu juttu. Hämmästyttävän hyvää palvelua!  Olin täysin äimän käkenä asiasta ja siitä kuinka kivuttomasti se sujui, enkä mennyt tiskille edes takuu mielessäni, vaan kertomaan mitä oli tapahtunut!  :hello:

No, varmasti sillä on vaikutuksensa, että olen vakioasiakas siellä, mutta silti noin hyvää palvelua saa harvoin!  P>

Any way, takaisin asiaan.

Mittasin tietysti kaikki mahdolliset jännitteet sen simahduksen ja yllätyksekseni laturi latasi jo tyhjäkäynnillä 14,2V (lämmin laturi/kone).

No, valot päälle. Jännite akun navoilla 13,98V. Takalasin/peilien lämppäri, pitkät ja penkin lämmitin päälle.
Akun navoilla 13,55V.  Laturin ahterista mitattuna laturin runkoa vasten 14,2V.
Akun plussan ja laurin plussan välillä jännite-eroa sen 0,095V ja laturin rungon ahterin ja akun miinuksen välillä 0,55V.
Akun miinus -  imusarja välillä häviötä 0,1V ja loput häviöt yllätys yllätys laturin rungon ahterin ja imusarjan väliseen piuhaan vähisivät sitten ne loput.
Kuorma normaaliksi ja jännite akun navoilla 13,98V. Kierroksilla 14,1V
Tuo 14V riittää normaalisti ehjälle akulle pitkässä ajossa (tunti tai enemmän), jotta akku saavutta normaalin täyden varauksen.

No, viikonloppuna oli la-su yönä sen -35C ja startti pyöritti ihan normaalisti uudella akulla, joka oli jätetty seisomaan samalla tavalla ja nyt ilman lohkolämmitintä kuin tiltanneella akulla.  Pyöritti hyvin mutta kone käynnistyi vajailla pytyillä ja sammui. Homma toistettiin tarkoituksellisesti niin pitkään kunnes kone kävi itsekseen (liki parikymmentä kertaa).

No, latausjännitettä mittaamaan ilman kuomaa. Kone/laturi kylmä, latausjännite akun navoilla sen 14,8V ja siitä pikkuhiljaa hitaasti laskien laturin lämmetessä sinne 14,4V jänniteesen.  Jätin kontin käymään lämpimäksi ja kabiinin kanssa. Kun konehuone oli lämmin, latusjännite taasen sen 14,2V.

Menee seuraavan öljynvaihdon yhteydessä laturin maadoitus syyniin, tulpat vaihtoon ja piuhat kanssa, virranjakajan kannen tarkistan (vaihdettu 10tKm sitten) ettei tarvi kikkailla, vaan kone käynnistyy pakkasestaklin normaalisti, kuten B230FK/FT/F moottorin tuleekin.   :(

Ja juu, Bossilaisista latureista hiilisilta/jännitteensäädin on yleensä äärimmäisen helppo vaihtaa. Ainakin kaikissa volvoissa joista olen vaihtanut ja muistakin Bossilaisista. Yleensä pari ruuvia tms...
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012, 00:38:43 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Mulla oli ihan samaa vikaa. Peruskunnostin tuon laturin, Motonetistä löytyi uusi lataussäädin hiilineen sekä uudet liukurenkaat. Ja laakerikaupasta uudet laakerit. Mittarissa oli jo 290000 km, joten eiköhän noilla mennä auton jäljellä oleva elinikä.

Laturista mitaten löytyi 14.2 volttia, akusta melkein voltin vähemmän kaikki sähköt päällä. Mulla meni uusiksi akun maajohdon moottorin pää (oli ihan vihreäksi hapettunut) sekä akun plusnavan kenkä (kuumeni reilusti, eli siinäkin oli jännitehäviötä).

Mittasin Bilteman pihtivirtamittarilla 72A virran laturista tyhjäkäynnillä kun kaikki sähkölaitteet olivat päällä, jännitehäviö laturin ja akun välillä on nyt noin 0.1 volttia. Kyllä nyt kelpaa.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Epäilykseni on edelleen tuossa virtajohdossa koska laturinpäästä + nastasta kun mittaa ja samalla - akun navalta niin saa sen saman 14.2V mutta kuin mittaa akulta niin saa sen 13.5V. Kävin äsken vähän mittaamasas uudestaan niin nyt vähän noussut nyt on 13.8V. Taitaa olla tuo akkukin ehtoon puolella 2vuotta vanha snajder 82ah motonetistä ei taida olla sieltä kestävimmistä päästä. Ei tuo ainakaan ota latausta vastaan ja kun auton sammuttaa ja vähän kuormittaa niin tippuu melkein heti siihen 12v tai vähä alle.On tuo kyllä käynnistynyt vaikka on ollut -25pakkasta. Taidan hakea seuraavaksi jonku exiden tai muun ei meinaan jäänyt hyvää kokemusta tuosta.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Jännitehäviöt voi mitata suoraan. Eli mittaa seuraavat välit:
  • Akun + -napa <-> laturin lähtö
  • Akun - -napa <-> laturin runko
  • Akun - -napa <-> auton runko

Kaikkien noiden välinen jännite saisi olla korkeintaan 0.1 volttia auton käydessä mahdollisimman moni sähkölaite päällä. Tuolla testillä löydät sen välin johon jännitettä häviää.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Tänään vaihdettu uusi Exiden akku ja lisätty tuo 25cm3 kaapeli akun+ navan ja laturin väliin niin alkoi lataamaan sen 14.2V.On tuo vakiojohtosarja niin pirunhyvin niputettu sinne kauhee homma purkailla se pois sieltä täytyy vielä laittaa siihen startin ja akunväliin uusi johto ja purata tuo vanha pois kokonaan.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Ja LATURIN MAADOTUKSEEN kunnon piuha! vaikka tuplat. itse rakentelin tuota puolta saadakseni ajovalolamppujen kannoille tasaisen 14+-voltin jännitteen lampunkannoille. toki reletyksen avulla, mutta sittenkin. näkee paremmin ajella pimeässä. varsinkin, kun on sikakalliit (=hyvät) polttimot. menisivät hukkaan huonoilla jännitteillä. :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tänään kun tein taasen 10tKm huollon (öljyt ja suodatin), laitoin tällä kertaa koneeseen mobil peak life 5-50W ölpät, kun tuo VR1 racing 10-60W on pakkasella "hitusen" jäykkää....
Vaihdoin samalla tulpat ja piuhat.

Olin varustautunut laturin maadoituksen piuhan vaihtoon, jonka vaihdoinkin. Tekaisin 6mm2 uuden johdon laturin ahteri/imusarja välille, jonka abikot puristin kunnollisilla räikkäpihdeillä ja lopuksi vielä juotin sen sen sieltä abikon kärjestä (kokonaan ei saa juottaa, sillä tinattu kupari on haurasta ja katkeaa tärinästä).
Mittailin siinä sitten erilaisilla kuormilla laturi/akun väliä kaikilla mahdollisilla yhdistelmillä.
Laturin ahterissa tasaiset 14,4V (tyhjäkäynnillä) normaaleilla kuormilla (kaikki valot päällä).

Jännitehäviö laturi-Akun miinus navalle maksimissaan 0,08V ja akun napojen välillä sen 14,2V. Joten se oli ok.

Sitten ryhdyin mittaamaan laittamalla lähes kaiken mahdollisen kuorman päälle (en penkin lämmittimiä).

Kerspeles!  Olipa ylläri! Akun napajännite alkoi laskemaan tyhjäkäynnillä sinne 12V tietämiin vaikka laturin ahterista sai vielä 13,9V ja kierroksilla 14,4V
No siinä sitten etsimään vikaa...     :o

Startin ja akun välistä jännitehäviötä sellaiset 0,05V täyskuormalla mutta solenoidin ja laturin välissä 1,9V häviöt, joita ei ollut valokuormalla!

Aikani mittailin ja tutkin syyksi löysin startille menevän paksun piuhan ja siihen samaan liittimeen puristetun laturin 6mm2 liitoksen. Starttivirta yms. akku-liitin välissä kunnossa mutta jostakin syystä se laturin johto siellä saman liittimen sisällä ei saanut kunnon kontaktia kun virrat kasvamat.

No, ei muuta kuin uutta 6mm2 piuhaa väsäämään laturi-akku välille. Liitoksiin tietysti riukkasin rost offia...

Sen asennettuani alkoivat akkujännitteet seuraamaan alle 0,25V kokonaisjännite-erolla laturin ahteria kuormasta riippumatta.

Olipas salakavala sähkövika, joka voi pahimmillaan polttaa auton.  :-[

Yllätys oli, että koneen ja akun välissä hommat olivat kunnossa, vaikka useimmiten sieltä löytyy niitä matoja.

Täytynee uusia myös akun ja solenoidin välinen piuha, eikä odotella ylläriä sen osalta, ettei starttaa jonain aamuna tai johto käryää.

Mutta tunnettuahan on, ettei suutarin lapsilla ole kenkiä!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi