Ateho  Elekma

-91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F

  • 37 Vastauksia
  • 11737 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aabelix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
    • sääaseman kanssa värkkäilyä jo vuodesta 1999
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #15 : 17.01.2015, 19:31:35 »
Tuossapa ECU:n numerot mitä 700 sarjalaisen 2.3 F koneissa on käytetty, myös tuolla sytkäpuolen EKZ boxilla on vaikutusta ( kiini ratin ohjauspylväässä kaasupolkimen yläpuolella).

VX3 nokka ja FB moottorin ECU ja EKZ niin saa heti 130 laiskanpulskean sitkeitä kaakkeja  ::)

740 (744, 745) - 2.3 08.87-07.92 115HP B230F

LH2.4 (Fuel ECU):

0 280 000 935
0 986 261 811
- recon. part
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 3547777, 5003835)

0 280 000 561
0 986 261 104
- recon. part
(LH2.4.1 - Volvo p/n: 3517407, 9146578)

0 280 000 951
0 986 261 817
- recon. part
(LH2.4.2 - Volvo p/n: 5003926, 6842115, 9146223)

0 986 262 713 - recon. part (NOTE: Newer LH2.4.4 replacement)
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 5003926, 9146223)

EZ 116 K (Ignition ECU):

0 227 400 146
0 227 400 169 - EGR
0 986 262 304 - recon. part, EGR

VERTAILUUN 740 2.0 F Koneen ECU lista.

740 (744, 745) - 2.0 08.89-07.91 112HP B200F

LH2.4 (Fuel ECU):

0 280 000 590
0 986 261 758 - recon. part
(LH2.4.1 - Volvo p/n: 3531206, 5003771)

0 280 000 594
0 986 261 760 - recon. part
(LH2.4.1 - Volvo p/n: 3531831)

EZ 116 K (Ignition ECU):

0 227 400 176

2.3 FB koneen ECU:n ja EKZ:n numerot

940 / 940 Mk II (944) - 2.3 08.90-07.95 131HP B230FB

LH2.4 (Fuel ECU):

0 280 000 934
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 243315, 5001281, 6842288)

0 280 000 935 - A/C equipped vehicles
0 986 261 811 - recon. part
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 3547777, 5003835)

EZ 116 K (Ignition ECU):

0 227 400 175



useita volvoja, ja vielä lisää volvoja, harrasteena -93 940 vapari B230 H-nokalla + "Jusen" piristämät boxit... yms. pientä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #16 : 19.01.2015, 16:01:38 »
Volvopurkaamossa (ei tämä pääkaupunkiseudun vaan Pohojanmaan) väitettiin, että nuo ohjausboksit ovat käytännössä samat, vaikka niiden numero ei ole.

Melkein noin. 9xx sarjan boxit ovat käytännössä samoja, vain lastuissa on eroja.
Ainakin 937/954/962/967/977/984 ovat täysin ristiin sopivia testatusti. Tosin 967/977/984 ovat sitten käynnistyksen estollisia boxeja, joka on eri purkissa ja johdotettu LH:lle. Mutta käynnistyksen estolliseen purkkiin voi laittaa käynnistyksen estottoman lastun ja käynnistyksen esto poistuu käytöstä.

B200 ja B230 boxien erot ovat ainoastaan lastuissa.

Tuo ECU:n numero kertoo vain sen, mikä ohjelmisto ja mihin autoon se on tarkoitettu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #17 : 20.01.2015, 18:57:56 »
Ratsastetaanpas vähän topikilla, kun on koneenvaihto alkanut pyöriä mielessä.

Eli B200E:ssä alkaa hiljalleen tulla ensimmäinen määräaikaishuoltoväli täyteen. Ajattelin jos olosuhteiden salliessa rupeis kattelemaan sopivaa 230E:tä vaikkapa osina nurkkiin, kunnostelis kaikessa rauhassa valmiiks ja nakkais jossain sopivassa välissä pellin alle.

Eli onko noilla juurikaan merkittävää eroa, esim. K-jetissä?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #18 : 22.01.2015, 00:10:17 »
3 desiä lisää ei tee kesää mutta kai se ainakin psykologisesti vaikuttaa.  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #19 : 22.01.2015, 00:34:20 »
K-jet on sama, ainoa ero on sytkäboksi ja peruskoneen alakerta. Tekee muuten dramaattisen eron alavetoon tuo 3 desiä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #20 : 22.01.2015, 00:46:05 »
Ja litran pienempi kulutus kun b230f jaksaa mennä pidemmällä perällä. 25Nm enemmän 300rpm alempana verrattuna b200f

Siinä on oikeasti eroa maantiellä, ei kiihdytyksissä.
Sama kansi mutta b230 imee suuremmalla virtausnopeudella joten toimii paremmin. Jos imukanavia pienentäisi b200f:ään, saataisiin sama virtausnopeus ja toisi lisää alavääntöä ja ehkä taloudellisuutta.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2015, 00:50:34 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #21 : 22.01.2015, 16:24:08 »
3 desiä lisää ei tee kesää mutta kai se ainakin psykologisesti vaikuttaa.  :)
No eihän sillä kuuhun olla menossakaan, mutta jos on kaksi vaihtoehtoa niin ennemmin sen saman rahan ja vaivan upottaa siihen isompaan. ::)

Oma kiuas vaatisi kuitenkin täydellisen peruskorjauksen, ja pirssi saisi olla koko ajan ajossa. Tarkoitus ajaa vielä toinenkin kone loppuun... ;)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #22 : 22.01.2015, 19:54:14 »
K-jet on sama, ainoa ero on sytkäboksi ja peruskoneen alakerta. Tekee muuten dramaattisen eron alavetoon tuo 3 desiä.
Tämähän siinä olisi ajatuksena.

Nokistahan nyt on ollut paljonkin asiaa eikä niistä nyt sen enempää, mutta mikähän mahtaisi olla kokemuksen perusteella sopivin "vääntö"keppi koneeseen, jota ei normaalisti nau'uteta yli 3000 varvin?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #23 : 22.01.2015, 22:09:40 »
Verkonpainoksi kutsuttu m-nokka eli f koneissa vakiona. Keskitytty pelkkään alavääntöön ja pintakaasulla ajellessa onkin mukava. Kiihdyttäessä ripeästi, saa isompaa laittaa jo 4000rpm.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #24 : 23.01.2015, 15:02:57 »
No niin eli täällä siis projekti siinä mielessä onnellisesti maalisuoralla, että Kiitolinjalla alkuviikosta tänne etelään laskeutunut moottori on viikon päivät matkustanut rapean ranskalaisen (älkää pliis modet laittako tunnusta lukkoon, vaikka tuollaisella olen ajellutkin) peräkontissa ja tänä iltana on tarkoitus alkaa nostaa paikoilleen jos vain happaman ottamiselta ehditään  :D  Moottori siis alle 200 tkm ajettu ja myyjän toimesta testattu, että on kilometrien edellyttämässä kunnossa. Kun tuota kelmujen läpi tutkin (käärinliinojen varsinaisen purun jätän juniorin iloksi kun lännestä tänä iltana saapuu), niin näkyy olevan kytkin paineasetelmineen, virranjakaja ja tietty pakosarja pelteineen + imusarja paikoillaan kuten pitääkin.
Laitetaan ihan noilla b200f:n bokseilla alkuvaiheessa, katsotaan sitten miten niillä toimii.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #25 : 28.01.2015, 19:34:08 »
Laitetaan ihan noilla b200f:n bokseilla alkuvaiheessa, katsotaan sitten miten niillä toimii.

Jos moottori on B230F, ei se tule pelaamaan B200F boxeilla tai siis lastulla. Hyvä jos käynnistyy, sillä menee pirun hoikalle.
Purkkihan on sama, mutta lastut erilaisia.
Tosin uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään, koska sitä ei vaan voi yksinkertaisesti mokata!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #26 : 28.01.2015, 20:20:34 »
Jos moottori on B230F, ei se tule pelaamaan B200F boxeilla tai siis lastulla. Hyvä jos käynnistyy, sillä menee pirun hoikalle.
Purkkihan on sama, mutta lastut erilaisia.
Tosin uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään, koska sitä ei vaan voi yksinkertaisesti mokata!  :D
En tuomitsisi ihan noin jyrkästi, joku oletettavasti tuhatkunta kilometriä on kierretty jäärataa piikeillä B200F bokseilla B230A peruskoneella (230 kone med 10.3 rutut). Matkamittari toimii 1/3 ajasta, mutta joku ehkä 300L on mennyt soppaa rataa kiertäessä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #27 : 28.01.2015, 21:12:41 »
laitetaampa sit viereinen kokemus, täällä oli koneswappi b200f -> b23fb. Aluksi rullailin hetken 200f:n purkeilla ja ei toiminut oikein kunnolla. Starttasi kyllä siinä syksyisissä keleissä kylmästäkin ihan ok, mutta vedot puuttui. Pelkän pensapurkin vaihto auttoi vähän, sytkäpurkki paljon.

Viereisessä autossa b230fb toimii hienosti b234f:n pensapurkilla (ja isolla 010-immulla...), tuli ehkä jopa pari hypoteettistä konia lisää.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #28 : 29.01.2015, 09:51:47 »
Tosin uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään, koska sitä ei vaan voi yksinkertaisesti mokata!  :D

Mitä tarkoitat tuolla "uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään"

Viime viikonvaihteessa ei vielä laitettu uutta pataa tulille, kun meni homma totaaliseksi tenutteluksi sen jälkeen kun oli stefat vaihdettu varmuuden maksimoimiseksi ja nostettu kone keulalle  :2funny:
Tuleva viikonvaihde taas menee reissatessa, mutta ehkä jo viikon päästä,,, Tässä ketjussa nyt on niin ristiriitaista tietoa tarjolla tuon pikkufaaraon boksin sopivuudesta, että alkaa oikeasti itseänikin kiinnostaa tämä juttu  ;) Purkaamoiden huudothan noista bokseista liikkuvat naurettavan ja säälittävän välimaastossa. Samalla rahalla ostin taannoin V90:n ison rempan takia vääränmerkkisen juuri katsastetun, edelleenkin ruosteettoman, ilmastoidun ja ehjällä hydejousituksella olevan gallialaisen, jolla on nyt tullut vuodessa ajettua jo 30 tkm ilman huolen häivää  ::)

Poissa pertti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #29 : 29.01.2015, 10:22:42 »
Mikähän noiden ezk116k purkkien -175 ja -176 erona on teoriassa/käytännössä 230f moottorissa?

 

Futurez  Kulkukoira