Ateho  Elekma

Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017

  • 283 Vastauksia
  • 66756 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #120 : 27.01.2019, 12:20:38 »
Pitääpä katsoa mitä kuluttaa jos sitä ei käytä. Oon ajellut noita keskusta jurnutuksia pelkällä sähköllä, 50km/h alueet menee sekä että välillä pelkästään sähköllä. Varanto akussa kun ajaa 30-40kmh vauhtia riittää n. 5km matkalle, lähes keskustan läpi. Esteenä tälle on ylämäet molempiin suuntiin niin menee bensalla.

Tuossa kehitys näkyy selvästi, meidän laitteella ei EV:llä ole koskaan höngitty yli luvattua paria kilometriä. Noin 70 km/h on nopeus, jonka yläpuolella ei sammuta polttista, vaikka kaasun nostaakin (Toyotan hybridien ominaisuus). Jos esim. tuollaista kevyttä 70-80 km/h ajoa on edessä, voi kulutuksen kannalta olla ihan ok ajella sähköllä akku tyhjäksi ensin nurkkapyörittelyssä. Akun varaustason näyttö tosiaan huijaa, eli vaikka näyttäisi aivan tyhjää, akussa on vielä se joku 40%(?) jäljellä. Juurikin akun kestävyyttä ajatellen, sitä ei koskaan pureta läheskään tyhjäksi.

Mutta siis jos tuon kaupunkiajon jälkeen paahtaisi heti 120 motarille, ei akkua kannattaisi etukäteen ajaa tyhjäksi. Polttomoottori pitäisi käynnistyessä saada hyvän hyötysuhteen töihin ja kevyessä 70-80 ajelussa latailu on ok, motarilla ei. Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että antaa automatiikan hoitaa tuo ja siksi en pakota mitään modea päälle. Erot kulutuksessa tuota hyötysuhdetta hifistellen on niin teoreettisia, että hukkuu kaikkeen muuhun.

Reippaahko kiihdytys, kevyttä rullailua ja jarrutukset mahdollisimman paljon generaattorilla, siinä tosiaan ne näkyvimmät keinot pihistelyyn. Ja paikkojen lämpiäminen tosiaan vaikuttaa paljon, eli esilämmitys auttaa. Kylmässä ensimmäiset kilsat menee näilläkin aika tavallisen bensakuolevaisen kulutuksilla. Hybridi on mulla ensimmäinen auto, jolla selvästi huomaa, miten paljon pelkkä kabiininkin lämmitys tai jäähdytys vie energiaa. Vaikka nekin on toteutettu vähän normiautoa energiatehokkaammin.

Hybriditekniikan takuu laajeni jossain vaiheessa meillä 8v/350tkm:iin. En tiedä, mitä on nyt, kun jo vuosia sitten jättäydyin sen ulkopuolelle. Vaati vuotuisen tarkastuksen Toyotalla ja en ole neljään vuoteen siellä käyttänyt, koska sattuneesta syystä mitään muuta asiaa ei sinne enää olisi...

Melusta vielä, että eihän Toyotan äänieristys mitään kalliimpien autojen luokkaa ole, mutta kaukana vanhoista Toyotista silti. Ja luutuneet käsitykset tuntuu painavan yllättävän monen autotestaajan mieltä. Rengas- ja alustamelua saisi edelleen toki olla vähemmän, mutta lähinnä nastarenkailla asfaltilla ja sorateiden ropinassa tuo korostuu. Hybridissä on tietenkin isompi vaihtelu moottoriäänissä, kun rauhallisessa ajossa kuuluu vain hento sähkömoottorin ininä. Sähkövääntö auttaa siinäkin, että alun harjoittelun jälkeen polttista ei normiajossa tartte luukuttaa, niin ei se silloin harvoin luukuttaessa haittaa kyllä yhtään mitään, että mökä hiljaisuuteen nähden selvästi lisääntyy. Parempi välillä kuullakin, että onhan koneessa vielä terveet korinat.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #121 : 27.01.2019, 13:16:53 »
Pitkälti on tuo auton automaattiset toiminnot tehty normaali käyttöön. Itse oon aina moottorijarrutellut, mielestäni on vaan tyhmää mm. kiihdyttää valoista valoihin jarru päälle ilman ennakointia.

Akun kapasiteetti ei tosiaan pysty käyttää tyhjäksi eikä täysin täyteen, pysyy näin varmasti pitkään kunnossa.

Melusta ainoa oma kritiikki tulee pohjaan tai pyörä koteloihin lentävistä kivistä tai muusta. Jolloin rapisee hyvin sisälle asti. Muutoin ohiajomelu/rengasmelu yms on auton hintaluokkaan nähden hyvällä mallilla.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #122 : 27.01.2019, 14:06:03 »
Pitkälti on tuo auton automaattiset toiminnot tehty normaali käyttöön. Itse oon aina moottorijarrutellut, mielestäni on vaan tyhmää mm. kiihdyttää valoista valoihin jarru päälle ilman ennakointia.

Jarrua kun polkee vain vähän, se jarruttaa generaattoreilla. En muista tarkemmin, miltä se noissa uudemmissa näyttää, mutta ”voimamittari” kun menee GEN-alueelle juuri ja juuri (mulla) kolmen pykälän verran, mutta ei yhtään enempää jarrua, niin ei mene kitkajarrut vielä päälle, vaan latailee. Ihan sopiva hidastuvuus rauhallisiin jarrutuksiin. Tuo vaatii vähän reeniä, ettei tartte mittaria koko ajan tuijottaa  ;)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #123 : 27.01.2019, 14:18:03 »
Jarrua kun polkee vain vähän, se jarruttaa generaattoreilla. En muista tarkemmin, miltä se noissa uudemmissa näyttää, mutta ”voimamittari” kun menee GEN-alueelle juuri ja juuri (mulla) kolmen pykälän verran, mutta ei yhtään enempää jarrua, niin ei mene kitkajarrut vielä päälle, vaan latailee. Ihan sopiva hidastuvuus rauhallisiin jarrutuksiin. Tuo vaatii vähän reeniä, ettei tartte mittaria koko ajan tuijottaa  ;)

Tuon huomasin eilen myös, kevyellä jarrulla ei jarruvalot vielä reagoinut mutta alkoi hidastamaan. Gen puolelle viisari laski kyllä. Kovimmin jarruttaessa oli sekä että.  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4087
  • www.vrcf.fi
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #124 : 28.01.2019, 08:25:08 »
Onnea uudesta kulkineesta, huolettomia metrejä tiedossa S*
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #125 : 28.01.2019, 09:33:18 »
Onnea uudesta kulkineesta, huolettomia metrejä tiedossa S*

Kiitokset.  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #126 : 29.01.2019, 13:30:17 »
Ensimäinen puolitankkia ajettu, tripissä 440km. Katsotaan mitä on kun menee sitten tankille. :)

Kävin tänään rengaspaineet katsomassa kun hiukan näyttivät lötsöiltä kun parkkiin ajoi, myyjä vakuutti silloin että 2.6bar olisi ilmaa. Oli joo, takana 2.2bar ja edessä 2.1/2.0bar
Nyt on jokaisessa 2.8bar, ajokin muuttui hiukan. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #127 : 29.01.2019, 14:45:25 »
Kulutushöpinät pois nyt, bensaa saa asemilta  ::)

Missä viipyy kiillotuskuvat ja vannehankinnat, auto ollut jo piiiiitkään alla  ;D

Jäikös muuten edellinen auto "kerhoon"?

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #128 : 29.01.2019, 14:59:26 »
Kulutushöpinät pois nyt, bensaa saa asemilta  ::)

Missä viipyy kiillotuskuvat ja vannehankinnat, auto ollut jo piiiiitkään alla  ;D

Jäikös muuten edellinen auto "kerhoon"?

Niin sitä saa :D

Onhan noita vanteita jo pohdittu melkeen tilattukin, kuten madallusta. :)

Ei suoranaisesti, VolvoGroup puolelta yhden naapuri. Oli suosituksen saanut ja seurannut kyllä jo foorumilta. Että en oo varma onko foorumilainen.  :idiot2:
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #129 : 29.01.2019, 15:08:54 »
Alustaan on vahvasti tulossa noi Direnza:n 40mm / 30mm jouset. :)

Vanteet tulee 99% varmuudella OZ Racing:iltä.

Tässä järjestyksellä niitä vielä pohdin..





Kooltaan 18" ja 7.5" / 8" Offsetti +40-+47 väliltä, ei spacereita tms. :) Ja oleellisin, paino siellä 7.4kg-8kg välillä.

Edit: Kiiloitetaan keväällä kun on nää talvikelit selätetty ja pysyvästi plussalla. :) Pinnoite sitten samalla.  S*
« Viimeksi muokattu: 29.01.2019, 15:13:38 kirjoittanut Maxxxed »
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #130 : 29.01.2019, 17:51:11 »
Ihan kummat vaan toiset mutta ei ne Ultraleggerat, vaikka onkin laadukkaat ja kalliit niin niillä saa joka autosta geneerisen tuunatun näköisen.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #131 : 29.01.2019, 18:02:07 »
Ihan kummat vaan toiset mutta ei ne Ultraleggerat, vaikka onkin laadukkaat ja kalliit niin niillä saa joka autosta geneerisen tuunatun näköisen.

Ne on vaan noista kaikkein kevyimmät myös..  ::)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #132 : 29.01.2019, 18:59:13 »
Oletko Enkein vanteita sit harkinnut? Nehän on noita Ultraleggeroita kevyempiä tietääkseni ja ei niin yleinen.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #133 : 29.01.2019, 19:23:42 »
Oletko Enkein vanteita sit harkinnut? Nehän on noita Ultraleggeroita kevyempiä tietääkseni ja ei niin yleinen.

Usein ovat täältäkin tutulla termillä "takavedon etllä" ja leveydet on myös.

Eikä ne niin kevyitä loppu peleissä oo, yhtä keveitä kun oz:t.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Maxxxed's Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium 2017
« Vastaus #134 : 29.01.2019, 19:24:02 »
Saatko Maxxxed noita renkai&vantei jostain sopuhinnalla kun niin tiuhaan ostat? Eikö noihin mene vuosittain aika pitkä penni. Siis minunkaltaisen nuukiksen vinkkelistä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Kulkukoira