Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä

  • 31 Vastauksia
  • 17312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Autosta on kuulunut jo pitkään jonkinlainen nakuttava ääni kiihdytyksessä, mitään muita oireita ei ole. Ääni kuuluu aina kun polkaisee kaasua ajossa, siis kun kone alkaa vääntämään, ja katoaa heti kun nostaa jalkaa. Ääni kuuluu sellaisella 5-pyttyisen taajuudella. Mistähän päin alkaisi etsiä ??? ??? ??? ???

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #1 : 30.07.2012, 16:22:18 »
Autosta on kuulunut jo pitkään jonkinlainen nakuttava ääni kiihdytyksessä, mitään muita oireita ei ole. Ääni kuuluu aina kun polkaisee kaasua ajossa, siis kun kone alkaa vääntämään, ja katoaa heti kun nostaa jalkaa. Ääni kuuluu sellaisella 5-pyttyisen taajuudella. Mistähän päin alkaisi etsiä ??? ??? ??? ???

Ehkä yksi tai useampi injektori (suutin) vuotaa polttoainetta palotilaan, jolloin sytytys tapahtuu paineesta ennen aikojaan. Vika on haitallinen, koska haaskaa tehoa turhaan ja kuumentaa palotilaa ja lisäksi saattaa palaa reikä mäntään ennenpitkää.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #2 : 30.07.2012, 18:05:40 »
Mulla oli sama juttu. toimivat suuttimet kiinni ja kilinä loppui.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #3 : 30.07.2012, 21:14:00 »
jp-olli, voisitko hieman selostaa mitä tarkoitit "toimivat suuttimet kiinni"??

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4660
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #4 : 30.07.2012, 21:16:44 »
jp-olli, voisitko hieman selostaa mitä tarkoitit "toimivat suuttimet kiinni"??

Pohjosen murretta :D Tarkottaa sitä että ne on asennettu paikalleen eli moottorissa "kiinni" ;)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #5 : 31.07.2012, 07:21:22 »
Pohjosen murretta :D Tarkottaa sitä että ne on asennettu paikalleen eli moottorissa "kiinni" ;)

Kiitos Henrille tulkkauksesta. :D

Hankin tosiaan toiset suuttimet ja vaihdoin ne entisten tilalle. Kulutus tippui matka-ajossa puoli litraa.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #6 : 31.07.2012, 08:51:57 »
Kiitti vinkeistä. Pohjoisen murre, heh, olen itse Utsjoella....

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #7 : 31.07.2012, 13:32:23 »
Lueskelin tuossa kirjasta että kaikki osa on uusittava aina suuttimen irroituksen jälkeen??? myös ruiskutusputki?? huh huh. Mitähän pitäis tehdä, että löytäis sen viallisen. Tilaisin vaikka käytetyn, mutta mites ne tiivistykset??? Täällä Utsjoella kun on aika hidasta osien saamiset??

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #8 : 31.07.2012, 18:48:22 »
Ei niitä ruiskuputkia ainakaan tarvii uusia, pitää vaan hioa ne painaumajäljet pois esim. Vesihiomaperilla ja  ;Dteflonia tai jotain liukastetta. Niin ja ne suuttimien tiivisteet. Sitä en voi varmaks sanoo tarviiko pultteja uusia, kiristysmomentti oli 14nm.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #9 : 01.08.2012, 09:11:33 »
Lueskelin tuossa kirjasta että kaikki osa on uusittava aina suuttimen irroituksen jälkeen??? myös ruiskutusputki?? huh huh. Mitähän pitäis tehdä, että löytäis sen viallisen. Tilaisin vaikka käytetyn, mutta mites ne tiivistykset??? Täällä Utsjoella kun on aika hidasta osien saamiset??

Omasta löyty helpolla ku anto hetken käydä tyhjäkäyntiä ja sammutti ja otti hehkut irti. 2 hehkua oli ihan märkänä naftasta. näissä siis vuos suuttimet läpi huolella. ei kilissy pintakaasulla vaan vasta kaasu pohjassa kovemmilla kierroksilla että uskoisin että jos sulla kilisee jo aikasemmin niin varmasti on myös hehkut märkänä. eli ota pois ja kato onko moni hehku märkä. niitten pyttyjen suuttimet ainakin ekana vaihtoon.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #10 : 01.08.2012, 09:55:36 »
Ei niitä ruiskuputkia ainakaan tarvii uusia, pitää vaan hioa ne painaumajäljet pois esim. Vesihiomaperilla ja  ;Dteflonia tai jotain liukastetta. Niin ja ne suuttimien tiivisteet. Sitä en voi varmaks sanoo tarviiko pultteja uusia, kiristysmomentti oli 14nm.

En paljon hioisi, ettei mene mitään törkyä suuttimen sisään. Jos laittaa putken kiinni ennen suuttimen kiinnitystä, niin sormilla kääntämällä tuntee mutterista, missä kohtaa se mutteri kiertyy eniten. Silloin on entinen painauma kartiosta kohdallaan ja liitos saattaa jopa pitääkin.

Kiinnikesarjat maksavat jotain parikymppiä / suutin. Ne vaihtaisin ilman muuta. Sisältää tiivisteen, kiinnityspannan ja ruuvit.

Itse suuttimissa löytyy päältä numerosarja ja tuonikäisessä numero (esim 3) renkaan sisältä. Vastaavia löytyy käytetynäkin 120 - 150 euron hintaan.

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #11 : 01.08.2012, 11:06:25 »
Tietenkin ne polttoaine putket irti ennen hiontaa. Uudet maksaa 200e..suuttimet kannattaa ennemmin huollattaa kuin ostaa käytettyjä yhtä huonoja.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #12 : 01.08.2012, 11:27:09 »
Tietenkin ne polttoaine putket irti ennen hiontaa. Uudet maksaa 200e..suuttimet kannattaa ennemmin huollattaa kuin ostaa käytettyjä yhtä huonoja.

200e maksavat ovat tarvikelaatua ja saattavat vaatia suuttimien ohjelmoinnin uudestaan. Kyllähän suuttimet normaalisti kestää tuonne 300tkm paikkeille, ellei auto ole vanha taksi joka käynyt tolpalla tyhjäkäyntiä suh paljon. Jos saa käytettynä oikean numeron suuttimen, jolla esim. 100-150 tkm takana, saahan sen noin puoleen hintaan. Jos jostain löytäisi 100% varmasti osaavan ja luotettavan huoltajan, sekin varmasti kannattaa. Työkaverin kokemus mersun huolletuista suuttimista oli ettei 50e/suutin -huolto kata kaikkia suuttimen kuluneita osia (lupauksista huolimatta) ja vuoden päästä tilanne oli taas paha.
edit: kannen reiän puhdistaminen on mielestäni kaikkein tärkein, jotta vaihdetun suuttimen saa pitämään.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2012, 11:29:38 kirjoittanut Jorma »

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #13 : 01.08.2012, 13:05:40 »
Tarkoitin suutinputkien hintaa tuolla 200e ja volvolta kysyin. Suuttimien huolto onnistuu ainakin kuopiossa autohuolto räisäsellä.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 vm.2003. nakuttaa/tikittää kiihdytyksessä
« Vastaus #14 : 01.08.2012, 14:41:30 »
Muistelisin että Tampereen käyttöautolla olisi maksanut ~200 / suutinputkisarja. Ja kaikki viisi putkea sisältyy kahteen sarjaan, eli sarjat 2+3 putkea. Voin muistaa aivan hyvin väärinkin.

 

Proturbo  Autodiagnoosi