RallyBaron  Samppasport

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 107788 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #60 : 07.12.2013, 16:39:38 »
Torstaina teetätin uuden letkun painemittaria varten ja eilen sekä tänään on tullut useampi tunti ihmeteltyä K-jetin toimintaa. Kaksi OP-säädintä löysin, joista molempien kalvo on murtunut kokonaan. Paikallaan olleen purin myös ja putsailun jälkeen sain kalvon männän liikkumaan. Säädin on vaparin letkuilla ilmanputsarin päällä huoltoystävällisesti, kun ei tuonne imusarjan alle viitsi kokoajan vaihdella sitä. Järjestelmäpainetta nostin lisärikalla jo aiemmin 5,5bar:iin ja sulkupaineeksi jää noin 3bar. Ryyppysuutin ei vuoda ja muut suuttimet ovat uusia. Bensalinjat ja alipaineletkut ovat myös uusittu, joten niiltä osin kaiken pitäisi olla kunnossa.

Jostain syystä ohjauspaine huitelee neljän baarin tietämissä, kun sen kylmällä koneella pitäisi olla kaksi tai allekin. :idiot2: Useammalla säätimellä kokeilin, koska niiden yläosathan on samanlaisia? (Turbossa vain ahtorikastus lisänä) Koitin vaikka mitä mutta aina lähes sama tulos. Jos mittarin letkun löysää niin että paine putoaa kahteen, kone meinaa sammua liikaan bensaan. Määränjakajankin pitäsi siis toimia ja olen kokeillut myös toisellakin. Tuntuu kuin säätimen paluupuoli olisi jostain tukossa?

Viikon päästä olisi kisapassitus jolloin auto saisi mielellään olla valmis... Voi ajaa toki noinkin, mutta kylmä- ja ahtorikastus ei toimi.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #61 : 08.12.2013, 14:42:39 »
Kiitokset Kulmamiehelle vinkistä. Oli kaikissa säätimissä se "nappula" jumissa, mitä liikuttaa sitä metallikalvoa. Mittasin kylmänä 2bar, lämpöisenä 3,8bar ja paineen kanssa 2,5bar ohjauspaineeksi. Toivotaan että nyt alkaa toimimaan. Vielä kun saa säätimen omalle paikalleen imusarjan alle niin pääsee koeajolle. Välillä pitää käydä lämmittelemässä, kun tuo bensa on niin kylmää...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #62 : 14.12.2013, 15:00:29 »
Tänään tuli halogrammitarra turvakaareen. Historic-katsastus meni huomautuksitta läpi. Se oli paljon nopeampi toimenpide kuin luulinkaan. Valokuvat pyöränripustuksista, konehuoneesta ja ulkopuolelta, kaarien tarkastus ja useampi kysymys mitä autolle on tehty. Lukkoperää ei saa laittaa mikä vähän harmittaa, mutta talvikisoissa saa käyttää muitakin vanteita kuin Virgoja, kunhan halkaisija säilyy samana.


Sulakerasian vaihdoin erilaiseen niin sai samalla paremman malliset sulakkeet. Alkuperäisosia pitää käyttää kuitenkin, joten rasia on 740:stä.


Pohjapanssari paikoillaan, sivuille tein sinkitystä pellistä suojat ettei mene lunta konehuoneeseen.

Samalla kun auto oli nosturilla jälkikiristin alustan pultteja sekä käänsin keskipakoputkea niin että kolina pohjaan lakkaisi. Bensapumppu pitää vaihtaa, koska mittasin sen tuoton, joka oli huimat 70 l/h! Tuskin tuotto kasvaa riittävästi vaikka jännitettä nostaisi, mittauksen tein pelkällä akkujännitteellä moottori sammutettuna. Normaaliajossa auto on nyt toiminut kuitenkin hyvin sen vähän mitä sillä olen tiellä ajellut. Ensi viikolla on pyöriensuuntaus ja tammikuun ekalla viikolla penkitys- ja säätöaika.

Poissa Proomu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.nummelarallyteam.com
    • Ralli-Proomu
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #63 : 14.12.2013, 15:13:29 »
Talvella ainakin olis hyvä olla vaikka muovista tehty suoja, joka menee panssarin etupäästä etupuskurin alareunaan. Jos tutustuu lumihankeen ilman sitä niin maskin ja syylärin välinen rako on täynnä lunta ja siitähän ei hyvä seuraa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #64 : 14.12.2013, 20:38:32 »
Talvella ainakin olis hyvä olla vaikka muovista tehty suoja, joka menee panssarin etupäästä etupuskurin alareunaan. Jos tutustuu lumihankeen ilman sitä niin maskin ja syylärin välinen rako on täynnä lunta ja siitähän ei hyvä seuraa.
Sellainen täytyypi tehdä, kun tällä todennäköisesti ajetaan pääasiassa talvella. Kerran sulatettiin Escortin konehuonetta monta päivää, kun se täyttyi lumella, joka ensin suli koneen ympäriltä ja sitten jäätyi yhdeksi jääkappaleeksi... Siinä ei ollut nuo sivutkaan silloin ummessa.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3442
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #65 : 15.12.2013, 13:54:38 »
Miksi ei saa lukkoa olla ? Näitähän on saanut aikaanaan lukkoperällä varustettuina tehtaalta.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #66 : 15.12.2013, 14:33:28 »
Miksi ei saa lukkoa olla ? Näitähän on saanut aikaanaan lukkoperällä varustettuina tehtaalta.

Ei ole. Lisävarusteluettelossakin vielä nimenomaan kielletään lukon asentamista Turbo-malleihin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #67 : 15.12.2013, 15:02:44 »
Amerikan pojilla on "Limited Slip Diffrential - All models" ja muistaakseeni Mistakin tuollaisen on kahdesta Turbosta löytänyt?

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3442
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #68 : 15.12.2013, 15:22:12 »
Ei ole. Lisävarusteluettelossakin vielä nimenomaan kielletään lukon asentamista Turbo-malleihin.
Siinä on sitten ollut kyllä järki taas käytössä insinöörillä joka tuon on keksinyt aikanaa.  :idiot2:
Olisi kiva tietää millä verukkeella on asennus kielletty.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #69 : 15.12.2013, 16:51:15 »
Oon kuullut, että se olis ollut liian heikko lukko turboon, mutta tämä on vain kuulopuhetta.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #70 : 15.12.2013, 17:53:58 »
Amerikan pojilla on "Limited Slip Diffrential - All models" ja muistaakseeni Mistakin tuollaisen on kahdesta Turbosta löytänyt?

Itseltä löytyy myös..

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #71 : 15.12.2013, 18:20:42 »
Voi olla turvallisuusajatteluakin, Turbossa kun on vähän neekerimallia enemmän voimaa niin liukkaalla tiellä esim. ohitustilanteessa sutiminen lukkoperällä saattaa yllättää kokemattoman kuskin.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #72 : 15.12.2013, 19:03:23 »
Voi olla turvallisuusajatteluakin, Turbossa kun on vähän neekerimallia enemmän voimaa niin liukkaalla tiellä esim. ohitustilanteessa sutiminen lukkoperällä saattaa yllättää kokemattoman kuskin.

Voin sanoa, että lukottoman sutiessa yhdellä ja sitten yhtäkkiä napatessa kahdella niin tuo tilanne on ihan yläkerran käsissä. Lukottomat pitäis kieltää lailla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #73 : 16.12.2013, 19:11:23 »
En löytänyt faktaa noista lukoista, mutta kesto oli yleisin mielipide miksei Turboihin lukkoja myyty. -90 lisävaruste luettelossa on jo kaksi vaihtoehtoa eri momenteilla, joista jäykempi on tarkoitettu kovempaan ajoon tai kilpailukäyttöön. Alaviitteenä siinäkin on ettei Turbo-versioon.

Nyt on hankittu uusi PA-pumppu ja mokkaratti. Pyöränkulmien säätökin oli tänään mutta löytyi vähän vikaa. Toinen etutolppa oli liikahtanut alapäästään ja camberia oli aika reilusti. Sormi mahtui juuri ja juuri Virgon ja tolpan väliin, olisimpa huomannut aiemmin. Uusi yritys kun saa toisen tolpan vaihdettua.

Maantiellä tuli ilkeästi kylmää jaloille helmakotelon sisältä. Täytyy tehdä peltilätkä turvavyörullan aukkoon ja tutkia tuleeko muualtakin ulkoilmaa. Lämmityslaitteesta tulee kuitenkin tosi mukavasti lämmintä kun takajalkotilan putket on ummessa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #74 : 05.01.2014, 08:47:54 »
Eilen ajelin noin 200km koeajon, kun vein auton Valkeakoskelle penkkiaikaa varten. Autothan on tehty ajamista varten. Pyöränkulmat kohdillaan oli hyvä ajella ja ajoasentokin on hyvä kun ei kuskit puutuneet. Yllätyin kuinka hiljainen se on maantiellä vaikka äänieristeet on poistettu. Ilmeisesti matto ja kattoverhous vaikuttavat ääniin eniten ja ne ovatkin paikoillaan. Muutamat tarratkin on jo liimattuna kylkiin, mutta lisää mahtuisi.

Onko M46:ssa erilaisia nopeusmittarin rattaita? Mittari näytti n. 120km/h, kun trippi ja GPS näyttää 100km/h. Paikallaan oleva vaihteisto on alkujaan ollut B19E:n jatkona. Auton alkuperäinen vaihteisto on tallessa ja siitä saan toisen rattaan, jos on erilainen. Olen luullut että mittari on erilainen, kun asteikkokin on tässä eri.

Jos jollain olisi Jkl-alueella myydä 15" kisa-/treenirenkaita niin laittakaa YV:tä.

 

Samppasport  Futurez