Autoracing  KL-varaosat

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 107914 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #135 : 04.02.2015, 17:22:58 »
ei passaa äänet ja video yhteen. ääni kulkee jälessä

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #136 : 04.02.2015, 18:10:55 »
Lähti muuten tyhjäkäynnilläkin aika rivakasti viivalta  ;D

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #137 : 04.02.2015, 18:43:48 »
ei passaa äänet ja video yhteen. ääni kulkee jälessä
Niimpä näköjään. :( Äkkiä katsottuna noin 13s. Mikähän mahtoi mennä pieleen, oli ensimmäinen lataamani video, enkä pystynyt sitä muokkaamaan/toistamaan tällä tietokoneella. Muutenkaan noista äänistä ei saa oikein selvää, taitaa lämmityslaitteen humina kuulua parhaiten.

Lähti muuten tyhjäkäynnilläkin aika rivakasti viivalta  ;D
Vajaa 2000rpm oli kierroksia, hiekkainen ura auttoi paljon ettei sutinut niin paljoa kuin Pieksämäellä. (tosin tuon videon laitossa meni jotain muutakin pieleen kuin tuo ääni, nopeus.. :D) Pitäisi vaan malttaa ottaa lähdöt varovasti, mutta varsinkin risteyksissä tuppaa unohtumaan. Toisaalta jos ei pärjää, voi aina sanoa ettei lukottomalla vakioautolla pääse kovempaa.  ;)

Mänttä-ralliin 13.-14.2. ilmottauduttiin. Sitä ennen tehdään pikkuhuoltoa, takaa kuuluu jostain välillä kolahdus, apparin ikkuna pitäisi saada toimimaan herkemmin ja öljyjäkin voisi vaihtaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #138 : 14.02.2015, 22:47:44 »
Pahus kun en perjantaina kerennyt jutulle ennen lähtöä, ehdin juuri näkemään että hitto nyt ne on lähössä reitille... Aika varmanpäälle taisitte tulla mitä nelosella kävin risteyksessä menoa kahtelemassa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #139 : 14.02.2015, 23:05:51 »
Pahus kun en perjantaina kerennyt jutulle ennen lähtöä, ehdin juuri näkemään että hitto nyt ne on lähössä reitille... Aika varmanpäälle taisitte tulla mitä nelosella kävin risteyksessä menoa kahtelemassa?
Joo, ei otettu turhia riskejä. Risteykset tulee muutenkin ajettua hiljakseen kun tämä tahtoo tykätä sutimisesta pienillä vaihteilla.

Perjantaina ajettiin tosiaan pimeässä kaksi pätkää aika varovaisesti. Tiet olivat mahtavassa kunnossa, kun olisi uskaltanut ajaa nyppyjen yli lujempaa. Toisaalta olisikin ollut turha hölmöillä, koska nyt luokkatuloksista ei ollut mahdollisuutta itsellä ajaa Escorttin kanssa.  Lauantaiaamu sujuikin jo paljon paremmin, päästiin kuviin ja videollekin jopa kahteen kertaan:
https://www.youtube.com/watch?v=Qh-YaGhzc6k
http://mla.kuvat.fi/kuvat/Kuvat+2015/14.2+M%C3%A4ntt%C3%A4+200-Ajo/EK+3/
Huoltotauon jälkeen vauhti vähän tästä yrityksestä hidastui, mutta ainakin kalusto säilyi ehjänä ensi viikonlopun harrasteralliin ja kuljettajaparilla oli hauskaa koko matkan ajan. Sijoitus taisi olla 24. -70:stä historicista ja paras pätkä sijoitus 18. Huomasin että kisassa oli myös toinen turbo mukana (viriluokassa, A-ryhmäläinen??) jolle hävisin n.8sek.

Viime viikonloppuna tein pikkuremonttia vaihtamalla takaylätukivarsien puslat ja vaihteiston kannakekumin. Parasta näköjään käyttää käytettyjä orkkisosia kuin tarvikkeita, jos osassa on kumia. Loikkarin öljypohja kolisi vaihteistonpalkkiin ja iskarin ylätuet eteen pitäisi vielä myös vaihtaa, vaikka nekin on jo kerran uusittu. Muuten auto oli "edellisen kisan jäljiltä kunnossa."

Perjantaina oli tullut matkahuoltoon tiheämpi välitys eräältä foorumilaiselta. Akulle täytyy tehdä kaksi metallipantaa, koska niistä huomautettiin katsastuksessa. Kiinnitys oli kuitenkin ihan sääntöjen mukainen, koska akku on myös alkuperäisellä kiinnikkeellä kiinni. Näiden lisäksi jos vielä korjaisi toimimattoman tihkuasennon pyyhkiöistä ennen ensi viikonloppua.

Poissa Tepi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #140 : 15.02.2015, 19:33:56 »
Pahus kun en perjantaina kerennyt jutulle ennen lähtöä, ehdin juuri näkemään että hitto nyt ne on lähössä reitille... Aika varmanpäälle taisitte tulla mitä nelosella kävin risteyksessä menoa kahtelemassa?
Viivyttikö toisen Volvon huoltoukot? Kiitokset vielä yösijan järjestämisestä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #141 : 17.02.2015, 19:41:22 »
Nyt on akku metallipannoilla kiinni ja tihkukin alkoi toimimaan pyyhkijänmoottorin vaihdolla. Maanantaina purin myös taka-akselin irti välityksen vaihtoa varten. No sittempä tuli pikku ongelma sanan varsinaisessa merkityksessä. Eli perä on joskus vaihtunut toiseen ja jouduin tänä iltana purkamaan tuolta kuusen alta toisen akselin, jotta uusi välitys sopisi paikalleen. Puolet kauemmin meni aikaa, kun oli pultit hieman kovassa. Lopulta piti katkoa pultteja agregaatin ja rälläkän avustuksella.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #142 : 19.02.2015, 20:26:18 »
Tänään laitoin taka-akselin Volvoon takaisin paikoilleen. Normaalista poiketen nyt jäi vielä viimeisellekin illalle tekemistä, kun hallilla ei ollut kuin yksi käsijarrun säätöpala. Samalla vaihdoin kaikki loput puslat mitkä oli vielä vanhoja uusiin ja täytin niiden ilmaraot possumassalla. Asensin myös öljynlauhdittemelle pienen puhaltimen tietokoneesta, koska AT:lle pysähtyessä öljylämmöt nousee helposti 140´C ja ehkä jopa yli? Siirtymillä mittari on näyttänyt noin 80´C.

Aika hyvän kuvan löysin netistä:

http://anwwful.kuvat.fi/kuvat/2015/XXXXI%20M%C3%A4ntt%C3%A4%20200-Ajo,%20M%C3%A4ntt%C3%A4-Vilppula%2014.2.15/DLL_4824.jpg

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #143 : 22.02.2015, 19:33:54 »
Lauantaina ajettiin Pohjoisjärvi harrastesprint, tai -ralli, koska ajat laskettiin yhteen. Taisi olla talven viimeinen kisa.. Olisi pitänyt hankkia tuo 4.88 välitys jo paljon aiemmin, on kuin eri autolla ajaisi. Nyt jaksaa kolmosellakin lähteä paremmin kiihtymään, kun vaihdevälit vähän lyhenivät. Pätkä oli haastava monine tiukkine mutkineen, mutta itse tykkäsin, eikä auton suorituskyky ole niin olennaista tälläisellä tiellä. Toinen kierros tuli ajettua vähän liiankin reippaasti ja vitospisteen kivi pääsi vähän yllättämään. No, loppujen lopuksi sain kakkospystin kotia viemisiksi ja saatiin ajaa koko rahalla. Toivottavasti nyt onnistui videon laitto paremmin(kesti varmaan 3h), huomaa kartturin kommentit maalin jälkeen (joka vaihtui edellisiltana työkiireiden vuoksi, ei tainnut olla suuria odotuksia vakioauton suhteen ;)):
https://www.youtube.com/watch?v=ZvmNEQ4uzZw&feature=youtu.be

Laitan toisenkin lenkin videon, kunhan tämä tietokoneeksi kutsuttu vekotin sen saa ladattua..

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #144 : 22.02.2015, 19:57:02 »
Ei näy. Sannoo että yksityinen video.  :-\
Volvo 240 -92

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #145 : 22.02.2015, 21:39:37 »
Ei näy. Sannoo että yksityinen video.  :-\
Pelti uskoo vasaraa, mutta tietokoneelle sitä ei voi edes koittaa..
Jokohan nyt? Toinen kierros:
https://www.youtube.com/watch?v=8c4ndM5rBWA'

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #146 : 23.02.2015, 00:18:39 »
no nyt näkyy :)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #147 : 24.02.2015, 18:25:24 »
Olikos tosta öljynjäähdyttimelle asennetusta puhaltimesta mitään käytännön hyötyä ?
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #148 : 24.02.2015, 19:44:20 »
Olikos tosta öljynjäähdyttimelle asennetusta puhaltimesta mitään käytännön hyötyä ?
Eihän se kovin tehokas ole, mutta ei mennyt kuitenkaan öljynlämpömittarikaan enään tappiin. Pätkä oli tosin lyhyt, joten voi olla ettei ehtinyt muutenkaan lämmetä niin paljoa, mutta toisaalta keskinopeus pysyi pienenä ja oli nollakeli. Voisin laittaa vielä toisenkin, kun leveyden puolesta käy hyvin, eikä vie virtaa juuri mitään. Kytkin sen lisävalojen johtoihin jotta saa päälle ja pois, mutta täytyy vielä muuttaa siten että saa myös AT:lle pysähtyessä päälle ilmankin lisävaloja.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #149 : 02.03.2015, 14:48:58 »
Sain tosi hyvän kuvasarjan toiselta kierrokselta Jukojärveltä. Suuret kiitokset Kuvaajalle! :hello:
Tässä parhaat, en ihan kaikkia laittanut:










Ja vielä maalimutka, toivottavasti kukaan ei kastunut pahasti:


Auto on nyt seisonnassa odottamassa parempia kelejä, kiitokset tukijoille ja huollossa olleille kuluneesta talvesta!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron