Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 107939 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #120 : 01.10.2014, 17:46:52 »
Samantuntuinen jarrupoljin täälläkin. En ole syytä löytänyt mutta epäilen pääsylinteriä, ja missä vaiheessa pääsylkyn täyttöaukot menee umpeen. Jos pääsylinterin männän toimialue on liian syvällä niin pääsylinteri imee satulan mäntiä takasinpäin kunnes se korvausreikä aukeaa.

Samaa ongelmaa oli vanhassa 244:ssa, vikaa oli sekä pääsylinterissä (tiiviste rikki) sekä jakotukin o-rengas ei ollut enää tiivein mahdollinen. Suosittelen kyllä lämpimästi tarkistamaan molemmat, sekä uusimaan tiivistettä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #121 : 01.10.2014, 18:55:20 »
Kahdella uudella biiltemalaisella kokeiltu ja samanlaiset. Sitä jakotukin tiivistettä epäilin itsekin joten purin, tein kierteet ja liimasin pultin pätkän keskelle. Vikavalotoiminta poistuu, mutta niin myös yksi vikamahdollisuus. Tämän tein jo ennen toista pääsylinteriä. Täytyypi purkaa pääsylinteri ja tarkastaa/verrata alkuperäiseen sitä sylinterin vapaareikää.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #122 : 06.10.2014, 20:36:59 »
Lauantaina kävin ajamassa sprintin Laukaalla. "Uusien" renkaiden kulutuskesto ei ollut kovin hyvä, mutta hiekkamontun osuudella ihan OK pito. Aikalailla meni liukastellen vaikka toiselle kierrokselle vaihdettiin taakse toiset renkaat. Lukottomuus aiheutti ongelmia etenkin takaviistoristeyksessä, mihin jäin melkein paikalleen sutimaan.

Tuolta löysin yhden kuvan:

http://www.mediaguru.fi/galleria/laukaa2014.php

Jos joku muukin otti kuvia niin laittakaahan viestiä.

Purin sen toisen tarvikepääsylinterin, eikä näkynyt mitään vikaa. Koneistusjälki tosin melko karkeaa männissä. Alta millin liikkeellä menee se pikkureikä säiliöön tukkoon, eli heti lähtee männätkin liikkeelle. Johtuuko sitten tiivisteiden laadusta ettei ota kunnolla "uutta täyttöä". Täytyy kunnostaa alkuperäinen. 

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #123 : 12.10.2014, 16:01:18 »
Pari kuvaa vielä viime kisasta. Kiitokset kuvaajalle.



Viikonlopun aikaan vaihdoin alkuperäisen pääsylinterin. Lisäksi vaihdoin taakse toiset paineventtiilit. Nyt paremmat jarrut kuin aikasemmin, mutta edelleen jarrupalat "löystyy" satuloissa.
Muillekin tiedoksi, niin sylintereissä on eri halkaisija niinpäin että  biilteeman sylinteriin ei mahdu aten sisukset. Muuten päämitat samat, mutta tiivistekumien profiili on erilainen.

Pohjan massauksen paikkasin tänään ja helmoihin laitoin uuden kumimassan. Vaikka ei ajettu kuin pari sorakisaa lähes kaikki pohjan kantit ym. puhtaalla pellillä pintaruosteessa. Kaitpa tuo massaus on laiskalle parempi kuin maalattu pohja, niin ei tarvitse joka syksy koko pohjaa käydä läpi.

Vielä maantiekatsastus ja talliin odottamaan ensi talven kisoja. Kiitokset kaikille tukijoille ja yhteistyökumppaneille vuodesta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #124 : 12.10.2014, 17:28:46 »
Ihan näin yleisestä mielenkiinnosta; kestikö rata Laukaassa kuinka hyvin? Meinaan vaan, että silloin kun tuon soramontun läpi ensimmäistä kertaa sprinttiä ajettiin, meni rata niin törkeelle kynnökselle, ettei seuraavana vuonna lähdetty niihin kapinoihin ollenkaan.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #125 : 12.10.2014, 18:21:00 »
Ihan näin yleisestä mielenkiinnosta; kestikö rata Laukaassa kuinka hyvin? Meinaan vaan, että silloin kun tuon soramontun läpi ensimmäistä kertaa sprinttiä ajettiin, meni rata niin törkeelle kynnökselle, ettei seuraavana vuonna lähdetty niihin kapinoihin ollenkaan.
On se parantunut vuosien mittaan, ajettu karkeampaa tavaraa mm. maalipään metsäosuudelle. Itsekin junioriluokassa niitä monttuja olen kierrellyt. Hisset kun menee ensin niin oli vielä toisella kierroksella ihan OK. Loppupään kuskeille menee kyllä paikoin huonoksi.
Tuolla hyviä kuvia kun montulta poistutaan. Olin siinä itsekin katsomassa toisella kierroksella ja aika korkealla kävi takapyörät joillain autoilla. Nyt kahtena vuonna ajettu eripäin kuin alkujaan.
http://jpleinonen.kuvat.fi/kuvat/Motorsport/2014/6.+Kattasorasprint,+Laukaa+4.10.2014/

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #126 : 12.10.2014, 18:47:32 »
Itselläkin on kyseinen jarru ongelma ollut. Satulat ympäriisä oli uutta (biltema) vaihdoin pääsylinterin (ad:ta ostin, merkkiä en muista) poljin painui meleko pohjaan, vaikka ilmasi parikertaa oikeessa järjestyksessa. Sitten vaihdoin tehostimen tuli kovat jarrut takaisin


Menevän näköinen classikko  O0
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #127 : 20.01.2015, 08:35:04 »
Tämäkin on herätetty sunnuntaina uuteen vuoteen. Pientä remonttiakin on tehty. Luulin että paisarin korkki on rikki kun ylävesiletku meni kurttuun, mutta muut eivät menneet? Letku tuntui kummalliselta, joten vaihdoin tilalle toisen. Katkaisin vanhan letkun ja sisäpinnalta näkyivät kankaat, onneksi ei kisassa särkynyt!
Toivakassa alkanut pakoputken pärinä häiritsi myös. Keskivaimentajasta oli sisukset "räjähtäneet" (puolan johto irtosi siellä kisassa), joten hitsasin vaimentajan sisään suoran putken. Operaatio ei vaikuttanut ääniin, joten tein saman takavaimentajalle. Jospa alkaisi sen verran lähtemään ääntä, ettei yleisö enää kävele tiellä, niinkuin viime talvena. Silti paljon hiljaisempi kuin kilpurit yleensä, eniten muuttui ääni tyhjäkäynnillä .

Tarkoitus on lähteä käymään ensi sunnuntaina Pieksämäellä. Voi olla että eka kertaa Akk:n kisoissa mahdollisuus ajaa luokkavoitosta, kun luokkaan ei muita ilmottautunut. On myös ilmottauduttu kahden viikon päästä ajettavaan Laukaan Peurunkaralliin. Sitä ennen täytyy laittaa paremmat lisävalot tai yrittää lisätä toiset kaukovalot keulaan.

Poissa RKK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #128 : 20.01.2015, 15:46:20 »
Luokittain vaaditaan vähintään 3 kilpailijaa, muuten luokat voidaan yhdistää. kilpailun sivuilta luettu.
Masensinko?  :)
No kisoissa nähdään nro: 68 Volvo 240

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #129 : 20.01.2015, 16:29:55 »
Luokittain vaaditaan vähintään 3 kilpailijaa, muuten luokat voidaan yhdistää. kilpailun sivuilta luettu.
Masensinko?  :)
No kisoissa nähdään nro: 68 Volvo 240
Siksi kirjoitinkin "voi olla mahdollisuus". Oma lähtönumero on 4, ekalla kierroksella voi olla liukasta, joten ajelen omaan tahtiin. Siellä nähdään.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #130 : 26.01.2015, 18:21:57 »
Eipä niitä luokkia yhdistetty:

Isän ottamat kuvat vähän tärähti. Liimasin kylkiin bilteeman ralliraidat, niin sain kesän naarmuja ja kiveniskemiä vähän piiloon. Pitäisi maalata kuskinovet joskus uudestaan, mutta kelpaa nyt noin. Meinasi olla liikkeellelähtö vaikeaa jäädytetyllä radalla yksivetoisella autolla, kun 1700rpm:kin tuntui olevan liikaa.

Ensi lauantaiksi pitääpi parannella lisävaloja jotenkin. Lähtönumero on 154 Laukaaseen ja kaverit lähtee heti perään Amazonilla.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #131 : 26.01.2015, 21:13:44 »
Kunpa saisit sen lukon laitettua tai paremminkin kelpaamaan herroille..
Täytyy katsoa jos pääsis ihan tienvarteen seuraamaan menoa tuonne Laukaaseen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #132 : 26.01.2015, 21:44:51 »
Kunpa saisit sen lukon laitettua tai paremminkin kelpaamaan herroille..
Täytyy katsoa jos pääsis ihan tienvarteen seuraamaan menoa tuonne Laukaaseen.
Kyllä sitä lukottomuutta harmiteltiin meillä katsastajien puolella jo vuosi sitten Jämsässä ja mietittiin kaikki mahdolliset ja mahdottomat vaihtoehdot millä lukko saataisi hyväksyttyä. Valitettavasti ei moista keksitty... Aikakauden säännöt on aikakauden säännöt eikä sille mahda mitään kun ei ole luokiteltu...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #133 : 01.02.2015, 09:43:40 »
Eilen ajeltiin Peurunka-Ralli. Oli vähän erilainen kisapäivä, olimme sopineet kavereiden kanssa yhteishuollon. Kumpikin vei auton ajamalla kisapaikalle(40km) ja kävimme huoltoautolla ilmottautumassa ja syömässä porukalla. Katsastus alkoi meidän osalta klo 13, joten kiirettä ei aamulla ollut. Ajoimmekin Jkl:n kautta, tankkasimme ja ostimme laturin hihnat varalle.

Ek1
Ykkönen oli osittain tuttu ennestään ja lähdimme sprinttityyyliin alusta asti parasta mahdollista vauhtia, toki mielessä että kotia pitää päästä ajamalla. Pätkä oli jo pahasti urilla eikä Volvo ihan mahtunut niihin, vaan tempoi edestakaisin. Pari kertaa käytiin uran ulkopuolellakin, mutta onneksi tie riitti. Sijoitus oli historiccien 4:s ja "tallitoveriin" 19,4s  johto.

Ek2
Seuraavaksi Lankamaa ja 27,6km. Tie oli paremmassa kunnossa, mutta itselle vähän huonommin muistissa. Sijoitus pysyi samana, mutta pojat kiristivät eron Amazonilla 2,7 sekuntiin. Kakkosen jälkeen oli huoltotauko, jossa mm. pudotettiin rengaspaineita. Mitään sen isompia toimia ei tarvinnut tehdä.

Ek3
Kolmas pätkä ajettiin "kahteen kertaan pimeään", eli itselle täysin vieras tie ja pimeä ajankohta. Onneksi kartturi muisti pätkän kiristyvän vasurin, vaikka se meinasikin tulla silmille. Keskeyttäneitä oli pätkän varrella useampia. Amazonin kohtaloksi oli koitunut urasta poistuminen omassa paikassa. Oma sijoitus nousi kolmanneksi.

Ek4
Viimeisellä pätkällä oli mittaa 20,1km, mutta lumisade huononti näkyvyyttä. Pahimmillaan ei nähnyt kuin reilut 50m ja lyhyillä valoilla näki parhaiten. Onneksi huollossa teipattiin toiset lisävalot puolivaloiksi. Keskeyttäneitä oli jälleen ja maalissa porukka tuli kertomaan että juodumme jäämään odottamaan palkintojenjakoa. Sijoitus oli 2:s historic-luokassa 10:stä lähteneestä ja tyytyväinen olin ajamalla saatuun palkintoon! Pääsimmepä kättelemään Hirvosen Mikkoa joka oli 0-autokeikan jälkeen jakamassa palkintoja.

Sitten siviilipyörät alle, teippiruksit numeroiden päälle ja nokka kohti kotia. Amazon oli jo ehtinyt lähtemään aikaisemmin. Jos jollakin tätä lukevalla on jäänyt kuvia muistikortille, niin mielelläni näkisin niitä. Kiitokset kaikille huollossa olleille ja tukijoille.

Tuolta löysin pari kuvaa missä ainakin näkyy parannetut lisävalot. "Tallikaveri" ajoi peräkkäisellä lähtönumerolla.
http://mla.kuvat.fi/kuvat/Kuvat+2015/31.1+Peurunkaralli/IMG_1309.jpg

Muutama pikkukorjaus ja sitähän voisi vielä ilmottautua Mänttä-ralliin.

Kunpa saisit sen lukon laitettua tai paremminkin kelpaamaan herroille..
Täytyy katsoa jos pääsis ihan tienvarteen seuraamaan menoa tuonne Laukaaseen.
Paikaltaan kun pääsee liikkeelle niin rallissa pärjää ilman lukkoa, mutta yllättävistä tilanteista saattaa todellakin tulla yllättäviä :facepalm: Tiheämpi välitys parantaisi autoa muuten, mutta sutimista se taas ei todennäköisesti vähennä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #134 : 02.02.2015, 19:28:54 »
Ammattikuvaajan ottamia kuvia:


Sieltähän lentää lumi, eikä edes jarruvalot pala! (Liian monesti nimittäin tulee jarrua painettua)

Kartturi kuvasi kaksi pätkää ja onnistui kuulema ihan hyvin. Jos osaan niin laitan huomenna videon tänne, kunhan näen sen itse.

Siinä on ykköspätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=0UapvR5JnmM

 

Elekma  Autoracing