Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 328313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #330 : 05.07.2013, 12:45:58 »
En ois kyl heti uskonu, että enkeit kävis volvoon, mutta nehän käy ihan pirun hyvin. :)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #331 : 11.07.2013, 00:19:30 »
En ois kyl heti uskonu, että enkeit kävis volvoon, mutta nehän käy ihan pirun hyvin. :)

Kyllähän nuo ihan kivasti sopii.. Saa nähdä miltä näyttää sitten kun on gummid päällä ja auto tassuillaan.

Tänään kävin ostamassa Rally-racesta etujouset. Elikkäs etujouset on 9x550lbs (eurooppalaisittain 228mm & 96kg/cm). Spaxin apujouset kaveriksi ja holkit.



Tolppiin istuu ihan kivasti.



Ja ei menny kaikki mittaus ja suunnittelu jousien pituuksien ja vanteiden offsetin kanssa pieleen. Hyvin mahtuu  :o



Teinpä vielä tollasen komian kollaasin noista etutolppien vaiheista:



Niputtelin siinä molemmat tolpat kanssa ja laitoin paikoilleen. Tulevaa pakosarjaa tuli vähän soviteltua..





Vähän on suttuista kuvaa mutta eiköhän tuosta jotain suuntaa-antavaa nää. Elikkäs pakosarjan on Faabio tehnyt aikoinaan itsellensä, mutta sillä moottorisuunnitelmat muuttui ja tämä jäi käyttämättä. Elikkäs tämä tulee nytten varmaan meikäläisen käyttöön. Laippoja tossa joutuu vähän oikasta koska laipat ei ole ollut jigissä kun pakosarja on hitsattu (tigillä) läjään. Hukkaportin lähdöt pitäisi myös tehdä.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #332 : 11.07.2013, 17:50:44 »
Minkäs kokoisesta putkesta tuo pakosarja on tehty?
Täällä seuraillaan mielenkiinnolla projektin etenemistä :pomo:
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #333 : 14.07.2013, 13:45:17 »
Minkäs kokoisesta putkesta tuo pakosarja on tehty?
Täällä seuraillaan mielenkiinnolla projektin etenemistä :pomo:

Muistaakseni toi oli ihan peruskauraa, eli 42mm ulkohalkasijalla. Eli sisähalkasijalta jotain 37-38mm..

Eilen kävin hakemassa painelaakerin (Sachs) ja vähän muita tarpeita. Kasasin sitten varaosakoneeseen vauhtiksen,kytkimen ja laatikon. Eli tarkoitus olisi lähipäivinä nostaa tuo paketti keulille niin pääsee ottamaan mitat/tekemään seuraavat asiat:

-Vaihdelaatikon kannatinpalkin muokkaus
-Moottorin kannakkeiden mahdollinen muokkaus
-Mittaamaan kuinka paksut kannatinkumit tarvitsee laatikolle
-Työsylinterin muokkausta varten mittaukset
-Mitat vaihdekeppitelineelle/vaihteensiirrolle
-Pakosarjan sovitus/hukkaportin lähtöjen teko
-Mitta kytkimen työsylinterin ja pääsylinterin väliselle letkulle
-Kardaanin sovitus

On tää kyllä sellasta ainaista mittaamista/sovittamista/muokkausta/selvittämistä  :2funny: Mutta se tästä hommasta tekeekin ehkä mielenkiintosta kun mitään ei saa oikeen suoraan ostettua (bolt on).. Työsylinteristä tuli otettua vähän mittoja ja tollaisenaan sen liikerata on n.25mm. Mutta jos ja kun haluaa koko työsylinterin liikeradan käyttöön niin tankoa pitää pidentää n.13-14mm. Tosin tollasenaankin levy vapautuisi jo kokonaan..? Kokemuksia?

Siinä paketti läjässä:


Tohon anturinpaikalle pitäis kehitellä joku "sokea tulppa" niin ei mene skeida sisään:


Jatketaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #334 : 17.07.2013, 02:28:37 »
Tosiaan myin edelliset eturenkaat kaverille (Falken FK453 215/45) ja tilasin täysin samanlaiset mutta 225 levyset. Nämä pitäisi istua vanteelle nätisti ja halkasija on n.1mm tarkkuudella sama kun takarenkaassa. Ja nämä uudet eturenkaat saapui eilen.  8)

Tänään käytiin Faabion kanssa pakosarjan kimppuun. Eli tosiaan kanteentuleva laippa on ihan ok, ja siihen riittää pienoinen viimeistelysnurraus. Turbon laippa olikin sitten aika he*lvetin kiero  ::)..

..Joten päädyttiin vaihtamaan se kokonaan. Luultavasti helpompi ja nopeampi homma kuin yrittää suoristaa vanhaa.


Olihan tuo vanha "aavistuksen" kiero  :tickedoff:


Muutenhan kollektori on tosijees. Laippa vaan ottanut lämmöstä itteensä kun ei ole ollut jigissä sillon kun Faabio tuon on aikanaan hitsannut läjään (joskus abaut 2010?)


Sitten rupeskin hiukomaan ja piti keskeyttää hommat ja lähteä paikalliseen kultaseenkaareen  :2funny:


Ja mestari kahvan ääreen.. Nyt ei pitäis vedellä kun on pakopesä tiukattu laippaan ja sitä ei poistettu ennenkun oli rauhassa sarja jäähtynyt. Ja muutenkin tuo on 2mm paksumpaa kamaa kuin edellinen




Sitten ois luvassa vielä pakosarjalle hukkaportin lähtöjen teko sekä pientä siistimistä. Ja downpipen muokkausta.. Jatkuu..

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #335 : 17.07.2013, 10:08:21 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Asiallisen näköistä saumaa. Joko Fabbi on kokeilut juottaa halkaistua oluttölkkiä takaisin tiiviiksi? :)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #336 : 17.07.2013, 10:43:18 »
Näppärän näkönen pakosarja, jokos noita saa kohta tilaustyönä?  ;)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #337 : 18.07.2013, 02:38:19 »
Näppärän näkönen pakosarja, jokos noita saa kohta tilaustyönä?  ;)

Nooh katsotaan minkänäköinen tästä pakopuolesta tulee kun on valmis  ;) Tarkoitus olisi tehdä hieman massastapoikkeavaa..

Tänään kävin hakemassa ETRA :sta kumityynyt moottorinkannakeita ajatellen. Ovat jonkunverran vakioita matalemmat ja jäykemmät. Teollisuuskäyttöön tehty joten pitäisi kestää ihan ok. Ja ei maksanut kuin ~21e /kpl. Kävin myös vaihtamassa Motonetissä aikaisemmin ostamani kardaanin tukilaakerin ja kumin oikean kokoisiin (ostin vahingossa ekalla kerralla ohuen kartaanin tarpeet). Laatu on "todella vakuuttavaa" ProfessionalPartSweden. Saa nähdä käykö legendaariset "up in the ass of timo" vai pysyykö jortaani ruodussa. Oisi voinu olla fiksumpi hakea nuo siniseltä jos niitä vielä saa. Onko jollain hintaa tiedossa?



Vielä noihin kumityynyihin palatakseni niin tuolta haen varmaan sitten laatikon kannatinkumit kanssa. Noita on eri halkasijoilla ja paksuuksia on 20->50mm (5mm välein). Ja löytyy pinnapultilla ja myös sisäisellä kierteellä olevia.. Tuolta löytyi myös silloin aikaisemmin coolerin kiinnitykseen sopivat tyynyt..

Autoa vähän pakkailin myös tänään valmiiksi..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa VoLLe_91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #338 : 18.07.2013, 15:40:44 »
En tiedä onko saman hintanen ku 945, mut siihen ois maksanu 190€ sinisel.. Tukikumi pelkästään. Laakeri oli 40€
« Viimeksi muokattu: 18.07.2013, 15:42:53 kirjoittanut VoLLe_91 »
volvo 945 turbo -96
Showroom

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #339 : 19.07.2013, 00:13:33 »
Virittäjä itse bongattu tänään. Saitkos sopivat mutterit?? (Sori kun ei ehtinyt enempää vaihtaa kuulumisia, oli hieman häsellystä koko päivä)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #340 : 19.07.2013, 12:24:14 »
Virittäjä itse bongattu tänään. Saitkos sopivat mutterit?? (Sori kun ei ehtinyt enempää vaihtaa kuulumisia, oli hieman häsellystä koko päivä)

Löyty joo jonkunnäköistä. Se matalin oli loppu mutta löyty malli joka sopii takaspacereiden kanssa ainakin. Takaspaceri kun on 8mm paksummat.. Eli otin 10kpl niitä varuiksi kun en ollut varma saanko eteen sopimaan..

Muuten eiliseltä vähän hyviä ja huonoja uutisia.. Aloitellaan vaikka hyvillä. Eli renkaat on nyt vanteilla ja rengaskoot osu kivasti ja setti sopii autoon ihan jeba! Takavannetta (vanne tulee lopullisesti vielä n.4-5mm ulommaksi koska akseli ei ole nyt ihan keskellä autoa kun ei ole panhardilla säädetty):







Etupäätä.. Näissä kuvissa camber säätö on ylhäältä tapissa eli camberia on arviolta 2,5-3astetta. Korkeuden puolesta sen verran että tuosta korosta on vielä n. 2cm ennenkuin rupeaa nojaamaan pohjaanlyöntikumeihin. Ajokorkeus tulee olemaan niin että sisäänjoustovaraa jää n. 4-5cm +pohjaanlyöntikumien joustama matka (siellä on täysmittaiset kumit iskareissa)





Ja näissä seuraavissa kuvissa on camber säätö pienemmällä eli camberia on n.1aste?





Ja tuossa hieman kokonaiskuvaa tänhetkisestä tilanteesta



Sitten niihin huonompiin uutisiin. Eli löin kaupat lukkoon n.2vk sitten aidosta, todella vähän käytetystä Precision 46mm hukkaportista.. No vajaan 2viikon odotus palkittiin eilen..  :nälkä:





..Paketti auki.. V*ttu!  :tickedoff: Se on 39mm malli.. Eli pienin malli, joka on pultattavalla laippakiinnityksellä.. Ei vituta. Nimenomaan 46mm mallista tehtiin kauppaa joka on v-band kiinnikkeillä.. Ei ole tuo oikeen koonsa, ja kiinnityksensä puolesta mun käyttöön mikään paras mahdollinen. Ja tuo on uutena n.100e halvempikin kuin em. 46mm..  :facepalm: :knuppel2:



No myyjä ei kuulemma ollut tietoinen siitä ettei olekkaan 46mm malli.. Ehkä vähän paremmin voisi perehtyä siihen mitä omistaa/myy.. Prkl että sapettaa. Ajattelin että pääsisi "vihdoinkin" tekemään niitä hukkaportin lähtöjä jne jne.. No lupasi kumminkin palauttaa rahat.. Toivonmukaan näin myös käy. Ei auta muuta kun ryhtyä taas hukkaportin metsästykseen.. Uusi 46mm Precision tekisi mieli tilata mutta ne maksaa hunajaa.. Myös Tial MVR 44mm tai Turbosmart kiinnostaisi jos uutta rupean tilailemaan.. Ikävä takaisku taas vaihteeksi. Ei oikein yksityiseltä puolelta löydy noita aitoja laatuportteja myytävänä kovin usein.

Näillä mennään taas. Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä..




« Viimeksi muokattu: 19.07.2013, 12:27:23 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #341 : 19.07.2013, 13:44:11 »
Tuommonen touhu se on kyllä ihan hanurista! Itsekin petyin ku tilattujen spacereiden piti olla keskittävät eikä pitänyt olla tarvetta lyhentää navan pinnapultteja..

Mutta hyvältä näyttää tämä projekti!  S*
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #342 : 19.07.2013, 13:59:28 »
Vanteet on hyvännäköiset ja renkaatkin juuri oikean kokoiset niille 8)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #343 : 19.07.2013, 18:35:26 »
Tästä tulee hieno! Mukava seurata tätä ku etenee kovaa tahtia ja päivitetään aina kuvien kera. ELK
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #344 : 24.07.2013, 17:05:08 »
Minkäskokoiset noi kumityynyt tarkalleen on?
Tosi hyvin istuu noi vanteet!
Tässähän tuntee itsensä ihan laiskaksi kun oma projekti ei etene samaan tahtiin :D
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

 

KL-varaosat  Race.fi