Autoracing  KL-varaosat

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15783 Vastauksia
  • 3297067 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jarru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • Bang your head
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10125 : 12.06.2016, 19:47:42 »
Autossasi on ilmeisesti hydraulinen hihnankiristin, ainakin moottorin sarjanumeron perusteella? Eli silloin tuo 148 hampainen olisi oikea hihna.

Kiitos vinkistä! Tämä tosiaan selvisi kun purin hieman autoa ja katsoin minkälainen kiristin siellä möllöttää. Ei ole hydraulista vaan mekaaninenhan se siellä. Selkeesti 142 -hampaista tarjotaan tuolla kiristimellä. Ei muuta kun tilaamaan ja hommiin!
V70 mkII D5 -05, V70 mkI  2.4T R-look -00, Bandit 1200 -06

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10126 : 12.06.2016, 20:03:13 »
Tuntuu välillä olevan vähän arpapeliä noiden latureiden kanssa, etenkin jos on uusi halpatuotanto, tai kunnostettu.
Omassa oli aikanaan joku merkitön laturi, ja se ei pelittänyt oikein koskaan kunnolla, ja loppujen lopuksi siitä kuori kollektorin kuparit.

Sen jälkeen hommasin foorumin kautta, käytetyn jo kerran tehdaskunnostetun Boschin, niin sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa nyt noin 2 vuoden aikana.

Jos meinaa kunnostetun laittaa, niin sama homma kuin starttimoottorin kanssa, että mielellään suoraan Bosch niin saa ainakin minimoitua mahdolliset toimintahäiriöt.

Työn puolesta kun tulee välillä otettua takuuaikana vastaan kunnostettuja laitteita, niin aika monesti yhteisenä nimittäjänä on, että ne eivät ole Boschin kunnostamia.
Esimerkki: Laturi joka on alunperin ollut Boschin tekele, mutta kunnostettu muualla.

Aika isoja eroja löytyy, jos vaikka tutkii käytettyjen vaihtokomponenttien laatua, joka on sitten suoraan verrannollinen niiden kestoon.
Eiväthän ne kaikki tietenkään ole susia, mutta sitten harmittaa kun sellainen osuu kohdalle.

-------------

Noista jarruista vielä, niin milloin jarrunesteet on viimeksi vaihdettu kokonaisuudessaan?

Tuli vaan siitäkin mieleen, kun pitäisi omaan tehdä, kun poljintuntuma on välillä pehmeä.

Itsellä ei ole palojen lasittuneisuuden kanssa ollut ainakaan edessä ongelmia (vaikka onkin reilu 100 tkm paloilla + levyillä takana), kun olen ottanut tavaksi tehdä pari kertaa viikossa muutaman kunnon jarrutuksen tyhjällä tienpätkällä.

Itse kun tulee ajettua paljon matkaa, ja myös kaupunki-/nurkka-ajoa, niin ei tule yleensä painettua jarrupoljinta paljoa puolenvälin yli (paitsi tietenkin risteyksissä ja liikennevaloissa, koska automaagi), niin olen katsonut parhaaksi vetää kunnon jarrutukset sitten muuten. 


Itselläkin on käsijarruremppa vielä tälle vuodelle tiedossa, kun viime leimalla oli heittoa se sallitut 70%,
ja muuta en leimalle laittanut käsijarrusta silloin, kuin vaijerin pitimen korjausosan...

Uudet käsijarrukengät ja asennussarja ovatkin olleet valmiina jo hyvän aikaa, mutta olen alkanut miettimään, että laittaisi kengiksi ihan jotain muuta kuin ne All Brake Systemsin tarvikkeet.
Nimittäin se kulutuspinta on aika huonolaatuinen niissä...



Laturiin löytyy joku järkevä ratkaisu myöhemmin.

Jarruneste vaihtui keväällä.

Omasta on takaa  jarrut lopussa ja se aiheuttaa huonoa tuntumaa jarruissa, varmaan sama kummittelee siellä.
AD:ltä hankin jarrukengät aikoinaan ja ohut kitkapinta niissäkin, ehkä 3mm.
Katsastuksesta on mennyt aina läpi.


Kun saat uudet jarrulevyt käsiisi,  katsot vaan ottaako kengät koko matkalta, mikäli ottaa käytä ne.
Saksasta löytyy aten tai ferodon kenkiä, volvolla saattaa Jyväskylässä olla vielä hyllyssä yhdet kengät,  hintaa taisi olla 45€. sarja.

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10127 : 12.06.2016, 22:45:27 »
Omasta on takaa  jarrut lopussa ja se aiheuttaa huonoa tuntumaa jarruissa, varmaan sama kummittelee siellä.
AD:ltä hankin jarrukengät aikoinaan ja ohut kitkapinta niissäkin, ehkä 3mm.
Katsastuksesta on mennyt aina läpi.


Kun saat uudet jarrulevyt käsiisi,  katsot vaan ottaako kengät koko matkalta, mikäli ottaa käytä ne.
Saksasta löytyy aten tai ferodon kenkiä, volvolla saattaa Jyväskylässä olla vielä hyllyssä yhdet kengät,  hintaa taisi olla 45€. sarja.

Itsellä takajarrut ovat kyllä ok. Keväällä 2014 vaihdoin levyt ja palat.
Levyt tosin ovat Propartsin tarvikkeet, mutta palat ovat Boschin.
Paloissa on pintaa, ja levyt eivät ole urautuneet.

Silloin tulin hankkineeksi myös tarvike jarrukengät (mutta en niihin asennussarjaa ostanut).

Voi olla liittynyt väsyneisiin jousiin, mutta kokeilin silloin kasata uusien jarrukenkien kanssa, niin eivät suostuneet menemään millään paikalleen.

Alkuperäisissä jarrukengissäkin oli vielä hyvin pintaa jäljellä, niin hieraisin kitkapinnat kevyesti hiekkapaperilla, ja laitoin jarrut kasaan.

2014 katsastuksessa käsijarru oli jopa aika balanssissa, mutta viime vuoden katsastuksessa meinasi tulla hylky käsijarrusta.

Ainakaan käytönpuutteesta se ei aiheudu, kun itse käytän käsijarrua aina pysäköidessä, riippumatta siitä onko se 5 minuutin pistäytyminen lähikaupassa, vai yön yli parkissa kotipihassa.


Etujarrut joutuu laittamaan omassa katiskassa uusiksi.

Omassa on Girlingin etusatulat (koska ABS:it laitettu tehtaalla). Jarrupääsylinterihän on sitten ATEn valmistama, kuin myös takasatulat.
Pääsylinteri ja takasatulat ovat joka tapauksessa samat ABS:lla tai ilman.

Enivei, katselin etulevyjä + paloja Saksasta, niin Febi Bilsteinin setti olisi noin 10€ halvempi, kuin Brembon palikat, mutta Brembohan kuulostaa paremmalta...

Käsijarrukenkiä löytyy sitten Saksasta (kun rajasi halvemmat tarvikkeet pois):

- ATE: 19,95€
- Brembo: 29,95€
- Bosch: 33,95€

Suomesta tarvikekengät 13,90€, jotka totesin jo aikanaan kulutuspinnan laadulta surkeiksi, jos kyseessä on All Brake Systems...

Jos nuo jarruosat tilaisin Saksasta Brembona + etujarrujen asennussarja, niin köyhtyisin noin 200€.

Todennäköisesti tulee vielä tilaus laitettua noista osista Saksaan (jos käytän ko. autoa ensi talvena),
Kun ei Suomesta saa noita samoja osia samaan hintaan, ns. OE-laatuna.


 


Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10128 : 12.06.2016, 23:18:47 »
Tdi:ssä vissiin heti venttiikisalaattia kun jakoremmin kiristin pettää?
No kun halvalla sai.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10129 : 13.06.2016, 08:08:59 »
Tdi:ssä vissiin heti venttiikisalaattia kun jakoremmin kiristin pettää?

Kyllä, ellei jotain ihmettä ole tapahtunut.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10130 : 13.06.2016, 08:25:08 »
Moi, onko näissä 2002vm D5 ahtimissa se kompressoripyörässä jokin laakerointi joka voi jumittaa? Koska omassa tuo ei pyöri kun voimaa käyttämällä, eli sormenpäällä pitää kunnolla pyörittää että liikkuu muutaman sentin ja tällä viikolla lähtee turbo tilaukseen jos tuota ei nyt saa kuntoon omin konstein.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5115
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10131 : 13.06.2016, 11:22:55 »
Moi, onko näissä 2002vm D5 ahtimissa se kompressoripyörässä jokin laakerointi joka voi jumittaa? Koska omassa tuo ei pyöri kun voimaa käyttämällä, eli sormenpäällä pitää kunnolla pyörittää että liikkuu muutaman sentin ja tällä viikolla lähtee turbo tilaukseen jos tuota ei nyt saa kuntoon omin konstein.

Pitäs pyöriä aika helposti..

Laakerit alkaa olla lopussa.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10132 : 14.06.2016, 12:53:08 »
kun ei itse enää ymmärrä nii pakko turvautua tänne.
Auto 240 B200 LH2.4, uusi kone ei käynnisty.
Vaihoin B200+13c koneen B200F:n tilalle, vanhasta koneesta sytkävehkeet, kampiakselin asentoanturi, tk venttiili ja imm
Hyvä kipinä tulee, ja toimi toinenkin kone noilla osilla. Starttauksen ihan alussa pokasuttaa kerran mutta sitten kastuu tulpat.
Vauhtipyörän ja virranjakajan ajoitus ok. Nokka merkissään 1YKK:ssa. Kipinässä ei siis pitäisi olla mitään vikaa.
Bensapuolella Turbon LH2.4 purkki ja vihreet sumut. Bensaa tulee, ehkä liikaakin?
kokeiltu uusilla ja vanhoillu tulpilla, vaparin ja turbon lh:lla ja tulpat vaan kastuu.

Mikä ihme tähän oikeen tuli ??? johtosarjaa muutettu sen verran että IMM johdot tuotu johtosarjasta läpi niin että ylettää turbon etupuolelle, ja etuvastukset liitetty.

alkaa vähän harmittamaan jos se on puristuksissa vika, koska vasta kasattu kone :(

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10133 : 14.06.2016, 13:34:42 »
Ja vauhtipyörän merkki on siis startin reiän kohdalla kun 1 ykk?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10134 : 14.06.2016, 13:36:44 »
Ja vauhtipyörän merkki on siis startin reiän kohdalla kun 1 ykk?
kyllä

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10135 : 14.06.2016, 13:48:47 »
Bensapuolella Turbon LH2.4 purkki ja vihreet sumut. Bensaa tulee, ehkä liikaakin?

Yks legendaarinen kummittelija on bensanpaineensäädin.  Ei olis eka kampe jossa bp-säädin vuotaa imusarjaan ja kohtuu paksullehan se sillon vetää... nestepuristuksiakin tehnyt  ::)

Jos bp-säädin kunnossa, niin ootko kokeillu suuttimet imusarjasta irti, jos laittaa vaikka pieniin pulloihin ruikkimaan ne suuttimet ja sitten kääntää virrat päälle että miten ne suuttimet tekee. Yks mahdollisuus on että suuttimet saa koko ajan maita eli ne huutaa täysillä. Olis silloin boksiongelma tai johtosarjajuttu.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10136 : 14.06.2016, 14:23:44 »
no sehän oli jännä. muovimukit suuttimien alle, ja virrat päälle, kaikki ok. ei vuoda.
Starttaus, ja näen liekin konehuoneessa. Löi näköjään takas imusarjaan ja jokaisen muovimuki paloi  >:D
onneks ei koko auto palanu ;D
Ehkä tämä riittää tältä päivää.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2016, 14:25:33 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10137 : 14.06.2016, 14:26:11 »
Joku ajoitus ongelmahan tuo on. Onhan pystyjakajan akseli oikeassa asennossa?

Äh. On sekin katsottu.
Tätä pitääkin miettiä vähän enemmän.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2016, 14:27:47 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10138 : 14.06.2016, 21:33:59 »
Jotenkin itsestäkin tuntuu että ajoituksessa on nyt jotain häikkää. Eihän jako ole jostain syystä pielessä?

Edit. Lisäkysymys vielä... Onhan tulpanjohdot varmasti oikeassa järjestyksessä?
« Viimeksi muokattu: 14.06.2016, 21:35:47 kirjoittanut kenppi »

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10139 : 14.06.2016, 22:24:44 »
no sehän oli jännä. muovimukit suuttimien alle, ja virrat päälle, kaikki ok. ei vuoda.
Starttaus, ja näen liekin konehuoneessa. Löi näköjään takas imusarjaan ja jokaisen muovimuki paloi  >:D
onneks ei koko auto palanu ;D
Ehkä tämä riittää tältä päivää.
Kyllä siellä sitten on tulpanjohdot tai jotain pielessä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo