Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vaunun veto

  • 119 Vastauksia
  • 39740 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #45 : 03.07.2013, 16:26:20 »
Siinä seisovan mailin vedossa se jäähdytyskin on aivan eri luokassa, kuin tasaisessa 80km/h vedossa!   :hello:

Kulutuslukemat kertovat suoraan siitä, kuinka paljon enemmän voimaa tarvitaan kärryn vetämisessä vs. auton normaalikulutus samalla nopeudella. 
-> Kulutus kasvaa = Voiman tarve on kasvanut!

Onhan noita kaikkia idioottisuojaustoimintoja automaageissa, mutta silti se laatikkoöljyn lämmittäminen optimitoiminta-alueelta ylöspäin lyhentää öljyn funktionaalista ikää ja sitä kautta tekee hallaa laatikolle, koska kuitenkaan nämä kärrinvetäjät eivät puolita sitä öljyn vaihtoväliä!  :-[

"Yleistä keskustelua"-osiostakin löytyi tervejärkisiä. Harvinaista. :o

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #46 : 03.07.2013, 16:29:31 »
No ehkä tässäkin pitäsi erottaa se millä vetää, järki käteen.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #47 : 03.07.2013, 16:36:15 »
Siinä seisovan mailin vedossa se jäähdytyskin on aivan eri luokassa, kuin tasaisessa 80km/h vedossa!   :hello:

Kulutuslukemat kertovat suoraan siitä, kuinka paljon enemmän voimaa tarvitaan kärryn vetämisessä vs. auton normaalikulutus samalla nopeudella. 
-> Kulutus kasvaa = Voiman tarve on kasvanut!

Onhan noita kaikkia idioottisuojaustoimintoja automaageissa, mutta silti se laatikkoöljyn lämmittäminen optimitoiminta-alueelta ylöspäin lyhentää öljyn funktionaalista ikää ja sitä kautta tekee hallaa laatikolle, koska kuitenkaan nämä kärrinvetäjät eivät puolita sitä öljyn vaihtoväliä!  :-[
Monessako autossa olet nähnyt ilmaohjaimia ym suoraan vaihdelaaatikolle tai manuaaliaskissa öljynjäähdyttimet keulassa.

Tämän teorian mukaan jos haluaa testata laatikon kestävyyttä viritys käytössä ajelet 10 km peräkärry perässä etkä suinkaan men kaasupohjassa minnekään mailille ajelemaan.

Se jos laiminlyö huoltoohjelman lienee sitten peiliin katsomisen paikka jos vehkeet porsii.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #48 : 03.07.2013, 17:29:08 »
V70 saa pohjamuovia joka ohjaa ajoviimaa laatikolle. Karavaanarin must!

http://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AF33_transmission

The AF33 designation is only used by GM, whereas the actual model codes are AW55-50SN(FWD) and AW55-51SN(AWD). The AW55 designation is used by Volvo and other automakers.

Gear ratios:
1    2    3    4    5    R
4.69    2.94    1.92    1.30    1.00    3.18
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #49 : 03.07.2013, 17:42:07 »
Tätä voi jokainen automaagimies kokeilla painamalla kaasun pohjaan ja säätämällä jarruja painamalla sen nopeuden siihen 80km/h kaasupohjassa. Ja mittaamalla laatikkoöljyjen lämpötilan 30 ja/tai 60 sekunnin sekunnin kuluttua.

Jos öljyt kiehahtavat tuossa 60 sekunnin ajassa, olivat ne jo vaihtokunnossa aikoja sitten!  :buck2:

Mutta jolleivät kiehahda, niin yllätys voi olla iso, kun katsoo kuinka kuumaksi se öljy ehtii kuumentua jo 30 sekunnissa!    ;)
Mulla oli Suburbanissa laatikkoöljynlämpömittari, ja vaikka millasta jalasmökkiä veti perässä niin ei ollu ongelmaa laatikkoöljyn kanssa.
Ongelma tuli vasta autotraileriperässä Helsingin ruuhkassa kun pienellä vaihteellä pienessä nopeudessa luistatetaan laatikkoa, niin alko lämpömittari kohoamaan.

Maantievauhdissa mikään paino koukussa ei saanut laatikkoöljyn lämpöön huomattavia muutoksia vaikka tuli millanen mäki vastaan.

Turvallisin mielin siis vedän jatkossakin autoillani kärryä, tällä hetkellä pihassa V70tdi tomaatti ja 760 tomaatti.

Ps. M46laatikkoa ei saanut millään vetopainolla rikki, mutta vajaa 400Nm ilman muuta kuormaa ku kuski kaasupohjassa kolmosella sai apuakselin poikki laatikosta. Edelleenkin ei näitä vetopainoilla hajoteta.

Se jos laiminlyö huoltoohjelman lienee sitten peiliin katsomisen paikka jos vehkeet porsii.
+1
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #50 : 03.07.2013, 21:04:15 »
Monessako autossa olet nähnyt ilmaohjaimia ym suoraan vaihdelaaatikolle tai manuaaliaskissa öljynjäähdyttimet keulassa.
Yhdessä olen laatikkoöljyn jäähdyttimen nähnyt (manuaalissa), katukilvissä olevassa autossa!  :D

Ilmanohjaimia en yhtään, eikä niitä alustassa pidä ollakkaan, jos aerodynamiikka on suunniteltu likikään oikein henkilöauton näkökulmasta!


Tämän teorian mukaan jos haluaa testata laatikon kestävyyttä viritys käytössä ajelet 10 km peräkärry perässä etkä suinkaan men kaasupohjassa minnekään mailille ajelemaan.
Kuka näin sanoi?  Jos autolla hinaa kärryä koko auton elinaikana 10km, niin on liki täysin sama miten sen tekee tai tuolla matkalla laatikon rikkominen vaatii melkoista munailua.

Mailin vedossa se automaagilootan kuorirakenne ja öljynjäähdytin kokee kyllä melkoisen jäähdytystehon lisääntymisen, jos nopeudet nousevat sinne +200km/h paremmalle puolelle!  Rasitus ei kuitenkaan kestä kovin pitkään, joten jo laatikon massat varaavat lämpöä tuossa tilaneessa oikein hyvin!
Lisäksi se veto kestää tyyliin 30 sekuntia...  Kärrin veto kestää hitusen pidempään, joten laatikoin jäähtyminen jää puhtaasti jäähtysjärjestelmien armoille, jonka mitoitus voi riittää auton normaalille käytölle, muttei välttämättä lisärasitukselle.

Ysin manuaalissa jarrullisen kärrin hinaamista varten suositellaan lisäjäähtytintä automaattilootan vaihteistoöljylle oli laatikko sitten ZF tai AW.   :hello:

Se jos laiminlyö huoltoohjelman lienee sitten peiliin katsomisen paikka jos vehkeet porsii.

Jos wikipediaa on uskominen, niin volvon 2000-luvun alkupään malleihin laatikkoöljyn vaihto ei edes sisälly huolto-ohjelmaan!   :uglystupid2:

Lainaus
Maintenance

Volvo owners manuals list the transmission as fill for life, meaning that there are no scheduled transmission fluid changes under normal operating conditions. This is controversial and believed by some to be a major contributing factor to increased valve body wear, eventually causing transmission problems that require valve body repair or replacement, and possible transmission overhaul or replacement.

Transmission experts recommend regular fluid changes, at least every 30,000 miles. Specific fluid must be used. If incorrect fluid is used it could result in improper operation and lead to transmission damage.

Sama oli bimmerissäkin tuossa 2000-luvun alussa ja taisi olla muutemissa muissakin kotteroissa samat jutut ja sitten ihmeteltiin, kun suomessa saksan tuontiauton laatikko porsii siinä 160tkm kohdilla!



Omassa Ysissä laatikkoöljy lämpenee peräkärrin vedossa melkoisesti kesähelteillä, varsinkin jos ilmastointi on päällä, ilman lisäjäähdytystä. Myrkkyä ovat hiljaiset nopeudet.

Vastaavasti se AW71L:n laatikkoöljy kestää kiehahtamatta täyskaasuvedon 40km pituisena...   ;)

Toisaalta seisovan kilometrin vetäminen 5 kertaa peräkkäin ilman taukoja alkaa olemaan siinä ja hänessä, että laattikkoöljyt kestävät lootassa! Lisäjäähdyttimellä tilanne muuttuu positiivisesti!   ;D

Kaikken paras vetovaihde on mielestäni se, missä mekaanisellä yhteydellä kaasupoljin->kaasuläppä auto kulkee tarvittavan nopeuden pienimmällä kaasun painalluksella, mikä käytännössä tarkoittaa aina pienempää vaihdetta kuin suurin mahdollinen.  ;)

Toivomuspolkimella varustetuissa kulkineissa moottorinohjaus tekee mitä tahtoo ja kuljettaja toivoo siltä jotakin, koneen päättäessä mitä se tekee....   ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #51 : 03.07.2013, 21:46:06 »
Miten mulla on mielessä se kuva missä 740/760 veti kuolemanlaaksossa jotain järkyttävän painoista kärryä. Siis silloin kun niitä testailtiin, vähän ennen julkistusta.

Suomi ei ole kuuma paikka, vaikka olisi helteet, ne ei ole mitään verrattuna niihin oikeasti lämpimiin paikkoihin. Suomi on myös melkoinen pannukakku, jos vertaa niihin hankalimpiin olosuhteisiin.

Öljyn jäähdytin, oliko 740 viimeinen, johon muistan että Bilia suositteli öljyn jäähdytintä karavaanareille. Siitäkin kyllä luulen että hyöty olisi sitä luokkaa mitä Atai omasta väärän merkkisestä kirjoitti.

Jos ohjekirjassa ei ole erityisiä ohjeita, on valmistaja varma että vehkeet kestää..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #52 : 03.07.2013, 22:23:50 »
Suomi ei ole kuuma paikka, vaikka olisi helteet, ne ei ole mitään verrattuna niihin oikeasti lämpimiin paikkoihin. Suomi on myös melkoinen pannukakku, jos vertaa niihin hankalimpiin olosuhteisiin.

Öljyn jäähdytin, oliko 740 viimeinen, johon muistan että Bilia suositteli öljyn jäähdytintä karavaanareille. Siitäkin kyllä luulen että hyöty olisi sitä luokkaa mitä Atai omasta väärän merkkisestä kirjoitti.

Jos ohjekirjassa ei ole erityisiä ohjeita, on valmistaja varma että vehkeet kestää..

Kuuma ja kuuma...    :hello:

Jos syyläriltä koneeseen palaava vesi on +88C, niin on laatikkoöljykin, koska oman ysin lootaöljy kiertää alunperin vain siellä syylärin "kylmällä" puolella ja palaa sieltä sitten laatikolle. Tämä on mitattua dataatm +27C ulkoilman lämpötilassa ja ilmastointi päällä.  ;)

Nykyisin se lootaöljy jäähtyy siellä ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella vielä lisää jäähtymässä kesäisin.
Mikä taisi olla normaali menetelmä noissa vanhemmissa automaageissa (seiskat).

Tosin täytyy mainita vielä sen verran, että meikäläisellä sitä automaagin turbiinia kiusaa "hitusen" lisää se ylimääräiset 800 hehtopascalia siellä imusarjassa alkuperäiseen verrattuna.  :D

Vakio 945+B230FK+AW71L ei varmasti jaksa traileria/asuntovaunua edes vetää vakio ahdoilla ja suurimmalla vaihteella!  :2funny:  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #53 : 04.07.2013, 00:28:34 »
Vakio 945+B230FK+AW71L ei varmasti jaksa traileria/asuntovaunua edes vetää vakio ahdoilla ja suurimmalla vaihteella!  :2funny:  :2funny:
Kaverilla on vakio, -97 mallinen 940 B230ft+aw71L ja se jaksaa ainakin hyvin vetää sitä sen isoa umpikärryä mikä on aina täynnä kaiuttimia, mikseripöytää ym. tapahtuma tarviketta, eli kok.massa vähintään sen mitä 940n otteessa lukee että enintään.(kärryä vetelee useamman kerran kuussa ja vuodessa varmaan enemmän kun perusautoilija ikinä peräkärryä/vaunua) Autossa on nyt yli 500tkm mittarissa, eikä se laatikko kettuile(oliskohan sillä ny toi ollu 5v/~250tkm).
Tosin se huoltaa autoaan! Eli noilla kilometreillä tulee joka toinen kuukaus moottoriöljynvaihto ja kerran vuoteen lootaöljyn vaihto.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: Vaunun veto
« Vastaus #54 : 04.07.2013, 01:43:03 »
Hampaiden pintapaineet yms ei taida olla käytetystä vaihteesta kiinni, kun saman verran sitä voimaa pitää moottorilta tienpintaan siirtää? Jäähdytys ehkä puoltaisi pienemmän vaihteen käyttöä (pyörii öljyt rivakammin laatikossa). Vai miten noiden askien sielunelämä toimii?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #55 : 04.07.2013, 04:00:47 »
Kaverilla on vakio, -97 mallinen 940 B230ft+aw71L ja se jaksaa ainakin hyvin vetää sitä sen isoa umpikärryä
FK  vs. FT-koneissa on "pikkuisen" eroa....   :hello:

99kW (4900rpm)  vs.  120kW (4800rpm)
230Nm (2300rpm)  vs.  265Nm (3450rpm)

FK:ssa se vääntö laskee sen 2300rpm jälkeen ja FT:ssä sitä löytyy sen FK:n maksimin verran vielä siellä yli 3800rpm. Joten moottorin luonteessa on eroa ihan reilusti, vaikka sama kone onkin vain erilaisilla ahdoilla (0,3bar vs. 0,55 bar).

Kokemuksesta tiedän, että vinokone on 0,3 baarin ahdoilla täysin erilainen käytökseltään, kuin 1,1 baarin ahdoilla!   ;)

Tosin se huoltaa autoaan! Eli noilla kilometreillä tulee joka toinen kuukaus moottoriöljynvaihto ja kerran vuoteen lootaöljyn vaihto.

Itse vaihdan moottoriöljyt n.10tkm välein (3-4 krt/vuosi) ja laatikkoöljyt kerran vuodessa, joka on meikäläisen "asetuksilla" se terve viimeinen vaihtoväli laatikkoölpän osalta avosandaalillatm ajettaessa.   :pomo:

Hampaiden pintapaineet yms ei taida olla käytetystä vaihteesta kiinni, kun saman verran sitä voimaa pitää moottorilta tienpintaan siirtää? Jäähdytys ehkä puoltaisi pienemmän vaihteen käyttöä (pyörii öljyt rivakammin laatikossa). Vai miten noiden askien sielunelämä toimii?

Käytetyn vaihteen osalta tulle mukaan pintapaineiden osalta mm. vääntövärähtely tms. pintapaineiden nopeat muutokset kun kierrosluku laskee pyörivien massojen massahitauden rajojen alapuolelle.  :juhau:

Roiskevoidelluissa jäähdytyskin on oma lukunsa, joten sekin puoltaa korkeampia kierroksia lootan pääakselilla...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #56 : 04.07.2013, 08:41:39 »
vetää paremmin kuin yksikään nyky volvo ja saattaa jopa tomaattilaatikkokin kestää seuraavalle huoltoasemalle!

tämä B230FK + AW71 jatkona on aika riski yhdistelmä. asuntovaunu tulee perässä kyllä vittuilemati  ;)
Aivan niin. Miläpä lähtisin noista allekirjoituksen autoista vaunua vetämään. ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #57 : 04.07.2013, 08:50:48 »
Kuuma ja kuuma...    :hello:

Jos syyläriltä koneeseen palaava vesi on +88C, niin on laatikkoöljykin, koska oman ysin lootaöljy kiertää alunperin vain siellä syylärin "kylmällä" puolella ja palaa sieltä sitten laatikolle. Tämä on mitattua dataatm +27C ulkoilman lämpötilassa ja ilmastointi päällä.  ;)

Nykyisin se lootaöljy jäähtyy siellä ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella vielä lisää jäähtymässä kesäisin.
Mikä taisi olla normaali menetelmä noissa vanhemmissa automaageissa (seiskat).

Tosin täytyy mainita vielä sen verran, että meikäläisellä sitä automaagin turbiinia kiusaa "hitusen" lisää se ylimääräiset 800 hehtopascalia siellä imusarjassa alkuperäiseen verrattuna.  :D

Vakio 945+B230FK+AW71L ei varmasti jaksa traileria/asuntovaunua edes vetää vakio ahdoilla ja suurimmalla vaihteella!  :2funny:  :2funny:
Normaali toiminta lämpötila automaatti laatikolla on siellä n 100 asteessa. :hello:

Ei tuolla imusarjan ylipaineella ole mitää tekemistä laatikon lämpenemisen kanssa kun nimen omaan se tasainen  kärryn veto  maantiellä on se mikä se rassaa ja kuumentaa sitä laatikkoa.  ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #58 : 04.07.2013, 09:19:17 »
Kyllä se ympäristön lämpötila vaikuttaa myös sen moottorin ja laatikon lämpöihin :hello: (Toi on muuten hölmöin hymiö - mutta, kun on muutoinkin saanut suuren suosion niin tarjotaan sitä)

Asiasta voi viisastella vaikka kuinka - nämä vehkeet on testattu extreme oloissakin ja toimiviksi todettu. Takuulla on lämpöantureita jne. väärinkäyttöä, että lastentauteja saataisiin pois ja siihen ohjekirjaan kirjoitettua esim. "Mäkisessä maastossa älä vedä mitään, laatikko ei kestä..." -Jos tollaisia mainintoja ei ole niin terveellä järjellä vehkeet pysyy nipussa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #59 : 04.07.2013, 17:53:47 »
Normaali toiminta lämpötila automaatti laatikolla on siellä n 100 asteessa. :hello:
Jep, mutta jos laatikolle palaava öljy on jo tuossa lämpötilassa kuormituksessa, niin taatusti laatikosta tuleva öljy on kuumempaa.

Ei tuolla imusarjan ylipaineella ole mitää tekemistä laatikon lämpenemisen kanssa kun nimen omaan se tasainen  kärryn veto  maantiellä on se mikä se rassaa ja kuumentaa sitä laatikkoa.  ;)
Varmaan riippuu moottorista ja ajo-olosuhteista aikas paljon. Tasaista on pohjanmaalla...

Vinokoneessa se ahdoille meneminen tapahtuu aikas herkästi kuormalla ja silloin sitä lämpöäkin sinne automaattiin alkaa tulemaan voiman suhteessa. Joten kummoista ylämäkeä ei tarvitse olla, että ahdoille mennään. Kuormastahan se riippuu, kuinka pitkälle ahdot nousevat.

Kyllä se ympäristön lämpötila vaikuttaa myös sen moottorin ja laatikon lämpöihin
Tottakai!  :)

Asiasta voi viisastella vaikka kuinka - nämä vehkeet on testattu extreme oloissakin ja toimiviksi todettu. Takuulla on lämpöantureita jne. väärinkäyttöä, että lastentauteja saataisiin pois ja siihen ohjekirjaan kirjoitettua esim. "Mäkisessä maastossa älä vedä mitään, laatikko ei kestä..." -Jos tollaisia mainintoja ei ole niin terveellä järjellä vehkeet pysyy nipussa.

No, kaikki nuo volvon insinöörien mitoitukset eivät ole menneet ysissä aivan nappiin, sillä jostakin syystä syylärin kokoa on mallisarjan vanhenemisen myötä kasvatettu.

Ja AW71L laatikon jäähtyminen on helteellä ilmastoinnin keralla vähän siinä ja hänessä.  Puhutaan ilman lämpötiloista +30C.

Nimimerkillä: Parikin kertaa olen onnistunut AW:n öljyt kiehauttamaan pelkästään motarilla ajamisella.... 
Tämä onnistui jo 0,8 baarin ahdoilla ja avosandaalillatm:o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron